Interview

‘We zijn een familiebedrijf met liefde voor ondernemen’

Jannette en Wim Wolswinkel van Gulf Barneveld Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Gulf Barneveld heeft de eigen autowasfaciliteiten flink uitgebreid. Waar het vijf jaar geleden begon met een eerste rollover en een wasbox, bestaat de WASstraat nu uit twee rollovers, twee wasboxen en een stofzuigerplein. En hoewel het plaatje nu helemaal compleet lijkt te zijn, zitten ondernemers Wim en Jannette Wolswinkel nog vol nieuwe ideeën.

We ontmoetten eigenaren Wim en Jannette Wolswinkel in de shop van het Gulf-tankstation in Barneveld. Het tankstation, dat al sinds dag één in de familie zit, ligt middenin een landelijke omgeving. Dichtbij Kootwijkerbroek, zo laten we ons vertellen. Het tankstation heeft vele merknamen gehad, waaronder Calpam, Chevron en Q8. Maar voor Wim en Jannette is het altijd een Gulf geweest. In de shop zit een bakery waar vers afgebakken broodjes worden belegd en telefonisch of via de website een bestelling kan worden geplaatst. Daarnaast is er een PostNL pakketpunt, waar pakketten worden gebracht en opgehaald. Ook zijn er postbussen aanwezig. Sinds januari zijn ze tevens het nieuwe inleverpunt van Stomerij Service Barneveld. Onder andere kleding, beddengoed en gordijnen kunnen bij de shop worden ingeleverd en na een grondige reiniging weer keurig schoon worden opgehaald.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Gulf Barneveld heeft een eigen PostNL pakketpunt.

Direct naast het tankstation zijn de faciliteiten voor het autowassen te vinden. Het is een mooie aanvulling op het tankstation, zegt Wim. “De combinatie maakt het interessant; de één versterkt de ander.” In de grote hal zitten twee rollovers van WashTec, van het type SoftCare Pro. De hal is in 2018 zo gebouwd en voorbereid dat er ruimte is voor twee autowasinstallaties. “We wisten in het begin nog niet hoe het zou gaan lopen en hebben daarom eerst voor één machine gekozen. De andere ruimte hebben we toen gebruikt als doe-het-zelf washal. Klanten konden daar zo in rijden en zelf de auto of caravan wassen. Maar op een gegeven moment werd het steeds drukker en ontstonden er wachtrijen. En zijn we dus gaan kijken naar verdere uitbreiding.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Direct naast het tankstation zijn de autowasfaciliteiten te vinden.

Waspotentie

Voordat de eerste rollover erin zat, werd de waspotentie in de omgeving zorgvuldig bekeken. Wat vrijwel meteen opviel, is de aanwezigheid van vele zzp-bedrijven, die rijden in bussen. “Daar was op dat moment nog niet een geschikte wasstraat voor. Wel is er één in de omgeving waar ook vrachtwagens worden gewassen. Maar je zal maar zo’n grote vrachtwagen voor je hebben, dat gaat dan wel even duren. Dat kan anders, dachten we toen.”

Qua techniek zitten er nu twee dezelfde machines in de washal. De rollovers zijn beiden voorzien van frequentiegestuurde borstels, wat volgens Wim een enorm pluspunt is. “De borstels zoeken de auto echt op. Dat geeft het meest schone resultaat, want de machine slaat op die manier niets over.” Wel is één rollover wat lager dan de ander. Op die manier worden personenwagens van de bussen gescheiden. “We kunnen echt heel groot wassen, drie keer verlengd en drie keer verhoogd. En dan is het niet fijn om met je Fiat 500 tussen al die grote voertuigen in de rij te staan. We hebben aan de verhoogde kant ook grotere drogers erin zitten, terwijl dat bij de kleinere machine niet nodig is. Die gaat op z’n beurt weer wat sneller, want de installatie heeft weinig nodig. Voor personenauto’s is dat handiger.” Ze proberen de klanten daarom zoveel mogelijk naar de juiste kant te leiden. “In principe geeft de hoogtebalk het ook aan, maar we hebben nog steeds klanten die met de Mini Cooper naar de grote machine rijden. Dat is ook prima, dat kan gewoon. Maar meestal sturen wij dat aan.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Er is een washal met twee rollovers naast elkaar, van het type SoftCare Pro.

