Century Groningen

Century Wasstraat spil in grote automotive campus Groningen

Het nieuwste luxe wascentrum in Groningen is bijna klaar. Century Autogroep maakt zich op voor de opening van de 50 meter lange Century Wasstraat aanstaande vrijdag. Aan het roer van de grote mobiliteitsgroep in het noorden van het land staat Erik Meems. Volgens hem moet de hagelnieuwe ‘state of the art’ wasgelegenheid van Christ mensen gaan trekken voor alle voorzieningen die straks te vinden zijn op de automotive campus. “Ik geloof vooral in concepten. Dit wordt een enorm mooi concept waarbij alle diensten van de verschillende bedrijven elkaar gaan versterken.” 

Het is de eerste stand-alone wasgelegenheid in deze omvang van de Century Groep, dat groot is in onder andere de handel, reparatie, schadereparatie en (privé)leasing van auto’s. “We zijn flink gegroeid. In totaal hebben we 18 filialen en bieden we verschillende diensten hier in het noorden van Nederland.” Meems kocht vier jaar geleden het bedrijf over en liet het uitgroeien tot wat het nu is. Voor de overname was hij twaalf jaar werkzaam bij auto-importeur Pon.

Century Autogroep begon als één van de eerste dealers van Volkswagen en Audi in Nederland en is geworden tot wat het nu is, door verschillende overnames te doen volgens Meems. Hij heeft een drietal schadebedrijven, een dienst die hij ook in Groningen bij zijn wasstraat wil gaan aanbieden. Daarnaast heeft hij enkele verhuurbedrijven. De hoofdfocus ligt nog altijd op de verkoop van nieuwe modellen van onder andere Audi, Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, SEAT, ŠKODA en sinds april ook het elektrische fietsenmerk Kalkhoff.

Bekijk voor een impressie van de wasstraat ons fotoalbum.

Auto’s wassen

Ondanks dat het de eerste echte wasstraat is voor het bedrijf, hadden enkele van zijn autodealer-filialen een eigen roll-over unit. Helemaal onbekend is Meems dus ook weer niet met het wassen.”We hebben een enorm voordeel vergeleken met de concurrentie rondom Groningen. Al onze eigen auto’s en klantenauto’s die voor een grote onderhoudsbeurt worden gebracht, moeten ook gewassen worden. Hierdoor hoeft onze wasstraat in principe nooit stil te staan. Daarnaast hebben we een enorm bestand van klanten die bij ons bijvoorbeeld een auto hebben aangeschaft.”

Juist de mensen die al eerder zaken hebben gedaan met de Century Groep vormen een enorm groot potentieel qua wassingen. “We hebben eigenlijk gelijk als we de deuren openen een enorm groot bestand van mensen die we kunnen benaderen voor onze openingsactie.” Wat die actie zal zijn, houdt de ondernemer nog even geheim. Wel laat hij weten dat het een spectaculaire aanbieding is die de wasstraat meteen op de kaart moet zetten.

Combinatie aanpak

Ondanks dat Meems nog niet echt een bekende is in de waswereld en de wasstraat het eerste echte wasbedrijf van Century Groep is, wordt niets half aangepakt. “We starten vanaf het begin met wassen op kenteken. Dat is een feature die ikzelf wel heel mooi vond. Mensen kunnen straks middels hun eigen saldo hier wassen, alles voor het gemak en snelheid in de wasstraat.” Zelf maakt de eigenaar ook nog even een foto van de voorgevel waar de letters van het merk al op prijken.

De ondernemer wil van het gebied waar hij gevestigd is in Groningen een echte levendige mobiliteitscampus maken. “De wasstraat moet zorgen voor leven in de brouwerij. Daar moeten we mensen mee trekken. Vervolgens bieden we mensen voor schappelijke prijzen kleine reparaties in ons eigen schadecentrum. Het meest ideaal zou dan nog zijn dat mensen ook nog even de showroom inkomen voor een nieuwe auto”, zegt hij lachend. Een andere publiekstrekker wordt volgens hem het nieuw te bouwen tankstation van Tinq. De combinatie wassen en tanken leek hem ideaal. “Er verdwijnt in de buurt een ander tankstation waardoor hier plaats is voor een nieuw station. Rond oktober zou dat moeten openen,er komen ook laadplekken bij voor elektrische auto’s. De mensen kunnen bij de wasstraat ook nog eens terecht voor koffie of een broodje.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Kenteken, wassen, christ, Century
Het wassen op kenteken is vanaf het begin mogelijk.

