Buitenland

Hoe ACE Carwash Systems naar China kwam

In China zijn er nog niet veel wasstraten en wordt er voornamelijk met de hand en met rollovers gewassen Foto's: ACE Carwash Systems

ACE Carwash Systems is momenteel betrokken bij de bouw van acht tunnelcarwashes in drie verschillende steden in China. Twee van de eerste banden zijn zojuist voltooid. CarwashPro.com nam contact op met ACE-manager Ruby Kamerbeek om te vragen wat de plannen zijn.

Kamerbeek is net terug uit China, waar hij een bouwproject coördineerde in Guangzhou, een stad met ruim 18 miljoen inwoners. Inmiddels zijn de eerste twee Holz wasstraten inclusief twee binnenbanen opgeleverd. Er zijn er nog zes onderweg, zo vernemen we. “Niemand van de technische staf sprak Engels, dus het werk daar had zeker zijn uitdagingen.”

Hoe worden auto’s gewassen in China? Zijn er veel tunnelwasstraten?
“Niet echt. Auto’s in China worden voornamelijk met de hand gewassen of met rollovers. Ruimere projecten kosten veel geld, vooral omdat de grond in China erg duur is, met name in de grote steden.”

Toch zijn jullie van plan om acht wasstraten te bouwen, zo hebben we begrepen.
“Ja, we hebben inderdaad acht tunnels verkocht. Onlangs hebben we de eerste twee in Guangzhou afgerond. Twee banden naast elkaar met twee interieurbanen eraan vast. In Ürümqi (in het noordwesten van het land, red.) gaan we tevens twee tunnelcarwashes bouwen. En nog twee in de stad Korla, die in dezelfde provincie ligt.”

Is dat allemaal voor verschillende bedrijven?
“Nee, ze zijn allemaal van dezelfde eigenaar. Zijn bedrijf heet Car61. We hebben die twee wasstraten in Ghangzhou in vier weken tijd gebouwd, wat behoorlijk snel is. Zoiets is ons nog niet eerder gelukt. De bouw vond plaats samen met een Chinese technische dienst, die we tegelijkertijd aan het trainen waren. Het idee is dat ze de volgende locaties zelf gaan bouwen, inclusief leidingen en alles. Wij gaan er gewoon naartoe om het in bedrijf te stellen. Uiteraard begeleiden wij de bouw. Als ze problemen tegenkomen, zullen we het vanaf daar overnemen.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Hoe kom je aan zo’n opdracht?
“Deze eigenaar exploiteert al een carwash van een ander merk in het noordwesten van China. Daar heeft hij behoorlijk wat problemen mee gehad. Op een Duitse beurs kwamen ze in contact met Holz. Omdat wij hun buitenlandse distributie doen, wendde hij zich uiteindelijk tot ons. Er volgde een traject van drie jaar, waarin hij een plan maakte en maar liefst vijf keer Nederland bezocht. samen met zijn team hebben we een aantal autowasstraten bezocht om te laten zien hoe alles werkt.”

Is de manier van zakendoen in China heel anders dan in Europa?
“Het is totaal anders dan hier in Nederland. Daarnaast had onze klant in eerste instantie geen kennis van de carwashbranche en kwam daarom veelvuldig langs. Hij ging met alle distributeurs om de tafel zitten. Allemaal. Uiteindelijk kwam hij bij ons terecht. Hoe dan ook, als je acht vestigingen wilt laten opzetten, wil je goed voorbereid zijn.”

“De communicatie en de zaken verliepen redelijk goed. Een half jaar geleden zijn we daar geweest om te tekenen, en dan zit je met een complete Chinese delegatie aan tafel. Hoe dan ook, het zijn allemaal ervaren zakenmensen. Het bedrijf werd groot met speelhallen. Door heel China hebben ze veel vestigingen. Nu willen ze overgaan tot het wassen van auto’s.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Zal deze deal in de nabije toekomst meer Holz autowasstraten in China betekenen?
“We hebben al een aantal verzoeken om informatie gehad. Op LinkedIn kunnen mensen duidelijk zien dat we nu actief zijn in China. Ons plan is om te onderzoeken of onze nieuwe Chinese partner ook als toekomstige distributeur in China kan functioneren. Hij heeft het netwerk en binnenkort ook de monteurs om voor ons nieuwe wasstraten te bouwen. Dat zou het begin kunnen zijn van een mooie samenwerking.”

App

Omdat gokken officieel verboden is in China, gebruiken veel inwoners een app met credits om in deze speelhallen te spelen. Met deze app verzamel je punten. Met deze punten kun je daadwerkelijk goederen kopen. Zelfs zo groot als auto’s. Car61 gaat ook een app voor de carwash implementeren. Elke stap wordt in de app afgehandeld, zo leren we van Kamerbeek. “Je kunt een wasbeurt krijgen, je kunt upgraden en zelfs spelletjes spelen terwijl je in de wasstraat staat.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe ACE Carwash Systems naar China kwam | CarwashPro
Buitenland

Hoe ACE Carwash Systems naar China kwam

In China zijn er nog niet veel wasstraten en wordt er voornamelijk met de hand en met rollovers gewassen Foto's: ACE Carwash Systems

ACE Carwash Systems is momenteel betrokken bij de bouw van acht tunnelcarwashes in drie verschillende steden in China. Twee van de eerste banden zijn zojuist voltooid. CarwashPro.com nam contact op met ACE-manager Ruby Kamerbeek om te vragen wat de plannen zijn.