Nieuwe wasboxen

De wasboxen zijn twee JetWash-installaties van WashTec. Daarover zegt Wim: “We wilden een update van de wasboxen en zijn voor het nieuwste van het nieuwste gegaan. Met de oude wasbox deden we nog wassingen met warm water. Dat kostte enorm veel stroom. Daar zijn we nu vanaf gestapt.” In de wasboxen is velgenreiniger beschikbaar, kan de auto worden voorgereinigd en is er foam voor een schuimend effect.

De WASstraat heeft ook het innovatieve waterbehandelingsinstallatie AquaPur. Doel hiervan is om het afvalwater opnieuw te recyclen, zodat er per wassing zo min mogelijk vers water wordt verbruikt. Zo wordt er niet alleen geld bespaard, maar ook actief bijgedragen aan een beter milieu.

Chemie is doorslaggevende factor

Voor alle autowasinstallaties wordt gebruik gemaakt van AUWA-chemie van WashTec. “Wij hebben goed gekeken naar het type machine, maar ook naar de chemie. We gingen samen regelmatig op pad met een enorm vieze auto, op zoek naar een carwash die de auto schoon kon krijgen. Op een gegeven moment vonden we een machine die dicht in de buurt kwam. Maar het gekke was, dat deze machine op elke locatie weer een ander resultaat gaf. Dat had dus te maken met de chemie. Nu hebben we het beste wasresultaat, als je het mij vraagt. En dat mag ook wel, want Nederlanders zijn qua wasresultaat best kritisch. De auto moet gewoon goed schoon en droog zijn.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Klanten kunnen hun auto ook voorwassen en stofzuigen.

Er zijn drie mogelijke betaalmanieren voor het autowassen. Zo kunnen klanten in de tankshop een wasticket kopen. “Dat hebben we het liefst”, zegt Wim. “Want dat biedt de mogelijkheid om een meer uitgebreid wasprogramma te verkopen. Dan vragen we bijvoorbeeld of de onderkant van de auto mee moet worden genomen en of de klant een wax-laag wil. Omdat we veel vaste klanten hebben – zo’n 80 procent – weten we ook precies aan wie we dat wel en aan wie we dat niet moeten vragen. Sommige klanten vinden het namelijk storend om telkens weer die vraag te krijgen.” Wim noemt het belang van de extra verkoop: “We hebben veel programma’s die meedraaien op de achtergrond. Zo hebben we bijvoorbeeld een pick up-programma, wanneer er een open bak mee gewassen moet worden. Of een imperial-programma, omdat de helft van alle zzp’ers een imperial op de bus heeft zitten.”

Naast een los ticket is er ook de WASpas, die opgewaardeerd kan worden met een WAStegoed. Die pas hebben ze laten ontwerpen door een lokaal reclamebureau, in de eigen huisstijl en met een eigen logo. “Het voordeel van een WASpas is dat er niet telkens een los ticket gekocht hoeft te worden. Erg handig voor onze vaste klanten.” De derde variant is het abonnementswassen. Voor een vast tarief kan de auto op kenteken onbeperkt worden gewassen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De broodjes uit de eigen bakery worden ook vooraf online of telefonisch besteld.

Broodje van de maand

Dankzij de combinatie met het tankstation en de shop, zijn er allerlei acties te bedenken, zegt Wim. Zo is er bijvoorbeeld het broodje van de maand. “Het voordeel van de vele zzp’ers in de omgeving is dat ze naast het wassen ook langskomen voor een tankbeurt en een broodje.”

Gulf Barneveld is in 2018 begonnen met de verkoop van broodjes, vanuit een samenwerking met Lekkerland. Vooral op donderdag en vrijdag komen er veel bestellingen binnen, telefonisch of online en veelal vanuit bedrijven in de omgeving. Binnen een half uurtje is de bestelling klaar en kan het worden opgehaald. “Dit werkt enorm goed. Zo hoeft een klant nooit te wachten op een broodje bal of een hamburger.” Bij Gulf Barneveld is het broodjes-proces inmiddels een ‘geoliede machine’ en draait het vooral om kwaliteit.

“Maar dat geldt voor het hele proces”, vult Wim aan. “Kwaliteit is ontzettend belangrijk en aandacht voor de klant staat bij ons centraal. En of dat nu bij het tanken is, het autowassen, in de shop of bij de pakketservice; het moet gewoon goed zijn.”

