Kees Kuiper

Een tankstation met daarna een carwash; Kees Kuiper deed het andersom

Waar veel tankstations-ondermers na verloop van tijd ook een carwash openen, deed Kees Kuiper (53) uit Abcoude dit precies andersom. Hij begon zo’n 16 jaar geleden met een roll-over en wasboxen als Autowasserette Hollandse Kade. Een aantal jaar later besloot hij te onderzoeken of een vergunning voor een tankstation alsnog tot de mogelijkheden behoorde. Door contacten die hij opdeed op de Tankstation Vakbeurs werd samen met Tamoil een Express-station bij de carwash gerealiseerd.  

Bijna 16 jaar geleden begon hij zijn carwash aan de Hollandse Kade in Abcoude. Sinds die tijd is er veel veranderd volgens hem. “We zijn op alle vlakken bijna volledig onbemand en 24 uur per dag geopend”, zegt Kuiper. De pomp is onbemand en er kan uitsluitend met betaalpassen worden afgerekend aan de pomp. “De wasboxen, stofzuigers en luchtapparatuur zijn ook 24 uur per dag beschikbaar zonder dat daar personeel bij nodig is. Voor wisselgeld komen mensen natuurlijk wel in de shop als deze open is.”

Washtec

Ditzelfde geldt sinds kort voor zijn wasgelegenheid. “We hebben onlangs samen met Washtec een upgrade uitgevoerd. De machine kan door deze upgrade nu ook onbemand draaien.” De ondernemer doelt op het systeem dat ervoor zorgt dat de machine zelfstandig opereert. “Om 07.00 uur ’s ochtends start de machine zelf op, gaat het licht aan en gaan de deuren automatisch open.” Hij denkt dat door een verruiming van zijn openingstijden, hij vooral in de zomer extra klandizie krijgt.

Naar eigen zeggen is hij één van de eersten in Nederland die dit systeem van Washtec gebruikt. “Dit hebben we helemaal doorgevoerd naar alles rondom de roll-over. De deuren gaan automatisch dicht om 22.00 uur, De machine gaat dan automatisch in slaapstand.” Een uur later gaat het licht vanzelf uit. Inmiddels is Kuiper twee weken aan het draaien met de upgrade en is hij er erg over te spreken. “Ik denk dat er door mijn investering meer bedrijven zijn, die naar de upgrade van de huidige machine zullen kijken.”

Contactloos betalen

Sinds februari is hij met zijn wasboxen overgestapt op het contactloos betalen met de pinpas. Ook hier ziet hij een grote groei in. Hij heeft precies bijgehouden hoeveel betalingen er contactloos werden gedaan. In de eerste twee weken dat hij de nieuwe betaalmogelijkheid had, de laatste twee weken van februari, werden meteen al 84 contactloze transacties gedaan. Een maand later, de eerste volle maand dat de betaalmogelijkheid kon worden gebruikt, heeft hij al 110 transacties. Afgelopen maand in april werden al 248 transacties gedaan.

De stijging van het aantal betalingen dat contactloos bij de wasboxen wordt gedaan, is volgens Kuiper vooral toe te schrijven aan mond-tot-mondreclame. “Contactloos betalen is echt de toekomst. Zo zijn de klanten nu niet meer afhankelijk van de openingstijden van de shop om geld te wisselen. Het maakt het zoveel makkelijker om even snel de auto af te spuiten. Hoe vaak heb je het zelf niet, dat je even geen muntgeld bij je hebt.” Kuiper verwacht dat het aantal transacties de aankomende maanden stijgt, onder meer door het verbeterende weer.

Abcoude

De ondernemer heeft de enige wasgelegenheid uit de omgeving, de concurrentie zit op ongeveer 5 kilometer afstand en niet in Abcoude zelf. Met zijn Washtec Pro 2.0 roll-over machine kan hij zo’n 20.000 wassingen per jaar aan. Hij zit in het hogere segment met zijn roll-over. Zijn programma’s zijn wat uitgebreider dan in veel andere wasstraten. “Abcoude is een dorp met over het algemeen wat duurdere auto’s en vaak 2 auto’s per huishouden. Mensen zijn bereid om wat meer te betalen voor kwaliteit.”

Hij merkt dat op doordeweekse avonden pieken te zien zijn als er hockeytrainingen op de nabijgelegen sportvelden zijn. Dit in tegenstelling tot wedstrijddagen in het weekend. Dan wordt juist geen wasserspiek genoteerd, ondanks de hockeywedstrijden. “Op doordeweekse avonden kan het nog best druk zijn met ouders die kinderen op de hockey hebben afgezet en dan tussendoor snel de auto even wassen”, is Kuipers verklaring.

Gebruikers

De gebruikers van zijn wasgelegenheid zijn redelijk opvallend volgens hem. “Ik heb vooral wassers tussen de 30 en 60 jaar. Met name de zakenmensen met wat duurdere auto’s weten me te vinden.” Inmiddels heeft hij met een aantal bedrijven ook een deal. Ze wassen de auto’s met abonnementen die ze via factuur betalen. “Geen losse bonnetjes voor hen en voor ons. Het geld vooraf op de rekening tegen een afgesproken korting.”

Iets anders dat hem erg opvalt, is dat de jeugd steeds minder vaak een auto heeft. Zeker in het dorp waar hij met zijn autowasserette zit. “We zitten hier ook wel dicht bij Amsterdam. Maar vroeger was het veel vanzelfsprekender dat als je een rijbewijs had, je ook gelijk een auto kocht.” De jeugd reist volgens hem steeds vaker met het openbaar vervoer. “Ik merk dat als de jeugd dan eenmaal een auto krijgt, het vaak een leaseauto van de zaak is.”

Hollandse Kade, Abcoude

Abcoude, Hollandse Kade, Washtec

Hollandse Kade, Abcoude

Hollandse Kade, Abcoude, Kees Kuiper

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.