Personeelstekort leidt bij veel carwashes tot grote problemen
Carwashes hebben nog steeds last van personeelstekort. Zo blijkt uit de poll van CarwashPro. Het is een uitdaging om personeel te vinden en de bezetting rond te krijgen. En hoewel een deel van de autowasbedrijven dit zelf nog kan oplossen, leidt het bij een meerderheid tot grote problemen.
Uit de poll blijkt dat 66,7 procent last heeft van personeelstekort. Daarvan zegt 40,5 procent dat het zorgt voor grote problemen. Terwijl 26,2 procent dit nog intern of met hulp van buitenaf kan oplossen.
Het personeelstekort is een actueel probleem dat in veel branches speelt. Volgens de ondernemersmonitor van BOVAG staat ‘tekort personeel/oplopende vacatures’ in de top 3 van ondernemersproblemen. En hoewel er geen eenduidig antwoord is op de vraag hoe het opgelost kan worden, lijkt het automatiseren van de bedrijfsprocessen een mogelijke oplossing te kunnen zijn.
Automatiseren
Zo wil Loogman Carwash over een aantal jaren alle carwashes maximaal geautomatiseerd laten draaien. En het liefst ook op termijn 24 uur per dag, met of zonder personeel. Ook kiezen steeds meer carwashes ervoor om de voorwas te automatiseren in de wasstraat. Dit is vooral om het wasproces te versnellen, maar het zou ook een manier kunnen zijn om te bezuinigen op personeel.
Toch is niet iedereen daarvan overtuigd. Schröder Carwash zei eerder daarover tegen CarwashPro: “Steeds meer carwashes doen de voorwas met de machine, maar dat willen wij liever niet. Wij zitten in een plattelandsgemeente met zo’n 20.000 inwoners. Dus we moeten het ook hebben van klanten buiten de gemeente. Dat lukt heel goed omdat wij er extra werk van maken. De klant waardeert dat.” Om toch de snelheid erin te kunnen houden, wil Schröder extra personeel inzetten voor de voorwas.
CarwashPlus heeft automatisch vooraf afrekenen geïntroduceerd in de eigen wasstraat. Maar eigenaar Gert Goedhart benadrukt dat deze betaalautomaten niet bedoeld zijn om op personeel te bezuinigen. “Het is geen plug en play en klaar. Klanten hebben nog steeds begeleiding nodig, vooral wanneer er speciale acties zijn of wanneer mensen voor de eerste keer langskomen. Ook blijft menselijk contact een wezenlijk onderdeel van de klantbeleving.”
Kans
Martin Kiest, eigenaar van Matz Carwash, merkte eerder dit jaar al op dat er nauwelijks scholieren solliciteren voor een bijbaan. En dat ook het autowassen voor veel mensen met een WW-uitkering of een bijstandsuitkering ‘blijkbaar niet spannend genoeg is’. Maar toch ziet Kniest dat niet als een probleem, omdat juist veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op zoek zijn naar een baan. “Deze doelgroep moet helaas werken met wachtlijsten. Teveel bedrijven durven deze stap nog niet te nemen. Maar beter en mooier kan je ze haast niet vinden, ze moeten alleen een kans krijgen”, zei hij destijds op LinkedIn.
Lees ook: