Partner

Ammeraal Beltech verovert carwash-Nederland met schakelbanden

Jean-Pierre Claassen van Ammeraal Beltech bij Loogman Carwash in Rotterdam Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Waar het ooit begon met een geweven transportbandje voor bakkerijen, is het in de jaren daarna door interne en externe overnames gevormd tot het grote Ammeraal Beltech. De kunststof schakelbanden zijn een mega succesverhaal in de Amerikaanse carwashindustrie. En nu wil het van origine Nederlandse bedrijf dat succes op eigen bodem evenaren.

CarwashPro ontmoet Jean-Pierre Claassen van Ammeraal Beltech (global industry segment manager automotive) bij Loogman Carwash in Rotterdam.

Wat doet Ammeraal Beltech precies?
“We zijn leverancier en producent van transportbanden. In de breedste zin van het woord. De voedingsmiddelenindustrie is onze grootste markt, maar we produceren ook het kassabandje bij de Albert Heijn en de loopbandjes in de sportschool. En dus ook de bewegende vloeren in een carwash of autofabriek. Sinds 2012 ben ik binnen Ammeraal verantwoordelijk voor de automotive en carwashindustrie.”

Een kunststof schakelband heeft zo zijn voordelen ten opzichte van een kettingbaan. Kan je dat uitleggen?
“Dat zit hem vooral in de gebruiksvriendelijkheid en het gemak. Bij een kettingbaan moet een klant het linker voorwiel in de baan rijden. Dat gaat niet altijd goed en veel mensen vinden het zelfs spannend of durven niet. Mijn moeder vraagt nog steeds of ik haar auto wil wassen.”

“Bij dubbelspoors banden rijd je er makkelijk op en voelt alleen een klein hobbeltje wanneer je over een ‘meenemertje’ rijdt, die uiteindelijk de auto meeneemt over de band. Op het moment dat de auto helemaal op de band staat, hoef je niet bang te zijn. Want zet je de auto per ongeluk in de parkeerstand of trap je op de rem, dan gebeurt er op zo’n band helemaal niets. Terwijl er bij een kettingbaan dan juist van alles mis kan gaan.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Bij Loogman Carwash is er gekozen voor een volledig brede schakelbaan voor de binnenreiniging.

“Eerdere ervaringen in Canada laten zien dat vooral de onervaren bestuurders zo’n kettingwasstraat veel gedoe vinden en liever onze banden gebruiken. En het mooie is dat ze daar ook gerust iets meer voor betalen dan bij de concurrent met een kettingbaan, en onze band kreeg alleen maar meer klanten. In Nederland zien we dat ook. Mensen willen gemak en carwash begint steeds meer een ervaring te worden. Het moet er lekker ruiken, er moet licht zijn, je moet niet meer in een donkere tunnel zitten. En hoe meer foam, lava, lichtjes en LED-jes, hoe mooier ze het vinden. Zo’n dubbelspoors schakelband is daar ook een wezenlijk onderdeel van.”

In Amerika hebben jullie al veel succes in de carwashbranche?
“Amerika is voor ons een gigantisch succesverhaal. Daar is het een sterk groeiende trend. De conveyor technologie bestaat al meer dan twintig jaar, maar had in het begin nog veel kinderziektes. Toen daarvan een groot deel was opgelost, kwam er ook vanuit andere bedrijven interesse en ontstonden er verbindingen met bijvoorbeeld de automotive industrie. Zo zijn wij er ook ingestapt. Wij waren destijds al groot in automotive, maar nog klein in de carwash. En daar wilden we verandering in brengen.”

“Vanuit onze samenwerking met Petro-Canada en STI Conveyor Systems heeft dat een enorme vlucht genomen. Niet alleen de kwaliteit van de systemen van STI nam toe, maar ook de reputatie van onze producten groeide enorm. Daarin was onze samenwerking uniek. Je kunt een goed conveyor systeem hebben, maar met een slechte band ben je nergens. Of andersom: een slecht systeem met een goede band werkt ook niet. Je moet het in de carwash allebei hebben.”

Jullie leveren de kunststof schakelbanden en andere bedrijven zorgen voor de conveyor systemen. Hoe werkt dat in de praktijk?
“De carwash industrie heeft jarenlang ingezet op de kettingbanen en veel leveranciers bouwen die banen zelf. Er zijn maar weinig partijen die de enkel en dubbelspoors conveyor zelf maken. Wij werken met enkele gespecialiseerde leveranciers samen en die kunnen aan carwashes rechtstreeks leveren of voor de grote carwash bedrijven conveyors bouwen die dan in een totaalconcept geleverd worden.”

“Ammeraal verkoopt dus niet het hele conveyor systeem maar wel een belangrijk component daarvan. Ik promoot de technologie en onze uni-chains banden en kan bij interesse doorverwijzen naar zo’n gespecialiseerde leverancier. We zijn richting de systeembouwers ook ondersteunend en geven advies over het ontwerp. Als een partij dat eenmaal beheerst, kan je het meer loslaten. Die hele actieve rol die je dan in het begin hebt, is dan niet meer nodig.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

The Carwash in Oss heeft een dubbelspoors wasstraat met uni-CSB band (foto: Ammeraal Beltech).

Hoe verhouden de kosten van een schakelband zich ten opzichte van een kettingbaan?
“Ik durf wel te zeggen dat een kettingbaansysteem pak ‘m beet vijf keer goedkoper is dan een dubbelspoors schakelband. Dat is een ook een van de redenen dat we het hier in Nederland nog weinig zien in carwashes. Nederland staat toch bekend om de zuinigheid. En natuurlijk kan ik niet verwachten van een kleinere carwash dat die morgen honderdduizenden euro’s in een dubbelspoorsbaan investeert. Het zijn toch de grote carwashes die hiermee pionieren.”

“Ondanks dat het een duurder product is, is het wel van belang om aandacht te hebben voor andere factoren. Kijk bijvoorbeeld naar het onderhoud en de levensduur van zo’n kunststof schakelband. Ons product is heel erg onderhoudsvriendelijk. Het behoeft geen smering, het is kunststof met RVS-pennen verbonden, en het is snel en zonder speciale gereedschappen te onderhouden. De band is eenvoudig te openen en te sluiten en behoeft weinig omkijken. Wat kunststof banden wel doen – het blijft tenslotte plastic – is dat ze iets uitrekken, zeker vanaf het initiële gebruik. Eigenlijk moet je dan na een paar maanden kijken of die rek niet te lang is geworden en de band iets inkorten. Maar dat is zo gedaan: je zet de baan stil, pakt een schroevendraaier en een hamer en binnen twee minuten ben je klaar. Dat is het dan ook, meer hoef je aan onderhoud niet te doen. Dat krijg je met een kettingbaan niet voor elkaar. En als een kettingbaan op een gegeven moment breekt of ermee stopt, dan heb je helemaal een probleem. Dan heb je lange stilstand.”

“Als je de total cost of ownership en de kosten per wassingen gaat doorberekenen, over de levensduur en het gemak van zo’n systeem, dan kijk je er al heel anders naar. Het is een investering die zichzelf terugverdient. Zeker ook als je kijkt naar de extra omzet die je genereert doordat je veel klantvriendelijker bent met een band. De slimme zakenman rekent dat uit.”

Ammeraal richt zich dus voornamelijk op de grote carwashes?
“We sluiten geen enkele carwash uit. Maar het blijft een investering en de grote partijen hebben vaak meer investeringsvermogen. In Nederland werken we samen met grote partijen als Loogman en Autoradam, maar we hebben ook met meerdere kleinere carwashes samengewerkt. Allemaal willen ze onderscheidend zijn met onze technologie, kwaliteit en ondersteuning.”

Zijn er naast de kosten nog andere redenen waarom de Nederlandse markt nog wat terughoudend is in de keuze voor een schakelband?
“Een ander argument is dat de velgen niet goed schoon zouden worden met een band. Carwashes zeggen dat de velgen moeten draaien om schoon te worden, terwijl op een band de wielen natuurlijk stilstaan. En als de Nederlandse consument ergens kritisch op is, dan zijn het de velgen. In Amerika is dat veel minder. Dat heeft daar ook te maken met het abonnementwassen. Dat is daar veel meer een vergevorderd concept dan hier in Europa.”

