Tesla verbannen uit Duitse autowasstraat

Foto CC Flickr Windell Oskay

Tesla-eigenaren in het Duitse district Oldenburg moeten zich mogelijk wenden tot de emmer en spons, nu verschillende lokale tankstations het Californische merk niet meer in de wasstraat willen hebben. Dat meldt het Duitse weekblad Stern.

Het verbod op de dure elektrische voertuigen heeft vooral te maken met mogelijke schade aan oplaad- en achterkleppen die opengaan tijdens het schoonmaken.
Met name oudere Tesla-modellen zijn gevoelig voor problemen in een wasstraat. Volgens Stern lijken in het bijzonder Model S en X getroffen te worden. Deze auto’s missen de zogeheten car wash mode. Tesla schakelde deze aanvankelijk alleen in voor de Model 3 en Y met de software-update 2021.24.

De car wash mode ontbreekt nog steeds in de luxe X- en S-auto’s, hetgeen voor potentiële problemen zorgt. Deze specifieke modus sluit alle ramen, vergrendelt alle deuren en schakelt ruitenwissers, de bewakingsmodus en parkeersensorsignalen uit. Wanneer bestuurders deze modus nadien vergeten in te schakelen, kan dit schade veroorzaken aan onderdelen van de auto. Schade die niet onder de garantie valt.

Nattigheid

Het Californische elektrische autobedrijf raadt het bezoek aan autowasstraten met aanraking door borstels of doeken af. In de gebruikershandleiding voor alle voertuigen staat: “Als u de auto in een automatische wasstraat wast, gebruik dan alleen een contactloze wasstraat. Deze wasstraten hebben geen onderdelen (borstels, enz.) die het oppervlak raken. Andere soorten wasstraten kunnen schade veroorzaken die niet onder de garantie valt.”

Een carwash-exploitant die Tesla’s onlangs de toegang verbood, legt uit dat de sluiting voor Tesla’s voor eigen bescherming is. Hoewel klanten hadden verzekerd dat het voertuig na een wasbeurt was afgesloten, waren er desondanks veel gevallen geweest van water dat het voertuig was binnengedrongen. Telkens was de boosdoener een openstaande klep, die waarschijnlijk open schoot nadat de borstels of droogdoeken hem raakten.
Andere elektrische voertuigen hebben dit probleem blijkbaar niet en zijn nog steeds welkom bij de Oldenburgse autowasstraten.

Lees ook:

Auteur: Rene Passet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tesla verbannen uit Duitse autowasstraat | CarwashPro

Tesla verbannen uit Duitse autowasstraat

Foto CC Flickr Windell Oskay

Tesla-eigenaren in het Duitse district Oldenburg moeten zich mogelijk wenden tot de emmer en spons, nu verschillende lokale tankstations het Californische merk niet meer in de wasstraat willen hebben. Dat meldt het Duitse weekblad Stern.

Het verbod op de dure elektrische voertuigen heeft vooral te maken met mogelijke schade aan oplaad- en achterkleppen die opengaan tijdens het schoonmaken.
Met name oudere Tesla-modellen zijn gevoelig voor problemen in een wasstraat. Volgens Stern lijken in het bijzonder Model S en X getroffen te worden. Deze auto’s missen de zogeheten car wash mode. Tesla schakelde deze aanvankelijk alleen in voor de Model 3 en Y met de software-update 2021.24.

De car wash mode ontbreekt nog steeds in de luxe X- en S-auto’s, hetgeen voor potentiële problemen zorgt. Deze specifieke modus sluit alle ramen, vergrendelt alle deuren en schakelt ruitenwissers, de bewakingsmodus en parkeersensorsignalen uit. Wanneer bestuurders deze modus nadien vergeten in te schakelen, kan dit schade veroorzaken aan onderdelen van de auto. Schade die niet onder de garantie valt.

Nattigheid

Het Californische elektrische autobedrijf raadt het bezoek aan autowasstraten met aanraking door borstels of doeken af. In de gebruikershandleiding voor alle voertuigen staat: “Als u de auto in een automatische wasstraat wast, gebruik dan alleen een contactloze wasstraat. Deze wasstraten hebben geen onderdelen (borstels, enz.) die het oppervlak raken. Andere soorten wasstraten kunnen schade veroorzaken die niet onder de garantie valt.”

Een carwash-exploitant die Tesla’s onlangs de toegang verbood, legt uit dat de sluiting voor Tesla’s voor eigen bescherming is. Hoewel klanten hadden verzekerd dat het voertuig na een wasbeurt was afgesloten, waren er desondanks veel gevallen geweest van water dat het voertuig was binnengedrongen. Telkens was de boosdoener een openstaande klep, die waarschijnlijk open schoot nadat de borstels of droogdoeken hem raakten.
Andere elektrische voertuigen hebben dit probleem blijkbaar niet en zijn nog steeds welkom bij de Oldenburgse autowasstraten.

Lees ook:

Auteur: Rene Passet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.