De Wasstraat, Herman Scheys

Innovatie en milieu hoog in het vaandel bij De Wasstraat in Herent

Herman Scheys wordt door sommigen gezien als één van de grondleggers van de hedendaagse Belgische carwashmarkt. Vele wasbedrijven zag hij komen, maar ook gaan. Scheys probeerde altijd te innoveren. “Ik was de eerste in het land die overstapte op de CarLight-borstel met stroken. Geen nylon-haren meer, een enorme innovatie. Ik zag het eens op een beurs in Parijs en heb de borstels gelijk besteld in Italië bij Favagrossa. Het poetste het imago van krasstraat weg.”

De Wasstraat voorbij rijden is best lastig gezien het imposante gebouw. Het grote pand heeft niet de uitstraling van een wasgelegenheid, maar niets is minder waar. De dubbele Sonny’s wasstraten van 50 meter lang kan in theorie 2500 auto’s per dag wassen, een serieuze wasstraat dus. Zelfs op een rustige vrijdagochtend rijden de auto’s af en aan. Deze locatie is dan ook het belangrijkst van de wasstraat volgens de ondernemer die het bedrijf met zijn zoons runt, een echt familiebedrijf.

Leuven

Scheys begon in 1987 in het centrum van Leuven met het wassen van auto’s. “Toentertijd was het een beetje een cowboy-wereldje. Weinig mensen waren echt professioneel bezig met het wassen van auto’s. Anac en ik waren een beetje de pioniers. Ik heb best wat van de gebroeders Peters geleerd”, zegt hij. Doordat hij op een gegeven moment niet meer kon uitbreiden in het centrum van Leuven en het centrum steeds meer autoluw werd, besloot hij op zoek te gaan naar een andere locatie.

Uiteindelijk vond hij die op een strategisch betere plaats. Aan de Brusselsesteenweg zag hij uiteindelijk de ideale locatie. “Het is een belangrijke weg richting Leuven, er komen dagelijks zo’n 20.000 auto’s langs mijn wasgelegenheid. Ook zitten we vlak bij een oprit naar de snelweg”, legt hij uit. Zijn perceeloppervlakte is een heel stuk groter waardoor de mogelijkheden om te innoveren en uit te breiden blijven. “Een andere reden waarom ik hier goed zit, is het feit dat we heel veel met autogarages werken, ook deze bevinden zich allemaal aan deze weg.”

Exacte cijfers heeft hij niet, maar Scheys verwacht dat veel van de mensen die bij hem komen wassen, dit uit impuls doen. “Als ze langs de wasstraat rijden, is de drempel om de auto te wassen heel laag. Ik zag wel eens zes auto’s uit de richting van Leuven de wasstraat binnenrijden, dat is zo mooi om te zien. Mijn kantoor kijkt ook niet voor niks uit over de doorgaande weg, dan kan ik alles mooi in de gaten houden”, zegt hij lachend. De auto’s komen op het terrein uit bij vijf slagbomen. “We hebben per wasstraat twee slagbomen, zodat je nooit lang hoeft te wachten. De vijfde slagboom is voor onze extra hoge roll-over speciaal voor busjes.”

Milieu

Eén van de hoofdpijlers bij het bedrijf is milieu en dat is aan veel te zien. “Om aan te tonen hoe goed het water gerecycled wordt, hebben we twee vissenkommen die worden gevuld met ons eigen recyclewater. Zoals te zien is; de vissen hebben het goed”, zegt hij trots. De eigenaar kan er naar eigen zeggen niet tegen als mensen papiertjes of ander afval in de natuur gooien. Het is dan ook één van de redenen dat hij zelf het goede voorbeeld wilde geven. Het resulteerde in een enorm recyclegedeelte geplaatst door de firma Wasserschmidt.

Enkele jaren geleden kwam bij hem de gedachte op om het water te gaan recyclen. Hij kreeg dit advies nadat hij zijn bedrijf eens goed onder de loep liet nemen door een adviesbureau. “We zijn toen bij enkele wasgelegenheden gaan kijken. Uiteindelijk kwamen we bij een wasstraat waar het enorm fris rook ondanks dat er bijna enkel gerecycled water werd gebruikt, dat wilde ik ook”, zegt hij enthousiast. Hij nam uiteindelijk contact op met hetzelfde bedrijf dat ook bij de andere wasgelegenheid voor een recyclesysteem had gezorgd; Wasserschmidt. Inmiddels is het het enige waar het nog aan ontbreekt bij De Wasstraat zonnepanelen, maar ook deze staan op de planning.

