Trends & kansen

Marktupdate: ‘Kentekenherkenning zal steeds meer gaan toenemen’

De carwashvertegenwoordigers van vier landen kwamen bijeen tijdens Car Wash Show Europe voor de marktupdate Foto's: ProMedia

Eric Wulf (International Carwash Association US), Brian Madderson (Car Wash Association UK), Erik Stern (BOVAG) en Thomas Drott (BTG Duitsland) deelden tijdens een update hun kennis over de trends, uitdagingen en kansen binnen hun eigen carwashmarkt. De verschillen werden benoemd, maar ook wat er allemaal veranderd is ten opzichte van Car Wash Show Europe in 2019.

“Het is exact vier jaar geleden dat de vier markten op deze manier samen zijn gekomen om over trends te praten en enkele updates te geven over de omvang van de markt en de organisatie daarvan”, zegt Eric Wulf van ICA.

Na een korte introductie werd een overzicht van de marktomvang en -structuur per land gedeeld, om een idee te geven van hoe de vier markten er momenteel voor staan. Voor Nederland wordt er elke twee à drie jaar onderzoek gedaan naar de marktcijfers. In totaal zijn er nu zo’n 1.800 commerciële carwashlocaties in Nederland. Dit aantal omvat 367 wasstraten, zo’n 1.200 rollovers en ruim 1.000 locaties met wasboxen. Gemiddeld wordt er 2,7 keer per jaar een bezoek gebracht aan een wasstraat, en de gemiddelde prijs die dan betaald wordt voor een wasbeurt is 12,32 euro. Verdeeld over de verschillende autowaslocaties komt de wasfrequentie per persoon uit op 7 tot 8 keer per jaar.

Duitsland

Ter vergelijking: in Duitsland zijn er 18.800 carwashlocaties, waarvan 2.400 wasstraten, 14.000 rollovers en 2.400 self service-locaties. Gemiddeld wordt er 6 tot 8 keer gewassen per jaar.

UK

In de UK zijn er 3.770 carwashlocaties, waarvan 250 wasstraten, 3.500 rollovers en 20 self service-locaties. Hier zitten de 6.000 hand carwashes – die in de UK een doorn in het oog zijn – niet bij inbegrepen. Het gemiddeld aantal keer dat er gewassen wordt per jaar is 8,8.

US

In de US zijn er 62.000 carwashlocaties. Waarvan 17.500 tunnels, 29.000 rollovers en 16.250 self service-locaties. De wasfrequentie is 3 keer per jaar voor retail klanten en 3 keer per maand voor klanten met een wasabonnement.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Erik Stern (BOVAG).
Eric Wulf (International Carwash Association, US).

Kentekenherkenning

Daarna werd er gesproken over de grootste veranderingen ten opzichte van de laatste beurs in 2019. Opvallende veranderingen voor de Nederlandse markt zijn:

  • Van de BOVAG-leden maakt 52 procent gebruik van Kentekenherkenning (LPR). “Dat aantal zal steeds meer gaan toenemen”, aldus Erik Stern.
  • Meer binnenstofzuigen. Stern: “Dat is een goede ontwikkeling, want het regent hier bijna 300 dagen per jaar.”
  • Bijna elk autowasbedrijf biedt een vorm van loyaliteit en 93 procent biedt waskaarten aan. “Nog niet lidmaatschappen zoals je in de VS veel ziet. Dat komt eraan, maar het zijn nu nog vooral kortingsacties. Ongeveer 93 procent biedt weleens korting aan, gewoonweg omdat de Nederlandse klant van korting houdt.”

Ook werden de belangrijkste trends, kansen en uitdagingen benoemd. Voor de Nederlandse carwashbranche ziet dat er als volgt uit:

  • 65 procent verwacht meer groei en 24 procent verwacht consolidatie.
  • 74 procent wil gaan investeren (de meesten investeren in duurzaamheid, >56%). Ook verwacht 44 procent te gaan investeren in een nieuwe locatie.
  • 39 procent verwacht meer concurrentie.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Thomas Drott (Federal Association of Gas Stations and Commercial Car Washes, Duitsland).
Brian Madderson (Car Wash Association, UK).

