Car-Cleaners: ‘vraag naar autoreiniging op locatie neemt sterk toe’

eigen foto

Een auto reinigen op locatie is een luxedienst waar steeds meer mensen voor kiezen. Car-Cleaners.nl is al een jaar of tien actief en start een franchiseformule om landelijk uit te kunnen breiden. Manouschka Bottse van Car-Cleaners was te gast bij CarwashProTV om te vertellen over die toenemende vraag.

Kan je beginnen met uitleggen wat Car-Cleaners voor bedrijf is?
Car-Cleaners Is een autopoetsbedrijf. Onderscheidend daarin is dat we de reiniging op locatie aanbieden voor particulieren, zakelijke klanten en overheid.

Jullie zien de vraag naar reiniging op locatie toenemen en kiezen voor uitbreiding via franchisenemers. Waarom deze vorm?
We zien het inderdaad toenemen. We kiezen voor franchise omdat wij denken dat dit type ondernemer meer gemotiveerd is dan een zzp’er. Ook hebben we in de afgelopen jaren een methodiek ontwikkeld en die willen we waarborgen via een franchiseformule.

Hoe groot is die vraag naar reiniging op locatie?
Toen wij startten in 2021 werkten we in de eerste jaren met twee of drie autopoetsers en met twee voertuigen waarmee we langs klanten gingen. Nu werken we met een poule van vijftien tot twintig medewerkers en hebben we zeven bussen. Gemiddeld doen we duizend wassingen per maand.

Zie je een mogelijk voor een koppeling tussen jullie bedrijfsmodel en tankstations of carwashes op een vaste locatie?
We zien wel mogelijkheden voor een commerciële samenwerking. Bijvoorbeeld in de vorm van het aanbieden van een wasabonnement via ons kanaal. Het reguliere onderhoud is dan voor de wasstraat en voor het grote onderhoud kom je bij ons. We zien dat consumenten die voor ons kiezen dat doen voor een grote schoonmaak. Ze geven gemiddeld best wat uit. Wij zien dat niet per se als luxedienst, behalve dan dat het aspect dat het voor je eigen deur kan.

Zien jullie jezelf als disruptor in het landschap van de tankstations en carwashes?
Nee, eerder als een antwoord op de wensen van de consument. Die vraagt om makkelijk en snel.

Hoe is Car-Cleaners ontstaan?
Toen ik aan het afstuderen was in 2010 was het nog een crisisperiode. Ik wilde aan de slag met marketing. Voor mijn partner is auto’s en het onderhoud daarvan echt zijn passie. Na lang twijfelen besloten we er voor te gaan en hebben we met ons laatste spaargeld een busje gekocht en zijn we gestart met het bedrijf.

Hoe ziet de uitrusting van een bus eruit, wat heb je allemaal bij je?
Een kleine watertank, stofzuiger, stoomreiniger, vloeistofdichte wasmat, reinigingsmiddelen… dat is zo’n beetje de basis, maar er zit wel meer in.

Wat gebeurt er allemaal bij een wasbeurt?
Van alles! Onze diensten zijn opgesplitst in twaalf pakketen. Die varieren van schoonmaken van de binnenkant, dashboardreiniging, stomen en shamponeren van bekleding, handmatige reiniging en polijsten van de auto. Hoe lang dat duurt hangt af van het pakket en de mate van vervuiling. Gemiddeld is het anderhalf uur. In extreme gevallen kan dat wel flink oplopen.

Op jullie site zijn foto’s te zien van auto’s die onder handen zijn genomen. Dan gaat het om hondenhaar, braaksel of zelfs schimmel. Worden jullie ingeschakeld voor regulier onderhoud of vooral voor de vieze klussen?
Als we kijken naar particulieren dan klopt dat wel. Die extremere pakketten gaan om de grote schoonmaakbeurt. We hebben die pakketen ook specifiek zo genoemd, dat helpt klanten een keuze te maken. In de zakelijke markt is het vaak regulier onderhoud. Dat is ongeveer de helft van onze klanten.

Car-Cleaners heeft een klantenbestand van meer dan 6.000 adressen. Waar verwacht je dat het heengaat?
Wat we concreet willen is drie of vier bussen in een stad, zodat we geen nee hoeven te verkopen. Op termijn willen we groeien naar twintig tot vijfentwintig franchisenemers zodat we een goede landelijke dekking hebben. Met dat aantal voorzien we voor iedereen een mooie werkkring om zijn of haar brood te verdienen.