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘We zijn een familiebedrijf met liefde voor ondernemen’ | CarwashPro
Interview

‘We zijn een familiebedrijf met liefde voor ondernemen’

Jannette en Wim Wolswinkel van Gulf Barneveld Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Gulf Barneveld heeft de eigen autowasfaciliteiten flink uitgebreid. Waar het vijf jaar geleden begon met een eerste rollover en een wasbox, bestaat de WASstraat nu uit twee rollovers, twee wasboxen en een stofzuigerplein. En hoewel het plaatje nu helemaal compleet lijkt te zijn, zitten ondernemers Wim en Jannette Wolswinkel nog vol nieuwe ideeën.

We ontmoetten eigenaren Wim en Jannette Wolswinkel in de shop van het Gulf-tankstation in Barneveld. Het tankstation, dat al sinds dag één in de familie zit, ligt middenin een landelijke omgeving. Dichtbij Kootwijkerbroek, zo laten we ons vertellen. Het tankstation heeft vele merknamen gehad, waaronder Calpam, Chevron en Q8. Maar voor Wim en Jannette is het altijd een Gulf geweest. In de shop zit een bakery waar vers afgebakken broodjes worden belegd en telefonisch of via de website een bestelling kan worden geplaatst. Daarnaast is er een PostNL pakketpunt, waar pakketten worden gebracht en opgehaald. Ook zijn er postbussen aanwezig. Sinds januari zijn ze tevens het nieuwe inleverpunt van Stomerij Service Barneveld. Onder andere kleding, beddengoed en gordijnen kunnen bij de shop worden ingeleverd en na een grondige reiniging weer keurig schoon worden opgehaald.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Gulf Barneveld heeft een eigen PostNL pakketpunt.

Direct naast het tankstation zijn de faciliteiten voor het autowassen te vinden. Het is een mooie aanvulling op het tankstation, zegt Wim. “De combinatie maakt het interessant; de één versterkt de ander.” In de grote hal zitten twee rollovers van WashTec, van het type SoftCare Pro. De hal is in 2018 zo gebouwd en voorbereid dat er ruimte is voor twee autowasinstallaties. “We wisten in het begin nog niet hoe het zou gaan lopen en hebben daarom eerst voor één machine gekozen. De andere ruimte hebben we toen gebruikt als doe-het-zelf washal. Klanten konden daar zo in rijden en zelf de auto of caravan wassen. Maar op een gegeven moment werd het steeds drukker en ontstonden er wachtrijen. En zijn we dus gaan kijken naar verdere uitbreiding.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Direct naast het tankstation zijn de autowasfaciliteiten te vinden.

Waspotentie

Voordat de eerste rollover erin zat, werd de waspotentie in de omgeving zorgvuldig bekeken. Wat vrijwel meteen opviel, is de aanwezigheid van vele zzp-bedrijven, die rijden in bussen. “Daar was op dat moment nog niet een geschikte wasstraat voor. Wel is er één in de omgeving waar ook vrachtwagens worden gewassen. Maar je zal maar zo’n grote vrachtwagen voor je hebben, dat gaat dan wel even duren. Dat kan anders, dachten we toen.”

Qua techniek zitten er nu twee dezelfde machines in de washal. De rollovers zijn beiden voorzien van frequentiegestuurde borstels, wat volgens Wim een enorm pluspunt is. “De borstels zoeken de auto echt op. Dat geeft het meest schone resultaat, want de machine slaat op die manier niets over.” Wel is één rollover wat lager dan de ander. Op die manier worden personenwagens van de bussen gescheiden. “We kunnen echt heel groot wassen, drie keer verlengd en drie keer verhoogd. En dan is het niet fijn om met je Fiat 500 tussen al die grote voertuigen in de rij te staan. We hebben aan de verhoogde kant ook grotere drogers erin zitten, terwijl dat bij de kleinere machine niet nodig is. Die gaat op z’n beurt weer wat sneller, want de installatie heeft weinig nodig. Voor personenauto’s is dat handiger.” Ze proberen de klanten daarom zoveel mogelijk naar de juiste kant te leiden. “In principe geeft de hoogtebalk het ook aan, maar we hebben nog steeds klanten die met de Mini Cooper naar de grote machine rijden. Dat is ook prima, dat kan gewoon. Maar meestal sturen wij dat aan.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Er is een washal met twee rollovers naast elkaar, van het type SoftCare Pro.

