Carwash, winter, sneeuw

Van te koud om te wassen naar extreme drukte: ‘Een groter contrast kun je niet kunnen bedenken’

Afgelopen week stond in het teken van het contrast; een extreme rustige periode door de ijzige koud werd nog dezelfde week afgewisseld door extreme drukte toen de dooi werd ingezet. Enkele ondernemers hadden last van de kou. Zo sloot Rob Leus op één van zijn locaties de deuren door bevroren borstels en had ook Carwash Druten op een bepaald moment last van ditzelfde probleem. Daarentegen spraken we ook ondernemers die niet zoveel te lijden hadden onder de weersomstandigheden. 

Een groter contrast had zich volgens carwash- en tankstationondernemer Rob Leus niet kunnen voordoen. “Niet alleen in het weer, maar ook in de drukte was het contrast zo absurd.” Afgelopen week had hij maar amper klanten. Daarnaast bestaat het pand van één van zijn locaties voornamelijk uit glas waardoor de isolatie niet goed is. “Die locatie hebben we op een gegeven moment ook maar gesloten. Door de kou en gladheid vond ik het niet verantwoord om te blijven wassen.”

Oude stempel

Leus kon ook dicht, naar eigenzeggen omdat hij nog tot de oude stempel behoort. “Wij hebben nog geen abonnementen, dat gaan we in de nabije toekomst wel doen, maar momenteel werken we daar niet mee. Daarom heb ik in principe geen verplichting naar iemand”, legt hij uit. Dat maakte het volgens hem makkelijker om de keuze te maken vanwege de kou de deuren gesloten te houden.

Zaterdagochtend was de desbetreffende locatie nog kort gesloten tot bleek dat de dooi ineens flink doorzette. “Toen ik aan het einde van de ochtend kwam aanlopen dacht ik nog; wat is hier in de vredesnaam loos. Mensen stonden tot aan de straat in de rij om de auto te kunnen wassen.” Die drukte houdt nog altijd aan. “Ik denk dat ik nog nooit zo’n goede maandag heb gedraaid als afgelopen week.” Dat bracht weer een ander probleem met zich mee, personeel. “Ik had graag wat extra handen gehad maar dat gaat niet zomaar op een maandag, in het weekend is dat een minder groot probleem dan heb je altijd wel mensen achter de hand.”

De kanttekening die hij bij de extreme drukte wel wil plaatsen is dat veel klanten een verkeerd beeld krijgen door de drukte. “Mensen denken al snel dat het een mega goede business is, maar ze vergeten daarbij wel dat we een week voor de drukte bijna niets hebben gewassen. De achterstand die je dan oploopt is maar moeilijk in te halen.” Dat zijn klanten hem vervolgens wel weer weten te vinden maakt hem toch zeker wel blij.

Vloerverwarming

Iemand die niet zoveel last had van het koude weer, was Roul van den Heuvel, eigenaar van Carwash Drive In in Deurne. Toen hij vijftien jaar geleden zijn autopoetsbedrijf startte, had het aangekochte pand deels vloerverwarming. “Toen ik uiteindelijk mijn inpandige wasbox ging uitbreiden met een kettingstraat moest de vloer ook aangepakt worden. Ik koos er toen voor om in het hele pand vloerverwarming te laten leggen.”

De stookkosten vallen volgens hem nog wel mee. “Op een gegeven moment bereik je een constante temperatuur, dan valt het stoken ook wel mee.” Zijn nevelboog hield de kou volgens hem goed tegen. “Bij de ingang van de wasstraat hebben we een nevelboog, door de opstijgende warme nevel wordt de koude lucht tegen gehouden. Ik kan tot een graad of 20 onder nul nog steeds wel auto’s wassen.” Ook bij hem bleken de dagen na de dooi fantastisch en draaide hij bijna de hele tijd op zijn volle capaciteit. “Maandag heb ik zo’n 400 auto’s gewassen, met een maximum van zo’n 40 per uur is dat best veel. Ik zou iedereen die zijn vloer nog gaat laten doen in de nabije toekomst, aanraden om ook een naar de vloerverwarming te kijken, dan ben je een stuk minder afhankelijk van het weer. Het bleek echt ideaal.”

Dikke olie

Iemand die wat meer gevolgen van de koude temperaturen vorige week ondervond was Marien Verhaaf van Carwash Druten. “Vooral met opstarten was het lastig op het begin. Doordat de olie dik was geworden door de kou  klapt het systeem eruit.” Zijn hydraulische motoren schoten door een stroom piek in de bevalligheid. Door een handigheidje loste hij uiteindelijk de problemen op. “Toen ik de motoren één voor één handmatig opstartte kreeg ik de piek niet waardoor ik toch kon draaien.”

Een ander probleem dat ontstond was de kou. Hierdoor had hij één keer ijs op zijn borstels. “Dat is wel een groter probleem, als ik dan ga draaien kan ik schade veroorzaken op de auto’s in de wasstraat.” Woensdag ochtend ontstond dat probleem, de ondernemer is toen gelijk grote heaters gaan halen. “Ik wilde wel open blijven want bij de bedrijven die bij ons komen wassen gaat het ook gewoon door. Qua consumenten hadden we wel een stuk minder mensen.” Een paar rustige dagen door de ijzige kou.

Deze rustige dagen werden het weekend erna wel goed gemaakt. “Zaterdag wat het onwijs druk, net als maandag toen deden we wel zo’n 50% meer auto’s dan normaal.” Uiteindelijk ontstonden rijen auto’s tot aan de straat voor het bedrijf. “Grappig was ook dat de eerste auto’s al om half 8 voor de poort stonden, dit terwijl we pas om 8 uur open gaan.” Zaterdag en maandag waste de ondernemer non-stop auto’s. “Het is wel typisch voor onze branche natuurlijk, de ene keer was je onwijs veel. Als het weer dan minder is, dan is het voor ons ook gelijk een stuk minder.” Een laatste positief gevolg van de kou was dat 80% van alle mensen het duurste programma bestelde met de speciale bodemreiniging.

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.