Nieuwe wasstraat

CarwashPlus brengt wens in vervulling: twee nieuwe carwashes in aanbouw

Een impressie van de nieuwe wasstraat in Den Haag Foto's: CarwashPlus

CarwashPlus breidt flink uit en bouwt twee nieuwe wasstraten, in Den Haag en in Enkhuizen. Daarmee komt CarwashPlus met Haarlem en Purmerend uit op vier locaties. Een grote stap voor de broers Willem en Gert Goedhart.

Willem en Gert zijn eigenaar van twee CarwashPlus vestigingen in Haarlem en Purmerend. Omdat beide wasstraten al jaren erg goed draaien, zijn ze op zoek gegaan naar nieuwe kansen. “Haarlem en Purmerend zijn opgericht vanuit een al bestaand pand. Toch was er altijd al de wens om from scratch een eigen wasstraat op te bouwen”, zegt eigenaar Gert.

Ruim vier jaar geleden stuitten ze op een zichtlocatie in de Haagse wijk Ypenburg. Direct langs de A13, bij de afslag van Shell en KFC en op het terrein naast de Hornbach. Een toplocatie, maar ook een locatie met de nodige uitdagingen. Zo lopen er een aantal nutsvoorzieningen door het kavel, waardoor bouwtechnisch gezien niet alles mogelijk is. En duurde de aanvraag bij de gemeente behoorlijk lang. Gert: “Een wasstraat beginnen in Den Haag is gewoon moeilijk. Vanaf het moment dat we de eerste aanvraag hebben gedaan bij de gemeente zijn we zeker vier jaar bezig geweest om alles rond te krijgen.”

Naar de tekentafel

Verschillende factoren vertraagden het proces. Zo was de aanvraag midden in de coronatijd en zat er nog geen bestemmingsplan op de grond. Ook was de gemeente erg kritisch over de uitstraling van het pand, die volledig moest opgaan in de omgeving. “Ik denk dat we wel vier keer terug naar de tekentafel zijn gegaan om het ontwerp definitief te krijgen. Het is nu ook anders geworden dan we oorspronkelijk in gedachten hadden, maar dat is prima. De stijl van CarwashPlus komt terug en verder krijgt het pand een nieuwe, meer moderne uitstraling”, vertelt Gert.

Hoewel het lang heeft geduurd om vanuit de gemeente toestemming te krijgen, zijn alle vergunningen nu zo goed als rond en kunnen ze na de zomer beginnen met bouwen. De nieuwe wasstraat beslaat 5000 vierkante meter en krijgt een kettingbaan van 56 meter. Omdat uiteindelijk het doel is om met een dubbele wasstraat te gaan wassen, worden ook de voorbereidingen voor een tweede kettingbaan alvast getroffen. “We willen eerst gaan draaien met één baan. En als het dan druk genoeg is, komt er ook een tweede bij. Dat is voor ons het meest efficiënt.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De wasstraat in Den Haag is in de stijl van CarwashPlus en krijgt een nieuwe, meer moderne uitstraling.

Glazen wand

Ook komt er een groot stofzuigplein van Van Holland met zo’n 50 opstelplaatsen – deels binnen en deels buiten. Er wordt een grote glazen wand rondom het stofzuiplein geplaatst, zodat klanten uit de wind staan tijdens het stofzuigen. Daarnaast wordt er een deel van de ruimte gereserveerd voor een interieurbaan. “Maar vanwege de maatschappelijke veranderingen in de laatste drie jaar en de uitdaging om mensen te krijgen, willen we daar nog even mee wachten”, zegt Gert. “Dat wordt één van onze toekomstplannen.” De open ruimte wordt in eerste instantie ingericht voor andere, luxe services. Zoals een bandenpomp, automatische mattenkloppers en ruitenvloeistof. Om zo energiezuinig mogelijk te kunnen opereren, krijgt het pand zonnepanelen op het dak.

Wasboxen worden er voorlopig niet geplaatst. “Er zijn al een aantal locaties met wasboxen in de omgeving, dus we houden het nu sec bij de wasstraat.” De verwachting is dat CarwashPlus Den Haag in mei volgend jaar open kan gaan.

En daarna: Enkhuizen

Zodra het pand in Den Haag er staat – zo rond februari 2024 – zijn de broers voornemens om met de bouw van de nieuwe wasstraat in Enkhuizen te beginnen. “We kiezen er bewust voor om het niet tegelijk te bouwen. Dat heeft ook te maken met het feit dat het voor veel bedrijven en dus ook wasstraten steeds moeilijker wordt om een grootverbruikaansluiting voor stroom te krijgen. Zo ook in Enkhuizen. Volgend jaar krijgen we onze aansluiting, en tot die tijd is het wachten.”

