K&W Transmissies neemt levering kettingbanen en onderdelen over van Brushcom
K&W Transmissies uit Lelystad gaat kettingbanen en onderdelen leveren voor wasstraten. Het bedrijf neemt deze activiteiten over van Brushcom dat onlangs besloot zich volledig op de productie en levering van borstels te richten.
Brushcom en K&W Transmissies werken al samen voor de levering van kettingwielen en keerwielen. Het assortiment van Brushcom bestaat van oudsher uit borstelmateriaal. Mede door de vraag vanuit de markt werd dit in de loop der jaren verbreed met kettingbaanonderdelen en kettingen die passen op wasstraten van onder meer Holtz, Christ en Washtec. Het gaat daarbij, net als bij de borstels, om onderdelen als alternatief voor de originele onderdelen van de fabrikanten zelf.
Marktleider
De sterke groei van Brushcom en de ambitie om internationaal marktleider te worden in borstelmateriaal voor autowasstraten vraagt volgens het bedrijf om focus. Daarom werd het besluit genomen om een partner te zoeken voor het assortiment kettingbanen en kettingonderdelen. Die is gevonden in K&W Transmissies in Lelystad, naar eigen zeggen marktleider in de ontwikkeling, productie en levering van omspannen aandrijvingen. Daarnaast is het bedrijf al jaren leverancier voor Brushcom voor kettingwielen en keerwielen. Accountmanager Rutger Berendsen van Brushcom gaat K&W Transmissies begeleiden bij de overname van de kettingbaan-activiteiten.
K&W Transmissies is actief in vrijwel alle sectoren waarin kettingen en tandwielen worden toegepast in machines. De carwashbranche is er daar een van. Alle tandwielen worden in eigen huis geproduceerd, de kettingen komen van een externe leverancier. Naast de wasstraatkettingen, levert K&W Transmissies ook de modulaire banden die vaak worden gebruikt bij interieurbanen. Daar wordt ook vaak gekozen voor een kunststof loopband.
Slijtage-onderdeel
“Waar Brushcom de kettingbanen en onderdelen vooral als service aanbood, willen wij de markt actief gaan benaderen”, legt Patrick Ketelaar, company manager van K&W Transmissies uit (foto rechts). Het gaat nu om enkele tientallen onderdelen per jaar, maar de marktpotentie is veel groter. Volgens Ketelaar is de gemiddelde levensduur van de ketting en tandwielen in een wasstraat vijf tot zes jaar. “Het beste is om tegelijk met de ketting ook de tandwielen en meeneemrollen te vervangen. Dat komt de levensduur van het geheel ten goede.”
De overname van de kettingbaanactiviteiten hebben vooralsnog geen gevolgen voor het personeelsbestand en de huisvesting van K&W Transmissies. “We hebben los hiervan al uitgebreid, maar ik sluit niet uit dat we in de toekomst extra mensen nodig hebben.”
Lees ook: