Wasprogramma’s worden duurder door stijgende energieprijzen

Unsplash: Marta Weronika

De hogere energierekening gaat effect hebben op de prijzen van wasprogramma’s bij carwashes. Zes op de tien wasondernemers geeft aan van plan te zijn de stijgende energiekosten door te berekenen in de prijs. Dat blijkt uit een poll van vakblad CarwashPro.

De aardgasprijs is de afgelopen maanden wereldwijd gestegen. En dat heeft gevolgen voor de energierekening van huishoudens, maar zeker ook voor bedrijven. De verwachting is dat de prijzen de komende maanden hoog blijft, ook al lijkt de stijging vooralsnog voor huishoudens mee te vallen. De Duitse branchevereniging ZTG verwacht dat de energierekening voor carwashes 30 procent hoger gaat liggen.

Variabel contract

Veel ondernemers in de carwashsector hebben een variabel contract bij de energieleverancier. Vaak worden in januari en juli de tarieven bij een variabel contract gewijzigd. Het gros van de carwashondernemers die de poll hebben ingevuld, verwacht dan ook in januari met een hogere rekening geconfronteerd te worden. Een handvol respondenten geeft aan geen verhoging te verwachten, denkbaar is dat zij voor een vast tarief hebben gekozen of veel eigen energie opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen.

Branchevereniging ZTG adviseert vanwege de meerkosten om de huidige contracten met energieleveranciers nu al te herzien. De Bovag laat desgevraagd weten dat het probleem onder de leden geen onderwerp is waar ze zich over buigen.

Doorberekenen

Zes op de tien carwashondernemers zegt de energiekosten door te rekenen in de prijs van een wasbeurt. Hoeveel duurder het voor de consument precies wordt om door de wasstraat te rijden, zal afhangen van de daadwerkelijke prijsstijging van energie en in welke mate de energiekosten zich verhouden tot het totale wasbedrag.

Verwacht je dat de energierekening straks duurder wordt?

  • Ja (93.1%)
  • Nee (6.9%)

Bereken je de energiekosten door in de prijs van de wasprogramma's?

  • Ja (60.0%)
  • Nee (40.0%)

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.