De aanvraag voor de carwash in Enkhuizen is in tegenstelling tot Den Haag erg vlot gegaan. Gert: “Het heeft zo’n 2,5 maand geduurd om de vergunningen rond te krijgen. Dat er al een bestemmingsplan op zat, maakte het natuurlijk makkelijker. Maar de gemeente werkte ook goed mee.” In Enkhuizen wordt de wasstraat kleinschaliger dan in Den Haag, maar qua opzet, kleur en design heeft het veel overeenkomsten met elkaar. Ook daar komt een kettingwasstraat en een stofzuigplein met onder andere mattenkloppers en doekjesautomaten. “En alles wordt net even wat moderner, dat is leuk om te zien”, vult Gert aan. Ook Enkhuizen krijgt zonnepanelen op het dak.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Een impressie van de nieuwe locatie in Enkhuizen.
Ook in Enkhuizen komen er zonnepanelen op het dak.

Automatisch vooraf afrekenen

CarwashPlus is vorig jaar begonnen met een pilot voor automatisch vooraf afrekenen en wil dat straks waarschijnlijk ook gaan uitrollen op de nieuwe locaties. Waar voorheen de medewerker bij het autoraam het wasprogramma afrekende, kan de klant bij de wasstraat in Haarlem nu bij drie automaten zelf betalen. “Het is een hele reis geweest om dat goed te krijgen. Maar het systeem wordt verder doorontwikkeld en ook de klant raakt er steeds meer aan gewend”, legt Gert uit. Het automatisch afrekenen vergroot de snelheid in de wasstraat enorm. “Drie automaten rekenen sneller af dan één of twee medewerkers, dus klanten zijn eerder aan de beurt. Voor een hoog volume wasstraat met een groot aantal wassingen is dat erg belangrijk.”

Gert benadrukt dat de automaten niet bedoeld zijn om op personeel te bezuinigen. “Het is geen plug en play en klaar. Klanten hebben nog steeds begeleiding nodig, vooral wanneer er speciale acties zijn of wanneer mensen voor de eerste keer langskomen. Ook blijft menselijk contact een wezenlijk onderdeel van de klantbeleving.” De betaalautomaten komen van ACE Carwash Systems en de software wordt geleverd door Techno Data Systems.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CarwashPlus brengt wens in vervulling: twee nieuwe carwashes in aanbouw | CarwashPro
Nieuwe wasstraat

CarwashPlus brengt wens in vervulling: twee nieuwe carwashes in aanbouw

Een impressie van de nieuwe wasstraat in Den Haag Foto's: CarwashPlus

CarwashPlus breidt flink uit en bouwt twee nieuwe wasstraten, in Den Haag en in Enkhuizen. Daarmee komt CarwashPlus met Haarlem en Purmerend uit op vier locaties. Een grote stap voor de broers Willem en Gert Goedhart.

Willem en Gert zijn eigenaar van twee CarwashPlus vestigingen in Haarlem en Purmerend. Omdat beide wasstraten al jaren erg goed draaien, zijn ze op zoek gegaan naar nieuwe kansen. “Haarlem en Purmerend zijn opgericht vanuit een al bestaand pand. Toch was er altijd al de wens om from scratch een eigen wasstraat op te bouwen”, zegt eigenaar Gert.

Ruim vier jaar geleden stuitten ze op een zichtlocatie in de Haagse wijk Ypenburg. Direct langs de A13, bij de afslag van Shell en KFC en op het terrein naast de Hornbach. Een toplocatie, maar ook een locatie met de nodige uitdagingen. Zo lopen er een aantal nutsvoorzieningen door het kavel, waardoor bouwtechnisch gezien niet alles mogelijk is. En duurde de aanvraag bij de gemeente behoorlijk lang. Gert: “Een wasstraat beginnen in Den Haag is gewoon moeilijk. Vanaf het moment dat we de eerste aanvraag hebben gedaan bij de gemeente zijn we zeker vier jaar bezig geweest om alles rond te krijgen.”

Naar de tekentafel

Verschillende factoren vertraagden het proces. Zo was de aanvraag midden in de coronatijd en zat er nog geen bestemmingsplan op de grond. Ook was de gemeente erg kritisch over de uitstraling van het pand, die volledig moest opgaan in de omgeving. “Ik denk dat we wel vier keer terug naar de tekentafel zijn gegaan om het ontwerp definitief te krijgen. Het is nu ook anders geworden dan we oorspronkelijk in gedachten hadden, maar dat is prima. De stijl van CarwashPlus komt terug en verder krijgt het pand een nieuwe, meer moderne uitstraling”, vertelt Gert.

