Podcast

Tommy’s Express over Europese kansen: ‘Het is een spel van vraag en aanbod’

CarwashPro in gesprek met Ryan Essenburg tijdens Car Wash Show Europe Foto's: ProMedia

Zoals bekend komt Tommy’s Express volgend jaar naar Nederland. De eerste locatie wordt geopend in Utrecht, onder leiding van Mark de Graaf van BOB Autowas. Tijdens Car Wash Show Europe sprak CarwashPro met de oprichter en het gezicht van Tommy’s Express, Ryan Essenburg. Over de plannen van Tommy’s om de oversteek te maken en zijn kijk op het autowassen. “We geloven heel erg in het netwerkeffect.”

“Tommy’s werd in eerste instantie gecreëerd als een productlijn voor carwash-apparatuur die esthetisch aantrekkelijk is. Om zo de omgeving van een carwash te veranderen van industrieel naar iets wat er mooi, ruim, licht en vriendelijk uitziet”, legt Ryan Essenburg uit, over het ontstaan van Tommy’s.

“De naam van mijn vader is Tom. De naam Tommy komt daar deels vandaan, maar ook van designerproducten als Tommy Hilfiger, Tommy Bahama etc. De naam heeft trendy en modieuze associaties. En dat is ook wat we proberen te doen met de omgeving van een autowasstraat. We maken er minder een autoservice van en trekken juist meer de vergelijking met de detailhandel. Het uiterlijk van een wasstraat doet er zeker toe.”

De carwashindustrie is in de afgelopen jaren veel veranderd. Welke nieuwe innovaties spelen een belangrijke rol bij Tommy’s?
“Toen ik bij het bedrijf begon, groeide ik op in een wereld van apparatuur en hardware. Ik sleutelde aan mondstukken, veranderde de borstels en was de hele dag bezig met het afstemmen van mechanische zaken. Maar tegenwoordig is de hardware zeer beproefd. We kunnen meer dan 200 auto’s per uur wassen in een ruimte van 40 meter. En hebben alles om een schoon, glanzend, droog voertuig te krijgen en dat snel te doen.”

“De innovaties die vandaag de dag juist het meest transformerend lijken te zijn, zijn de innovaties op het gebied van software. Zo hebben wij onlangs een nieuwe technologie gecreëerd, met pay per wash via onze eigen app. Hiermee kunnen klanten de rij omzeilen zonder dat ze meteen een onbeperkt abonnement moeten hebben. Zo bied je klanten toch een VIP-ervaring.”

“Zo hebben we letterlijk met één app-update miljoenen dollars aan bedrijfswaarde kunnen toevoegen aan onze franchisepartners. Door simpelweg dingen in de app aan te passen en echt te kijken naar de klantervaring – hoe iemand aan het programma deelneemt en zijn auto graag wast – kan je al veel bereiken.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

“De innovaties die vandaag de dag juist het meest transformerend lijken te zijn, zijn de innovaties op het gebied van software.”

Tommy’s Express komt naar Europa en Nederland. Zo opent de eerste Tommy’s Express volgend jaar in Utrecht. Een grote stap?
“Ja absoluut, we zijn echt vereerd en dankbaar dat we samenwerken met de beste partners in Nederland. Met ACE Carwash Systems aan de aanbodzijde en Mark de Graaf van BOB Autowas aan de detailhandelzijde. Ze hebben fantastische wasbeurten en staan over de hele wereld bekend om hun geweldige operaties hier in Nederland. En zij zullen onze franchisepartner zijn, evenals ons ondersteuningssysteem op het gebied van apparatuur en installaties en de productlijn hier in heel Europa. We zijn dus dankbaar dat we hen in het team hebben en dat de groei van Tommy’s Express hier in Nederland begint.”

En naast Nederland is er al een eerste locatie in Frankrijk?
“Dat klopt. Het is een project waar al een tijdje aan wordt gewerkt. De locatie ligt ongeveer een uur rijden ten noorden van Parijs. En dat zal dus de eerste Tommy’s Express zijn die in Frankrijk wordt geopend. Daar kijken we ook erg naar uit. Het is een markt waar nog veel kansen liggen.”

