Over de grens

Selfservice carwash steeds meer in opkomst in Groot-Brittannië

"Dit wordt de toekomst", zegt eigenaar Roberto Pacella Foto: Smart Auto Spa

In Groot-Brittannië worden steeds meer selfservice carwashes geopend, terwijl het met de hand wassen van auto’s op zijn retour lijkt te zijn. Smart Auto Spa zag hoe een tekort aan arbeidskrachten het bedrijf ontwrichtte. Deze week opende hij zijn derde selfservice carwash. Bedrijven als BKF Carwash en Wilcomatic lopen voorop in deze kleine revolutie. CarwashPro.com ging op onderzoek uit.

In de verte hoor je grote machines piepen als we Roberto Pacella van Smart Auto Spa aan de lijn krijgen. Na zelfbedieningsautowasstraten te hebben geopend in Somerset en Dorset, opent hij deze week een derde locatie in Shepton Mallet, Somerset. Het is zijn grootste tot nu toe. “We gaan vijf zelfbedienings-jetwasplaatsen met zeven programma’s en dubbelstofzuigers aanbieden en daarnaast een selfservice dogwash”, vertelt de trotse eigenaar. Volgens hem zijn er momenteel slechts zes van dit soort autowasstraten te vinden in Groot-Brittannië. En hij beheert de helft ervan.

Pacella is al bijna 15 jaar actief in het autowassen en zag hoe zowel Covid als Brexit de business abrupt veranderden. “Tussen 2011 en 2020 runde ik handautowasstraten. Toen Covid alles stopte, besloot ik mijn bedrijf te heroverwegen. Aan het einde van Covid ben ik overgestapt van handmatige autowasstraten naar zelfbediening.”

Een wijs besluit, want de Brexit maakte het er niet bepaald makkelijker op. “Sindsdien is het onmogelijk geworden om goed personeel te vinden”, besluit Pacella. We leren dat de Britse autowasmarkt echt anders is dan de rest van Europa. “We hebben inderdaad nog steeds veel handmatige autowasstraten. Misschien wel 20.000. Veel Britse klanten verwachten dat hun auto volledig gewassen wordt.” Maar welk personeel gaat ze wassen, nu veel potentiële medewerkers door de Brexit zijn vertrokken en waarschijnlijk nooit meer terugkomen?

(Tekst gaat verder onder de foto)

Smart Auto Spa is zeven dagen per week geopend. (Foto: Facebook Smart Auto Spa)

Modern carwashpark

David Nuth van Wilcomatic vertelt een soortgelijk verhaal. Afgelopen zomer installeerde zijn bedrijf het allereerste Skyline carwashpark van Christ in Groot-Brittannië. Naast drie jetwasplaatsen en acht overdekte stofzuigplekken beschikt het bedrijf ook over een C173 Alpha-automaat en een onoverdekte wasplaats voor hoge voertuigen.

“Deze klant (Quality Car Wash, red) exploiteerde eigenlijk een handcarwash, maar het werd voor hem steeds lastiger om het juiste personeel te vinden. Zelfs als hij goede mensen vindt, moet hij veel meer loon betalen, wat zijn bedrijfsmodel in gevaar brengt.” Deze situatie deed de eigenaar besluiten een flinke investering te doen in een selfservice carwashpark en tegelijkertijd zijn detailing-atelier op peil te houden. Op de bedrijfswebsite vinden we foto’s van glimmende dure Ferrari- en Mercedes-busjes.

“Dit soort moderne zelfbedieningsparken zijn hier nog niet zo gebruikelijk, maar ik voorspel dat dat wel zo zal zijn”, vervolgt Nuth. “We hebben een enorm tekort aan arbeidskrachten voor het handmatig wassen van auto’s.” Pacella is het daar volledig mee eens. “In Duitsland, Spanje en Frankrijk is zelfbediening al de norm. Maar in Groot-Brittannië is het nu pas van de grond gekomen.