Hoe zou het abonnementwassen dat argument van tafel kunnen vegen?
“Als een klant de auto twee keer in de week wast, houd je het makkelijker zuiver. Maar ja, de Nederlandse consument wast de auto het liefst zo min mogelijk, want het kost geld. En als die dan door de wasstraat gaat, dan moet die ook kraakhelder zijn. Mr. Wash in Duitsland is een klant van ons, en die heeft ook abonnementwassen. Daar werkt het wel, klanten klagen niet over de velgen. Als we op een gegeven moment ook in Nederland meer naar het abonnementwassen gaan, zal ook hier meer acceptatie voor de banden ontstaan.”

“Overigens komt er ook een stukje chemie bij dit verhaal kijken. Ik spreek veel chemieleveranciers in Nederland, en die zeggen ook: er is niets wat we niet zuiver kunnen krijgen. Zelfs binnen de geldende regels van wat toelaatbaar is op het gebied van chemie. Denk aan het vooraf aanbrengen van velgenreiniger. Het enige wat je dan nodig hebt is inweektijd.”

Hier bij Loogman Carwash is gekozen voor een volledig brede schakelbaan voor de binnenreiniging. Is dat een aspect binnen de carwashbranche waar jullie een grote rol in spelen?
“De interieurbanen voor de binnenreiniging zien we in Nederland steeds meer. Voor binnenreiniging is er keuze uit een brede band of een dubbelspoors schakelband. Waarbij dubbelspoors qua conveyor technologie net wat goedkoper is en makkelijker toegankelijk, maar voor operators misschien iets lastiger in gebruik. Toch ervaren veel operators die daarmee werken het niet als een nadeel. Het is maar net wat je gewend bent. En voor de klant geeft het geen verschil. Die rijdt nog steeds de auto op de baan, stapt uit en wacht aan de zijlijn tot de auto weer helemaal fris en schoon kan worden opgehaald.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Voor binnenreiniging is er keuze uit een brede band of een dubbelspoors schakelband.

Wat maakt jullie onderscheidend van andere bandenleveranciers?
“We zeggen altijd: je moet eigenaar blijven van de performance van de producten gedurende de hele levensduur. We gooien het niet over de heg en succes ermee. Maar kiezen er juist voor om in contact te blijven en het op te blijven volgen. Want als je kan bijsturen in het gebruik en in het onderhoud, dan kan je de levensduur verlengen, de total cost of ownership verlagen en bouw je een nieuwe case voor investeringen.”

“Daarnaast zit het onderscheidend vermogen in de manier waarop we onze banden aandrijven, de accessoires die we bieden en de materialen die we gebruiken. We hebben onze banden doorontwikkeld en zullen dat blijven doen.”

Waar liggen nog kansen?
“We zetten nu vol in op de carwashes. Het is een stabiele markt, die niet erg onder druk staat van economische veranderingen. Als we bijvoorbeeld leveringsproblemen hebben in de automotive industrie, zoals met de microchips op dit moment, dan liggen complete productievestigingen stil. Van Toyota tot Volkswagen. Terwijl carwash altijd doorgaat. En je zit vrij dicht op de consumentenmarkt, dat is ook een voordeel. De automotive branche daarentegen is complexer met hele andere eisen.”

“In Amerika zit nog veel groei maar we willen nu ook echt doorbreken in Nederland, Duitsland en de rest van Europa. Ook in Azië hebben we al successen maar zien we een goed groeipotentieel. Verder geloof ik dat het Midden-Oosten een hele interessante markt is voor de premium tunnel wash.”

