ICA Car Wash Consumer Study geeft inzicht in klantgedrag

De International Carwash Association (ICA) heeft onderzoek gedaan naar het wasgedrag van autobezitters. Het doel van deze ICA Car Wash Consumer Study was om inzichtelijk te krijgen hoe vaak consumenten wasgelegenheden bezoeken en welke diensten in carwashes ze het meest waarderen. Met deze input kunnen ondernemers hun dienstverlening verbeteren, stelt chief content officer Claire Moore.

Hoewel de studie zich richtte op Noord-Amerika zijn de uitkomsten voor Europa ook interessant, stelt Moore: “Hoewel het onderzoek zich op de Verenigde Staten richtte, kunnen Europeanen er ook hun voordeel mee doen. Je krijgt inzicht in klantgedrag en die informatie is relevant voor alle carwash-ondernemers.”

Volgens Moore was de stijging van het aantal carwashbezoekers de meest opmerkelijke uitkomst van het onderzoek: “In Noord-Amerika wordt door consumenten steeds vaker gekozen voor een bezoek aan de wasgelegenheid. Het thuis wassen van auto’s daalt in populariteit. Men kiest steeds meer voor het gemak van de wasstraat of wasbox. Sinds 1996 voeren we onderzoek uit naar het gebruik van wasgelegenheden. Zo’n 24 jaar geleden bezocht 48 procent van de Amerikanen een wasgelegenheid. In 2019 steeg dat aantal naar 77,5 procent.”

Enquête

Het onderzoek richt zich op Amerikaanse carwash-ondernemers. “De studie helpt eigenaren van wasgelegenheden om meer inzicht te krijgen in hun klanten. Zo kom je te weten wat hun gewoontes en wensen zijn als zij een carwash bezoeken. De ICA Car Wash Consumer Study is zo opgebouwd dat geïnteresseerden zelf kunnen kiezen in welke vorm ze het onderzoek willen lezen. Het is namelijk mogelijk om regiospecifieke documenten op te vragen, zodat ondernemers weten wat er speelt in hun gebied. Het is ook een optie om het gehele document in te zien”, verduidelijkt Moore.

De ICA vroeg een focusgroep carwash-ondernemers in 2019 wat zij graag wilden weten van hun klanten. Met die informatie kunnen bedrijfseigenaren inspelen op de behoeftes van hun klanten en hen nog beter van dienst zijn. “Er is vorig jaar augustus een enquête verstuurd naar 1.800 respondenten. Deze personen zijn representatief voor de branche. Er zijn geen ‘verrassende’ uitkomsten te melden. Wat wel opviel, is dat er na een lichte terugval in bezoekersaantallen in 2016 weer een stijging gaande is. Wat dat betreft is 2019 een goed jaar.”

Verschuiving

Moore geeft aan dat inspelen op de klantwensen het hoofddoel is van het onderzoek: “We willen vier onderwerpen met betrekking tot het wassen van voertuigen uitlichten. De eerste is verandering. Het onderzoek richt zich op de vraag hoe de verschuiving van het wassen van auto’s op straat naar een bezoek aan de carwash in gang is gezet. Het tweede onderwerp is het bieden van waarde. Wat vinden bezoekers belangrijk als ze een wasgelegenheid bezoeken en welke dienstverlening waarderen ze het meest?”

Op de derde en vierde plaats staan de onderwerpen ‘frequentie’ en ‘onderscheidend vermogen’. “Met frequentie bedoelen we het aantal bezoeken dat klanten aan carwashes brengen. Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat mensen (vaker) jouw wasgelegenheid bezoeken? Bij het onderwerp onderscheidend vermogen draait het om de gunfactor. Wat is de reden dat klanten voor een bepaalde carwash kiezen en daar trouw aan blijven? De studie kijkt naar de factoren die een rol spelen bij deze onderwerpen”, besluit Moore.