Kamerbeek is net terug uit China, waar hij een bouwproject coördineerde in Guangzhou, een stad met ruim 18 miljoen inwoners. Inmiddels zijn de eerste twee Holz wasstraten inclusief twee binnenbanen opgeleverd. Er zijn er nog zes onderweg, zo vernemen we. “Niemand van de technische staf sprak Engels, dus het werk daar had zeker zijn uitdagingen.”

Hoe worden auto’s gewassen in China? Zijn er veel tunnelwasstraten?
“Niet echt. Auto’s in China worden voornamelijk met de hand gewassen of met rollovers. Ruimere projecten kosten veel geld, vooral omdat de grond in China erg duur is, met name in de grote steden.”

Toch zijn jullie van plan om acht wasstraten te bouwen, zo hebben we begrepen.
“Ja, we hebben inderdaad acht tunnels verkocht. Onlangs hebben we de eerste twee in Guangzhou afgerond. Twee banden naast elkaar met twee interieurbanen eraan vast. In Ürümqi (in het noordwesten van het land, red.) gaan we tevens twee tunnelcarwashes bouwen. En nog twee in de stad Korla, die in dezelfde provincie ligt.”

Is dat allemaal voor verschillende bedrijven?
“Nee, ze zijn allemaal van dezelfde eigenaar. Zijn bedrijf heet Car61. We hebben die twee wasstraten in Ghangzhou in vier weken tijd gebouwd, wat behoorlijk snel is. Zoiets is ons nog niet eerder gelukt. De bouw vond plaats samen met een Chinese technische dienst, die we tegelijkertijd aan het trainen waren. Het idee is dat ze de volgende locaties zelf gaan bouwen, inclusief leidingen en alles. Wij gaan er gewoon naartoe om het in bedrijf te stellen. Uiteraard begeleiden wij de bouw. Als ze problemen tegenkomen, zullen we het vanaf daar overnemen.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Hoe kom je aan zo’n opdracht?
“Deze eigenaar exploiteert al een carwash van een ander merk in het noordwesten van China. Daar heeft hij behoorlijk wat problemen mee gehad. Op een Duitse beurs kwamen ze in contact met Holz. Omdat wij hun buitenlandse distributie doen, wendde hij zich uiteindelijk tot ons. Er volgde een traject van drie jaar, waarin hij een plan maakte en maar liefst vijf keer Nederland bezocht. samen met zijn team hebben we een aantal autowasstraten bezocht om te laten zien hoe alles werkt.”

Is de manier van zakendoen in China heel anders dan in Europa?
“Het is totaal anders dan hier in Nederland. Daarnaast had onze klant in eerste instantie geen kennis van de carwashbranche en kwam daarom veelvuldig langs. Hij ging met alle distributeurs om de tafel zitten. Allemaal. Uiteindelijk kwam hij bij ons terecht. Hoe dan ook, als je acht vestigingen wilt laten opzetten, wil je goed voorbereid zijn.”

“De communicatie en de zaken verliepen redelijk goed. Een half jaar geleden zijn we daar geweest om te tekenen, en dan zit je met een complete Chinese delegatie aan tafel. Hoe dan ook, het zijn allemaal ervaren zakenmensen. Het bedrijf werd groot met speelhallen. Door heel China hebben ze veel vestigingen. Nu willen ze overgaan tot het wassen van auto’s.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Zal deze deal in de nabije toekomst meer Holz autowasstraten in China betekenen?
“We hebben al een aantal verzoeken om informatie gehad. Op LinkedIn kunnen mensen duidelijk zien dat we nu actief zijn in China. Ons plan is om te onderzoeken of onze nieuwe Chinese partner ook als toekomstige distributeur in China kan functioneren. Hij heeft het netwerk en binnenkort ook de monteurs om voor ons nieuwe wasstraten te bouwen. Dat zou het begin kunnen zijn van een mooie samenwerking.”

App

Omdat gokken officieel verboden is in China, gebruiken veel inwoners een app met credits om in deze speelhallen te spelen. Met deze app verzamel je punten. Met deze punten kun je daadwerkelijk goederen kopen. Zelfs zo groot als auto’s. Car61 gaat ook een app voor de carwash implementeren. Elke stap wordt in de app afgehandeld, zo leren we van Kamerbeek. “Je kunt een wasbeurt krijgen, je kunt upgraden en zelfs spelletjes spelen terwijl je in de wasstraat staat.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.