(Tekst gaat verder onder de foto)

De selfservice wasboxen van BKF Carwash. (Foto: BKF)

BKF Carwash

Voor Smart Auto Spa besloot Pacella gebruik te maken van de wasboxen van BKF Carwash, een Poolse fabrikant van modulaire zelfbedieningsautowasstraten, rollovers en autostofzuigers.

Andrew Coltun is de vertegenwoordiger van BKF Carwash in Groot-Brittannië en heeft de belangstelling voor hun producten sterk zien toenemen. “Het is een heel goed moment om te investeren in de selfservicemarkt, want er zijn echt geen concurrenten”, bevestigt hij. “Het gedrag van klanten is veranderd en ze hebben nu behoefte aan handigere en kosteneffectievere autoreinigingsopties.”

Volgens BKF Carwash heeft het niet alleen te maken met het tekort aan arbeidskrachten, maar ook met andere verwachtingen van de klant, die meer gemak eist. “Drukke schema’s en tijdgebrek hebben ertoe geleid dat meer consumenten kiezen voor self-carwash. Het biedt hen de flexibiliteit om hun voertuigen op hun gemak schoon te maken, zonder te hoeven wachten op service.”

Ook strengere milieuregels spelen een rol. Nu steeds meer gemeenschappen regelgeving aannemen die het wassen van auto’s in woningen verbiedt, wenden consumenten zich tot autowassen met zelfbediening als een handig alternatief.

De toekomst

Volgens Pacella zullen veel mensen in de handautowasbranche sceptisch zijn over het succes van zelfbedieningsautowasstraten in Groot-Brittannië. Hij haalt eenvoudig zijn schouders op en kijkt naar de nummers van zijn andere twee wasstraten.

Om nieuwe klanten te overtuigen, biedt Pacella een gratis bezoek aan telkens wanneer hij een nieuwe wasstraat opent. “Zodat mensen het kunnen uitproberen. Ze mogen alle programma’s gebruiken, inclusief omgekeerde osmosewater en schuim. Als ze het eenmaal hebben gezien en gebruikt, beseffen veel mensen ‘dit is de toekomst’.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Selfservice carwash steeds meer in opkomst in Groot-Brittannië | CarwashPro
Over de grens

Selfservice carwash steeds meer in opkomst in Groot-Brittannië

"Dit wordt de toekomst", zegt eigenaar Roberto Pacella Foto: Smart Auto Spa

In Groot-Brittannië worden steeds meer selfservice carwashes geopend, terwijl het met de hand wassen van auto’s op zijn retour lijkt te zijn. Smart Auto Spa zag hoe een tekort aan arbeidskrachten het bedrijf ontwrichtte. Deze week opende hij zijn derde selfservice carwash. Bedrijven als BKF Carwash en Wilcomatic lopen voorop in deze kleine revolutie. CarwashPro.com ging op onderzoek uit.

In de verte hoor je grote machines piepen als we Roberto Pacella van Smart Auto Spa aan de lijn krijgen. Na zelfbedieningsautowasstraten te hebben geopend in Somerset en Dorset, opent hij deze week een derde locatie in Shepton Mallet, Somerset. Het is zijn grootste tot nu toe. “We gaan vijf zelfbedienings-jetwasplaatsen met zeven programma’s en dubbelstofzuigers aanbieden en daarnaast een selfservice dogwash”, vertelt de trotse eigenaar. Volgens hem zijn er momenteel slechts zes van dit soort autowasstraten te vinden in Groot-Brittannië. En hij beheert de helft ervan.

Pacella is al bijna 15 jaar actief in het autowassen en zag hoe zowel Covid als Brexit de business abrupt veranderden. “Tussen 2011 en 2020 runde ik handautowasstraten. Toen Covid alles stopte, besloot ik mijn bedrijf te heroverwegen. Aan het einde van Covid ben ik overgestapt van handmatige autowasstraten naar zelfbediening.”