Is er in Carwash Nederland nog genoeg ruimte voor Tommy’s?
“Een van de dingen die uniek is in onze filosofie en in ons denkproces is het dichtheidsmodel, waarmee we locaties kunnen bouwen. En dat verder gaat dan wat iemand ooit voor mogelijk heeft gehouden. We noemen dit het netwerkeffect, waarbij een clublidmaatschap dezelfde prijs heeft, ongeacht hoeveel verschillende locaties er zijn. Maar hoe meer locaties je hebt om het in te wisselen, hoe waardevoller het is voor de klant. Hoe meer verkooppunten er zijn waar iemand zijn lidmaatschap kan inzetten, hoe meer het merk zal winnen en groeien en de meeste leden zal hebben. We proberen dus een dichte markt op te bouwen en de markt met maximaal potentieel te bedienen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

“Je moet soms gewoontes creëren of veranderen, maar dat moet beginnen met het aanbod.”

En de ambities zijn groot: in 10 jaar tijd naar 500 vestigingen in Europa.
“Deze aantallen klinken misschien groot, maar zijn wel haalbaar. We geloven dat elke keer wanneer je de taart aansnijdt, de taart groeit. Er zijn immers meer stukken. En die stukken kan je ook weer verdelen, en zo wordt de taart steeds groter. Zo zien we het ook met carwashlocaties. Het is een spel van vraag en aanbod.”

“Wat echt belangrijk is, is dat het aanbod op de eerste plaats komt. Mensen hebben de neiging om te lang stil te staan bij de kansen binnen een markt: wordt dit een goede markt of niet? Terwijl als je naar het consumentengedrag kijkt, je ziet dat iedereen overal ter wereld dezelfde behoeften en verlangens heeft. Iedereen waardeert een schoon, glanzend en droog voertuig. Iedereen waardeert snelheid en wil geen tijdverspilling. En iedereen waardeert een eerlijke prijs. Als je die drie dingen mee kan nemen, zou het overal kunnen lukken.”

“Bij Tommy’s denken we niet dat consumenten anders zijn. Je moet soms gewoontes creëren of veranderen, maar dat moet beginnen met het aanbod. Een klant moet eerst de dienst kunnen krijgen en daarna volgt de vraag. Overal waar we autowasstraten bouwen of hebben gebouwd, is het vergelijkbaar met onze activiteiten in de VS. Het draait dus allemaal om het bieden van dezelfde klantervaring.”

Luister hier de volledige podcast met Ryan Essenburg terug.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tommy’s Express over Europese kansen: ‘Het is een spel van vraag en aanbod’ | CarwashPro
Podcast

Tommy’s Express over Europese kansen: ‘Het is een spel van vraag en aanbod’

CarwashPro in gesprek met Ryan Essenburg tijdens Car Wash Show Europe Foto's: ProMedia

Zoals bekend komt Tommy’s Express volgend jaar naar Nederland. De eerste locatie wordt geopend in Utrecht, onder leiding van Mark de Graaf van BOB Autowas. Tijdens Car Wash Show Europe sprak CarwashPro met de oprichter en het gezicht van Tommy’s Express, Ryan Essenburg. Over de plannen van Tommy’s om de oversteek te maken en zijn kijk op het autowassen. “We geloven heel erg in het netwerkeffect.”

“Tommy’s werd in eerste instantie gecreëerd als een productlijn voor carwash-apparatuur die esthetisch aantrekkelijk is. Om zo de omgeving van een carwash te veranderen van industrieel naar iets wat er mooi, ruim, licht en vriendelijk uitziet”, legt Ryan Essenburg uit, over het ontstaan van Tommy’s.

“De naam van mijn vader is Tom. De naam Tommy komt daar deels vandaan, maar ook van designerproducten als Tommy Hilfiger, Tommy Bahama etc. De naam heeft trendy en modieuze associaties. En dat is ook wat we proberen te doen met de omgeving van een autowasstraat. We maken er minder een autoservice van en trekken juist meer de vergelijking met de detailhandel. Het uiterlijk van een wasstraat doet er zeker toe.”

De carwashindustrie is in de afgelopen jaren veel veranderd. Welke nieuwe innovaties spelen een belangrijke rol bij Tommy’s?
“Toen ik bij het bedrijf begon, groeide ik op in een wereld van apparatuur en hardware. Ik sleutelde aan mondstukken, veranderde de borstels en was de hele dag bezig met het afstemmen van mechanische zaken. Maar tegenwoordig is de hardware zeer beproefd. We kunnen meer dan 200 auto’s per uur wassen in een ruimte van 40 meter. En hebben alles om een schoon, glanzend, droog voertuig te krijgen en dat snel te doen.”

