XL Carwash, Guy Proost, Kontich

Gratis stofzuigen meestal alleen in combinatie met wasbeurt

Hoort stofzuigen bij de carwash een gratis dienst te zijn, of laat je klanten hiervoor betalen? Rob Leus van Leus Carwash is ervan overtuigd dat hij meer wassingen doet dankzij het aanbieden van gratis stofzuigen. Leon Geraads van Autowascentrum Combat laat klanten juist betalen, omdat hij ziet dat klanten bij een gratis aanbod een zooitje achterlaten.

Bij ongeveer een derde van de Nederlandse carwashes kunnen klanten tegen betaling terecht om te stofzuigen. Bij 51 procent van de waslocaties zijn de stofzuigplekken alleen toegankelijk na een wasbeurt. Dat blijkt uit een poll van vakblad CarwashPro.

De aanleiding voor de poll en een rondvraag is een uitspraak van de Amerikaanse carwashondernemer Ryan Essenburg van Tommy’s. Volgens hem is betaald stofzuigen in opkomst, ook in Europa. Zuiginstallaties kosten veel energie en klanten maken vaak een rommeltje van de locatie, zegt hij. Carwashes in de VS kiezen daarom steeds vaker voor betaald stofzuigen of bieden de dienst alleen gratis aan voor abonnees van de wasstraat. Essenburg voorspelt dat het gratis zuigen op termijn ook in Nederland verdwijnt.

Polluitslag

Bijna 11 procent van de ongeveer 100 respondenten geeft aan dat stofzuigen bij hun carwash gratis toegankelijk is voor iedereen. In de meeste gevallen, namelijk 51 procent, is stofzuigen alleen gratis voor de betalende klant. In de praktijk betekent dat vaak dat het plein is afgesloten met een slagboom of alleen toegankelijk is nadat de klant door de wasstraat is gegaan. Bij iets meer dan een derde van de carwashes (35 procent) moet voor het stofzuigen worden betaald. Bij 3 procent van de respondenten is stofzuigen alleen gratis voor abonnees van de wasstraat.

Klanten opvoeden

Leon Geraads is bedrijfsleider bij Autwascentrum Combat in Venlo Blerick. Deze carwash heeft een kettingbaan, rollover voor grotere voertuigen, vier wasboxen en een aantal plekken op te stofzuigen. Bij Combat betalen klanten vijftig cent voor vijf minuten zuigen. Vaste klanten krijgen eigenlijk standaard wel een muntje om na de wasbeurt ook de binnenkant even aan te pakken. “Je ziet bij veel carwashes waar gratis zuigen wordt aangeboden, dat het echt een puinhoop is. Of mensen komen er alleen om te stofzuigen en zijn daarna weer weg.”

Geraads heeft er bij Combat een punt van gemaakt om klanten ‘op te voeden’. “We wijzen mensen op de prullenbakken die bij elke stofzuigplek staan. En dat doen we ook bij de wasboxen.” Combat draait inmiddels al 17 jaar in Venlo. “Het raarste wat ik in die tijd heb gezien is dat een klant een accu achterliet.”

Meer wassingen

Bij Leus Carwash in Almelo is het stofzuigen gratis. “Gratis, zonder enige twijfel”, reageert eigenaar Rob Leus op de poll. Wie door de wasstraat gaat, komt uit op het stofzuigplein waar gratis kan worden gestofzuigd.

Leus heeft meerdere tankstations, waarvan er drie een carwash hebben. Een van de locaties in Almelo is recent uitgebreid met een stofzuigplein. Leus noemt het de ‘meest uitgebreide hal die er te vinden is’. Bij alle plekken kan de klant ook gratis de bandenspanning meten en de matten reinigen.

Sinds de opening van het stofzuigplein ziet Leus dat er significant meer wordt gewassen op de locatie. “Dat bewijst voor ons dat klanten ook kiezen voor een waslocatie aan de hand van de extra service die je biedt, zoals de mogelijkheid tot stofzuigen”

Het gratis stofzuigen rekent Leus niet door in de wasprijs. “Anders zouden we ook het niet gratis noemen”, zegt hij. “De wasprijzen zijn na de verbouwing gelijk gebleven. Dat valt klanten in positieve zin op.”

Is stofzuigen bij jouw carwash gratis of betaald?

  • De carwash heeft geen stofzuigers (0.0%)
  • Stofzuigen is gratis toegankelijk voor iedereen (10.8%)
  • Stofzuigen is gratis voor alle betalende klanten (51.4%)
  • Stofzuigen is alleen gratis voor abonnees (2.7%)
  • De carwash heeft alleen betaalde stofzuigers (35.1%)

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.