Speciale machine

De machine die in de wasstraat in Groningen komt, is van fabrikant Christ. Volgens de ondernemer hadden ze in zijn ogen het mooiste systeem. De machine is er één van het type Evolution een heel nieuw model. De kettingbaan in de 60 meter lange washal is 50 meter lang. Deze is 36 centimeter breed, zodat ook grotere voertuigen met extra brede banden in het wascentrum terecht kunnen. Pierre Krieger begeleidt het project vanuit de fabrikant. Hij is nu al trots op het was- en droogresultaat. “We zijn een beetje aan het testdraaien momenteel en zoals je kunt zien weten mensen de wasstraat nu al te vinden, nog voor de opening.”

De auto’s worden eerst ingeschuimd door een actief schuim of een Foam Wall gepaard met RGB ledverlichting. “Het schuim weekt het straatvuil en zand los zodat de Jetstream met rondom oscillerende hogedruk en de meelopende Matrix de velgen en dorpels met hoge druk van vuil ontdoen”, aldus Krieger. “Indien mensen kiezen voor de met Nano-technologie Polish Protect Shine van Christ wordt de auto ingemasseerd met dat product.”

Stille borstels

Daarna worden de auto’s gewassen door twee EVO 4 wasportalen. De wasportalen zijn in roestvrij en gegalvaniseerd staal met een poedercoating. “Hierdoor is het reiniging van de wasinstallatie veel eenvoudiger en wordt tot 80% aan schoonmaak kosten bespaart, iets dat soms wel eens heel tijdrovend kan zijn, kan nu een stuk sneller en simpeler.” De wasborstels zijn uitgevoerd met het nieuwe Sensomix wasmateriaal, een combinatie van Foam en textielborstels. De borstels worden door één en dezelfde onderhoudsvrije motor aangedreven. “We gebruiken één en dezelfde motor per borstel.”

Wat opvalt aan de wasstraat is dat hij heel stil is als er een auto gewassen wordt. “Ook dit komt door de motoren, ze zijn geluidsarm en hebben een softstarter, hierdoor gaan ze ook nog eens een stuk langer mee.” De borstels worden direct aangedreven en zijn frequentie-gestuurd. “Dat zorgt dan weer voor een stroombesparing van zo’n 30 procent in vergelijking met andere wasstraten. Bovendien is het belangrijk dat ze onderhoudsvrij zijn.”

De wasborstels worden op een mechanische wijze via een X rail op de auto gebracht en blijven steeds in contact met het voertuig zodat er absoluut niets gemist of overgeslagen wordt. Het mechanisch openen van de zijborstels gebeurt door de voortstuwing van de auto en de verstelbare X rail waaraan de borstels hangen, zorgen ervoor dat ook op de hoogste bandsnelheid (120 auto’s per uur) auto’s nog steeds optimaal worden gereinigd.

Drogen

“Indien gekozen voor alleen wax, wordt deze als schuimwax op de auto aangebracht, dit product geeft de auto een duurzame bescherming tegen vliegen en straatvuil en een hoge glans”, aldus Krieger. Dan zorgt de exclusieve Aeropro Droger in combinatie met de contour volgende Aeroflex 2 drooginstallatie die de auto opwacht, volgt en nadroogt voor een optimaal gedroogde auto. Daarna wordt de auto opgepoetst en ontdaan van de laatste druppels met een Evo 1 met een droogmitter voorzien van Sensodry-droogborstels. “Het resultaat is een super droge, schone en glanzende auto die lange tijd zijn beschermende glans behoudt.”

