Erik Stern, Bovag, carwash

Column Erik Stern (Bovag): ‘Glazen bol’

Erik Stern van Bovag gaat van start als columnist voor CarwashPro. De carwashman van de branchevereniging hoopt op een mooie zomer, mede door de Nationale Autowasdag in juni. Maar zekerheden zijn er in deze coronatijd eigenlijk niet. Stern schrijft: “alle huidige onduidelijkheid en onzekerheid betekenen dat u simpelweg niet kunt ondernemen, maar moet gaan gokken.” 

Het bericht dat je wist dat zou komen: we hebben lange tijd nog goede -of wellicht ijdele- hoop gehouden, maar uiteindelijk zag het bestuur van Bovag Autowas- en Poetsbedrijven geen andere mogelijkheid dan de WinterWasWeken voor dit jaar te annuleren.

De lockdown is verlengd. Vanaf 21 maart is het alweer lente. En het is niet gepast om midden in zo’n lockdown een grootse actie op poten te zetten. Vol goede moed verleggen we onze focus voor wat betreft de Bovag WinterWasWeken dus naar 2022.

Laten we hopen dat ons andere traditionele evenement, de Nationale Autowasdag, wél door kan gaan dit jaar. De vooruitzichten daarvoor zijn in elk geval een stuk gunstiger, ervan uitgaande dat eind juni toch wel een aantal miljoenen mensen een coronaprik hebben gehad, de besmettingscijfers niet meer noemenswaardig zijn en het virus redelijk uitgedoofd is. Maar goed, ik ben geen viroloog en we moeten dus wel een slag om de arm houden.

Voor ons aller moraal zou het in elk geval goed zijn als we ook weer eens iets leuks kunnen gaan vieren. Overigens hebben we na de strenge vorst gelukkig toch nog een forse toeloop gehad bij de autowasbedrijven onlangs. Dus toch nog een klein beetje WinterWasWeken met dank aan Moeder Natuur.

Het schrijven van een maandelijkse column verhoudt zich in deze onzekere tijden overigens een beetje tot het ondernemerschap. De situatie als gevolg van de coronacrisis verandert namelijk continu en daardoor is de kans levensgroot dat hetgeen ik nú schrijf een week later alweer hopeloos achterhaald is. Tot een jaar geleden kon ik in alle rust vooruitkijken en -plannen en was ik er redelijk zeker van dat niets me in de wielen zou rijden. Hoe anders is dat nu. Woorden moeten nog meer worden gewikt en gewogen om een scheve schaats te voorkomen. Bij u als ondernemer gaat het echter om heel wat meer dan een geschreven woord. Alle huidige onduidelijkheid en onzekerheid betekenen dat u simpelweg niet kunt ondernemen, maar moet gaan gokken. Met echt geld. (Voor deze column hoef ik alleen maar met woorden te gokken, dus dat valt alleszins mee.)

Hoewel de autowasbedrijven, in tegenstelling tot onze collega’s in buurlanden, gelukkig telkens buiten schot zijn gebleven tijdens lockdowns, zijn onduidelijkheid en onzekerheid eigenlijk het enige wat funest is voor het ondernemerschap. Bovag zet dan ook alles op alles, dag in, dag uit, om in Den Haag meer duidelijkheid en zekerheid boven tafel te krijgen. U moet weten waar u aan toe bent. Op de korte termijn en op de iets langere termijn. De glazen bol is natuurlijk heel troebel, maar de overheid is aan zet om ‘m op te poetsen. De lobbyisten van Bovag reiken daar in elk geval de poetslap en de zeep voor aan.

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Column Erik Stern (Bovag): ‘Glazen bol’ | CarwashPro
Erik Stern, Bovag, carwash

Column Erik Stern (Bovag): ‘Glazen bol’

Erik Stern van Bovag gaat van start als columnist voor CarwashPro. De carwashman van de branchevereniging hoopt op een mooie zomer, mede door de Nationale Autowasdag in juni. Maar zekerheden zijn er in deze coronatijd eigenlijk niet. Stern schrijft: “alle huidige onduidelijkheid en onzekerheid betekenen dat u simpelweg niet kunt ondernemen, maar moet gaan gokken.” 

Het bericht dat je wist dat zou komen: we hebben lange tijd nog goede -of wellicht ijdele- hoop gehouden, maar uiteindelijk zag het bestuur van Bovag Autowas- en Poetsbedrijven geen andere mogelijkheid dan de WinterWasWeken voor dit jaar te annuleren.

De lockdown is verlengd. Vanaf 21 maart is het alweer lente. En het is niet gepast om midden in zo’n lockdown een grootse actie op poten te zetten. Vol goede moed verleggen we onze focus voor wat betreft de Bovag WinterWasWeken dus naar 2022.

Laten we hopen dat ons andere traditionele evenement, de Nationale Autowasdag, wél door kan gaan dit jaar. De vooruitzichten daarvoor zijn in elk geval een stuk gunstiger, ervan uitgaande dat eind juni toch wel een aantal miljoenen mensen een coronaprik hebben gehad, de besmettingscijfers niet meer noemenswaardig zijn en het virus redelijk uitgedoofd is. Maar goed, ik ben geen viroloog en we moeten dus wel een slag om de arm houden.

Voor ons aller moraal zou het in elk geval goed zijn als we ook weer eens iets leuks kunnen gaan vieren. Overigens hebben we na de strenge vorst gelukkig toch nog een forse toeloop gehad bij de autowasbedrijven onlangs. Dus toch nog een klein beetje WinterWasWeken met dank aan Moeder Natuur.

Het schrijven van een maandelijkse column verhoudt zich in deze onzekere tijden overigens een beetje tot het ondernemerschap. De situatie als gevolg van de coronacrisis verandert namelijk continu en daardoor is de kans levensgroot dat hetgeen ik nú schrijf een week later alweer hopeloos achterhaald is. Tot een jaar geleden kon ik in alle rust vooruitkijken en -plannen en was ik er redelijk zeker van dat niets me in de wielen zou rijden. Hoe anders is dat nu. Woorden moeten nog meer worden gewikt en gewogen om een scheve schaats te voorkomen. Bij u als ondernemer gaat het echter om heel wat meer dan een geschreven woord. Alle huidige onduidelijkheid en onzekerheid betekenen dat u simpelweg niet kunt ondernemen, maar moet gaan gokken. Met echt geld. (Voor deze column hoef ik alleen maar met woorden te gokken, dus dat valt alleszins mee.)

Hoewel de autowasbedrijven, in tegenstelling tot onze collega’s in buurlanden, gelukkig telkens buiten schot zijn gebleven tijdens lockdowns, zijn onduidelijkheid en onzekerheid eigenlijk het enige wat funest is voor het ondernemerschap. Bovag zet dan ook alles op alles, dag in, dag uit, om in Den Haag meer duidelijkheid en zekerheid boven tafel te krijgen. U moet weten waar u aan toe bent. Op de korte termijn en op de iets langere termijn. De glazen bol is natuurlijk heel troebel, maar de overheid is aan zet om ‘m op te poetsen. De lobbyisten van Bovag reiken daar in elk geval de poetslap en de zeep voor aan.

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.