Auto’s Poelen Mook: ‘Onbemand maakt onbemind’

Total Nederland beloonde recentelijk Auto’s Poelen Mook met de Top Service Award voor Beste Carwash. De onderneming uit Limburg werd geprezen om zijn klantvriendelijke insteek en de implementatie van het Fuelwash-concept. Tankstationhouder Bart Poelen en Ton Janssen van Eenzet Carwash spreken over dit concept, de awarduitreiking en de uitdagingen voor de toekomst.

Fuelwash is een onbemand wasconcept dat is ontwikkeld door Eenzet Carwash en volledig turnkey wordt aangeboden. Het hele proces, vanaf de vergunningaanvraag tot en met de inbedrijfname, wordt daarbij gerealiseerd, zodat de tankstationhouder – in dit geval Poelen – zich volledig op het ondernemen kan storten. “Het draait volledig om ontzorgen”, verduidelijkt Janssen. “We nemen de verbouwing op ons en voeren ook omgevingsanalyses uit. We plaatsen dus niet zomaar lukraak een installatie zonder goed vooronderzoek te doen.”

Het concept werkt met een loyalty-programma en het verdienmodel van Fuelwash is de brandstof. “Je kunt klanten belonen met korting op een wasbeurt. Bij een bepaald aantal liter getankte brandstof ontvangen ze vanuit de Outdoor Paying Terminal (OPT) voor brandstof van Tokheim een barcode waarmee men met korting kan wassen. Als er bijvoorbeeld 25 liter of meer getankt is, wordt er automatisch een barcode op de achterzijde van de tankbon afgedrukt. Deze code is eenmalig bruikbaar. Het is aan de klant bij welke afname limiet een korting gegeven wordt. Ook kan de klant zelf de validiteit van de barcode ingeven, bijvoorbeeld een of meerdere dagen. Na verloop van tijd kun je de brandstofprijzen of het aantal vereiste liters verhogen voordat je korting geeft. Zo kun je meer omzet genereren. Doordat je nog steeds korting geeft en goede en voordelige wasbeurten aanbiedt, houd je je klanten betrokken bij je bedrijf”, verduidelijkt Janssen.

Meer betrokkenheid

In het geval van Total Poelen Mook is in plaats van een barcode voor muntuitgifte gekozen. “De doelstelling was om meer betrokkenheid te creëren”, verduidelijkt Poelen. “Deze munt moeten klanten namelijk in de tankshop ophalen. Uiteraard hopen we dan dat zij ook wat kopen. We hebben hier lang over nagedacht, omdat we vinden dat wat we doen toegevoegde waarde moet hebben.” Het Fuelwash-concept sloot goed aan bij zijn wensen. “We waren al langere tijd op zoek naar een wasinstallatie, maar het moest wel echt iets bijzonders zijn. Dit onbemande wasconcept was precies wat we zochten. Het is een mooi alternatief voor mensen die liever niet naar de grotere, nabijgelegen carwash gaan.”

Benieuwd naar het complete verhaal? In TankPro Magazine nummer 3 2019 vind je het uitgebreide interview. Het blad ligt dinsdag 25 juni in de brievenbus. Ook interesse in TankPro Magazine? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang de papieren versie 6x per jaar op de deurmat.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.