Erik Stern, Bovag, carwash

Eindejaarscolumn Erik Stern (Bovag): ‘Rasondernemers’

Juist in crisistijd komen de rasondernemers bovendrijven. En dat is in de carwashsector goed te zien, vindt Erik Stern. Stern houdt zich binnen de Bovag bezig met onder meer wasbedrijven. Op verzoek van CarwashPro schreef hij een eindejaarscolumn waarin hij vooruitblikt op het nieuwe jaar. 

“Het land zit weer voor een deel op slot. De bijna onvermijdelijke tweede coronagolf zorgt voor een heleboel onrust en onzekerheid bij veel ondernemers. In tegenstelling tot de horeca mogen de tankstations, net als in het voorjaar, gelukkig open blijven en de carwash blijft ook in bedrijf. Maar met de hernieuwde oproep van het kabinet om vooral thuis te werken, heeft dat onherroepelijk effect op de brandstofverkoop en op de bereidheid om de auto te wassen. En in een shop komen dan ook fors minder mensen hun kop koffie met een broodje kopen, de beroepschauffeurs uiteraard daargelaten.

Bij de wasstraten horen we gelukkig ook relatief positieve geluiden over het afgelopen jaar, want kennelijk stond autowassen voor velen in coronatijd gelukkig in het hetzelfde rijtje als klussen en tuinieren.

Nieuwe verdienmodellen

Ik hoop dat u de vorige ‘lockdown’ nuttig besteed heeft en nu voorbereid bent, dat u na heeft kunnen denken over nieuwe verdienmodellen en creatieve oplossingen heeft bedacht. Wellicht bent u nieuwe producten en diensten aan gaan bieden? Ontegenzeggelijk moet zo’n crisis eigenlijk ook weer het allerbeste boven brengen bij de ware ondernemer. Creativiteit, flexibiliteit en inventiviteit zijn toch kernwoorden bij het echte ondernemerschap, hoe zwaar deze tijden ook zijn. Het economisch vertrouwen is laag en de werkgelegenheid staat zwaar onder druk, maar juist nu zullen rasondernemers boven komen drijven.

Corona betekent ook dat we bij Bovag het ene na het andere evenement moeten afgelasten en de ene na de andere bijeenkomst moesten annuleren. Sterker nog: ons 90-jarig jubileum is compleet in het water gevallen; daar hadden we heel veel grote feestelijkheden voor in petto, maar helaas. Eerst stelden we heel veel activiteiten voor leden nog uit richting een latere datum, maar intussen nadert het einde van 2020 en richten we onze blik op 2021.

Met één grootse happening gaan we namelijk wel volle kracht vooruit en dat zijn de Bovag WinterWasWeken. Elk jaar weer blijkt dit een succesvolle formule om in hartje winter klanten in de wasstraat of in het poetsbedrijf te krijgen en te belonen voor hun klandizie. Voor de Bovag-leden een perfecte start om een rotjaar te doen vergeten.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eindejaarscolumn Erik Stern (Bovag): ‘Rasondernemers’ | CarwashPro
Erik Stern, Bovag, carwash

Eindejaarscolumn Erik Stern (Bovag): ‘Rasondernemers’

Juist in crisistijd komen de rasondernemers bovendrijven. En dat is in de carwashsector goed te zien, vindt Erik Stern. Stern houdt zich binnen de Bovag bezig met onder meer wasbedrijven. Op verzoek van CarwashPro schreef hij een eindejaarscolumn waarin hij vooruitblikt op het nieuwe jaar. 

“Het land zit weer voor een deel op slot. De bijna onvermijdelijke tweede coronagolf zorgt voor een heleboel onrust en onzekerheid bij veel ondernemers. In tegenstelling tot de horeca mogen de tankstations, net als in het voorjaar, gelukkig open blijven en de carwash blijft ook in bedrijf. Maar met de hernieuwde oproep van het kabinet om vooral thuis te werken, heeft dat onherroepelijk effect op de brandstofverkoop en op de bereidheid om de auto te wassen. En in een shop komen dan ook fors minder mensen hun kop koffie met een broodje kopen, de beroepschauffeurs uiteraard daargelaten.

Bij de wasstraten horen we gelukkig ook relatief positieve geluiden over het afgelopen jaar, want kennelijk stond autowassen voor velen in coronatijd gelukkig in het hetzelfde rijtje als klussen en tuinieren.

Nieuwe verdienmodellen

Ik hoop dat u de vorige ‘lockdown’ nuttig besteed heeft en nu voorbereid bent, dat u na heeft kunnen denken over nieuwe verdienmodellen en creatieve oplossingen heeft bedacht. Wellicht bent u nieuwe producten en diensten aan gaan bieden? Ontegenzeggelijk moet zo’n crisis eigenlijk ook weer het allerbeste boven brengen bij de ware ondernemer. Creativiteit, flexibiliteit en inventiviteit zijn toch kernwoorden bij het echte ondernemerschap, hoe zwaar deze tijden ook zijn. Het economisch vertrouwen is laag en de werkgelegenheid staat zwaar onder druk, maar juist nu zullen rasondernemers boven komen drijven.

Corona betekent ook dat we bij Bovag het ene na het andere evenement moeten afgelasten en de ene na de andere bijeenkomst moesten annuleren. Sterker nog: ons 90-jarig jubileum is compleet in het water gevallen; daar hadden we heel veel grote feestelijkheden voor in petto, maar helaas. Eerst stelden we heel veel activiteiten voor leden nog uit richting een latere datum, maar intussen nadert het einde van 2020 en richten we onze blik op 2021.

Met één grootse happening gaan we namelijk wel volle kracht vooruit en dat zijn de Bovag WinterWasWeken. Elk jaar weer blijkt dit een succesvolle formule om in hartje winter klanten in de wasstraat of in het poetsbedrijf te krijgen en te belonen voor hun klandizie. Voor de Bovag-leden een perfecte start om een rotjaar te doen vergeten.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.