Jullie doel is om in elke grote stad meerdere bussen te hebben rondrijden die op locatie auto’s schoonmaken. Ben je ook achter de schermen bezig met uitbreiden? Bijvoorbeeld met een app of extra marketing?
We hebben zo’n anderhalf jaar gewerkt aan ons ict systeem en het uitwerken van routes. En we zijn ook bezig met marketingcampagnes, bijvoorbeeld radiospotjes. We willen verder gaan dan alleen de online marketing wat we tot nu toe hebben gedaan.

In de wasstraat zijn er aanwijsbare drukkere momenten, na vorst bijvoorbeeld of als er veel pollen of saharazand in de lucht zitten. Zijn er in reiniging op locatie ook momenten waarop de vraag toeneemt?
Niet specifiek, nee. Klanten komen echt bij ons uit voor de interieurbehandelingen. Voor Saharazand of pekel wordt er voor de wasstraat gekozen.

Vanuit de carwash geldt dat professioneel wassen in de wasstraat beter is dan thuis voor de deur. Voor het resultaat, maar vooral ook vanwege de duurzaamheidsaspecten. Minder water, duidelijk welke chemie wordt gebruikt. Het afvalwater wordt opgevangen of water wordt gerecycled. Hoe duurzaam is wassen op locatie?
We hebben drie wasmethodes. Een daarvan is wassen zonder water, een ander is met stoom. We kunnen ook met water wassen, maar sowieso gebruiken we minder water dan in een wasstraat wordt gebruikt. Welke methode we gebruiken, hangt af van de vervuiling en zeker ook van de omstandigheden. In gevallen maken we gebruik van een mobiele, vloeistofdichte vloer waar het voertuig op wordt gereden. Dan wordt het water opgevangen en het slib wordt gescheiden. Duurzaamheid speelt zeker bij ons.

Wat zijn jullie verdere toekomstplannen?
Nu werven van franchisenemers, dat loopt goed. En de ambitie is om op termijn de Belgische markt te veroveren.

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Car-Cleaners: ‘vraag naar autoreiniging op locatie neemt sterk toe’ | CarwashPro

Car-Cleaners: ‘vraag naar autoreiniging op locatie neemt sterk toe’

eigen foto

Een auto reinigen op locatie is een luxedienst waar steeds meer mensen voor kiezen. Car-Cleaners.nl is al een jaar of tien actief en start een franchiseformule om landelijk uit te kunnen breiden. Manouschka Bottse van Car-Cleaners was te gast bij CarwashProTV om te vertellen over die toenemende vraag.

Kan je beginnen met uitleggen wat Car-Cleaners voor bedrijf is?
Car-Cleaners Is een autopoetsbedrijf. Onderscheidend daarin is dat we de reiniging op locatie aanbieden voor particulieren, zakelijke klanten en overheid.

Jullie zien de vraag naar reiniging op locatie toenemen en kiezen voor uitbreiding via franchisenemers. Waarom deze vorm?
We zien het inderdaad toenemen. We kiezen voor franchise omdat wij denken dat dit type ondernemer meer gemotiveerd is dan een zzp’er. Ook hebben we in de afgelopen jaren een methodiek ontwikkeld en die willen we waarborgen via een franchiseformule.

Hoe groot is die vraag naar reiniging op locatie?
Toen wij startten in 2021 werkten we in de eerste jaren met twee of drie autopoetsers en met twee voertuigen waarmee we langs klanten gingen. Nu werken we met een poule van vijftien tot twintig medewerkers en hebben we zeven bussen. Gemiddeld doen we duizend wassingen per maand.

Zie je een mogelijk voor een koppeling tussen jullie bedrijfsmodel en tankstations of carwashes op een vaste locatie?
We zien wel mogelijkheden voor een commerciële samenwerking. Bijvoorbeeld in de vorm van het aanbieden van een wasabonnement via ons kanaal. Het reguliere onderhoud is dan voor de wasstraat en voor het grote onderhoud kom je bij ons. We zien dat consumenten die voor ons kiezen dat doen voor een grote schoonmaak. Ze geven gemiddeld best wat uit. Wij zien dat niet per se als luxedienst, behalve dan dat het aspect dat het voor je eigen deur kan.

