Aansprakelijkheid

Autoschade na bezoek aan carwash: wie draagt de kosten?

Wie draait op voor de kosten van de autoschade, is het de automobilist of toch de carwash-eigenaar? Foto: Unsplash

Hoe veilig een autowasstraat ook is, er kan altijd schade ontstaan aan een auto of zelfs aan de wasstraat. Bijvoorbeeld wanneer een automobilist zijn auto niet in z’n vrij zet of zelfs gas geeft op de rolband. Veel carwash-eigenaren krijgen dan ook regelmatig te maken met schademeldingen. En dergelijke klachten kunnen een echt hoofdpijndossier opleveren.

Want er ontstaan nogal eens discussies over wie opdraait voor de kosten van de autoschade. Is het de automobilist of toch de carwash-eigenaar? Het antwoord op die vraag is volgens Independer afhankelijk van meerdere factoren. Er is dus helaas niet één universele regel die geldt voor alle schademeldingen. Centraal staat in ieder geval de oorzaak van de schade.

In sommige gevallen is het redelijk duidelijk wie aansprakelijk is voor de schade. Zeker wanneer de juiste instructies heel prominent in de carwash aanwezig zijn en de automobilist zich hier niet aan houdt, valt over het algemeen enkel de automobilist deze schade te verwijten. Het gaat hierbij om zowel schade aan de eigen auto als aan de wasstraat.

Cameratoezicht

De oorzaak van schade is echter niet altijd even makkelijk vast te stellen. Daarom is het verstandig om als carwash-exploitant preventief te werk te gaan. Hang bijvoorbeeld camera’s op, zodat je videobeelden van een wasbeurt kunt terugkijken en delen met de verzekering of klant.

Schade-expert

Dien je de schadeclaim in bij een verzekeraar, dan zal deze een schade-expert sturen om de beschadigingen te beoordelen. Dit omvat niet alleen het kostenplaatje dat bij schadeherstel komt kijken. De expert probeert ook de oorzaak ervan vast te stellen: kan deze door de wasstraat zijn ontstaan?

Concludeert de expert dat de schade in geen geval veroorzaakt kan zijn door de wasbeurt, dan zal de automobilist terug moeten vallen op de eigen autoverzekering. Als carwash-eigenaar heb je dan wel inspanning geleverd om de situatie met de klant netjes af te handelen.

Ook klant moet bewijs leveren

Dat je als carwash-exploitant bewijs moet leveren, geldt net zo goed voor de klant. Als een klant niet kan bewijzen dat de schade wel degelijk in de carwash is ontstaan, heeft hij meestal geen kans op schadevergoeding.

De meeste klanten hebben bij schade het gevoel dat ze geen poot hebben om op te staan, zo bleek uit klachten aan het adres van consumentenprogramma Radar. Tegelijkertijd kwam overigens naar voren dat ook veel klanten juist heel positieve ervaringen hebben met schadeafhandeling door carwash-eigenaren: zij werden direct en zonder problemen tegemoetgekomen bij schades.

Hoe klanten tot bewijs kunnen komen, legde schade-expert bij Independer Eelko van Dijk een paar jaar geleden uit bij radioprogramma Stax&Toine: “Als er bij meerdere auto’s hetzelfde is gebeurd, heb je als automobilist wel een goede zaak. Anders wordt het een moeilijke procedure. Alleen als een expert kan aflezen dat er op dat tijdstip precies iets is misgegaan met de auto, kan dat het verhaal ondersteunen. Auto’s met een dashcam kunnen sneller aantonen wat er gebeurd is.”

Onterechte schademeldingen

Lang niet alle autoschade waarover een melding binnenkomt bij een uitbater is in de carwash ontstaan. Van alle meldingen zou zelfs maar liefst tussen de 90 en 95 procent gaan om schade die er al zat bij het betreden van de carwash.

Klanten lijken dus regelmatig een slaatje te willen slaan uit het melden van oude krassen of deukjes. Dat gebeurt overigens niet altijd moedwillig: doordat de auto weer schoon is en glanst, vallen krasjes ineens op.

Als je denkt dat een schademelding onterecht is, ga er dan dus niet meteen vanuit dat de klant kwade bedoelingen heeft. Laat de schade goed beoordelen en vertrouw op het oordeel van de expert. Zo kom je er samen het beste uit, aldus Independer.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Autoschade na bezoek aan carwash: wie draagt de kosten? | CarwashPro
Aansprakelijkheid

Autoschade na bezoek aan carwash: wie draagt de kosten?