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Century Wasstraat spil in grote automotive campus Groningen | CarwashPro
Century Groningen

Century Wasstraat spil in grote automotive campus Groningen

Het nieuwste luxe wascentrum in Groningen is bijna klaar. Century Autogroep maakt zich op voor de opening van de 50 meter lange Century Wasstraat aanstaande vrijdag. Aan het roer van de grote mobiliteitsgroep in het noorden van het land staat Erik Meems. Volgens hem moet de hagelnieuwe ‘state of the art’ wasgelegenheid van Christ mensen gaan trekken voor alle voorzieningen die straks te vinden zijn op de automotive campus. “Ik geloof vooral in concepten. Dit wordt een enorm mooi concept waarbij alle diensten van de verschillende bedrijven elkaar gaan versterken.” 

Het is de eerste stand-alone wasgelegenheid in deze omvang van de Century Groep, dat groot is in onder andere de handel, reparatie, schadereparatie en (privé)leasing van auto’s. “We zijn flink gegroeid. In totaal hebben we 18 filialen en bieden we verschillende diensten hier in het noorden van Nederland.” Meems kocht vier jaar geleden het bedrijf over en liet het uitgroeien tot wat het nu is. Voor de overname was hij twaalf jaar werkzaam bij auto-importeur Pon.

Century Autogroep begon als één van de eerste dealers van Volkswagen en Audi in Nederland en is geworden tot wat het nu is, door verschillende overnames te doen volgens Meems. Hij heeft een drietal schadebedrijven, een dienst die hij ook in Groningen bij zijn wasstraat wil gaan aanbieden. Daarnaast heeft hij enkele verhuurbedrijven. De hoofdfocus ligt nog altijd op de verkoop van nieuwe modellen van onder andere Audi, Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, SEAT, ŠKODA en sinds april ook het elektrische fietsenmerk Kalkhoff.

Bekijk voor een impressie van de wasstraat ons fotoalbum.

Auto’s wassen

Ondanks dat het de eerste echte wasstraat is voor het bedrijf, hadden enkele van zijn autodealer-filialen een eigen roll-over unit. Helemaal onbekend is Meems dus ook weer niet met het wassen.”We hebben een enorm voordeel vergeleken met de concurrentie rondom Groningen. Al onze eigen auto’s en klantenauto’s die voor een grote onderhoudsbeurt worden gebracht, moeten ook gewassen worden. Hierdoor hoeft onze wasstraat in principe nooit stil te staan. Daarnaast hebben we een enorm bestand van klanten die bij ons bijvoorbeeld een auto hebben aangeschaft.”

Juist de mensen die al eerder zaken hebben gedaan met de Century Groep vormen een enorm groot potentieel qua wassingen. “We hebben eigenlijk gelijk als we de deuren openen een enorm groot bestand van mensen die we kunnen benaderen voor onze openingsactie.” Wat die actie zal zijn, houdt de ondernemer nog even geheim. Wel laat hij weten dat het een spectaculaire aanbieding is die de wasstraat meteen op de kaart moet zetten.

Combinatie aanpak

Ondanks dat Meems nog niet echt een bekende is in de waswereld en de wasstraat het eerste echte wasbedrijf van Century Groep is, wordt niets half aangepakt. “We starten vanaf het begin met wassen op kenteken. Dat is een feature die ikzelf wel heel mooi vond. Mensen kunnen straks middels hun eigen saldo hier wassen, alles voor het gemak en snelheid in de wasstraat.” Zelf maakt de eigenaar ook nog even een foto van de voorgevel waar de letters van het merk al op prijken.

De ondernemer wil van het gebied waar hij gevestigd is in Groningen een echte levendige mobiliteitscampus maken. “De wasstraat moet zorgen voor leven in de brouwerij. Daar moeten we mensen mee trekken. Vervolgens bieden we mensen voor schappelijke prijzen kleine reparaties in ons eigen schadecentrum. Het meest ideaal zou dan nog zijn dat mensen ook nog even de showroom inkomen voor een nieuwe auto”, zegt hij lachend. Een andere publiekstrekker wordt volgens hem het nieuw te bouwen tankstation van Tinq. De combinatie wassen en tanken leek hem ideaal. “Er verdwijnt in de buurt een ander tankstation waardoor hier plaats is voor een nieuw station. Rond oktober zou dat moeten openen,er komen ook laadplekken bij voor elektrische auto’s. De mensen kunnen bij de wasstraat ook nog eens terecht voor koffie of een broodje.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Kenteken, wassen, christ, Century
Het wassen op kenteken is vanaf het begin mogelijk.

