Flyer eyetracking

Vijf tips voor een effectieve flyer

Elke ondernemer zal er op z’n minst weleens over hebben nagedacht: een flyer. Het kan een heel krachtig offline middel zijn om – potentiële – klanten te informeren over bepaalde acties. Maar er zit ook een addertje onder het gras, waarschuwt marketing-expert Justin Huijmans. 

Zelf beslis je ongetwijfeld ook in een split second hoe interessant die flyer is die op je mat ligt of die je in je hand gedrukt krijgt. Het is dus heel belangrijk om meteen de aandacht van je doelgroep te grijpen. Weten hoe? Lees dan deze vijf tips even door.

Tip 1: Heb een duidelijk doel voor ogen

Zo maar een flyer maken met wat teksten? Slecht plan. Zoals bij elke campagne heb je een duidelijk doel
nodig. Wat wil je met de flyers bereiken? Wil je een bepaald product of een bepaalde dienst promoten? Wil je
– potentiële – klanten wijzen op een nieuwe vestiging? Formuleer je doel zo concreet mogelijk, formuleer er
maar één en blijf daar trouw aan. Zo beweeg je de ontvanger – in gedachten, maar bij voorkeur ook letterlijk –
naar je nieuwe vestiging toe.

Tip 2: Prikkel

De gemiddelde flyer houdt de aandacht maar heel kort vast. Lange teksten? Geloof me, dat heeft geen zin. De
kunst is om nét genoeg informatie te geven om de lezer te prikkelen. Een krachtige vraag, een ludieke slogan
of compacte informatie zorgt ervoor dat de boodschap blijft hangen en zet mensen sneller aan tot
vervolgacties. Die natuurlijk weer aansluiten bij de hoofddoelstelling van je flyer.

Tip 3: Maak een hiërarchisch onderscheid

Bedenk wat de belangrijkste boodschap is die je wilt vertellen, maar bepaal ook welke extra informatie
noodzakelijk is. Werk dat uit in een hiërarchie en vertaal die hiërarchie in een aantal segmenten. Houd daarbij
wel rekening met hoe een mens naar een flyer kijkt. Dat is van boven naar onder, tenzij je een afbeelding
gebruikt in het midden van de flyer. Dan trekt de afbeelding als eerste de aandacht. Besteed ook aandacht aan
informatie die iets minder prominent aanwezig moet zijn, maar wel belangrijk is, zoals contactgegevens of
verwijzingen naar je socialmediakanalen.

Tip 4: Gebruik korte en krachtige teksten

Lange teksten of een opsomming van punten hebben dus geen nut op een flyer. Kies voor aantrekkelijke
teksten die de lezer aanspreken. Ze moeten niet alleen nieuwsgierigheid opwekken, maar ook kort en krachtig
zijn. Tegelijkertijd moeten ze natuurlijk wel de gewenste boodschap overdragen. Dat is niet eenvoudig en
daarom maken we bij Plus12 gebruik van ervaren tekstschrijvers. Zoals niet iedereen een goede
wasstraatondernemer is, is ook niet iedereen in de wieg gelegd om een lekkere tekst te schrijven.

Tip 5: Kies de juiste afbeeldingen

Een goede afbeelding zegt meer dan duizend woorden en dat is natuurlijk handig wanneer je het aantal
woorden op een flyer moet beperken. Kies daarom voor een aansprekend design met warme, sprekende,
menselijke afbeeldingen van hoge kwaliteit, die uiteraard ook bij de boodschap passen. Deze afbeeldingen
zorgen ervoor dat je flyer opvalt en dragen opnieuw bij aan de doelstelling van de flyer.

Hoe eye-tracking bijdraagt aan het opzetten van een goede flyer

Het opzetten van een attractieve flyer die zo goed mogelijk bijdraagt aan je doelstelling is behoorlijk lastig. Daarnaast is het drukken en huis-aan-huis verspreiden van een flyer best een prijzige aangelegenheid en je kunt iedere euro maar één keer uitgeven. Een methode om de effectiviteit van een flyer te meten is Eyetracking. Hierbij wordt de oogbeweging tijdens het bekijken en lezen van de flyer gemeten op een aantal proefpersonen. Zo is te zien welke boodschap het eerst binnenkomt en of alle teksten wel gezien worden. Met deze informatie is elke flyer te optimaliseren.

