Leaseplan: Elektrische auto gaat aan populariteit winnen
Door het veranderen van de bijtellingsregels gaat het aantal zakelijke leaserijders dat voor een elektrisch model kiest, snel toenemen. “Doordat deze auto’s nog wel gunstig zijn in de bijtelling en doordat de actieradius van deze modellen snel toeneemt, verwachten wij dat deze modellen het aankomende jaren goed gaan doen”, zegt Erik Henstra, managing director van Leaseplan Nederland. Wat betekend het voor de wasindustrie?
Door het afschaffen van de populaire 14%-bijtellingsmodellen worden dieselauto’s steeds minder populair bij zakelijke rijders. “De elektrische modellen worden daarom steeds populairder.” Leaseplan verwacht dat in 2017 vooral de Opel Ampera-e, de vernieuwde Volkswagen e-Golf, de Hyundai Ioniq plugin en de Renault Zoe Q90 het goed gaan doen bij de zakelijke leaserijders.
Voor de wasindustrie betekent deze omslag een grotere diversiteit qua auto’s. “Geen probleem voor de wasindustrie”, stelt Tom Huyskens van Bovag. “Je zag in het verleden weleens problemen als een merk met een heel bijzondere carrosserie kwam. Dat is misschien nu ook wel, maar wasstraten passen zich er snel op aan.” Het elektrische segment hoeft zich volgens hem dan ook geen zorgen te maken in de wasstraat. “De nieuwe generatie elektrische wagens krijgt juist steeds meer de gangbare vormen, van het hele futuristische is nog amper sprake.”
Er moet volgens Huyskens door de eigenaars van de auto’s die moderne systemen hebben, wel goed voor de wagens gezorgd worden. “We hebben het een tijd terug aangetoond in een televisieprogramma, de hulpsystemen moeten goed schoon zijn.” Veelal zijn de nieuwe populaire auto’s namelijk met nĂłg meer systemen uitgerust. Zo heeft de Tesla een camera achter de voorruit. “Dat soort systemen moeten goed schoongehouden worden, wil de rijder gebruik maken van rijhulp of zelfs het automatisch rijden. “Wanneer sensoren heel vies zijn, kunnen storingen of andere gevaarlijke situaties gebeuren.”
Leaseplan
LeasePlan is marktleider in Nederland en is met 1,67 miljoen autoâs in 32 landen wereldwijd marktleider in fleetmanagement en berijdersmobiliteit. Het bedrijf beschouwt de (zaken)auto als de belangrijkste pijler onder mobiliteit en daarmee als essentiĂ«le pijler onder onze economie. Het bedrijf is op zoek naar manieren om autorijden slimmer, schoner en efficiĂ«nter te maken. Slimmer, door het autoverkeer beter te spreiden over de dag. Schoner, door in te zetten op energiezuinige en intelligente autotechniek. EfficiĂ«nter, door zakelijk verkeer ook op alternatieve manieren te organiseren. Daarnaast is zij voortdurend in dialoog met haar klanten over bewust en verantwoord rijgedrag.