iClean Dog Wash over de opmars van de wasstraat voor honden

iClean Dog Wash is bezig met een bedrijfsuitbreiding. Het hoofdkantoor en de fabriek in Venray worden bijna in grootte verdubbeld. De verbouwing is noodzakelijk, want de vraag naar wasstraten voor honden groeit exponentieel, stelt CEO Sander Hofmans: “Mensen besteden steeds meer geld aan hun viervoeter.”

De bouwwerkzaamheden starten op korte termijn. “Over zes maanden willen we ons nieuwe pand openen”, stelt Hofmans. “Ons huidige pand is 1.000 vierkante meter, maar daar komt nog eens 800 vierkante meter bij. Die uitbreiding is hard nodig, omdat we de laatste jaren ontzettend hard gegroeid zijn. Doordat er meer ruimte vrijkomt, kunnen we ons pand slimmer en efficiënter inrichten. Het doel is het productieproces in fases in te delen waardoor er praktischer en doelgerichter gewerkt kan worden.

Het Nederlandse bedrijf doet vooral goede zaken in het buitenland. In Amerika is de onderneming uit Venray naar eigen zeggen de grootste speler op de dog wash markt geworden: “In de Verenigde Staten is een aantal partijen in dit werkveld actief. Je zult je dus moeten onderscheiden. Wij onderscheiden ons doordat we voor onze frames de hoogste kwaliteit 304B RVS gebruiken. De laskwaliteit van onze producten is een stuk hoger dan die van onze concullega’s. We bouwen onze machines zodanig dat ze jaren mee kunnen gaan. In 2020 bestaan we twaalf jaar en alle iClean Dog Wash machines in de markt zijn nog steeds in bedrijf.”

Touchscreens

Er is veel energie gestoken in de uitstraling en gebruikersbeleving van de machines. “We hebben veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van onze touchscreen modellen. Twee jaar geleden hebben we het 22-inch Touch PLUS touchscreen aan ons assortiment toegevoegd. De software voor dit nieuwe touchscreen hebben we ontwikkeld in samenwerking met een partij die voor onder andere Pepsi USA de software voor de nieuwe cola automaten heeft ontwikkeld. De nieuwe Touch PLUS is een additionele upgrade voor de iClean Dog Wash modellen Classic PRO, XL, Futura en de Cube”, verduidelijkt Hofmans.

De machines van iClean Dog Wash zijn volgens Hofmans onderhoudsvrij: “Mocht er toch iets mis zijn met een product dan kunnen we heel snel schakelen, omdat we alles in eigen beheer bouwen en alle onderdelen op voorraad hebben. Veel andere aanbieders laten hun machines door andere partijen bouwen en installeren en fungeren vooral als verkooppunt. Bij een storing of defect kan het wel een maand duren, voordat dat defect is opgelost. Dat betekent dat je veel omzet misloopt. Mocht er een storing zijn dan kunnen we binnen een dag schakelen zodat de downtime minimaal is.”

De beginfase

De interesse in wasstraten voor honden is de afgelopen jaren flink gestegen. “Wat in eerste instantie begon als grapje en als een van de vele producten in ons assortiment is uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering”, zegt Hofmans die ook materieel voor reguliere wasstraten levert. “We waren benieuwd wat de vraag was naar dog wash machines in Nederland en of zo’n systeem reacties zou uitlokken. In de beginjaren werden er op jaarbasis zo’n vijf machines verkocht, maar al snel verdubbelde de omzet jaar op jaar. Het duurde even voordat mensen gewend waren aan onze alternatieve wasstraat. Tegenwoordig is het bezoek een een wasstraat voor viervoeters een normaal uitstapje voor de hondenbezitter.”

Het wordt een trend om meer geld uit te geven aan huisdieren.

Vooral tankstations tonen steeds meer interesse in de iClean Dog Wash. “De interesse vanuit deze branche groeit. Tankstations willen naast brandstof extra services aanbieden en daar spelen we met deze diervriendelijke wasstraat op in. Naast goede koffie en een gezonde lunch, wordt het aanbieden van een dog wash faciliteit steeds gebruikelijker. Vooral in Frankrijk en Engeland zie je een versnelde verschuiving plaatsvinden. Het gemak van het systeem valt op. Voor € 7,50 kun je je trouwe viervoeter wassen en drogen zonder nadien een dagtaak te hebben aan het reinigen van je badkamer.”

Dog Wash concept

De grootste afzetmarkt van iClean Dog Wash is Amerika. “Ook Engeland en Frankrijk nemen veel van onze machines af. Ons land loopt op deze landen achter, omdat hier minder grote ketens gevestigd zijn”, weet de CEO. “In Nederland heb je met veel single sales te maken, terwijl ketens in Amerika grote aantallen afnemen omdat ze ons concept hebben omarmd en aan de franchiseformule hebben toegevoegd. Dan heb je het over immens grote winkelketens. Voor gezinnen geldt een bezoekje aan de dog wash als een leuk uitstapje. Als hun trouwe viervoeter met veel schuim gewassen wordt en er wild gespetterd kan worden, genieten vooral de baasjes daar enorm van.”

Steeds meer ondernemingen voegen de wasstraat voor honden toe als extra omzetgenerator. Carwash-bedrijven, tankstations en dierenspeciaalzaken hebben het concept al omarmd. “Dierenspeciaalzaken gebruiken dit systeem al als cross-selling tool. Bij aankoop van een bepaald bedrag aan hondenvoer krijgen klanten een wasmunt voor een gratis wasbeurt. De marge op een wassing is erg hoog, zodat het voor de ondernemer erg lucratief is om een machine aan te schaffen. Wereldwijd zien we dat een installatie van iClean Dog Wash in gemiddeld anderhalf jaar is terugverdiend. Bij een gemiddelde van 25 wassingen per week.”

Toekomsttrend

Ook de maatschappij is meer ingesteld op de hondenwasstraten, denkt Hofmans: “Men besteedt steeds meer geld aan hun viervoeter. Mensen beginnen tegenwoordig later aan kinderen. Ze nemen steeds vaker een huisdier en deze wordt gezien als volwaardig gezinslid. De hond wordt steeds vaker vertroeteld en verwend en een bezoek aan de wasstraat voor honden hoort daar natuurlijk bij. In Amerika gaan ze nog een stapje verder. Hier is de ‘Doggy Day Care’ gemeengoed geworden. Dit is een kinderopvang voor viervoeters, waar een animatieteam ze de hele dag vermaakt. Ook in dit concept past ons systeem prima. Aan het einde van de dag mag je hond weer fris mee terug naar huis. Immers: ‘A clean dog is a happy dog’.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.