Zien jullie jezelf als disruptor in het landschap van de tankstations en carwashes?
Nee, eerder als een antwoord op de wensen van de consument. Die vraagt om makkelijk en snel.

Hoe is Car-Cleaners ontstaan?
Toen ik aan het afstuderen was in 2010 was het nog een crisisperiode. Ik wilde aan de slag met marketing. Voor mijn partner is auto’s en het onderhoud daarvan echt zijn passie. Na lang twijfelen besloten we er voor te gaan en hebben we met ons laatste spaargeld een busje gekocht en zijn we gestart met het bedrijf.

Hoe ziet de uitrusting van een bus eruit, wat heb je allemaal bij je?
Een kleine watertank, stofzuiger, stoomreiniger, vloeistofdichte wasmat, reinigingsmiddelen… dat is zo’n beetje de basis, maar er zit wel meer in.

Wat gebeurt er allemaal bij een wasbeurt?
Van alles! Onze diensten zijn opgesplitst in twaalf pakketen. Die varieren van schoonmaken van de binnenkant, dashboardreiniging, stomen en shamponeren van bekleding, handmatige reiniging en polijsten van de auto. Hoe lang dat duurt hangt af van het pakket en de mate van vervuiling. Gemiddeld is het anderhalf uur. In extreme gevallen kan dat wel flink oplopen.

Op jullie site zijn foto’s te zien van auto’s die onder handen zijn genomen. Dan gaat het om hondenhaar, braaksel of zelfs schimmel. Worden jullie ingeschakeld voor regulier onderhoud of vooral voor de vieze klussen?
Als we kijken naar particulieren dan klopt dat wel. Die extremere pakketten gaan om de grote schoonmaakbeurt. We hebben die pakketen ook specifiek zo genoemd, dat helpt klanten een keuze te maken. In de zakelijke markt is het vaak regulier onderhoud. Dat is ongeveer de helft van onze klanten.

Car-Cleaners heeft een klantenbestand van meer dan 6.000 adressen. Waar verwacht je dat het heengaat?
Wat we concreet willen is drie of vier bussen in een stad, zodat we geen nee hoeven te verkopen. Op termijn willen we groeien naar twintig tot vijfentwintig franchisenemers zodat we een goede landelijke dekking hebben. Met dat aantal voorzien we voor iedereen een mooie werkkring om zijn of haar brood te verdienen.

Jullie doel is om in elke grote stad meerdere bussen te hebben rondrijden die op locatie auto’s schoonmaken. Ben je ook achter de schermen bezig met uitbreiden? Bijvoorbeeld met een app of extra marketing?
We hebben zo’n anderhalf jaar gewerkt aan ons ict systeem en het uitwerken van routes. En we zijn ook bezig met marketingcampagnes, bijvoorbeeld radiospotjes. We willen verder gaan dan alleen de online marketing wat we tot nu toe hebben gedaan.

In de wasstraat zijn er aanwijsbare drukkere momenten, na vorst bijvoorbeeld of als er veel pollen of saharazand in de lucht zitten. Zijn er in reiniging op locatie ook momenten waarop de vraag toeneemt?
Niet specifiek, nee. Klanten komen echt bij ons uit voor de interieurbehandelingen. Voor Saharazand of pekel wordt er voor de wasstraat gekozen.

Vanuit de carwash geldt dat professioneel wassen in de wasstraat beter is dan thuis voor de deur. Voor het resultaat, maar vooral ook vanwege de duurzaamheidsaspecten. Minder water, duidelijk welke chemie wordt gebruikt. Het afvalwater wordt opgevangen of water wordt gerecycled. Hoe duurzaam is wassen op locatie?
We hebben drie wasmethodes. Een daarvan is wassen zonder water, een ander is met stoom. We kunnen ook met water wassen, maar sowieso gebruiken we minder water dan in een wasstraat wordt gebruikt. Welke methode we gebruiken, hangt af van de vervuiling en zeker ook van de omstandigheden. In gevallen maken we gebruik van een mobiele, vloeistofdichte vloer waar het voertuig op wordt gereden. Dan wordt het water opgevangen en het slib wordt gescheiden. Duurzaamheid speelt zeker bij ons.

Wat zijn jullie verdere toekomstplannen?
Nu werven van franchisenemers, dat loopt goed. En de ambitie is om op termijn de Belgische markt te veroveren.

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.