Een wijs besluit, want de Brexit maakte het er niet bepaald makkelijker op. “Sindsdien is het onmogelijk geworden om goed personeel te vinden”, besluit Pacella. We leren dat de Britse autowasmarkt echt anders is dan de rest van Europa. “We hebben inderdaad nog steeds veel handmatige autowasstraten. Misschien wel 20.000. Veel Britse klanten verwachten dat hun auto volledig gewassen wordt.” Maar welk personeel gaat ze wassen, nu veel potentiële medewerkers door de Brexit zijn vertrokken en waarschijnlijk nooit meer terugkomen?

(Tekst gaat verder onder de foto)

Smart Auto Spa is zeven dagen per week geopend. (Foto: Facebook Smart Auto Spa)

Modern carwashpark

David Nuth van Wilcomatic vertelt een soortgelijk verhaal. Afgelopen zomer installeerde zijn bedrijf het allereerste Skyline carwashpark van Christ in Groot-Brittannië. Naast drie jetwasplaatsen en acht overdekte stofzuigplekken beschikt het bedrijf ook over een C173 Alpha-automaat en een onoverdekte wasplaats voor hoge voertuigen.

“Deze klant (Quality Car Wash, red) exploiteerde eigenlijk een handcarwash, maar het werd voor hem steeds lastiger om het juiste personeel te vinden. Zelfs als hij goede mensen vindt, moet hij veel meer loon betalen, wat zijn bedrijfsmodel in gevaar brengt.” Deze situatie deed de eigenaar besluiten een flinke investering te doen in een selfservice carwashpark en tegelijkertijd zijn detailing-atelier op peil te houden. Op de bedrijfswebsite vinden we foto’s van glimmende dure Ferrari- en Mercedes-busjes.

“Dit soort moderne zelfbedieningsparken zijn hier nog niet zo gebruikelijk, maar ik voorspel dat dat wel zo zal zijn”, vervolgt Nuth. “We hebben een enorm tekort aan arbeidskrachten voor het handmatig wassen van auto’s.” Pacella is het daar volledig mee eens. “In Duitsland, Spanje en Frankrijk is zelfbediening al de norm. Maar in Groot-Brittannië is het nu pas van de grond gekomen.

(Tekst gaat verder onder de foto)

De selfservice wasboxen van BKF Carwash. (Foto: BKF)

BKF Carwash

Voor Smart Auto Spa besloot Pacella gebruik te maken van de wasboxen van BKF Carwash, een Poolse fabrikant van modulaire zelfbedieningsautowasstraten, rollovers en autostofzuigers.

Andrew Coltun is de vertegenwoordiger van BKF Carwash in Groot-Brittannië en heeft de belangstelling voor hun producten sterk zien toenemen. “Het is een heel goed moment om te investeren in de selfservicemarkt, want er zijn echt geen concurrenten”, bevestigt hij. “Het gedrag van klanten is veranderd en ze hebben nu behoefte aan handigere en kosteneffectievere autoreinigingsopties.”

Volgens BKF Carwash heeft het niet alleen te maken met het tekort aan arbeidskrachten, maar ook met andere verwachtingen van de klant, die meer gemak eist. “Drukke schema’s en tijdgebrek hebben ertoe geleid dat meer consumenten kiezen voor self-carwash. Het biedt hen de flexibiliteit om hun voertuigen op hun gemak schoon te maken, zonder te hoeven wachten op service.”

Ook strengere milieuregels spelen een rol. Nu steeds meer gemeenschappen regelgeving aannemen die het wassen van auto’s in woningen verbiedt, wenden consumenten zich tot autowassen met zelfbediening als een handig alternatief.

De toekomst

Volgens Pacella zullen veel mensen in de handautowasbranche sceptisch zijn over het succes van zelfbedieningsautowasstraten in Groot-Brittannië. Hij haalt eenvoudig zijn schouders op en kijkt naar de nummers van zijn andere twee wasstraten.

Om nieuwe klanten te overtuigen, biedt Pacella een gratis bezoek aan telkens wanneer hij een nieuwe wasstraat opent. “Zodat mensen het kunnen uitproberen. Ze mogen alle programma’s gebruiken, inclusief omgekeerde osmosewater en schuim. Als ze het eenmaal hebben gezien en gebruikt, beseffen veel mensen ‘dit is de toekomst’.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.