Kansen voor carwash langs de snelweg?

Rijkswaterstaat wil extra bedrijven en diensten toestaan op verzorgingsplaatsen langs rijkswegen. Daarbij wordt in eerste instantie gekeken naar de ongeveer zeventig solitaire verzorgingsplaatsen. Dat zijn plekken waar geen enkele voorziening aanwezig is. De regels worden mogelijk vóór het einde van dit jaar al verruimd. Wellicht wordt het hierdoor mogelijk voor standalone carwash-bedrijven om ook aan de snelweg een vestiging te beginnen.

Van oudsher zitten er tankstations en horecagelegenheden op verzorgingsplaatsen langs Nederlandse rijkswegen. Deze zijn gevestigd op gemiddeld twintig kilometer van elkaar. Ook zijn er solitaire verzorgingsplaatsen, waar geen voorzieningen zijn toegestaan. Een voorbeeld hiervan is Ronduit aan de zuidzijde van de A1 bij Naarden.

Het huidige beleid staat niet toe dat nieuwe partijen toetreden tot de snelwegmarkt. Uitsluitend aanbieders van een basisvoorziening (een tankstation of een horecagelegenheid) mogen desgewenst extra diensten aanbieden. Van die beperking wil Rijkswaterstaat af. Met dit voornemen ligt de weg open voor nieuwe partijen. In eerste instantie wordt gedacht aan foodretailers, maar ook voor carwash-ondernemers biedt dit mogelijkheden.

Carwash

Wel bestaat vrees dat veel bedrijven uit andere sectoren, zoals food en pakketbezorging, gaan concurreren met tankstations. Als Rijkswaterstaat extra vergunningen uitgeeft voor dergelijke diensten kan dat zeker nadelige gevolgen hebben voor de zittende vergunninghouders, denkt Gabriëlle Pielage van de belangenvereniging voor tankstation-ondernemers aan de snelweg VPR. “Ik houd mijn hart vast. Met de overheid zijn duidelijke afspraken gemaakt, die zijn vastgelegd in onder andere diverse convenanten en in de Benzinewet.”

Ze hekelt onder meer de onduidelijkheid over wat nu precies wordt toegestaan volgens de nieuwe regels. “Een aanvraag wordt beoordeeld op verkeersaantrekkende werking en op verkeersveilgheid. Maar het is afhankelijk van hoe Rijkswaterstaat dit zelf invult. Dan zijn vergunninghouders dus overgeleverd aan de inzichten van Rijkwaterstaat op dit gebied. Onze leden zijn daar niet blij mee.”

Onderzoek

De belangenvereniging voor energiehandelaren Nove zou graag zien dat eerst een onderzoek wordt gedaan naar de werkelijke behoeften van de weggebruikers. “Als daaruit blijkt dat daadwerkelijk sprake is van een tekort aan bepaalde voorzieningen, kun je alsnog de regels daarop aanpassen”, zegt directeur Erik de Vries.

Rijkswaterstaat geeft aan rekening te houden met de verkregen rechten van de zittende vergunninghouders en benadrukt ook dat tot 2024 geen vergunningen voor nieuwe tankstations worden uitgegeven. Tevens worden diverse belangenbehartigers uit de tankstationbranche betrokken bij het besluitvormingsproces.

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kansen voor carwash langs de snelweg? | CarwashPro

Kansen voor carwash langs de snelweg?

Rijkswaterstaat wil extra bedrijven en diensten toestaan op verzorgingsplaatsen langs rijkswegen. Daarbij wordt in eerste instantie gekeken naar de ongeveer zeventig solitaire verzorgingsplaatsen. Dat zijn plekken waar geen enkele voorziening aanwezig is. De regels worden mogelijk vóór het einde van dit jaar al verruimd. Wellicht wordt het hierdoor mogelijk voor standalone carwash-bedrijven om ook aan de snelweg een vestiging te beginnen.

Van oudsher zitten er tankstations en horecagelegenheden op verzorgingsplaatsen langs Nederlandse rijkswegen. Deze zijn gevestigd op gemiddeld twintig kilometer van elkaar. Ook zijn er solitaire verzorgingsplaatsen, waar geen voorzieningen zijn toegestaan. Een voorbeeld hiervan is Ronduit aan de zuidzijde van de A1 bij Naarden.

Het huidige beleid staat niet toe dat nieuwe partijen toetreden tot de snelwegmarkt. Uitsluitend aanbieders van een basisvoorziening (een tankstation of een horecagelegenheid) mogen desgewenst extra diensten aanbieden. Van die beperking wil Rijkswaterstaat af. Met dit voornemen ligt de weg open voor nieuwe partijen. In eerste instantie wordt gedacht aan foodretailers, maar ook voor carwash-ondernemers biedt dit mogelijkheden.

Carwash

Wel bestaat vrees dat veel bedrijven uit andere sectoren, zoals food en pakketbezorging, gaan concurreren met tankstations. Als Rijkswaterstaat extra vergunningen uitgeeft voor dergelijke diensten kan dat zeker nadelige gevolgen hebben voor de zittende vergunninghouders, denkt Gabriëlle Pielage van de belangenvereniging voor tankstation-ondernemers aan de snelweg VPR. “Ik houd mijn hart vast. Met de overheid zijn duidelijke afspraken gemaakt, die zijn vastgelegd in onder andere diverse convenanten en in de Benzinewet.”

Ze hekelt onder meer de onduidelijkheid over wat nu precies wordt toegestaan volgens de nieuwe regels. “Een aanvraag wordt beoordeeld op verkeersaantrekkende werking en op verkeersveilgheid. Maar het is afhankelijk van hoe Rijkswaterstaat dit zelf invult. Dan zijn vergunninghouders dus overgeleverd aan de inzichten van Rijkwaterstaat op dit gebied. Onze leden zijn daar niet blij mee.”

Onderzoek

De belangenvereniging voor energiehandelaren Nove zou graag zien dat eerst een onderzoek wordt gedaan naar de werkelijke behoeften van de weggebruikers. “Als daaruit blijkt dat daadwerkelijk sprake is van een tekort aan bepaalde voorzieningen, kun je alsnog de regels daarop aanpassen”, zegt directeur Erik de Vries.

Rijkswaterstaat geeft aan rekening te houden met de verkregen rechten van de zittende vergunninghouders en benadrukt ook dat tot 2024 geen vergunningen voor nieuwe tankstations worden uitgegeven. Tevens worden diverse belangenbehartigers uit de tankstationbranche betrokken bij het besluitvormingsproces.

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.