Wie draait op voor de kosten van de autoschade, is het de automobilist of toch de carwash-eigenaar? Foto: Unsplash

Hoe veilig een autowasstraat ook is, er kan altijd schade ontstaan aan een auto of zelfs aan de wasstraat. Bijvoorbeeld wanneer een automobilist zijn auto niet in z’n vrij zet of zelfs gas geeft op de rolband. Veel carwash-eigenaren krijgen dan ook regelmatig te maken met schademeldingen. En dergelijke klachten kunnen een echt hoofdpijndossier opleveren.

Want er ontstaan nogal eens discussies over wie opdraait voor de kosten van de autoschade. Is het de automobilist of toch de carwash-eigenaar? Het antwoord op die vraag is volgens Independer afhankelijk van meerdere factoren. Er is dus helaas niet één universele regel die geldt voor alle schademeldingen. Centraal staat in ieder geval de oorzaak van de schade.

In sommige gevallen is het redelijk duidelijk wie aansprakelijk is voor de schade. Zeker wanneer de juiste instructies heel prominent in de carwash aanwezig zijn en de automobilist zich hier niet aan houdt, valt over het algemeen enkel de automobilist deze schade te verwijten. Het gaat hierbij om zowel schade aan de eigen auto als aan de wasstraat.

Cameratoezicht

De oorzaak van schade is echter niet altijd even makkelijk vast te stellen. Daarom is het verstandig om als carwash-exploitant preventief te werk te gaan. Hang bijvoorbeeld camera’s op, zodat je videobeelden van een wasbeurt kunt terugkijken en delen met de verzekering of klant.

Schade-expert

Dien je de schadeclaim in bij een verzekeraar, dan zal deze een schade-expert sturen om de beschadigingen te beoordelen. Dit omvat niet alleen het kostenplaatje dat bij schadeherstel komt kijken. De expert probeert ook de oorzaak ervan vast te stellen: kan deze door de wasstraat zijn ontstaan?

Concludeert de expert dat de schade in geen geval veroorzaakt kan zijn door de wasbeurt, dan zal de automobilist terug moeten vallen op de eigen autoverzekering. Als carwash-eigenaar heb je dan wel inspanning geleverd om de situatie met de klant netjes af te handelen.

Ook klant moet bewijs leveren

Dat je als carwash-exploitant bewijs moet leveren, geldt net zo goed voor de klant. Als een klant niet kan bewijzen dat de schade wel degelijk in de carwash is ontstaan, heeft hij meestal geen kans op schadevergoeding.

De meeste klanten hebben bij schade het gevoel dat ze geen poot hebben om op te staan, zo bleek uit klachten aan het adres van consumentenprogramma Radar. Tegelijkertijd kwam overigens naar voren dat ook veel klanten juist heel positieve ervaringen hebben met schadeafhandeling door carwash-eigenaren: zij werden direct en zonder problemen tegemoetgekomen bij schades.

Hoe klanten tot bewijs kunnen komen, legde schade-expert bij Independer Eelko van Dijk een paar jaar geleden uit bij radioprogramma Stax&Toine: “Als er bij meerdere auto’s hetzelfde is gebeurd, heb je als automobilist wel een goede zaak. Anders wordt het een moeilijke procedure. Alleen als een expert kan aflezen dat er op dat tijdstip precies iets is misgegaan met de auto, kan dat het verhaal ondersteunen. Auto’s met een dashcam kunnen sneller aantonen wat er gebeurd is.”

Onterechte schademeldingen

Lang niet alle autoschade waarover een melding binnenkomt bij een uitbater is in de carwash ontstaan. Van alle meldingen zou zelfs maar liefst tussen de 90 en 95 procent gaan om schade die er al zat bij het betreden van de carwash.

Klanten lijken dus regelmatig een slaatje te willen slaan uit het melden van oude krassen of deukjes. Dat gebeurt overigens niet altijd moedwillig: doordat de auto weer schoon is en glanst, vallen krasjes ineens op.

Als je denkt dat een schademelding onterecht is, ga er dan dus niet meteen vanuit dat de klant kwade bedoelingen heeft. Laat de schade goed beoordelen en vertrouw op het oordeel van de expert. Zo kom je er samen het beste uit, aldus Independer.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.