Peter van der Veen, Martin Kniest, Matz Carwash, Zutphen

Maatschappelijk ondernemen staat centraal bij Matz Carwash Zutphen

Ondernemer Martin Kniest kijkt vanuit zijn kantoor tevreden naar zijn onlangs geopende wasstraat in Zutphen. De bouw kende enkele tegenslagen, maar nu draait alles en weten bezoekers de wasstraat massaal te vinden. “Het is mooi om te zien hoe iedereen zo snel alweer bij ons aanklopt. Daarnaast is het ook goed om te merken dat de werknemers het zo goed doen”, doelt hij op de Syrische krachten bij de voorwas. 

Het is de tweede vestiging die Kniest opende. “Ik wilde nog wel een wasstraat erbij. Toen ben ik eens gaan kijken waar kansen zouden liggen. In Apeldoorn zijn nog kansen en in Zwolle misschien ook wel op den duur. Echter was Zutphen de snelste en in mijn ogen beste optie”, legt hij uit. Volgens Kniest heeft de plaats een belangrijke functie voor de regio. “We zitten op een grote meubelboulevard en er is een nieuwe woonwijk in ontwikkeling.” Hij startte 4,5 jaar geleden al met het plannen van zijn nieuwste filiaal, het resultaat mag er zeker zijn. WashTec plaatste de 44 meter lange kettingstraat.

Speciale werknemers

De belangrijkste pijler, waar Kniest toch wel zijn ziel en zaligheid instopt, is het sociaal-maatschappelijke aspect van Matz Carwash. “Zoals je kunt zien en horen hebben we enkele Syrische medewerkers in het bedrijf. Ik vind het belangrijk om mensen een kans te geven daarom werken we ook samen met de gemeente en het UWV. Werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt help ik graag aan een baan”, zegt hij. Het kost volgens hem veel tijd om de mensen op te leiden. Hij moet er dan ook veel tijd en energie insteken. “Echter kan ik me geen dankbaardere werknemers wensen. Ik sta vaak naast ze in de wasstraat auto’s te wassen. Dat is en blijft mijn passie.”

Door zelf in zijn bedrijf mee te werken geeft Kniest het goede voorbeeld. “Ze volgen me. Dat werkt echt heel goed. Eigenlijk ben ik één van hen. Ik zie de werknemers iedere week weer groeien en dat is zo leuk en dankbaar”, legt hij uit. Aan de andere kant kunnen de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de krapte op de markt oplossen. “Je ziet dat veel bedrijven zitten te springen om goede werknemers, met de juiste begeleiding zijn dit de beste mensen die er zijn. Het maakt mijn werk een heel stuk interessanter.”

Brug

Kiest merkt dat van de duizenden Syriërs die de oorlog ontvlucht zijn, het grootste gedeelte wil werken. Veel van hen zitten noodgedwongen op de bank omdat er eigenlijk geen goede coördinatie is om statushouders aan het werk te krijgen. “Ik wil een brug slaan tussen al die statushouders die thuis zitten en maar geen werk kunnen vinden. Met behulp van de juiste instanties moet dat wel lukken namelijk.” Volgens Kniest zitten er enorm veel vaklui tussen de statushouders uit bijvoorbeeld Syrië en andere oorlogsgebieden.

Als voorbeeld heeft hij de mensen die voor hem in Zutphen werken. “Ze zijn allemaal super gemotiveerd en zouden het liefst zes dagen in de week werken. De grootste barrière die we ervaren is de taal. Ondanks dat ze enorm hun best doen, spreekt niet iedereen vloeiend Nederlands. Toch is de Nederlandse taal voertaal binnen het bedrijf.” Volgens Kniest komen de werknemers toch uit de meeste situaties.