Express-wassen

De Wasstraat is echt ingericht volgens Amerikaans model. Automatische betaalterminals en weinig personeel. De kettingstraat zelf is van het merk Sonny’s, ook Amerikaans. “We hebben voor dit merk gekozen omdat het allemaal niet te ingewikkeld is. Daarnaast zijn we zeer tevreden over de uitgebreide service van Pro-Wash. We vinden dat aan Duitse machines teveel techniek en poespas zit.” Het feit dat er weinig personeel op de locatie aanwezig is, zorgt er volgens Scheys niet voor dat het mensen aan iets ontbreekt. “Het mooie is dat we ons personeel op een andere manier kunnen inzetten. Ons personeel heeft meer tijd nu om een praatje met de mensen te maken. Het feit dat we een express-carwash zijn doet dus niets aan kwaliteit en gastvrijheid af.”

De automatische terminals zorgen er wel voor dat upselling niet makkelijk kan worden toegepast. Volgens de ondernemer is dat ook helemaal geen probleem. “Vaak komen mensen met een bepaald idee naar de wasstraat, ze zijn bijvoorbeeld van plan om €10 euro uit te geven. Als ze dan een programma van €15 of zelfs meer wordt aangesmeerd, kan dat denk ik juist een averechts effect hebben.” Het feit dat er volgens hem dus eigenlijk geen upselling plaatsvindt, is daarom dan ook niet per se iets negatiefs.

Marketing

Op het gebied van marketing probeert de ondernemer altijd de tongen los te maken. Niet alleen heeft hij een super deluxe app laten ontwikkelen, met verschillende acties probeert hij het wassen van de auto nog populairder te maken. “We hadden een speciale actie met enkele van onze bevriende garages. Zeven weken lang hebben we iedere week een weekend cabrio rijden verloot.” Wassers konden zich op een speciale iPad op het stofzuigplein inschrijven om zo kans te maken op de prijs.

De actie werd helemaal succesvol toen een weekendje Mini Cooper cabrio werd verloot. Het mooie was volgens de ondernemer namelijk dat degene die de prijs wonnen, een zoon hadden die zou gaan trouwen. “Het weekend cabrio rijden dat bij ons werd gewonnen, werd gebruikt om de auto als trouwauto te gebruiken, daar kan natuurlijk geen reclame campagne tegenop, dat viel zo goed samen”, zegt hij trots.

Innovatie

Niet alleen was de ondernemer een van de eerste ondernemers met nieuwe borstels, innovatie blijft een zeer belangrijk punt voor De Wasstraat. “We hebben onlangs best een flink bedrag geïnvesteerd in het plaatsen van twee laadpalen op ons stofzuigplein. Het leek ons een goede combinatie om laden aan te bieden tijdens het stofzuigen. Er komen steeds meer elektrische voertuigen waar we nu op kunnen inspelen”, zegt de ondernemer. Momenteel wordt er volgens hem nog niet heel veel gebruik van gemaakt. “We hebben er ook nog geen ruchtbaarheid aan gegeven, maar ik denk zeker dat we hiermee vooroplopen.”

Scheys kijkt met een schuin oog naar de toekomst als het gaat om wassen. “Uiteraard houd ik de innovaties allemaal een beetje in de gaten, maar vooralsnog denk ik niet dat de carwashbranche gevaar loopt. Er zullen altijd mensen blijven die zelf een auto willen hebben. Het delen van de auto wat vaak genoemd wordt, klinkt allemaal leuk. Maar zelfs al zou dat de toekomst zijn, ook die auto’s moeten schoongemaakt worden.” De ondernemer is zelf een groot liefhebber van auto’s getuige ook de vele schaalmodellen op zijn kantoor. “Er zullen altijd liefhebbers blijven die een auto in bezit willen, de vrijheid die het meebrengt is goud.”

