‘De focus in de autowasbranche verschuift naar kwaliteit, marketing en milieu’

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor de carwashbranche, zegt Arthur Wessels. Mobiele apps en betalen bij de ingang van de wasstraat (en dus niet in de shop) worden de komende jaren belangrijker volgens de executive vice president van WashTec.

WashTec is een van de grootste fabrikanten van carwashapparatuur ter wereld. Arthur Wessels werkt sinds 1992 bij het bedrijf en is bekend met de Nederlandse markt, de Europese markt en de wereldmarkt. Als iemand weet hoe de sector ervoor staat, is het Wessels wel. Hij was te gast op het digitale podium van de Car Wash Show Europe 2021 digital stage, dat CarwashPro samen met de ICA organiseerde.

Hoe staat Europa er op dit moment voor?
Ik denk dat vanuit een industrieperspectief de Europese carwashmarkt het vrij goed doet. Tijdens de pandemie heeft de sector bewezen zeer robuust te zijn. Natuurlijk was er minder business in de landen waar een volledige lockdown was. In andere landen is de markt juist gegroeid. 2021 is tot nu toe geweldig geweest. Dat horen we van onze klanten en dat zien we ook bij onze eigen vestigingen. De omzet groeit. Ik denk dat er op dit moment een zeer positieve tendens is in de branche.

Is dat vanwege of ondanks de wereldwijde pandemie?
Ik zou zeggen ondanks. De laatste jaren ging het over het algemeen goed in de meeste landen. Toen we voor het eerst met het coronavirus werden geconfronteerd, was iedereen nerveus en hield zich in. Maar al in de zomermaanden ging het beter. Al met al was 2020 een goed jaar.

Hoe zijn de markten in West-Europa georganiseerd?
Als het op aantallen aankomt, heeft Duitsland de meeste geautomatiseerde autowasstraten, gevolgd door Frankrijk. Het VK en Frankrijk zijn vergelijkbaar wat het aantal inwoners betreft, maar niet wat het aantal carwashinstallaties betreft. Het VK heeft te maken met handwasstraten, hoewel dit nu op zijn retour is. Wat alle landen gemeen hebben is de hoge kwaliteit van de wasstraten.

Zijn er cultureel bepaalde verschillen tussen de West-Europese landen? Bijvoorbeeld: wassen de Fransen liever in een wasbox? 
Ja. Duitsland heeft ongeveer 16.000 geïnstalleerde automatische machines, Frankrijk slechts ongeveer 7.500. Er zijn ook 3.500 wasboxen in Duitsland, terwijl Frankrijk er ongeveer 5.500 heeft. Er zijn zeker enkele exploitanten in Frankrijk die zeer succesvol zijn in wasboxen.

Zijn wasstraten in Europa meestal naast benzinestations gelegen?
De grootste markt is inderdaad wasstraten in combinatie met tankstations, gevolgd door op zichzelf staande wasstraten. Maar laten we niet vergeten dat autodealers ook commerciële wasstraten exploiteren.

Liggen onbemande express washes zoals in de VS in de toekomst in Europa in het verschiet?
Wastunnels maken een groot deel uit van alle wasstraten in Duitsland en de Benelux. Onbemande tunnels zien we niet veel. Interieurreiniging is een veel grotere trend, en daar komt altijd personeel bij kijken. Express washes zouden een trend kunnen worden, maar de omstandigheden moeten precies goed zijn. Kijk maar naar Frankrijk. Probeer maar eens een stuk grond in de buurt van Parijs te vinden waar je zo’n terrein kunt bouwen. De eerste stap is altijd de locatie en grond is duur in Europa. In de gebieden waar gebouwd kan worden moet je ook de inwonersaantallen hebben om de business case te rechtvaardigen. En de investering voor zo’n locatie is hoog, dat gaat over miljoenen. Als je de juiste plek hebt en vervolgens de potentiële klanten, dan ja, dan is dit een goede business case. Maar dan moeten wel alle factoren aanwezig zijn.

