Camper wassen, Loogman, carwash, wasbox, camper, caravan

Groeiende vraag naar hoge wasgelegenheden, recordaantal campers verkocht

In de eerste negen maanden van dit jaar werden in Nederland 1.862 nieuwe kampeerauto’s verkocht. Dat is niet alleen 14,1 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar ook nu al meer dan ooit tevoren in een heel kalenderjaar, blijkt uit cijfers van Bovag. Carwashondernemers met hoge wasboxen en roll-overs die kampeervoertuigen wassen, merken de stijging zeker. 

Ook de verkoop van tweedehands campers steeg flink met maar liefst 40,4 procent. “De vraag is groot, we wassen gemiddeld vier kampeervoertuigen per dag”, zegt Justin Verkoelen. Ondanks dat er nog niet echt geadverteerd wordt met de speciale wasmogelijkheid, weten veel kampeerders All-In Carwash in Echt al te vinden. Volgens hem komt dat omdat er verder in de regio niet echt andere wasmogelijkheden zijn waar een camper of caravan gewassen kan worden.

Extra omzet

Het bedrijf is inmiddels zo’n twee jaar open en ziet het aantal voertuigen nog altijd stijgen. “Het eerste half jaar zagen we ondanks de speciale Christ Varius roll-over van 3,15 meter hoog toch bijna geen caravans of campers. Echter het laatste anderhalve jaar is het niet normaal. We wassen gemiddeld bijna vier voertuigen per dag”, aldus Verkoelen. Hij merkt daarbij wel op dat er ook bijna twee voertuigen per dag van de nabijgelegen groothandel worden gewassen.

Volgens hem is het wassen van de grote voertuigen zeker rendabel. “We vragen een hoger tarief dan voor bijvoorbeeld een auto, er komt ook wel wat meer handwerk bij kijken. Een busje wassen kost bij ons €17,50, een caravan of camper €27,50. Dat is zeker mooi verdiend.” Hij ziet ook wel een stijging in het aantal voertuigen dat langskomt. “Veel mensen zijn sowieso wel blij als ze ons vinden. We hebben nog niet echt geadverteerd met het feit dat je hier grote voertuigen kan wassen. Bij een truckwash betalen mensen al gauw nog 20 euro meer dan bij ons.” Het adverteren is volgens hem nog niet gedaan omdat hij zeker wil weten dat ze alle toestroom aankunnen. “We zijn een relatief nieuw en startend bedrijf, er zit dus ook zeker nog veel meer voor ons in.”

Christ, roll-over, All-in, Echt
De extra hoge en brede Christ roll-over van All-in Carwash Echt

Marginaal

Bij BMW-dealer Jer. De Fonkert in Numansdorp staat een speciale hoge wasbox voor het wassen van busjes, campers en caravans. Theo Scharloo is onder andere verantwoordelijk voor het wasgedeelte. Hij ziet de stijging qua kampeervoertuigen niet zo. “Ik heb een artikel gelezen over de stijging van het aantal campers inderdaad. Zo groot als daar stond, dat zien wij niet zo terug hoor. Voorheen waste er een busbedrijf bij ons, dat is helaas weg, dus wat dat betreft zien we eerder een daling dan een flinke stijging”, zegt hij lachend. Hij geeft wel als kanttekening dat er ook niet pro-actief geadverteerd wordt met de mogelijkheid tot het wassen van de kampeervoertuigen.

Volgens Johannes Snoek, eigenaar van Truckwash 1 in Roosendaal en Rilland, valt het ook wel mee. “Ik adverteer er een kleine anderhalf jaar mee via Google Adwords, maar ik denk dat het nog moet groeien. Mensen die zoeken op het schoonmaken van caravan of camper komen al snel bij mij uit, toch zie ik er gemiddeld slechts zo’n 5 per week.” Volgens hem is het ook wel seizoensafhankelijk. “De piekmomenten zijn als mensen het voertuig uit de stalling halen, of net ervoor”, zegt hij. Dat mensen ervoor openstaan om de kampeervoertuigen te laten wassen, daar gelooft hij wel in. “Veel ouderen hebben zo’n voertuig, veel van hen laten het toch liever ons met de hand doen, dan dat ze het zelf gaan doen.” Een wasbeurtje voor de camper kost bij zijn filialen €33,88.