Wat levert lidmaatschap op?

“Daarnaast zien we automatisering steeds meer opkomen”, zegt Stern. “Veel bedrijven proberen erachter te komen wat het lidmaatschap hen kan opleveren. Maar dat gaat heel anders dan in de VS. Ik denk dat de gemiddelde Amerikaanse burger ongeveer zes of zeven creditcards heeft. Wij hebben er één. Het is dus niet echt gebruikelijk om voor ieder lidmaatschap een creditcard te gebruiken. Dus daar zijn we nog steeds mee aan het experimenteren.”

In Nederland is er wel sprake van consolidering, maar volgens BOVAG nog in mindere mate. “Er zijn nog steeds veel zelfstandige ondernemers, met één of twee locaties. En we hebben een paar grotere carwashbedrijven met meerdere locaties.”

Verhogen wasfrequentie

Een van de grootste uitdagingen voor de Nederlandse carwashmarkt is volgens Stern het verhogen van de wasfrequentie bij de EU-klant. “Het gemiddeld aantal bezoeken aan een wasstraat ligt rond de 2,7 per jaar. Ik denk dat dat vrij laag is. Maar aan de andere kant zeggen we dit al jaren. En elke keer dat we de enquête uitvoeren, is het nog steeds minder dan drie. Dus dat is wel een ding.”

Aan de andere kant is duurzaamheid een groot onderwerp, waar nog veel kansen liggen. “We doen nu een groot onderzoek naar duurzaamheid. Steeds meer carwashes kijken naar de mogelijkheden voor zonne-energie door middel van zonnepanelen en systemen voor waterrecycling. Maar het punt is dat er nog helemaal geen regelgeving bestaat om iets aan het watergebruik te doen. We kunnen voorlopig zoveel water gebruiken als we willen. Terwijl in landen als België en Duitsland een maximum van 70 liter geldt. Maar waarschijnlijk komt daar in de toekomst wel verandering in. Het is zeker belangrijk dat ondernemers daarop inspelen.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Marktupdate: ‘Kentekenherkenning zal steeds meer gaan toenemen’ | CarwashPro
Trends & kansen

Marktupdate: ‘Kentekenherkenning zal steeds meer gaan toenemen’

De carwashvertegenwoordigers van vier landen kwamen bijeen tijdens Car Wash Show Europe voor de marktupdate Foto's: ProMedia

Eric Wulf (International Carwash Association US), Brian Madderson (Car Wash Association UK), Erik Stern (BOVAG) en Thomas Drott (BTG Duitsland) deelden tijdens een update hun kennis over de trends, uitdagingen en kansen binnen hun eigen carwashmarkt. De verschillen werden benoemd, maar ook wat er allemaal veranderd is ten opzichte van Car Wash Show Europe in 2019.

“Het is exact vier jaar geleden dat de vier markten op deze manier samen zijn gekomen om over trends te praten en enkele updates te geven over de omvang van de markt en de organisatie daarvan”, zegt Eric Wulf van ICA.

Na een korte introductie werd een overzicht van de marktomvang en -structuur per land gedeeld, om een idee te geven van hoe de vier markten er momenteel voor staan. Voor Nederland wordt er elke twee à drie jaar onderzoek gedaan naar de marktcijfers. In totaal zijn er nu zo’n 1.800 commerciële carwashlocaties in Nederland. Dit aantal omvat 367 wasstraten, zo’n 1.200 rollovers en ruim 1.000 locaties met wasboxen. Gemiddeld wordt er 2,7 keer per jaar een bezoek gebracht aan een wasstraat, en de gemiddelde prijs die dan betaald wordt voor een wasbeurt is 12,32 euro. Verdeeld over de verschillende autowaslocaties komt de wasfrequentie per persoon uit op 7 tot 8 keer per jaar.

Duitsland

Ter vergelijking: in Duitsland zijn er 18.800 carwashlocaties, waarvan 2.400 wasstraten, 14.000 rollovers en 2.400 self service-locaties. Gemiddeld wordt er 6 tot 8 keer gewassen per jaar.

