Saharastof zorgt nog altijd voor drukte bij autowasbedrijven

De wolk met Saharastof die afgelopen week over ons land trok, zorgt nog altijd voor grote drukte bij autowasgelegenheden. Volgens Peter van der Veen van WashTec, waarvan in Nederland zo’n 1.100 machines operationeel zijn, is de piek nog niet voorbij. 

Een groot deel van de ruim duizend machines wordt een week later nog steeds veel vaker gebruikt dan normaal, zegt Van der Veen. Hij schat in dat er de afgelopen dagen, maar ook nu nog, twee keer zoveel klanten op afkwamen. “Het zal een keer afzwakken, maar er zijn nog steeds veel auto’s die onder het zand zitten, waaronder die van mezelf”, lacht hij.

Grote winstmarges

Uit cijfers van MultiTankcard blijkt eveneens dat er de afgelopen dagen een grote piek in het aantal wassende klanten was. Op vrijdag 18 maart was er sprake van een ruime verdubbeling (247 procent) van het aantal betaaltransacties bij autowasbedrijven. Ook op donderdag 17 maart en zaterdag de 19e was het erg druk bij de wasstraten met twee keer zo veel afgerekende wasbeurten als in de rest van de maand. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt in het type wasgelegenheid.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Saharastof auto's 2022
De stofwolk zorgde voor een hoop vieze auto’s in ons land. Foto: Peter van der Veen

Bij de waslocaties in België, Duitsland en Luxemburg is het volgens Van der Veen sinds vorige week dinsdag ook ‘extreem druk’. “De hele branche is daar uiteraard zeer blij mee. Hiermee blijkt wederom dat het weer van grote invloed is op het wasgedrag van consumenten.”

Wassen bij tankstation

Ongeveer 650 van de WashTec-machines zijn bij tankstations te vinden. Het gaat daarbij om kettingwasstraten, wasboxen, roll-overs, truckwashes of een combinatie daarvan. Vaak is dat afhankelijk van de beschikbare ruimte. “Autowassen is voor het tankstation zeer belangrijk en één van de belangrijkste bijdragen aan een positief bedrijfsresultaat. In veel situaties is het zelfs het product met de beste winstmarge. Met wassen wordt het aanbod voor de automobilist compleet. Dat zie je zeker tijdens dit soort dagen.”

Saharastof bestaat uit hele kleine zandkorreltjes en kan er door de afschermende werking zelfs voor zorgen dat de temperatuur één of twee graden lager uitvalt dan volgens de berekeningen van weermodellen. Een week geleden regende het, waardoor het stof naar beneden kwam. Als de regen vervolgens wegtrekt, wordt het droog en blijft een stoffig laagje zichtbaar op onder andere de auto’s.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.