Meer informatie over het rapport is hier te vinden. Een korte samenvatting is hier te bekijken.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ICA Car Wash Consumer Study geeft inzicht in klantgedrag | CarwashPro

ICA Car Wash Consumer Study geeft inzicht in klantgedrag

De International Carwash Association (ICA) heeft onderzoek gedaan naar het wasgedrag van autobezitters. Het doel van deze ICA Car Wash Consumer Study was om inzichtelijk te krijgen hoe vaak consumenten wasgelegenheden bezoeken en welke diensten in carwashes ze het meest waarderen. Met deze input kunnen ondernemers hun dienstverlening verbeteren, stelt chief content officer Claire Moore.

Hoewel de studie zich richtte op Noord-Amerika zijn de uitkomsten voor Europa ook interessant, stelt Moore: “Hoewel het onderzoek zich op de Verenigde Staten richtte, kunnen Europeanen er ook hun voordeel mee doen. Je krijgt inzicht in klantgedrag en die informatie is relevant voor alle carwash-ondernemers.”

Volgens Moore was de stijging van het aantal carwashbezoekers de meest opmerkelijke uitkomst van het onderzoek: “In Noord-Amerika wordt door consumenten steeds vaker gekozen voor een bezoek aan de wasgelegenheid. Het thuis wassen van auto’s daalt in populariteit. Men kiest steeds meer voor het gemak van de wasstraat of wasbox. Sinds 1996 voeren we onderzoek uit naar het gebruik van wasgelegenheden. Zo’n 24 jaar geleden bezocht 48 procent van de Amerikanen een wasgelegenheid. In 2019 steeg dat aantal naar 77,5 procent.”

Enquête

Het onderzoek richt zich op Amerikaanse carwash-ondernemers. “De studie helpt eigenaren van wasgelegenheden om meer inzicht te krijgen in hun klanten. Zo kom je te weten wat hun gewoontes en wensen zijn als zij een carwash bezoeken. De ICA Car Wash Consumer Study is zo opgebouwd dat geïnteresseerden zelf kunnen kiezen in welke vorm ze het onderzoek willen lezen. Het is namelijk mogelijk om regiospecifieke documenten op te vragen, zodat ondernemers weten wat er speelt in hun gebied. Het is ook een optie om het gehele document in te zien”, verduidelijkt Moore.

De ICA vroeg een focusgroep carwash-ondernemers in 2019 wat zij graag wilden weten van hun klanten. Met die informatie kunnen bedrijfseigenaren inspelen op de behoeftes van hun klanten en hen nog beter van dienst zijn. “Er is vorig jaar augustus een enquête verstuurd naar 1.800 respondenten. Deze personen zijn representatief voor de branche. Er zijn geen ‘verrassende’ uitkomsten te melden. Wat wel opviel, is dat er na een lichte terugval in bezoekersaantallen in 2016 weer een stijging gaande is. Wat dat betreft is 2019 een goed jaar.”

Verschuiving

Moore geeft aan dat inspelen op de klantwensen het hoofddoel is van het onderzoek: “We willen vier onderwerpen met betrekking tot het wassen van voertuigen uitlichten. De eerste is verandering. Het onderzoek richt zich op de vraag hoe de verschuiving van het wassen van auto’s op straat naar een bezoek aan de carwash in gang is gezet. Het tweede onderwerp is het bieden van waarde. Wat vinden bezoekers belangrijk als ze een wasgelegenheid bezoeken en welke dienstverlening waarderen ze het meest?”

Op de derde en vierde plaats staan de onderwerpen ‘frequentie’ en ‘onderscheidend vermogen’. “Met frequentie bedoelen we het aantal bezoeken dat klanten aan carwashes brengen. Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat mensen (vaker) jouw wasgelegenheid bezoeken? Bij het onderwerp onderscheidend vermogen draait het om de gunfactor. Wat is de reden dat klanten voor een bepaalde carwash kiezen en daar trouw aan blijven? De studie kijkt naar de factoren die een rol spelen bij deze onderwerpen”, besluit Moore.

Meer informatie over het rapport is hier te vinden. Een korte samenvatting is hier te bekijken.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.