Justin Huijmans is verbonden aan marketingbureau Plus12.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vijf tips voor een effectieve flyer | CarwashPro
Flyer eyetracking

Vijf tips voor een effectieve flyer

Elke ondernemer zal er op z’n minst weleens over hebben nagedacht: een flyer. Het kan een heel krachtig offline middel zijn om – potentiële – klanten te informeren over bepaalde acties. Maar er zit ook een addertje onder het gras, waarschuwt marketing-expert Justin Huijmans. 

Zelf beslis je ongetwijfeld ook in een split second hoe interessant die flyer is die op je mat ligt of die je in je hand gedrukt krijgt. Het is dus heel belangrijk om meteen de aandacht van je doelgroep te grijpen. Weten hoe? Lees dan deze vijf tips even door.

Tip 1: Heb een duidelijk doel voor ogen

Zo maar een flyer maken met wat teksten? Slecht plan. Zoals bij elke campagne heb je een duidelijk doel
nodig. Wat wil je met de flyers bereiken? Wil je een bepaald product of een bepaalde dienst promoten? Wil je
– potentiële – klanten wijzen op een nieuwe vestiging? Formuleer je doel zo concreet mogelijk, formuleer er
maar één en blijf daar trouw aan. Zo beweeg je de ontvanger – in gedachten, maar bij voorkeur ook letterlijk –
naar je nieuwe vestiging toe.

Tip 2: Prikkel

De gemiddelde flyer houdt de aandacht maar heel kort vast. Lange teksten? Geloof me, dat heeft geen zin. De
kunst is om nét genoeg informatie te geven om de lezer te prikkelen. Een krachtige vraag, een ludieke slogan
of compacte informatie zorgt ervoor dat de boodschap blijft hangen en zet mensen sneller aan tot
vervolgacties. Die natuurlijk weer aansluiten bij de hoofddoelstelling van je flyer.

Tip 3: Maak een hiërarchisch onderscheid

Bedenk wat de belangrijkste boodschap is die je wilt vertellen, maar bepaal ook welke extra informatie
noodzakelijk is. Werk dat uit in een hiërarchie en vertaal die hiërarchie in een aantal segmenten. Houd daarbij
wel rekening met hoe een mens naar een flyer kijkt. Dat is van boven naar onder, tenzij je een afbeelding
gebruikt in het midden van de flyer. Dan trekt de afbeelding als eerste de aandacht. Besteed ook aandacht aan
informatie die iets minder prominent aanwezig moet zijn, maar wel belangrijk is, zoals contactgegevens of
verwijzingen naar je socialmediakanalen.

Tip 4: Gebruik korte en krachtige teksten

Lange teksten of een opsomming van punten hebben dus geen nut op een flyer. Kies voor aantrekkelijke
teksten die de lezer aanspreken. Ze moeten niet alleen nieuwsgierigheid opwekken, maar ook kort en krachtig
zijn. Tegelijkertijd moeten ze natuurlijk wel de gewenste boodschap overdragen. Dat is niet eenvoudig en
daarom maken we bij Plus12 gebruik van ervaren tekstschrijvers. Zoals niet iedereen een goede
wasstraatondernemer is, is ook niet iedereen in de wieg gelegd om een lekkere tekst te schrijven.

Tip 5: Kies de juiste afbeeldingen

Een goede afbeelding zegt meer dan duizend woorden en dat is natuurlijk handig wanneer je het aantal
woorden op een flyer moet beperken. Kies daarom voor een aansprekend design met warme, sprekende,
menselijke afbeeldingen van hoge kwaliteit, die uiteraard ook bij de boodschap passen. Deze afbeeldingen
zorgen ervoor dat je flyer opvalt en dragen opnieuw bij aan de doelstelling van de flyer.

Hoe eye-tracking bijdraagt aan het opzetten van een goede flyer

Het opzetten van een attractieve flyer die zo goed mogelijk bijdraagt aan je doelstelling is behoorlijk lastig. Daarnaast is het drukken en huis-aan-huis verspreiden van een flyer best een prijzige aangelegenheid en je kunt iedere euro maar één keer uitgeven. Een methode om de effectiviteit van een flyer te meten is Eyetracking. Hierbij wordt de oogbeweging tijdens het bekijken en lezen van de flyer gemeten op een aantal proefpersonen. Zo is te zien welke boodschap het eerst binnenkomt en of alle teksten wel gezien worden. Met deze informatie is elke flyer te optimaliseren.

Justin Huijmans is verbonden aan marketingbureau Plus12.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.