Hogere lonen en meer banen bij tankstations en wasstraten

Gepubliceerd op 27-06-2017 om 10:06

De werkgelegenheid in de tank- en wasbranche nam vorig jaar met ruim twee procent toe. De grootste stijging vond plaats in de carwashbranche, maar ook bij tankstations steeg het aantal arbeidsplaatsen. Dat blijkt uit een onderzoek dat Sociaal Fonds Tankstations en Wasbedrijven heeft laten uitvoeren. Daaruit werd tevens duidelijk dat in 2016 het gemiddelde loon voor het vijfde jaar op rij licht steeg.

Het SFTW heeft recentelijk onderzoek laten uitvoeren naar diverse ontwikkelingen in de tankstation- en carwashbranche. Zo werd onder meer gekeken naar het aantal dienstverbanden in de afgelopen jaren, naar de ontwikkeling van de lonen en naar de verhouding tussen mannen en vrouwen in het personeelsbestand.

Sterke stijging

Daaruit kwam onder meer naar voren dat de werkgelegenheid in beide sectoren is gestegen vorig jaar. Waren er twee jaar geleden nog 15.821 werknemers bij tankstations en autowasbedrijven, vorig jaar waren dat er 16.181. De toename was in de carwash-sector relatief het sterkst. Daar steeg het aantal personeelsleden vorig jaar van 1.885 naar 2.058, een toename van ruim negen procent. Dit wordt veroorzaakt doordat er steeds meer bedrijven zijn waarbij carwash de kernactiviteit is.

De tankbranche laat een andere trend zien. De werkgelegenheid in deze sector liep in de eerste helft van dit decennium fors terug. Tussen 2011 en 2015 nam het totale aantal werknemers af met ruim tien procent. Veel arbeidsplaatsen verdwenen door een grootschalige overstap naar onbemande exploitatie, al dan niet ingegeven door de grensproblematiek. Vorig jaar werd die daling een halt toegeroepen, middels een kleine stijging van ruim 1,3 procent (bekijk onderstaande grafiek voor de exacte cijfers).

Tekst loopt door onder grafiek.

Gemeten naar het aantal werknemers, worden tank- en wasbedrijven steeds groter. Bij tankstations werkten in 2010 gemiddeld 15,4 personeelsleden, tegenover 18,7 vorig jaar. In diezelfde periode steeg ook het personeelsbestand bij wasbedrijven, al was de toename minder sterk (bekijk de tabel hieronder voor de exacte cijfers). Hoewel het aantal dienstverbanden toenam, bleef het gemiddelde aantal gewerkte uren per personeelslid vrijwel hetzelfde.

Tekst loopt door onder tabel.

De sterke toename van het aantal personeelsleden per tankstationbedrijf wordt vooral veroorzaakt door de verclustering, een belangrijke ontwikkeling in de huidige markt die al enkele jaren gaande is. Hierbij worden kleinere bedrijven overgenomen door meestal grotere, kapitaalkrachtigere partijen. Denk bijvoorbeeld aan Lukoil en Varo Energy, die in de afgelopen jaren diverse overnames deden.

Het gemiddelde loon in de tank- en wasbranche is vorig jaar voor de vijfde keer op rij gestegen. In 2011 was er nog een kleine daling tot onder de 21.000 euro gemiddeld. Sindsdien vond elk jaar een kleine stijging plaats. In 2016 bedroeg het gemiddelde loon 22.020 euro. De toenames van de laatste jaren zijn onder meer een gevolg van cao-afspraken. Daarin zijn diverse loonstijgingen opgenomen. De huidige cao loopt eind 2017 af.

Mannen en vrouwen

Het onderzoek laat ook zien dat de carwash-wereld een echte mannenomgeving is. Bijna negentig procent van de werknemers bij autowasbedrijven zijn mannen. Bij tankstations is deze verdeling anders. Daar vormen juist de vrouwen een meerderheid, met ongeveer 56 procent van het totaal.

Ook blijkt uit de cijfers dat vrouwen veel vaker parttime werken dan mannen. Vorig jaar werkte slechts zeventien procent van de vrouwen fulltime. Opvallend is dat dit aandeel steeds kleiner is geworden in de afgelopen jaren. In 2010 werkte bijvoorbeeld nog 25 procent fulltime. Het aantal mannen dat werkt op een fulltime dienstverband is al jaren ongeveer hetzelfde, namelijk net iets meer dan zestig procent. Bekijk voor exacte percentages onderstaande tabel.

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.