Lees ook: Fotoalbum: De Wasstraat in Herent

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Innovatie en milieu hoog in het vaandel bij De Wasstraat in Herent | CarwashPro
De Wasstraat, Herman Scheys

Innovatie en milieu hoog in het vaandel bij De Wasstraat in Herent

Herman Scheys wordt door sommigen gezien als één van de grondleggers van de hedendaagse Belgische carwashmarkt. Vele wasbedrijven zag hij komen, maar ook gaan. Scheys probeerde altijd te innoveren. “Ik was de eerste in het land die overstapte op de CarLight-borstel met stroken. Geen nylon-haren meer, een enorme innovatie. Ik zag het eens op een beurs in Parijs en heb de borstels gelijk besteld in Italië bij Favagrossa. Het poetste het imago van krasstraat weg.”

De Wasstraat voorbij rijden is best lastig gezien het imposante gebouw. Het grote pand heeft niet de uitstraling van een wasgelegenheid, maar niets is minder waar. De dubbele Sonny’s wasstraten van 50 meter lang kan in theorie 2500 auto’s per dag wassen, een serieuze wasstraat dus. Zelfs op een rustige vrijdagochtend rijden de auto’s af en aan. Deze locatie is dan ook het belangrijkst van de wasstraat volgens de ondernemer die het bedrijf met zijn zoons runt, een echt familiebedrijf.

Leuven

Scheys begon in 1987 in het centrum van Leuven met het wassen van auto’s. “Toentertijd was het een beetje een cowboy-wereldje. Weinig mensen waren echt professioneel bezig met het wassen van auto’s. Anac en ik waren een beetje de pioniers. Ik heb best wat van de gebroeders Peters geleerd”, zegt hij. Doordat hij op een gegeven moment niet meer kon uitbreiden in het centrum van Leuven en het centrum steeds meer autoluw werd, besloot hij op zoek te gaan naar een andere locatie.

Uiteindelijk vond hij die op een strategisch betere plaats. Aan de Brusselsesteenweg zag hij uiteindelijk de ideale locatie. “Het is een belangrijke weg richting Leuven, er komen dagelijks zo’n 20.000 auto’s langs mijn wasgelegenheid. Ook zitten we vlak bij een oprit naar de snelweg”, legt hij uit. Zijn perceeloppervlakte is een heel stuk groter waardoor de mogelijkheden om te innoveren en uit te breiden blijven. “Een andere reden waarom ik hier goed zit, is het feit dat we heel veel met autogarages werken, ook deze bevinden zich allemaal aan deze weg.”

Exacte cijfers heeft hij niet, maar Scheys verwacht dat veel van de mensen die bij hem komen wassen, dit uit impuls doen. “Als ze langs de wasstraat rijden, is de drempel om de auto te wassen heel laag. Ik zag wel eens zes auto’s uit de richting van Leuven de wasstraat binnenrijden, dat is zo mooi om te zien. Mijn kantoor kijkt ook niet voor niks uit over de doorgaande weg, dan kan ik alles mooi in de gaten houden”, zegt hij lachend. De auto’s komen op het terrein uit bij vijf slagbomen. “We hebben per wasstraat twee slagbomen, zodat je nooit lang hoeft te wachten. De vijfde slagboom is voor onze extra hoge roll-over speciaal voor busjes.”

Milieu

Eén van de hoofdpijlers bij het bedrijf is milieu en dat is aan veel te zien. “Om aan te tonen hoe goed het water gerecycled wordt, hebben we twee vissenkommen die worden gevuld met ons eigen recyclewater. Zoals te zien is; de vissen hebben het goed”, zegt hij trots. De eigenaar kan er naar eigen zeggen niet tegen als mensen papiertjes of ander afval in de natuur gooien. Het is dan ook één van de redenen dat hij zelf het goede voorbeeld wilde geven. Het resulteerde in een enorm recyclegedeelte geplaatst door de firma Wasserschmidt.

Enkele jaren geleden kwam bij hem de gedachte op om het water te gaan recyclen. Hij kreeg dit advies nadat hij zijn bedrijf eens goed onder de loep liet nemen door een adviesbureau. “We zijn toen bij enkele wasgelegenheden gaan kijken. Uiteindelijk kwamen we bij een wasstraat waar het enorm fris rook ondanks dat er bijna enkel gerecycled water werd gebruikt, dat wilde ik ook”, zegt hij enthousiast. Hij nam uiteindelijk contact op met hetzelfde bedrijf dat ook bij de andere wasgelegenheid voor een recyclesysteem had gezorgd; Wasserschmidt. Inmiddels is het het enige waar het nog aan ontbreekt bij De Wasstraat zonnepanelen, maar ook deze staan op de planning.