Hoewel het lang heeft geduurd om vanuit de gemeente toestemming te krijgen, zijn alle vergunningen nu zo goed als rond en kunnen ze na de zomer beginnen met bouwen. De nieuwe wasstraat beslaat 5000 vierkante meter en krijgt een kettingbaan van 56 meter. Omdat uiteindelijk het doel is om met een dubbele wasstraat te gaan wassen, worden ook de voorbereidingen voor een tweede kettingbaan alvast getroffen. “We willen eerst gaan draaien met één baan. En als het dan druk genoeg is, komt er ook een tweede bij. Dat is voor ons het meest efficiënt.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De wasstraat in Den Haag is in de stijl van CarwashPlus en krijgt een nieuwe, meer moderne uitstraling.

Glazen wand

Ook komt er een groot stofzuigplein van Van Holland met zo’n 50 opstelplaatsen – deels binnen en deels buiten. Er wordt een grote glazen wand rondom het stofzuiplein geplaatst, zodat klanten uit de wind staan tijdens het stofzuigen. Daarnaast wordt er een deel van de ruimte gereserveerd voor een interieurbaan. “Maar vanwege de maatschappelijke veranderingen in de laatste drie jaar en de uitdaging om mensen te krijgen, willen we daar nog even mee wachten”, zegt Gert. “Dat wordt één van onze toekomstplannen.” De open ruimte wordt in eerste instantie ingericht voor andere, luxe services. Zoals een bandenpomp, automatische mattenkloppers en ruitenvloeistof. Om zo energiezuinig mogelijk te kunnen opereren, krijgt het pand zonnepanelen op het dak.

Wasboxen worden er voorlopig niet geplaatst. “Er zijn al een aantal locaties met wasboxen in de omgeving, dus we houden het nu sec bij de wasstraat.” De verwachting is dat CarwashPlus Den Haag in mei volgend jaar open kan gaan.

En daarna: Enkhuizen

Zodra het pand in Den Haag er staat – zo rond februari 2024 – zijn de broers voornemens om met de bouw van de nieuwe wasstraat in Enkhuizen te beginnen. “We kiezen er bewust voor om het niet tegelijk te bouwen. Dat heeft ook te maken met het feit dat het voor veel bedrijven en dus ook wasstraten steeds moeilijker wordt om een grootverbruikaansluiting voor stroom te krijgen. Zo ook in Enkhuizen. Volgend jaar krijgen we onze aansluiting, en tot die tijd is het wachten.”

De aanvraag voor de carwash in Enkhuizen is in tegenstelling tot Den Haag erg vlot gegaan. Gert: “Het heeft zo’n 2,5 maand geduurd om de vergunningen rond te krijgen. Dat er al een bestemmingsplan op zat, maakte het natuurlijk makkelijker. Maar de gemeente werkte ook goed mee.” In Enkhuizen wordt de wasstraat kleinschaliger dan in Den Haag, maar qua opzet, kleur en design heeft het veel overeenkomsten met elkaar. Ook daar komt een kettingwasstraat en een stofzuigplein met onder andere mattenkloppers en doekjesautomaten. “En alles wordt net even wat moderner, dat is leuk om te zien”, vult Gert aan. Ook Enkhuizen krijgt zonnepanelen op het dak.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Een impressie van de nieuwe locatie in Enkhuizen.
Ook in Enkhuizen komen er zonnepanelen op het dak.

Automatisch vooraf afrekenen

CarwashPlus is vorig jaar begonnen met een pilot voor automatisch vooraf afrekenen en wil dat straks waarschijnlijk ook gaan uitrollen op de nieuwe locaties. Waar voorheen de medewerker bij het autoraam het wasprogramma afrekende, kan de klant bij de wasstraat in Haarlem nu bij drie automaten zelf betalen. “Het is een hele reis geweest om dat goed te krijgen. Maar het systeem wordt verder doorontwikkeld en ook de klant raakt er steeds meer aan gewend”, legt Gert uit. Het automatisch afrekenen vergroot de snelheid in de wasstraat enorm. “Drie automaten rekenen sneller af dan één of twee medewerkers, dus klanten zijn eerder aan de beurt. Voor een hoog volume wasstraat met een groot aantal wassingen is dat erg belangrijk.”

Gert benadrukt dat de automaten niet bedoeld zijn om op personeel te bezuinigen. “Het is geen plug en play en klaar. Klanten hebben nog steeds begeleiding nodig, vooral wanneer er speciale acties zijn of wanneer mensen voor de eerste keer langskomen. Ook blijft menselijk contact een wezenlijk onderdeel van de klantbeleving.” De betaalautomaten komen van ACE Carwash Systems en de software wordt geleverd door Techno Data Systems.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.