XL Carwash, Guy Proost, wasstraat, Kontich

Nieuwe milieuwet zorgt voor problemen bij wasgelegenheden

Veel bedrijven hebben grote problemen sinds het ingaan van de nieuwe milieuwetgeving in Vlaanderen in februari. “Aan de gestelde eisen is simpelweg niet te voldoen”, zegt Guy Proost (46), uitbater van XL Carwash in de Belgische plaats Kontich. Als eigenaar van één van de grootste wasstraten van het land was hij al bezig met verduurzaming van zijn wasgelegenheid voordat de wet er kwam. “We hebben eigenlijk alles gedaan om te optimaliseren. Veel meer kunnen we niet doen.”

In 2015 hoorde Proost van de conceptregeling van de Vlaamse overheid om het watergebruik per wassing flink te verlagen. “We zijn toen snel aan de slag gegaan om ons bedrijf op het gebied van duurzaamheid te optimaliseren. Aangezien we toch wilden verbouwen, konden we die extra stap net zo goed meteen zetten.” Momenteel heeft Carwash XL twee wasstraten met twee recycling-systemen. “Dat alles is geoptimaliseerd door wijlen Robbert van Boven van Bas Autowas. Zijn foto staat hier nog op mijn bureau. Hij heeft ons filtersysteem goed aangepakt”, zegt hij.

Verontreiniging

Binnenkort wil Proost zelf de proef op de som nemen om te kijken hoeveel verontreiniging er precies is. “We hebben de meetgoten niet voor niets aan laten leggen.” Dat ‘grapje’ kostte hem overigens 20.000 euro, alleen maar om aan de regels te voldoen. “Ze zijn tot dusver nog nooit gebruikt. Ik moest ze aan laten leggen, speciaal voor metingen van de overheid. Zo kunnen ze zien wat er aan vies water het riool instroomt.”

De problemen zijn volgens Proost vooral aan een tweetal zaken te wijten. Aan de ene kant is er het probleem dat er in België geen belangenvereniging is, zoals in Nederland. “Jullie Hollanders hebben de Bovag, een organisatie die zeer goed voor de belangen van de leden en de branche opkomt. Aan de andere kant is er het probleem dat de Belgische overheid heeft veroorzaakt door onderzoeksbureau VITO in te schakelen.”

Regels

Proost denkt dat het ingeschakelde bureau waarschijnlijk de verkeerde partijen raadpleegde om tot milieutechnische verbeteringen te komen. Op dit moment mag er volgens de nieuwe milieuwetgeving slechts tachtig liter leidingwater gebruikt worden om een auto te wassen. “Onmogelijk! Er is een aantal stappen in het wasproces, dat echt met schoon water moet worden gedaan. We gebruiken gerecycled water waar het kan.” Het grootste gedeelte van het wasproces wordt met gerecycled water uitgevoerd.

Het inweken en wax-gedeelte moeten volgens de ondernemer met schoon water worden gedaan. “Toch zitten we op een verhouding van zo’n 10/90. We gebruiken slechts tien procent vers water in het wasproces en negentig procent is gerecycled water. Daarmee lopen we al flink voorop als het om het milieu gaat.” Het bedrijf plaatste niet één, maar twee filterinstallaties om zo meerdere processen met gerecycled water te doen. Hij verwacht dat Nederland als volgende land aan de beurt is. “Ik ben zeker benieuwd wanneer dit soort plannen ook bij jullie komen. Het voordeel is wel dat er dan een Bovag is.”

Dubbel systeem

Toen de ondernemer een tweede wasstraat plaatste werd ook meteen het recycling-systeem aangepakt. “Het werkte niet voldoende vanwege een probleem met de beluchting. We hebben toen samen met Bas Autowas gekeken hoe het beter kon en naar aanleiding daarvan twee systemen geplaatst.” In totaal zijn er twee keer twee opvangsystemen voor 35 kuub water per silo.

De eigenaar is niet tegen een duurzamer waterbeleid. “Absoluut niet. Ik ben een voorstander van duurzaamheid. We moeten deze aardbol in goede conditie achterlaten voor het nageslacht. Het moet echter wel reëel blijven”, zegt hij. Dat is ook de reden dat hij altijd voorop heeft willen lopen en grote investeringen heeft gedaan. Nature Solutions hielp het bedrijf samen met Bas Autowas en een Zeeuws bedrijf aan het zeer uitgebreide systeem. “We filteren het eerste met het speciale Bas-systeem. Daarna hebben we nog een filter om het kleinere vuil te filteren.”

Controle

Bang voor controleurs is de directeur niet. “Als ik gecontroleerd wordt, verwijs ik ze echt eerst naar andere bedrijven. Veel concurrenten doen niet half zo veel voor het milieu als wij nu doen. Maar die nieuwe eis is gewoon echt belachelijk.” Naast het recycling-systeem heeft hij een dak vol zonnepanelen en gebruikt hij groene stroom.

Met zijn vijf wasboxen, een roll-over, twee wasstraten, een enorm stofzuigerplein en sinds kort ook een detailing-gedeelte is Carwash XL één van de grootste wasstraten van België. Zijn Holtz-machine van bijna zeventig meter lang is één van de langste in de Benelux. Het grootste gedeelte van de wassers in zijn wasstraat bestaat uit vrouwen. “Bij ons in België wassen vrouwen volgens mij sneller de auto dan in Nederland.”

Door een aantal slimme deals heeft de grote wasstraat bijna altijd wel klanten. Alle voertuigen van de gemeente Antwerpen: van schoolbesturen tot luxe auto’s tot gepantserde politiewagens en ambulances worden bij hem gewassen. “Daarnaast hebben we sowieso heel veel vaste klanten, die echt wekelijks terugkomen om een schone auto te hebben. We willen kwaliteit bieden, altijd.” De doorgaande weg waar het bedrijf aan ligt, vlakbij Antwerpen, helpt ook zeker mee aan de continue drukte.

Hieronder nog enkele foto’s onder andere van de maatregelen die Proost heeft getroffen door de nieuwe wetgeving

XL Carwash, Guy Proost, Kontich

Filter, XL Carwash, Guy Proost, KontichXL Carwash, Guy Proost, KontichXL Carwash, Guy Proost, Kontich

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.