Oorsprong

Ammeraal is opgericht in 1950 in Nederland. Na een overname door de Partners Group in 2018 is Ammeraal Beltech samengevoegd met Megadyne, de Italiaanse power transmission gigant. Beide bedrijven hebben samen in datzelfde jaar hun nieuwe naam aangekondigd: AMMEGA. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot wereldwijde marktleider op het gebied van ontwerp, productie en fabricage van en onderhoud aan proces- en transportbanden.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ammeraal Beltech verovert carwash-Nederland met schakelbanden | CarwashPro
Partner

Ammeraal Beltech verovert carwash-Nederland met schakelbanden

Jean-Pierre Claassen van Ammeraal Beltech bij Loogman Carwash in Rotterdam Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Waar het ooit begon met een geweven transportbandje voor bakkerijen, is het in de jaren daarna door interne en externe overnames gevormd tot het grote Ammeraal Beltech. De kunststof schakelbanden zijn een mega succesverhaal in de Amerikaanse carwashindustrie. En nu wil het van origine Nederlandse bedrijf dat succes op eigen bodem evenaren.

CarwashPro ontmoet Jean-Pierre Claassen van Ammeraal Beltech (global industry segment manager automotive) bij Loogman Carwash in Rotterdam.

Wat doet Ammeraal Beltech precies?
“We zijn leverancier en producent van transportbanden. In de breedste zin van het woord. De voedingsmiddelenindustrie is onze grootste markt, maar we produceren ook het kassabandje bij de Albert Heijn en de loopbandjes in de sportschool. En dus ook de bewegende vloeren in een carwash of autofabriek. Sinds 2012 ben ik binnen Ammeraal verantwoordelijk voor de automotive en carwashindustrie.”

Een kunststof schakelband heeft zo zijn voordelen ten opzichte van een kettingbaan. Kan je dat uitleggen?
“Dat zit hem vooral in de gebruiksvriendelijkheid en het gemak. Bij een kettingbaan moet een klant het linker voorwiel in de baan rijden. Dat gaat niet altijd goed en veel mensen vinden het zelfs spannend of durven niet. Mijn moeder vraagt nog steeds of ik haar auto wil wassen.”

“Bij dubbelspoors banden rijd je er makkelijk op en voelt alleen een klein hobbeltje wanneer je over een ‘meenemertje’ rijdt, die uiteindelijk de auto meeneemt over de band. Op het moment dat de auto helemaal op de band staat, hoef je niet bang te zijn. Want zet je de auto per ongeluk in de parkeerstand of trap je op de rem, dan gebeurt er op zo’n band helemaal niets. Terwijl er bij een kettingbaan dan juist van alles mis kan gaan.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Bij Loogman Carwash is er gekozen voor een volledig brede schakelbaan voor de binnenreiniging.

“Eerdere ervaringen in Canada laten zien dat vooral de onervaren bestuurders zo’n kettingwasstraat veel gedoe vinden en liever onze banden gebruiken. En het mooie is dat ze daar ook gerust iets meer voor betalen dan bij de concurrent met een kettingbaan, en onze band kreeg alleen maar meer klanten. In Nederland zien we dat ook. Mensen willen gemak en carwash begint steeds meer een ervaring te worden. Het moet er lekker ruiken, er moet licht zijn, je moet niet meer in een donkere tunnel zitten. En hoe meer foam, lava, lichtjes en LED-jes, hoe mooier ze het vinden. Zo’n dubbelspoors schakelband is daar ook een wezenlijk onderdeel van.”

In Amerika hebben jullie al veel succes in de carwashbranche?
“Amerika is voor ons een gigantisch succesverhaal. Daar is het een sterk groeiende trend. De conveyor technologie bestaat al meer dan twintig jaar, maar had in het begin nog veel kinderziektes. Toen daarvan een groot deel was opgelost, kwam er ook vanuit andere bedrijven interesse en ontstonden er verbindingen met bijvoorbeeld de automotive industrie. Zo zijn wij er ook ingestapt. Wij waren destijds al groot in automotive, maar nog klein in de carwash. En daar wilden we verandering in brengen.”

“Vanuit onze samenwerking met Petro-Canada en STI Conveyor Systems heeft dat een enorme vlucht genomen. Niet alleen de kwaliteit van de systemen van STI nam toe, maar ook de reputatie van onze producten groeide enorm. Daarin was onze samenwerking uniek. Je kunt een goed conveyor systeem hebben, maar met een slechte band ben je nergens. Of andersom: een slecht systeem met een goede band werkt ook niet. Je moet het in de carwash allebei hebben.”

