WashTec komt met nieuw eco-label: Auwa Green Car Care

WashTec zet in op duurzaamheid en nam daarom de productie onder de loep. De fabrikant van carwashinstallaties en -chemie heeft op een rijtje gezet wat duurzaamheid in moet houden en komt met een eigen keurmerk: Auwa Green Car Care.

WashTec richt zich momenteel steeds meer op het onderwerp duurzaamheid. Het bedrijf merkt op dat een internationaal ecolabel ontbreekt en heeft daarom zijn eigen criteria samengevat in het nieuwe Auwa Green Car Care-keurmerk. Auwa is de chemietak van WashTec.

Volgens het bedrijf gaan deze criteria verder dan de geldende wettelijke eisen. De fabrikant werkt samen met het Duitse testinstituut SGS Institut Fresenius GmbH om de naleving van de criteria en duurzaamheidsdoelen die het zichzelf heeft gesteld te controleren. Het instituut checkt de recepten van de TecsLine-serie zoals ShineTecs, ShieldTecs, PowerTecs en InsecTecs, en ook de productieprocessen van de hele keten.

Massabalansprincipe

WashTec beoordeelt ook zijn producten en grondstoffen als onderdeel van de nieuwe duurzaamheidsstrategie. Dit is waar het zogeheten massabalansprincipe in het spel komt. Net als bij groene stroom wordt tijdens de productie het aandeel duurzame grondstoffen vergroot waardoor het eindproduct duurzamer wordt. WashTec doet dit door grondstoffen uit te wisselen. Voorreinigers, insectenverwijderaars, velgenreinigers, schuimen en shampoos bevatten allemaal oppervlakte-actieve stoffen, ofwel tensides. Die stoffen zijn gebaseerd op palm- of palmpitolie.

Palmolie krijgt veel kritiek als grondstof omdat de massale teelt ten koste gaat van de regenwouden. WashTec heeft zijn grondstoffenbronnen gecontroleerd en gebruikt nu duurzame palmolie van gecertificeerde plantages. Het gebruik van grondstoffen met massabalanskwaliteit verhoogt zo de duurzaamheid van de producten zonder dat de toeleveringsketen, productie of andere infrastructuur hoeft te worden aangepast. Gecertificeerde en conventionele goederen worden daardoor op dezelfde productieroutes verwerkt en creëren dus geen extra toeleveringsketens.

Volgens WashTec gaat deze omschakeling naar gecertificeerde grondstoffen gepaard met hogere kosten, die echter niet als meerkosten aan de klant mogen worden doorberekend.

Duurzame productie

Bij het toetsen van duurzaamheid keek WashTec niet alleen naar de producten en hun grondstoffen, maar ook naar manieren om de hele waardeketen duurzamer te maken. Toen in 2017 bijvoorbeeld de uitbreiding van de productielocatie in Grebenau werd afgerond, werden zonnepanelen geïnstalleerd om een groot deel van de energievraag uit hernieuwbare energiebronnen te dekken. De productie werd omgebouwd en de processen werden lean.

Verpakken en vervoeren

Volgens WashTec worden chemische wasproducten bij Auwa in hoge concentraten geproduceerd. Dit vermindert het watergehalte en maakt een efficiënter transport mogelijk. Dit is ook een van de redenen waarom Auwa chemische producten in de kg-prijs soms duurder zijn dan de concurrentie. In de juiste mengverhouding worden de kosten per wasbeurt verlaagd vanwege het zuinige gebruik. WashTec benadrukt dat een hoger verbruik niemand ten goede komt: noch de operator, noch de wasklant. Want te veel chemie zou het watersysteem van een wasinstallatie en het milieu onnodig belasten.

Als onderdeel van het nieuwe WashTec-ecolabel heeft het bedrijf ook zijn transportoplossing gecontroleerd. Er werd gezocht naar alternatieven zoals zachte tassen. Maar WashTec besloot dat de algehele ecologische balans van zachte tassen met verpakkingen van karton een slechtere energiebalans had dan gerecycled plastic. Volgens de momenteel technisch mogelijke norm mag slechts meer dan 50 procent gerecycled plastic bij de productie worden gebruikt. Dit vermindert het verbruik van ‘nieuw’ plastic.

Klantvraag

Het belang van duurzaamheid voor eindklanten is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Milieubescherming en behoud van hulpbronnen zijn kwesties die de huidige en toekomstige generaties zullen bepalen. Duurzaamheid in carwash is daarom ook een snel groeiend aandachtspunt waarop carwashoperators een antwoord zouden moeten bieden. Met het nieuwe ecolabel combineert WashTec goede argumenten die carwashoperators kunnen doorgeven aan hun klanten. De productomschakeling bij WashTec gaat daarom ook gepaard met marketing- en communicatiemaatregelen die bedoeld zijn om operators te ondersteunen bij het presenteren van het onderwerp duurzaamheid op een gepaste manier aan de eindklant.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.