Nieuwe wasboxen

De wasboxen zijn twee JetWash-installaties van WashTec. Daarover zegt Wim: “We wilden een update van de wasboxen en zijn voor het nieuwste van het nieuwste gegaan. Met de oude wasbox deden we nog wassingen met warm water. Dat kostte enorm veel stroom. Daar zijn we nu vanaf gestapt.” In de wasboxen is velgenreiniger beschikbaar, kan de auto worden voorgereinigd en is er foam voor een schuimend effect.

De WASstraat heeft ook het innovatieve waterbehandelingsinstallatie AquaPur. Doel hiervan is om het afvalwater opnieuw te recyclen, zodat er per wassing zo min mogelijk vers water wordt verbruikt. Zo wordt er niet alleen geld bespaard, maar ook actief bijgedragen aan een beter milieu.

Chemie is doorslaggevende factor

Voor alle autowasinstallaties wordt gebruik gemaakt van AUWA-chemie van WashTec. “Wij hebben goed gekeken naar het type machine, maar ook naar de chemie. We gingen samen regelmatig op pad met een enorm vieze auto, op zoek naar een carwash die de auto schoon kon krijgen. Op een gegeven moment vonden we een machine die dicht in de buurt kwam. Maar het gekke was, dat deze machine op elke locatie weer een ander resultaat gaf. Dat had dus te maken met de chemie. Nu hebben we het beste wasresultaat, als je het mij vraagt. En dat mag ook wel, want Nederlanders zijn qua wasresultaat best kritisch. De auto moet gewoon goed schoon en droog zijn.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Klanten kunnen hun auto ook voorwassen en stofzuigen.

Er zijn drie mogelijke betaalmanieren voor het autowassen. Zo kunnen klanten in de tankshop een wasticket kopen. “Dat hebben we het liefst”, zegt Wim. “Want dat biedt de mogelijkheid om een meer uitgebreid wasprogramma te verkopen. Dan vragen we bijvoorbeeld of de onderkant van de auto mee moet worden genomen en of de klant een wax-laag wil. Omdat we veel vaste klanten hebben – zo’n 80 procent – weten we ook precies aan wie we dat wel en aan wie we dat niet moeten vragen. Sommige klanten vinden het namelijk storend om telkens weer die vraag te krijgen.” Wim noemt het belang van de extra verkoop: “We hebben veel programma’s die meedraaien op de achtergrond. Zo hebben we bijvoorbeeld een pick up-programma, wanneer er een open bak mee gewassen moet worden. Of een imperial-programma, omdat de helft van alle zzp’ers een imperial op de bus heeft zitten.”

Naast een los ticket is er ook de WASpas, die opgewaardeerd kan worden met een WAStegoed. Die pas hebben ze laten ontwerpen door een lokaal reclamebureau, in de eigen huisstijl en met een eigen logo. “Het voordeel van een WASpas is dat er niet telkens een los ticket gekocht hoeft te worden. Erg handig voor onze vaste klanten.” De derde variant is het abonnementswassen. Voor een vast tarief kan de auto op kenteken onbeperkt worden gewassen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De broodjes uit de eigen bakery worden ook vooraf online of telefonisch besteld.

Broodje van de maand

Dankzij de combinatie met het tankstation en de shop, zijn er allerlei acties te bedenken, zegt Wim. Zo is er bijvoorbeeld het broodje van de maand. “Het voordeel van de vele zzp’ers in de omgeving is dat ze naast het wassen ook langskomen voor een tankbeurt en een broodje.”

Gulf Barneveld is in 2018 begonnen met de verkoop van broodjes, vanuit een samenwerking met Lekkerland. Vooral op donderdag en vrijdag komen er veel bestellingen binnen, telefonisch of online en veelal vanuit bedrijven in de omgeving. Binnen een half uurtje is de bestelling klaar en kan het worden opgehaald. “Dit werkt enorm goed. Zo hoeft een klant nooit te wachten op een broodje bal of een hamburger.” Bij Gulf Barneveld is het broodjes-proces inmiddels een ‘geoliede machine’ en draait het vooral om kwaliteit.

“Maar dat geldt voor het hele proces”, vult Wim aan. “Kwaliteit is ontzettend belangrijk en aandacht voor de klant staat bij ons centraal. En of dat nu bij het tanken is, het autowassen, in de shop of bij de pakketservice; het moet gewoon goed zijn.”

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.