“De innovaties die vandaag de dag juist het meest transformerend lijken te zijn, zijn de innovaties op het gebied van software. Zo hebben wij onlangs een nieuwe technologie gecreëerd, met pay per wash via onze eigen app. Hiermee kunnen klanten de rij omzeilen zonder dat ze meteen een onbeperkt abonnement moeten hebben. Zo bied je klanten toch een VIP-ervaring.”

“Zo hebben we letterlijk met één app-update miljoenen dollars aan bedrijfswaarde kunnen toevoegen aan onze franchisepartners. Door simpelweg dingen in de app aan te passen en echt te kijken naar de klantervaring – hoe iemand aan het programma deelneemt en zijn auto graag wast – kan je al veel bereiken.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

“De innovaties die vandaag de dag juist het meest transformerend lijken te zijn, zijn de innovaties op het gebied van software.”

Tommy’s Express komt naar Europa en Nederland. Zo opent de eerste Tommy’s Express volgend jaar in Utrecht. Een grote stap?
“Ja absoluut, we zijn echt vereerd en dankbaar dat we samenwerken met de beste partners in Nederland. Met ACE Carwash Systems aan de aanbodzijde en Mark de Graaf van BOB Autowas aan de detailhandelzijde. Ze hebben fantastische wasbeurten en staan over de hele wereld bekend om hun geweldige operaties hier in Nederland. En zij zullen onze franchisepartner zijn, evenals ons ondersteuningssysteem op het gebied van apparatuur en installaties en de productlijn hier in heel Europa. We zijn dus dankbaar dat we hen in het team hebben en dat de groei van Tommy’s Express hier in Nederland begint.”

En naast Nederland is er al een eerste locatie in Frankrijk?
“Dat klopt. Het is een project waar al een tijdje aan wordt gewerkt. De locatie ligt ongeveer een uur rijden ten noorden van Parijs. En dat zal dus de eerste Tommy’s Express zijn die in Frankrijk wordt geopend. Daar kijken we ook erg naar uit. Het is een markt waar nog veel kansen liggen.”

Is er in Carwash Nederland nog genoeg ruimte voor Tommy’s?
“Een van de dingen die uniek is in onze filosofie en in ons denkproces is het dichtheidsmodel, waarmee we locaties kunnen bouwen. En dat verder gaat dan wat iemand ooit voor mogelijk heeft gehouden. We noemen dit het netwerkeffect, waarbij een clublidmaatschap dezelfde prijs heeft, ongeacht hoeveel verschillende locaties er zijn. Maar hoe meer locaties je hebt om het in te wisselen, hoe waardevoller het is voor de klant. Hoe meer verkooppunten er zijn waar iemand zijn lidmaatschap kan inzetten, hoe meer het merk zal winnen en groeien en de meeste leden zal hebben. We proberen dus een dichte markt op te bouwen en de markt met maximaal potentieel te bedienen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

“Je moet soms gewoontes creëren of veranderen, maar dat moet beginnen met het aanbod.”

En de ambities zijn groot: in 10 jaar tijd naar 500 vestigingen in Europa.
“Deze aantallen klinken misschien groot, maar zijn wel haalbaar. We geloven dat elke keer wanneer je de taart aansnijdt, de taart groeit. Er zijn immers meer stukken. En die stukken kan je ook weer verdelen, en zo wordt de taart steeds groter. Zo zien we het ook met carwashlocaties. Het is een spel van vraag en aanbod.”

“Wat echt belangrijk is, is dat het aanbod op de eerste plaats komt. Mensen hebben de neiging om te lang stil te staan bij de kansen binnen een markt: wordt dit een goede markt of niet? Terwijl als je naar het consumentengedrag kijkt, je ziet dat iedereen overal ter wereld dezelfde behoeften en verlangens heeft. Iedereen waardeert een schoon, glanzend en droog voertuig. Iedereen waardeert snelheid en wil geen tijdverspilling. En iedereen waardeert een eerlijke prijs. Als je die drie dingen mee kan nemen, zou het overal kunnen lukken.”

“Bij Tommy’s denken we niet dat consumenten anders zijn. Je moet soms gewoontes creëren of veranderen, maar dat moet beginnen met het aanbod. Een klant moet eerst de dienst kunnen krijgen en daarna volgt de vraag. Overal waar we autowasstraten bouwen of hebben gebouwd, is het vergelijkbaar met onze activiteiten in de VS. Het draait dus allemaal om het bieden van dezelfde klantervaring.”

Luister hier de volledige podcast met Ryan Essenburg terug.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.