Kunt u enkele actuele trends en ontwikkelingen noemen?
Wat echt vaart heeft gekregen tijdens de pandemie is mobiel betalen. Ik denk dat betalen bij de locatie zal groeien. In Frankrijk en Zuid-Europa en Scandinavië is dit al heel gebruikelijk. Dat betekent dat je niet naar de shop gaat om je wasbeurt te betalen, maar met je telefoon of gewoon bij de wasplaats betaalt. Ik denk ook dat digitale apps voor het kopen van een wasbeurt en wasabonnementen een vlucht zullen nemen. Digitalisering zal zeker groot worden.

Wat betekent digitalisering vanuit het perspectief van een operator?
Het betekent dat je op afstand beter toegang hebt tot je apparatuur voor voorspellend onderhoud. Op dit moment wordt het onderhoud meestal uitgevoerd wanneer er een probleem is, niet wanneer er een probleem gaat zijn. We zitten nu in een reactieve modus, maar evolueren naar pro-actief. Het resultaat is dat wasstraten een betere up-time hebben.

WashTec is een marktleider. Het bedrijf is beursgenoteerd, de omzet is zo’n 430 miljoen euro per jaar. Vechten jullie nog steeds voor elke order?
Natuurlijk. Hoge bomen vangen veel wind. Natuurlijk moeten we vechten voor elke order. Misschien zelfs meer dan anderen, vanwege de verwachtingen waaraan we willen voldoen. We willen de juiste dingen doen en werken aan innovatie en service. Uiteindelijk beslist de klant met welk bedrijf hij in zee wil gaan, dus willen wij aan die verwachtingen voldoen. Service is een van onze sterke punten. We hebben meer dan zeshonderd technici op de weg, alleen in Europa. Het draait allemaal om beschikbaarheid. Elke machine heeft onderhoud nodig, elke machine gaat af en toe stuk. Hoe snel is dan de servicemonteur ter plaatse? WashTec garandeert een uptime van 98 procent bij een full service onderhoudscontract. En in sommige landen hebben we hogere scores.

In de toekomst zullen er misschien minder auto’s zijn om te wassen. Als je naar de grotere trends kijkt, verhuizen mensen naar de stad, openbaar vervoer en deelauto’s nemen toe, auto’s worden misschien wel autonoom. Dus waar liggen de kansen voor autowasbedrijven in de verdere toekomst?
Autobezit zal veranderen. Jonge mensen willen niet per se een auto bezitten, maar ze willen hem wel gebruiken.  Bijvoorbeeld met carsharing. En dan is het gebruik van een schone auto nog belangrijker. Interieurreiniging kan daar een positieve impuls door krijgen. Maar vooralsnog neemt het aantal auto’s op de weg nog steeds toe. Door beide trends zie ik een zeer positieve toekomst voor autowasstraten.

Zijn klanten bereid meer te betalen voor een milieuvriendelijke wasbeurt?
Duurzaamheid staat hoog op de agenda. Bij WashTec werken we hieraan op het gebied van chemie, waterverbruik en recycling, stroomverbruik… Alle aspecten moeten onder de loep worden genomen. En duurzaamheid is zelfs nog belangrijker voor jongere mensen.

Ziet de toekomst er rooskleurig uit voor de carwash industrie?
Ja! Ik zit al meer dan 30 jaar in de industrie, ik heb ups en downs gezien. Op dit moment verschuift de focus in de industrie naar kwaliteit, marketing en het milieu. De consument is bereid om een wasstraat te gebruiken als die beschikbaar is. Zie jij je buren nog steeds hun auto’s wassen op straat op zaterdag? Nee. Maar het is wel druk in de wasstraat in het weekend. Daarom vinden wij dat er nog wel wat machines bij mogen komen.

Bekijk hier het interview met Wessels (in het Engels).

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.