Aantallen

In 2007 reden in een heel jaar 1.803 nieuwe campers de showrooms uit en sindsdien schommelde het verkoopniveau tussen 1.100 en 1.500 per jaar. Vorig jaar steeg dat naar 1.751 en dit jaar zal de teller eindigen rond de magische grens van 2.000 nieuwe kampeerauto’s. Het complete park aan campers in Nederland blijft groeien en bedraagt momenteel ongeveer 115.000; een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Eriba-Hymer verkocht dit jaar 221 nieuwe campers en is met een aandeel van 11,9 procent marktleider, op de voet gevolgd door Adria met 215 stuks en 11,5 procent. Op een afstandje volgen de merken Carthago (156), Knaus (138), Bürstner (136) en Capron (134).

De markt voor tweedehands kampeerauto’s floreert tevens als nooit tevoren: tot en met september werden in Nederland 7.872 gebruikte campers door de vakhandel aan particulieren verkocht, oftewel een plus van 40,4 procent ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2017. De topdrie van tweedehands kampeerauto’s bestaat uit Eriba-Hymer (497 stuks), Bürstner (459) en Adria (439). Het aantal nieuwe caravans in de periode januari tot en met september dit jaar bedroeg 5.986 en dat is 2,2 procent minder dan een jaar eerder. Hobby, Fendt en Knaus zijn samen goed voor de helft (50,1 procent) van alle nieuwe caravans in Nederland. De verkoop van gebruikte caravans door de vakhandel liep 1,6 procent terug tot 10.093 in de eerste drie kwartalen, waarbij dezelfde drie merken bijna 40 procent van de markt bestrijken.

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Groeiende vraag naar hoge wasgelegenheden, recordaantal campers verkocht | CarwashPro
Camper wassen, Loogman, carwash, wasbox, camper, caravan

Groeiende vraag naar hoge wasgelegenheden, recordaantal campers verkocht

In de eerste negen maanden van dit jaar werden in Nederland 1.862 nieuwe kampeerauto’s verkocht. Dat is niet alleen 14,1 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar ook nu al meer dan ooit tevoren in een heel kalenderjaar, blijkt uit cijfers van Bovag. Carwashondernemers met hoge wasboxen en roll-overs die kampeervoertuigen wassen, merken de stijging zeker. 

Ook de verkoop van tweedehands campers steeg flink met maar liefst 40,4 procent. “De vraag is groot, we wassen gemiddeld vier kampeervoertuigen per dag”, zegt Justin Verkoelen. Ondanks dat er nog niet echt geadverteerd wordt met de speciale wasmogelijkheid, weten veel kampeerders All-In Carwash in Echt al te vinden. Volgens hem komt dat omdat er verder in de regio niet echt andere wasmogelijkheden zijn waar een camper of caravan gewassen kan worden.

Extra omzet

Het bedrijf is inmiddels zo’n twee jaar open en ziet het aantal voertuigen nog altijd stijgen. “Het eerste half jaar zagen we ondanks de speciale Christ Varius roll-over van 3,15 meter hoog toch bijna geen caravans of campers. Echter het laatste anderhalve jaar is het niet normaal. We wassen gemiddeld bijna vier voertuigen per dag”, aldus Verkoelen. Hij merkt daarbij wel op dat er ook bijna twee voertuigen per dag van de nabijgelegen groothandel worden gewassen.

