Ryan Essenburg (Tommy’s) voorspelt terugkeer van betaald stofzuigen

De belangrijkste trends in de carwashsector zijn contactloos betalen, een omschakeling van kettingbaan naar schakelbanden en de terugkeer van betaald stofzuigen. Ryan Essenburg van Tommy’s Express Wash Systems besprak de trends tijdens de Car Wash Show Europe. Bekijk hier zijn presentatie. 

Veel nieuwe carwashes kiezen voor schakelbanden én voor betaald stofzuigen, vertelt Ryan Essenburg. Het nadeel van gratis stofzuigen is het hoge stroomgebruik en het overstromen van de afvalbakken. Voor sommige carwashes geldt bovendien dat de helft van de locatie wordt gebruikt voor een gratis service, dat staat vaak niet in verhouding tot de kosten van het vastgoed. Steeds meer carwashes kiezen er daarom voor om van start te gaan (of terug te keren naar) betaald stofzuigen. “Het gebruik is dan wel weer gratis voor abonnees”, licht Essenburg toe.

Ryan Essenburg komt uit een familie van autowassers, hij is de derde generatie. Essenburg is eigenaar van de machinefabrikant Tommy’s Car Wash Systems en oprichter van Tommy’s Express Car Wash. Dit franchise concept heeft in de VS 66 locaties. Afgelopen februari was de drukste maand ooit voor het bedrijf. Zo werden op een van de locaties 63.000 auto’s gewassen op een baan van 40 meter.

Car Wash Show Europe

Essenburg was een van de sprekers tijdens het congres van de Car Wash Show Europe. Zijn onderwerp was ‘current trends in the car wash industry’. De fabrikant vindt de carwash sector een van de beste zakelijke kansen van het moment en de groeimogelijkheden worden door de pandemie alleen maar aangejaagd. “Mensen willen een schone omgeving.” De sector blijft volgens hem de komende jaren doorgroeien. “Denk aan de mogelijkheden van auto’s delen en de aanstaande wettelijke verplichting om veiligheidssensoren schoon te houden.”

Dit is een kort overzicht van wat Essenburg als trends ziet. Zijn gehele presentatie (in het Engels) is hieronder terug te zien.

  • Winkelpanden worden omgebouwd tot express car washes, inclusief een overdekt stofzuigplein (met name in de VS).
  • Kentekenherkenning wordt ingezet bij wasapps, de telefoon wordt meer het meer het POS systeem.
  • Contactloos betalen.
  • Consolidatie. In de VS is te zien dat de middelgrote bedrijven steeds verder uitbreiden en dat er weinig ruimte overblijft voor de kleine zelfstandige.
  • De opkomst van de ‘belt conveyor’, ofwel de schakelbanden voor zowel het wassen als de interieurbaan. Vrijwel alle nieuwe locaties in de VS hebben een dergelijke band. De kettingbaan wordt hopeloos ouderwets. Plus: op een schakelband kan je meer auto’s per uur wassen.
  • De opkomst van hoogwaardige stand-alone carwashes waar een enorme hoeveelheid auto’s per dag gewassen kan worden.
  • Marktdichtheid en meerdere locaties op kleine afstand van elkaar. Essenburg haalt een voorbeeld aan van zijn ‘hometown’, Holland in Michigan. De stad heeft een bevolking van 125.000 inwoners en telt momenteel vier vestigingen van Tommy’s – dat moeten er zes worden.
  • Franchise formules. De voordelen: bewezen processen, ervaring, benchmarken, gecentraliseerde diensten.
  • Het aanspreken van een jongere doelgroep, de millennials. Zij eisen met name gemak van een wasstraat.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ryan Essenburg (Tommy’s) voorspelt terugkeer van betaald stofzuigen | CarwashPro

Ryan Essenburg (Tommy’s) voorspelt terugkeer van betaald stofzuigen

De belangrijkste trends in de carwashsector zijn contactloos betalen, een omschakeling van kettingbaan naar schakelbanden en de terugkeer van betaald stofzuigen. Ryan Essenburg van Tommy’s Express Wash Systems besprak de trends tijdens de Car Wash Show Europe. Bekijk hier zijn presentatie. 

Veel nieuwe carwashes kiezen voor schakelbanden én voor betaald stofzuigen, vertelt Ryan Essenburg. Het nadeel van gratis stofzuigen is het hoge stroomgebruik en het overstromen van de afvalbakken. Voor sommige carwashes geldt bovendien dat de helft van de locatie wordt gebruikt voor een gratis service, dat staat vaak niet in verhouding tot de kosten van het vastgoed. Steeds meer carwashes kiezen er daarom voor om van start te gaan (of terug te keren naar) betaald stofzuigen. “Het gebruik is dan wel weer gratis voor abonnees”, licht Essenburg toe.

Ryan Essenburg komt uit een familie van autowassers, hij is de derde generatie. Essenburg is eigenaar van de machinefabrikant Tommy’s Car Wash Systems en oprichter van Tommy’s Express Car Wash. Dit franchise concept heeft in de VS 66 locaties. Afgelopen februari was de drukste maand ooit voor het bedrijf. Zo werden op een van de locaties 63.000 auto’s gewassen op een baan van 40 meter.

Car Wash Show Europe

Essenburg was een van de sprekers tijdens het congres van de Car Wash Show Europe. Zijn onderwerp was ‘current trends in the car wash industry’. De fabrikant vindt de carwash sector een van de beste zakelijke kansen van het moment en de groeimogelijkheden worden door de pandemie alleen maar aangejaagd. “Mensen willen een schone omgeving.” De sector blijft volgens hem de komende jaren doorgroeien. “Denk aan de mogelijkheden van auto’s delen en de aanstaande wettelijke verplichting om veiligheidssensoren schoon te houden.”

Dit is een kort overzicht van wat Essenburg als trends ziet. Zijn gehele presentatie (in het Engels) is hieronder terug te zien.

  • Winkelpanden worden omgebouwd tot express car washes, inclusief een overdekt stofzuigplein (met name in de VS).
  • Kentekenherkenning wordt ingezet bij wasapps, de telefoon wordt meer het meer het POS systeem.
  • Contactloos betalen.
  • Consolidatie. In de VS is te zien dat de middelgrote bedrijven steeds verder uitbreiden en dat er weinig ruimte overblijft voor de kleine zelfstandige.
  • De opkomst van de ‘belt conveyor’, ofwel de schakelbanden voor zowel het wassen als de interieurbaan. Vrijwel alle nieuwe locaties in de VS hebben een dergelijke band. De kettingbaan wordt hopeloos ouderwets. Plus: op een schakelband kan je meer auto’s per uur wassen.
  • De opkomst van hoogwaardige stand-alone carwashes waar een enorme hoeveelheid auto’s per dag gewassen kan worden.
  • Marktdichtheid en meerdere locaties op kleine afstand van elkaar. Essenburg haalt een voorbeeld aan van zijn ‘hometown’, Holland in Michigan. De stad heeft een bevolking van 125.000 inwoners en telt momenteel vier vestigingen van Tommy’s – dat moeten er zes worden.
  • Franchise formules. De voordelen: bewezen processen, ervaring, benchmarken, gecentraliseerde diensten.
  • Het aanspreken van een jongere doelgroep, de millennials. Zij eisen met name gemak van een wasstraat.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.