Express-wassen

De Wasstraat is echt ingericht volgens Amerikaans model. Automatische betaalterminals en weinig personeel. De kettingstraat zelf is van het merk Sonny’s, ook Amerikaans. “We hebben voor dit merk gekozen omdat het allemaal niet te ingewikkeld is. Daarnaast zijn we zeer tevreden over de uitgebreide service van Pro-Wash. We vinden dat aan Duitse machines teveel techniek en poespas zit.” Het feit dat er weinig personeel op de locatie aanwezig is, zorgt er volgens Scheys niet voor dat het mensen aan iets ontbreekt. “Het mooie is dat we ons personeel op een andere manier kunnen inzetten. Ons personeel heeft meer tijd nu om een praatje met de mensen te maken. Het feit dat we een express-carwash zijn doet dus niets aan kwaliteit en gastvrijheid af.”

De automatische terminals zorgen er wel voor dat upselling niet makkelijk kan worden toegepast. Volgens de ondernemer is dat ook helemaal geen probleem. “Vaak komen mensen met een bepaald idee naar de wasstraat, ze zijn bijvoorbeeld van plan om €10 euro uit te geven. Als ze dan een programma van €15 of zelfs meer wordt aangesmeerd, kan dat denk ik juist een averechts effect hebben.” Het feit dat er volgens hem dus eigenlijk geen upselling plaatsvindt, is daarom dan ook niet per se iets negatiefs.

Marketing

Op het gebied van marketing probeert de ondernemer altijd de tongen los te maken. Niet alleen heeft hij een super deluxe app laten ontwikkelen, met verschillende acties probeert hij het wassen van de auto nog populairder te maken. “We hadden een speciale actie met enkele van onze bevriende garages. Zeven weken lang hebben we iedere week een weekend cabrio rijden verloot.” Wassers konden zich op een speciale iPad op het stofzuigplein inschrijven om zo kans te maken op de prijs.

De actie werd helemaal succesvol toen een weekendje Mini Cooper cabrio werd verloot. Het mooie was volgens de ondernemer namelijk dat degene die de prijs wonnen, een zoon hadden die zou gaan trouwen. “Het weekend cabrio rijden dat bij ons werd gewonnen, werd gebruikt om de auto als trouwauto te gebruiken, daar kan natuurlijk geen reclame campagne tegenop, dat viel zo goed samen”, zegt hij trots.

Innovatie

Niet alleen was de ondernemer een van de eerste ondernemers met nieuwe borstels, innovatie blijft een zeer belangrijk punt voor De Wasstraat. “We hebben onlangs best een flink bedrag geïnvesteerd in het plaatsen van twee laadpalen op ons stofzuigplein. Het leek ons een goede combinatie om laden aan te bieden tijdens het stofzuigen. Er komen steeds meer elektrische voertuigen waar we nu op kunnen inspelen”, zegt de ondernemer. Momenteel wordt er volgens hem nog niet heel veel gebruik van gemaakt. “We hebben er ook nog geen ruchtbaarheid aan gegeven, maar ik denk zeker dat we hiermee vooroplopen.”

Scheys kijkt met een schuin oog naar de toekomst als het gaat om wassen. “Uiteraard houd ik de innovaties allemaal een beetje in de gaten, maar vooralsnog denk ik niet dat de carwashbranche gevaar loopt. Er zullen altijd mensen blijven die zelf een auto willen hebben. Het delen van de auto wat vaak genoemd wordt, klinkt allemaal leuk. Maar zelfs al zou dat de toekomst zijn, ook die auto’s moeten schoongemaakt worden.” De ondernemer is zelf een groot liefhebber van auto’s getuige ook de vele schaalmodellen op zijn kantoor. “Er zullen altijd liefhebbers blijven die een auto in bezit willen, de vrijheid die het meebrengt is goud.”

Lees ook: Fotoalbum: De Wasstraat in Herent

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.