Leer op het Carwash Professional Forum om een betere leider te worden

Gemotiveerde medewerkers van een autowasstraat voelen zich comfortabel en presteren beter dan collega’s die hun werk niet zo leuk vinden. Maar hoe zorgt een ondernemer ervoor dat zijn medewerkers met een glimlach naar het werk gaan? Consultant en coach Iris Hartmann van I.C.H. Beratung gaat in op het belang van goed leiderschap. In haar presentatie op het Carwash Professional Forum 2020 geeft ze praktische tips en trucs.

Het Carwash Professional Forum 2020 vindt op 1 september online plaats. Het is het eerste digitale carwash-event van Duitsland. Tijdens dit evenement zullen onderwerpen als marketing, klanttevredenheid en social media worden belicht. Actuele onderwerpen waar ondernemers mee te maken hebben. Het doel van het evenement is om ondernemers samen te brengen en kennis uit te wisselen. Leren van en met elkaar is het doel. Iris Hartmann is een van de sprekers. Ze werkt als consultant en coach bij  I.C.H. Beratung. In haar presentatie zal zij zich richten op het uitgangspunt van de eigen kracht, het nut van coaching en de kracht van leiderschap. 

Wat kunnen bezoekers van het Carwash Professional Forum verwachten van de presentatie?

“Mijn sessie gaat er in eerste plaats om dat leiderschap een persoonlijk proces is. Het is een proces dat bij de ondernemer bij wijze van spreken van binnen begint. Een een goede, inspirerende en motiverende leider te zijn moet je continu aan jezelf werken. Je moet ervoor zorgen dat je altijd het beste uit jezelf haalt en steeds nadenkt over verbeterpunten. Vooral in de huidige maatschappij waarin ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen, is een zelfsturende organisatie onontbeerlijk. Het is hoe dan ook belangrijk dat je als ondernemer een vinger aan de pols houdt en inspringt op maatschappelijke veranderingen. Bij alle acties die je uitvoert, moet je je als leider prettig voelen. De leiderschapsstijl moet bij je passen.”

Is op voorhand al te zeggen of iemand het in zich heeft om een goed leider te zijn?

“Of medewerkers het in zich hebben om goede managers te zijn, hangt niet alleen van hun persoonlijkheid af. De managementstijl die voor een dividu geschikt is, moet passen bij de identiteit van de organisatie. Elk bedrijf heeft zijn eigen cultuur en dus zijn eigen invulling van het begrip ‘goed leiderschap’. Hoe het er op de werkvloer in een bedrijf aan toegaat, heeft invloed op de manier waarop leiderschap en management worden vormgegeven. De gekozen manier van leidinggeven moet namelijk wel passen bij de bedrijfscultuur. Als een onderneming bijvoorbeeld meer hiërarchisch van structuur is, wordt van een manager eerder verwacht dat hij of zij een sturende managementstijl heeft. Bedrijven met weinig hiërarchie kiezen liever voor een meer ondersteunende managementstijl. Deze voorbeelden gelden natuurlijk niet voor alle bedrijven. Daarom zijn er een aantal factoren die bepalen of medewerkers met hun begrip van leiderschap ook goed passen in het bedrijf waarin deze rol moet worden ingevuld.”

Welke kwaliteiten heeft iemand nodig om een succesvolle manager te zijn?

“Interesse in mensen is uiteraard een vereiste. Een aspirant-manager moet geïnteresseerd zijn in mensen en psychologie. Hoe reageren je teamleden bijvoorbeeld tijdens stressmomenten en hoe gedragen ze zich tijdens de start van een project? Het is zaak dat een leider ondersteuning biedt tijdens cruciale momenten. Om dit goed te kunnen doen, is zelfkennis ontzettend belangrijk. Hoe handel je zelf in moeilijke situaties en wat kun je doen om mensen te kalmeren of steunen in lastige situaties? Als je vanuit een helikopterview naar zulke momenten kunt kijken, helpt dat ontzettend om het hoofd koel te houden en je mensen te helpen.”

Hoe kun je mensen helpen om manager te worden?

“ Voor allerlei beroepen zijn er al talloze jaren opleidingen opgezet die werknemers de vaardigheden leren die ze nodig hebben om een leidinggevende functie uit te oefenen. In combinatie met een eindexamen krijgt men dan een certificaat. Dit is een manier om iemand in een leidinggevende rol te plaatsen. Een andere optie is een promotie waarin een medewerker als het ware tot manager wordt gekroond. De verwachting is dat deze nieuwbakken manager het net zo goed – of beter – doet als zijn voorganger. Sommige medewerkers slagen daar vrij goed in, omdat ze van tevoren goed hebben nagedacht over de invulling van hun nieuwe rol. Andere werknemers zijn nog niet zo ver en hebben zich laten verleiden door het idee van een promotie. Als blijkt dat zij toch niet zo geschikt zijn voor de nieuwe rol, zullen zij dat niet snel aangeven omdat dit als falen wordt gezien. Dit betekent dat deze mensen die niet op de juiste plek zitten en zich niet prettig voelen in hun nieuwe rol, maar wat aanmodderen. Dat is niet goed voor het bedrijf, de managers zelf en de medewerkers. Coaching kan helpen om mensen klaar te stomen voor een nieuwe rol en om ondersteuning te bieden.”

Wat is het effect van de coronacrisis op managers?

“In crisissituaties wordt duidelijk of een manager al dan niet succesvol is. In extreme situaties zie je wat voor vlees je in de kuip hebt. Nu is helder welke managers hun teamleden zo gemotiveerd hebben om oplossingsgericht te werken om het gemeenschappelijke doel te bereiken. Niemand heeft ooit zoiets als de coronacrisis meegemaakt. Dit betekent dat men niet kan terugvallen op beproefde methodes. In deze roerige periode komt het aan op medewerkers die niet bang zijn om nieuwe dingen uit te proberen om tot het beste resultaat te komen. De manager moet zijn team stimuleren om buiten de gebaande paden te treden. Dat kan door een beschermde omgeving te bieden waar ruimte is voor fouten en ideeën. Ook het samenbrengen van de juiste mensen behoort tot het takenpakket van een  manager.”

Wat is de grootste uitdaging voor managers?

“De balans vinden tussen sturen versus leiden. Wijs ik taken toe op formeel niveau (sturing) of zorg ik voor oriëntatie en ondersteuning zodat mijn medewerkers hun werk zo goed mogelijk kunnen doen? Dat laatste is mijn begrip van een succesvolle manager.”

Het Carwash Professional Forum 2020 vindt plaats op 1 september en is virtueel bij te wonen. Meer informatie over de eerste editie van dit unieke carwash-evenement vind je hier.

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.