Jullie leveren de kunststof schakelbanden en andere bedrijven zorgen voor de conveyor systemen. Hoe werkt dat in de praktijk?
“De carwash industrie heeft jarenlang ingezet op de kettingbanen en veel leveranciers bouwen die banen zelf. Er zijn maar weinig partijen die de enkel en dubbelspoors conveyor zelf maken. Wij werken met enkele gespecialiseerde leveranciers samen en die kunnen aan carwashes rechtstreeks leveren of voor de grote carwash bedrijven conveyors bouwen die dan in een totaalconcept geleverd worden.”

“Ammeraal verkoopt dus niet het hele conveyor systeem maar wel een belangrijk component daarvan. Ik promoot de technologie en onze uni-chains banden en kan bij interesse doorverwijzen naar zo’n gespecialiseerde leverancier. We zijn richting de systeembouwers ook ondersteunend en geven advies over het ontwerp. Als een partij dat eenmaal beheerst, kan je het meer loslaten. Die hele actieve rol die je dan in het begin hebt, is dan niet meer nodig.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

The Carwash in Oss heeft een dubbelspoors wasstraat met uni-CSB band (foto: Ammeraal Beltech).

Hoe verhouden de kosten van een schakelband zich ten opzichte van een kettingbaan?
“Ik durf wel te zeggen dat een kettingbaansysteem pak ‘m beet vijf keer goedkoper is dan een dubbelspoors schakelband. Dat is een ook een van de redenen dat we het hier in Nederland nog weinig zien in carwashes. Nederland staat toch bekend om de zuinigheid. En natuurlijk kan ik niet verwachten van een kleinere carwash dat die morgen honderdduizenden euro’s in een dubbelspoorsbaan investeert. Het zijn toch de grote carwashes die hiermee pionieren.”

“Ondanks dat het een duurder product is, is het wel van belang om aandacht te hebben voor andere factoren. Kijk bijvoorbeeld naar het onderhoud en de levensduur van zo’n kunststof schakelband. Ons product is heel erg onderhoudsvriendelijk. Het behoeft geen smering, het is kunststof met RVS-pennen verbonden, en het is snel en zonder speciale gereedschappen te onderhouden. De band is eenvoudig te openen en te sluiten en behoeft weinig omkijken. Wat kunststof banden wel doen – het blijft tenslotte plastic – is dat ze iets uitrekken, zeker vanaf het initiële gebruik. Eigenlijk moet je dan na een paar maanden kijken of die rek niet te lang is geworden en de band iets inkorten. Maar dat is zo gedaan: je zet de baan stil, pakt een schroevendraaier en een hamer en binnen twee minuten ben je klaar. Dat is het dan ook, meer hoef je aan onderhoud niet te doen. Dat krijg je met een kettingbaan niet voor elkaar. En als een kettingbaan op een gegeven moment breekt of ermee stopt, dan heb je helemaal een probleem. Dan heb je lange stilstand.”

“Als je de total cost of ownership en de kosten per wassingen gaat doorberekenen, over de levensduur en het gemak van zo’n systeem, dan kijk je er al heel anders naar. Het is een investering die zichzelf terugverdient. Zeker ook als je kijkt naar de extra omzet die je genereert doordat je veel klantvriendelijker bent met een band. De slimme zakenman rekent dat uit.”

Ammeraal richt zich dus voornamelijk op de grote carwashes?
“We sluiten geen enkele carwash uit. Maar het blijft een investering en de grote partijen hebben vaak meer investeringsvermogen. In Nederland werken we samen met grote partijen als Loogman en Autoradam, maar we hebben ook met meerdere kleinere carwashes samengewerkt. Allemaal willen ze onderscheidend zijn met onze technologie, kwaliteit en ondersteuning.”

Zijn er naast de kosten nog andere redenen waarom de Nederlandse markt nog wat terughoudend is in de keuze voor een schakelband?
“Een ander argument is dat de velgen niet goed schoon zouden worden met een band. Carwashes zeggen dat de velgen moeten draaien om schoon te worden, terwijl op een band de wielen natuurlijk stilstaan. En als de Nederlandse consument ergens kritisch op is, dan zijn het de velgen. In Amerika is dat veel minder. Dat heeft daar ook te maken met het abonnementwassen. Dat is daar veel meer een vergevorderd concept dan hier in Europa.”