Volgens hem is het wassen van de grote voertuigen zeker rendabel. “We vragen een hoger tarief dan voor bijvoorbeeld een auto, er komt ook wel wat meer handwerk bij kijken. Een busje wassen kost bij ons €17,50, een caravan of camper €27,50. Dat is zeker mooi verdiend.” Hij ziet ook wel een stijging in het aantal voertuigen dat langskomt. “Veel mensen zijn sowieso wel blij als ze ons vinden. We hebben nog niet echt geadverteerd met het feit dat je hier grote voertuigen kan wassen. Bij een truckwash betalen mensen al gauw nog 20 euro meer dan bij ons.” Het adverteren is volgens hem nog niet gedaan omdat hij zeker wil weten dat ze alle toestroom aankunnen. “We zijn een relatief nieuw en startend bedrijf, er zit dus ook zeker nog veel meer voor ons in.”

Christ, roll-over, All-in, Echt
De extra hoge en brede Christ roll-over van All-in Carwash Echt

Marginaal

Bij BMW-dealer Jer. De Fonkert in Numansdorp staat een speciale hoge wasbox voor het wassen van busjes, campers en caravans. Theo Scharloo is onder andere verantwoordelijk voor het wasgedeelte. Hij ziet de stijging qua kampeervoertuigen niet zo. “Ik heb een artikel gelezen over de stijging van het aantal campers inderdaad. Zo groot als daar stond, dat zien wij niet zo terug hoor. Voorheen waste er een busbedrijf bij ons, dat is helaas weg, dus wat dat betreft zien we eerder een daling dan een flinke stijging”, zegt hij lachend. Hij geeft wel als kanttekening dat er ook niet pro-actief geadverteerd wordt met de mogelijkheid tot het wassen van de kampeervoertuigen.

Volgens Johannes Snoek, eigenaar van Truckwash 1 in Roosendaal en Rilland, valt het ook wel mee. “Ik adverteer er een kleine anderhalf jaar mee via Google Adwords, maar ik denk dat het nog moet groeien. Mensen die zoeken op het schoonmaken van caravan of camper komen al snel bij mij uit, toch zie ik er gemiddeld slechts zo’n 5 per week.” Volgens hem is het ook wel seizoensafhankelijk. “De piekmomenten zijn als mensen het voertuig uit de stalling halen, of net ervoor”, zegt hij. Dat mensen ervoor openstaan om de kampeervoertuigen te laten wassen, daar gelooft hij wel in. “Veel ouderen hebben zo’n voertuig, veel van hen laten het toch liever ons met de hand doen, dan dat ze het zelf gaan doen.” Een wasbeurtje voor de camper kost bij zijn filialen €33,88.

Aantallen

In 2007 reden in een heel jaar 1.803 nieuwe campers de showrooms uit en sindsdien schommelde het verkoopniveau tussen 1.100 en 1.500 per jaar. Vorig jaar steeg dat naar 1.751 en dit jaar zal de teller eindigen rond de magische grens van 2.000 nieuwe kampeerauto’s. Het complete park aan campers in Nederland blijft groeien en bedraagt momenteel ongeveer 115.000; een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Eriba-Hymer verkocht dit jaar 221 nieuwe campers en is met een aandeel van 11,9 procent marktleider, op de voet gevolgd door Adria met 215 stuks en 11,5 procent. Op een afstandje volgen de merken Carthago (156), Knaus (138), Bürstner (136) en Capron (134).

De markt voor tweedehands kampeerauto’s floreert tevens als nooit tevoren: tot en met september werden in Nederland 7.872 gebruikte campers door de vakhandel aan particulieren verkocht, oftewel een plus van 40,4 procent ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2017. De topdrie van tweedehands kampeerauto’s bestaat uit Eriba-Hymer (497 stuks), Bürstner (459) en Adria (439). Het aantal nieuwe caravans in de periode januari tot en met september dit jaar bedroeg 5.986 en dat is 2,2 procent minder dan een jaar eerder. Hobby, Fendt en Knaus zijn samen goed voor de helft (50,1 procent) van alle nieuwe caravans in Nederland. De verkoop van gebruikte caravans door de vakhandel liep 1,6 procent terug tot 10.093 in de eerste drie kwartalen, waarbij dezelfde drie merken bijna 40 procent van de markt bestrijken.

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.