Speciale machine

De machine die in de wasstraat in Groningen komt, is van fabrikant Christ. Volgens de ondernemer hadden ze in zijn ogen het mooiste systeem. De machine is er één van het type Evolution een heel nieuw model. De kettingbaan in de 60 meter lange washal is 50 meter lang. Deze is 36 centimeter breed, zodat ook grotere voertuigen met extra brede banden in het wascentrum terecht kunnen. Pierre Krieger begeleidt het project vanuit de fabrikant. Hij is nu al trots op het was- en droogresultaat. “We zijn een beetje aan het testdraaien momenteel en zoals je kunt zien weten mensen de wasstraat nu al te vinden, nog voor de opening.”

De auto’s worden eerst ingeschuimd door een actief schuim of een Foam Wall gepaard met RGB ledverlichting. “Het schuim weekt het straatvuil en zand los zodat de Jetstream met rondom oscillerende hogedruk en de meelopende Matrix de velgen en dorpels met hoge druk van vuil ontdoen”, aldus Krieger. “Indien mensen kiezen voor de met Nano-technologie Polish Protect Shine van Christ wordt de auto ingemasseerd met dat product.”

Stille borstels

Daarna worden de auto’s gewassen door twee EVO 4 wasportalen. De wasportalen zijn in roestvrij en gegalvaniseerd staal met een poedercoating. “Hierdoor is het reiniging van de wasinstallatie veel eenvoudiger en wordt tot 80% aan schoonmaak kosten bespaart, iets dat soms wel eens heel tijdrovend kan zijn, kan nu een stuk sneller en simpeler.” De wasborstels zijn uitgevoerd met het nieuwe Sensomix wasmateriaal, een combinatie van Foam en textielborstels. De borstels worden door één en dezelfde onderhoudsvrije motor aangedreven. “We gebruiken één en dezelfde motor per borstel.”

Wat opvalt aan de wasstraat is dat hij heel stil is als er een auto gewassen wordt. “Ook dit komt door de motoren, ze zijn geluidsarm en hebben een softstarter, hierdoor gaan ze ook nog eens een stuk langer mee.” De borstels worden direct aangedreven en zijn frequentie-gestuurd. “Dat zorgt dan weer voor een stroombesparing van zo’n 30 procent in vergelijking met andere wasstraten. Bovendien is het belangrijk dat ze onderhoudsvrij zijn.”

De wasborstels worden op een mechanische wijze via een X rail op de auto gebracht en blijven steeds in contact met het voertuig zodat er absoluut niets gemist of overgeslagen wordt. Het mechanisch openen van de zijborstels gebeurt door de voortstuwing van de auto en de verstelbare X rail waaraan de borstels hangen, zorgen ervoor dat ook op de hoogste bandsnelheid (120 auto’s per uur) auto’s nog steeds optimaal worden gereinigd.

Drogen

“Indien gekozen voor alleen wax, wordt deze als schuimwax op de auto aangebracht, dit product geeft de auto een duurzame bescherming tegen vliegen en straatvuil en een hoge glans”, aldus Krieger. Dan zorgt de exclusieve Aeropro Droger in combinatie met de contour volgende Aeroflex 2 drooginstallatie die de auto opwacht, volgt en nadroogt voor een optimaal gedroogde auto. Daarna wordt de auto opgepoetst en ontdaan van de laatste druppels met een Evo 1 met een droogmitter voorzien van Sensodry-droogborstels. “Het resultaat is een super droge, schone en glanzende auto die lange tijd zijn beschermende glans behoudt.”

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.