Hartmut Jenner, ceo Kärcher

Omzet Kärcher groeit met dubbele cijfers

De Duitse fabrikant van hogedrukreinigers en wasapparatuur Kärcher profiteerde naar eigen zeggen van de behoefte aan meer hygiëne tijdens de coronapandemie en breidde zijn activiteiten aanzienlijk uit. De omzet van de groep steeg vorig jaar met 13,6 procent tot een recordwaarde van zo’n 3,1 miljard euro.

“We zijn over de hele linie sterk gegroeid in alle productsegmenten en in alle regio’s”, aldus algemeen directeur Hartmut Jenner (foto). Maar: “Maar we hebben ook te maken met hoge materiaal- en transportkosten”, zei hij. Kärcher voelde ook het tekort aan chips. “Het ging vooral om machines die in kleine aantallen worden gebouwd. Apparaten met grote aantallen voor particuliere klanten daarentegen hadden minder last.”

Veel onzekerheden

Jenner spreekt van een bevredigend bedrijfsresultaat, maar het bedrijf communiceert traditioneel geen winstcijfers. “We willen de omzet in 2022 verder laten groeien. Maar er zijn veel onzekerheden, zoals de Oekraïne-crisis.”

Volgens de informatie is ongeveer de helft van de omzet toe te schrijven aan zaken met particuliere klanten, de andere helft aan zaken met professionele gebruikers. Sinds het begin van de coronapandemie vragen particuliere klanten om meer hogedruk- en stoomreinigers en tuingereedschap. Het afgelopen jaar trok ook de handel met apparaten voor gebruik in de industrie, in de horeca en op andere vlakken aan.

900 meer personeelsleden

“We hebben wereldwijd zestien productielocaties, waaronder in Duitsland, Italië, Roemenië, China, India, Brazilië, Mexico en de VS”, zegt Jenner. 86 procent van de omzet komt uit het buitenland, de overige 14 procent in Duitsland. Volgens hem werkt 37 procent van alle werknemers in Duitsland. Wereldwijd waren ongeveer 14.400 mensen in dienst, ruim 900 meer dan een jaar eerder.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.