ISM 2022

‘Trendy snacks kunnen shopklanten weer verleiden tot impulsaankoop’

Foto: Koelnmesse

Door de extreem hoge brandstofprijzen staat ook de omzet uit impulsaankopen in de shop van tankstations en carwashes onder druk. Om klanten toch te verleiden tot het kopen van bijvoorbeeld een zoete snack, is aandacht voor de huidige trends steeds belangrijker. Dat zegt Sabine Schommer, directeur van ISM (Internationale Süßwarenmesse) de grootste vakbeurs voor zoetwaren en snacks ter wereld. 

Ook zonder economische crisis en extreem hoge brandstofprijzen is de verkoop van aanvullende producten in tankstations en wasstraten een uitdaging. Maar met het juiste assortiment vergroten bedrijven de kans dat klanten nieuwe producten willen uitproberen. De huidige trendproducten in de zoetwarensector, zijn vaak de producten waarvan geadverteerd wordt dat ze geen kunstmatige toevoegingen hebben en zijn gemaakt van duurzame grondstoffen. Op de ISM 2022, die afgelopen maand plaatsvond in Keulen, presenteerden veel fabrikanten dit soort aanbiedingen. Zustertitel CarwashPro.de sprak met de directeur van deze beurs, Sabine Schommer, over de huidige trends.

Schoon voedsel

“Met name de vraag naar clean label producten is in 2022 belangrijker geworden. Het draait allemaal om minder suiker en minder kunstmatige ingrediënten, maar meer kruiden en natuurlijke smaken. Na de hausse in biologische producten verschuift de nieuwe voedingstrend nu richting schoon eten: er is vraag naar bewuste, gezonde voeding. Dit gaat gepaard met een terugkeer naar traditionele en natuurlijke voedselproductie zonder genetische manipulatie.”

probiotische repen

Verder neemt de behoefte van consumenten om meer te weten te komen over de allergenen en gezondheidsbevorderende eigenschappen van voedsel toe. “Ze willen weten waar de producten vandaan komen, hoe ze worden gemaakt en welke ingrediënten zijn gebruikt. Natuurlijke zoetigheden en snacks hebben vaak de voorkeur boven zwaar bewerkte voedingsmiddelen die kunstmatige ingrediënten bevatten. Op ISM 2022 waren er dan ook een groot aantal producten geëtiketteerd zonder toevoegingen, biologisch, natuurlijk of niet genetisch gemodificeerd.”

Duurzaamheid

Het thema duurzaamheid doemt ook overal op. “Het gaat ook om transparantie enerzijds en geloofwaardigheid anderzijds. Steeds meer fabrikanten betreden hier nieuwe wegen en vertrouwen op openheid en eerlijkheid in de communicatie. En dat wordt goed ontvangen door de consument. Het is te verwachten dat deze trends zich op de lange termijn, naast de klassieke snacks en zoetwaren, ook aandienen bij tankstations en autowasstraten.”

Exposanten op de ISM richten zich volgens Schommer in de regel niet specifiek op een sector, maar op een brede groep klanten uit de foodretail of groothandel. “Daaronder vallen natuurlijk ook de inkoopcentra van de oliemaatschappijen en tankstationketens. De productsegmenten bij ISM variëren van chocolade, zoetwaren en fijne bakwaren tot snackproducten, producten voor de speciaalzaak, trendsnacks en natuurlijke snacks, ijs, diepgevroren zoetwaren en ontbijtsnacks. Dat laatste zijn segmenten die ook in met name tankstations en autowasstraten te vinden zijn.”

Wasabi, zeewier en linzen

“Vooral plantaardige producten zoals sport-, energie- of graanrepen zijn dit jaar populair. Andere nieuwe veganistische en vegetarische alternatieven, zoals nieuwe soorten chocolade op basis van melkalternatieven, werden ook gepresenteerd in zoetwaren en chocoladewaren op ISM. In het snacksegment groeien bijvoorbeeld producten als linzen- en erwtenchips, maar ook chips van zeewier, verrijkt met zeezout, paprika of wasabi. Op het gebied van energieboosters presenteerde ISM bijvoorbeeld energierepen gemaakt van natuurlijke ingrediënten zoals bananen, dadels en amandelen of wafelrepen met cafeïne.

Mitsuba seaweed crisps

Een goed voorbeeld van internationale trends die met vertraging in Europa of de Duitse markt opduiken is volgens Schommer de enorme groei op het gebied van plantaardig snoep en snacks, dus zonder dierlijke ingrediënten. “Gezien de klimaatontwikkelingen wordt deze trend ook steeds populairder in de Duitse zoetwaren- en snackindustrie en dat kwam dit jaar ook sterker tot uiting op de ISM.”

Grondstofprijzen

Voor de komende jaren ziet de directeur van het toonaangevende evenement vooral dat de forse stijging van de grondstofprijzen, de kosten voor energie, logistiek en verpakkingsmaterialen fabrikanten van zoetwaren en snackartikelen voor nieuwe uitdagingen stellen. Dit naast de coronapandemie en het aanhoudende oorlogsgeweld in Oekraïne. “Exposerende bedrijven vertellen ons dat prijsstijgingen bij de inkoop van belangrijke grondstoffen als tarwe, soja en suiker, melkpoeder of noten centraal staan. Op termijn zal dit natuurlijk ook impact hebben op de productie van snoep en snacks.”

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.