Nederlandse taal

Abdul Mu Hamid is 18 jaar oud en vluchtte op zijn dertiende uit Damascus in Syrië. Hij is inmiddels drie jaar in Nederland en praat onze taal verrassend goed. Hij is enorm gemotiveerd om te werken. “Het probleem was dat ik moeilijk werk kon vinden. Een organisatie wilde me niet aan werk helpen omdat ze vonden dat mijn Nederlands niet goed genoeg was. Ik heb toen een jaar lang voornamelijk achter de pc doorgebracht om de taal wel goed te leren. De organisatie was verrast toen ik na een jaar terugkwam. Mijn Nederlands was enorm verbeterd en ze wilden me ineens wel helpen”, legt Hamid uit.

De jonge vluchteling kwam terecht bij Matz, waar hij een soort arbeidsstage van 400 uur moest lopen. “Ik werkte enorm hard en Martin vond dat ik goed kon omgaan met mensen. Hij bood me uiteindelijk een vast contract aan”, zegt Hamid trots. Inmiddels werken ook zijn broer en vader bij de wasstraat in Zutphen. “Het is leuk om samen te werken. Het leukst vind ik het contact met mensen. Ik probeer wanneer het kan wel een grapje te maken. Door dat contact met de mensen word mijn Nederlands ook steeds beter.”

Hamid, Carwash, Matz Carwash
Hamid in contact met de klant, hetgeen dat hij het leukst vindt aan het werken bij Matz Carwash

Explosieve bouw

Tijdens graafwerkzaamheden bij de bouw was het ineens schrikken voor Kniest. “Ik werd gebeld of ik zo snel mogelijk van Deventer naar Zutphen wilde komen. Er was een explosief gevonden.” Uiteindelijk bleek het volgens hem nog wel mee te vallen. “De regio is in de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd. Op mijn locatie lag nog een vliegtuig bom. Ik schrok wel toen ik aankwam en het hele politiecircus inclusief explosievenopruimingsdienst zag”, zegt hij lachend. Gelukkig voor hem was de bom relatief snel weg. “Ze hebben hem hier ergens in de buurt op een speciale plek gecontroleerd tot ontploffing gebracht.” De media-aandacht gaf volgens hem toch een positieve draai aan de negatieve gebeurtenis.

Verder ging de bouw volgens hem voorspoedig. De ondernemer koos ook in Zutphen voor een wasstraat van WashTec. “In Deventer hadden we al een machine van hen. Service is voor ons heel belangrijk. Qua techniek wil ik echt nergens naar hoeven kijken en daar zorgt WashTec voor. We hebben speciale onderhoudscontracten, ik wil zelf geen technici in dienst”, legt hij uit. De ondernemer heeft een full-service contract waardoor de meeste werkzaamheden ervoor zorgen dat de machine in goede staat blijft en deze minder stilstand en storingen heeft.”

Totaalplaatje

Voor WashTec is Matz Carwash een speciale klant, Peter van der Veen heeft het grote project in Zutphen op zich genomen. “De locatie is wel speciaal, dat zit hem ook in de uitstraling van het pand. Matz Carwash is echt een mooi concept. Doordat we het onderhoud doen is de locatie in Deventer nog altijd een showroom voor ons. Het totaalplaatje klopt”, zegt Van der Veen. Hij geeft enthousiast een rondleiding door de wasstraat.

De ventilatoren voor aan de wasstraat zorgen ervoor dat de voorwasser niet de hele tijd in de nevel staat. “Het geheim van deze wasstraat zit in de software en de besturing”, zegt Van der Veen terwijl hij de besturingsunit laat zien. De lineaire techniek waarover de wasstraat beschikt is volgens hem uniek en blijft geheim. “Het zorgt voor beter en langer contact met de auto waardoor deze beter schoongemaakt wordt.”

De wasstraat loopt voor het grootste gedeelte op gerecycled water. “We recyclen 40 kuub water per uur, het grootste gedeelte van het water dat gebruikt wordt”, legt hij uit. Verder heeft de wasstraat volgens hem meelopende wielborstels met licht. Ook op de verschillende schuimbogen zit speciale led-verlichting om mensen een mooie beleving te geven tijdens het wassen. “De ketting is door de lineaire techniek compact gebouwd. Het is de top van de lijn. Een investering van toch snel 2 miljoen in totaal.”

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.