UK

In de UK zijn er 3.770 carwashlocaties, waarvan 250 wasstraten, 3.500 rollovers en 20 self service-locaties. Hier zitten de 6.000 hand carwashes – die in de UK een doorn in het oog zijn – niet bij inbegrepen. Het gemiddeld aantal keer dat er gewassen wordt per jaar is 8,8.

US

In de US zijn er 62.000 carwashlocaties. Waarvan 17.500 tunnels, 29.000 rollovers en 16.250 self service-locaties. De wasfrequentie is 3 keer per jaar voor retail klanten en 3 keer per maand voor klanten met een wasabonnement.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Erik Stern (BOVAG).
Eric Wulf (International Carwash Association, US).

Kentekenherkenning

Daarna werd er gesproken over de grootste veranderingen ten opzichte van de laatste beurs in 2019. Opvallende veranderingen voor de Nederlandse markt zijn:

  • Van de BOVAG-leden maakt 52 procent gebruik van Kentekenherkenning (LPR). “Dat aantal zal steeds meer gaan toenemen”, aldus Erik Stern.
  • Meer binnenstofzuigen. Stern: “Dat is een goede ontwikkeling, want het regent hier bijna 300 dagen per jaar.”
  • Bijna elk autowasbedrijf biedt een vorm van loyaliteit en 93 procent biedt waskaarten aan. “Nog niet lidmaatschappen zoals je in de VS veel ziet. Dat komt eraan, maar het zijn nu nog vooral kortingsacties. Ongeveer 93 procent biedt weleens korting aan, gewoonweg omdat de Nederlandse klant van korting houdt.”

Ook werden de belangrijkste trends, kansen en uitdagingen benoemd. Voor de Nederlandse carwashbranche ziet dat er als volgt uit:

  • 65 procent verwacht meer groei en 24 procent verwacht consolidatie.
  • 74 procent wil gaan investeren (de meesten investeren in duurzaamheid, >56%). Ook verwacht 44 procent te gaan investeren in een nieuwe locatie.
  • 39 procent verwacht meer concurrentie.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Thomas Drott (Federal Association of Gas Stations and Commercial Car Washes, Duitsland).
Brian Madderson (Car Wash Association, UK).

Wat levert lidmaatschap op?

“Daarnaast zien we automatisering steeds meer opkomen”, zegt Stern. “Veel bedrijven proberen erachter te komen wat het lidmaatschap hen kan opleveren. Maar dat gaat heel anders dan in de VS. Ik denk dat de gemiddelde Amerikaanse burger ongeveer zes of zeven creditcards heeft. Wij hebben er één. Het is dus niet echt gebruikelijk om voor ieder lidmaatschap een creditcard te gebruiken. Dus daar zijn we nog steeds mee aan het experimenteren.”

In Nederland is er wel sprake van consolidering, maar volgens BOVAG nog in mindere mate. “Er zijn nog steeds veel zelfstandige ondernemers, met één of twee locaties. En we hebben een paar grotere carwashbedrijven met meerdere locaties.”

Verhogen wasfrequentie

Een van de grootste uitdagingen voor de Nederlandse carwashmarkt is volgens Stern het verhogen van de wasfrequentie bij de EU-klant. “Het gemiddeld aantal bezoeken aan een wasstraat ligt rond de 2,7 per jaar. Ik denk dat dat vrij laag is. Maar aan de andere kant zeggen we dit al jaren. En elke keer dat we de enquête uitvoeren, is het nog steeds minder dan drie. Dus dat is wel een ding.”

Aan de andere kant is duurzaamheid een groot onderwerp, waar nog veel kansen liggen. “We doen nu een groot onderzoek naar duurzaamheid. Steeds meer carwashes kijken naar de mogelijkheden voor zonne-energie door middel van zonnepanelen en systemen voor waterrecycling. Maar het punt is dat er nog helemaal geen regelgeving bestaat om iets aan het watergebruik te doen. We kunnen voorlopig zoveel water gebruiken als we willen. Terwijl in landen als België en Duitsland een maximum van 70 liter geldt. Maar waarschijnlijk komt daar in de toekomst wel verandering in. Het is zeker belangrijk dat ondernemers daarop inspelen.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.