Hoe zou het abonnementwassen dat argument van tafel kunnen vegen?
“Als een klant de auto twee keer in de week wast, houd je het makkelijker zuiver. Maar ja, de Nederlandse consument wast de auto het liefst zo min mogelijk, want het kost geld. En als die dan door de wasstraat gaat, dan moet die ook kraakhelder zijn. Mr. Wash in Duitsland is een klant van ons, en die heeft ook abonnementwassen. Daar werkt het wel, klanten klagen niet over de velgen. Als we op een gegeven moment ook in Nederland meer naar het abonnementwassen gaan, zal ook hier meer acceptatie voor de banden ontstaan.”

“Overigens komt er ook een stukje chemie bij dit verhaal kijken. Ik spreek veel chemieleveranciers in Nederland, en die zeggen ook: er is niets wat we niet zuiver kunnen krijgen. Zelfs binnen de geldende regels van wat toelaatbaar is op het gebied van chemie. Denk aan het vooraf aanbrengen van velgenreiniger. Het enige wat je dan nodig hebt is inweektijd.”

Hier bij Loogman Carwash is gekozen voor een volledig brede schakelbaan voor de binnenreiniging. Is dat een aspect binnen de carwashbranche waar jullie een grote rol in spelen?
“De interieurbanen voor de binnenreiniging zien we in Nederland steeds meer. Voor binnenreiniging is er keuze uit een brede band of een dubbelspoors schakelband. Waarbij dubbelspoors qua conveyor technologie net wat goedkoper is en makkelijker toegankelijk, maar voor operators misschien iets lastiger in gebruik. Toch ervaren veel operators die daarmee werken het niet als een nadeel. Het is maar net wat je gewend bent. En voor de klant geeft het geen verschil. Die rijdt nog steeds de auto op de baan, stapt uit en wacht aan de zijlijn tot de auto weer helemaal fris en schoon kan worden opgehaald.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Voor binnenreiniging is er keuze uit een brede band of een dubbelspoors schakelband.

Wat maakt jullie onderscheidend van andere bandenleveranciers?
“We zeggen altijd: je moet eigenaar blijven van de performance van de producten gedurende de hele levensduur. We gooien het niet over de heg en succes ermee. Maar kiezen er juist voor om in contact te blijven en het op te blijven volgen. Want als je kan bijsturen in het gebruik en in het onderhoud, dan kan je de levensduur verlengen, de total cost of ownership verlagen en bouw je een nieuwe case voor investeringen.”

“Daarnaast zit het onderscheidend vermogen in de manier waarop we onze banden aandrijven, de accessoires die we bieden en de materialen die we gebruiken. We hebben onze banden doorontwikkeld en zullen dat blijven doen.”

Waar liggen nog kansen?
“We zetten nu vol in op de carwashes. Het is een stabiele markt, die niet erg onder druk staat van economische veranderingen. Als we bijvoorbeeld leveringsproblemen hebben in de automotive industrie, zoals met de microchips op dit moment, dan liggen complete productievestigingen stil. Van Toyota tot Volkswagen. Terwijl carwash altijd doorgaat. En je zit vrij dicht op de consumentenmarkt, dat is ook een voordeel. De automotive branche daarentegen is complexer met hele andere eisen.”

“In Amerika zit nog veel groei maar we willen nu ook echt doorbreken in Nederland, Duitsland en de rest van Europa. Ook in Azië hebben we al successen maar zien we een goed groeipotentieel. Verder geloof ik dat het Midden-Oosten een hele interessante markt is voor de premium tunnel wash.”

Oorsprong

Ammeraal is opgericht in 1950 in Nederland. Na een overname door de Partners Group in 2018 is Ammeraal Beltech samengevoegd met Megadyne, de Italiaanse power transmission gigant. Beide bedrijven hebben samen in datzelfde jaar hun nieuwe naam aangekondigd: AMMEGA. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot wereldwijde marktleider op het gebied van ontwerp, productie en fabricage van en onderhoud aan proces- en transportbanden.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.