Waarom geen enkele carwash-ondernemer om marketing heen kan

Sven L. Franzen is de oprichter en het brein achter de Duitse Tiger Marketing Group en hij ondersteunt carwash-ondernemers bij hun marketingactiviteiten. Volgens de marketeer wordt het belang van marketing door veel bedrijven onderschat. Op het interactieve en digitaal te volgen Carwash Professional Forum 2020 dat op 1 september plaatsvindt, gaat Franzen dieper in op de mogelijkheden van marketing. Dit event is volledig Duitstalig.

Wat kunnen ondernemers van uw presentatie ‘Wenn der Kunde am Sonntagmorgen an mich denkt – Kundenbindung 2.0’ verwachten?

“In mijn sessie leer je waarom de klant het uitgangspunt moet zijn voor je marketingoverwegingen. Als je weet wat de wensen van je klant is, kun je daar gericht op inspelen. Het is heel belangrijk dat je weet wie je klant precies is en wat hem drijft. In mijn presentatie bouwen we live een klantprofiel op en leer je hoe je deze specifieke doelgroep bereikt. Ik zal je laten zien welke marketingkanalen vandaag de dag onmisbaar zijn.”

Wordt het belang van marketing in de carwashbranche onderschat?

‘Ja, ik denk van wel. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit niet alleen voor de autowasmarkt geldt hoor. Marketing wordt in verschillende sectoren en branches onderschat. Jammer, want daarmee lopen ondernemers veel inkomsten mis. Als je weet wat de wensen en behoeften van je klanten zijn, kun je gericht adverteren. Daar bedoel ik mee dat je klanten via de juiste kanalen en in de juiste bewoordingen aanspreekt. Zo laat je zien dat je weet wat belangrijk is voor je doelgroep. Jij biedt een oplossing voor een probleem: de vuile auto schoonmaken. Jouw bedrijf, speelt in op een behoefte en moet een merknaam worden.”

Hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste kernboodschap formuleer en daarmee de juiste snaar raak?

“Dat doe je door feedback van klanten te implementeren en werknemers aan te moedigen om klanten te vragen hoe zij over een bezoek aan jouw carwash denken. Zo weet je wat er speelt. Deze feedback verwerk je in je bedrijfsvoering. Kies vervolgens de juiste kanalen waarop je jouw boodschap gericht wilt overbrengen. In mijn sessie laat ik concrete voorbeelden zien hoe dit op een positieve en slimme manier kan worden gedaan. Je ziet wat voor positief effect de keuze voor de juiste kanalen heeft en hoe je zodoende je omzet kunt vergroten. Zo komt jouw merk op de juiste plek onder de aandacht.”

De term ‘merk’ is een paar keer genoemd. Waarom is het zo belangrijk dat een bedrijf een merk wordt?

“Een merk geeft aan wat je kunt verwachten. Bekende merken staan ergens voor en roepen direct associaties op met bepaalde eigenschappen. Jouw klanten associëren deze eigenschappen met een bedrijf. Ze zeggen niet voor niets: ‘Dit is de Mercedes onder de…’ Mercedes pakt slim de slogan op met ‘Het beste of niets’. Met de juiste klantbeleving – en in dit opzicht de bewering dat het merk doet wat het belooft – zijn waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid met jouw naam verbonden. Deze reputatie geeft jou als ondernemer de mogelijkheid om bijvoorbeeld hogere prijzen te hanteren.”

Marketeer Sven L. Franzen geeft praktische en direct toepasbare marketingtips waarmee ondernemers de omzet van hun carwash kunnen verhogen.

Wat gaat er volgens jou vaak mis als het om marketing gaat?

“Als de klant niet centraal staat, waardoor er tegen en niet met de bezoeker gecommuniceerd wordt. Een ander aspect is dat het belang van een logo regelmatig onderschat wordt. Een beeldmerk is je visitekaartje en daarom moet je een goede indruk maken. Dat snel door je neefje gemaakte logo koste je weliswaar geen geld om het te maken, maar op den duur loop je inkomsten mis doordat je voor een amateuristische uitstraling koos. Wat moet een klant denken van een niet onprofessioneel logo? Hij denkt waarschijnlijk dat een wasbeurt bij jouw bedrijf net zo goed zal zijn.”

Hoe belangrijk is sociale media nu eigenlijk voor bedrijven?

“Het bereik van sociale media is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Er zijn echter twee dingen waaraan je moet denken voordat je overweegt een bedrijfspagina op bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook te zetten. Het eerste aandachtspunt is dat je bereid moet zijn om veel tijd te investeren in het vullen en opzetten van zo’n pagina. Om de juiste mensen aan je te binden, moet je namelijk een goed plan hebben. Een strategie opstellen, kost echter tijd. Een ander aandachtspunt is online adverteren. Hier moet je ook goed over nadenken, want je moet precies in kaart hebben op welk social media kanaal je klanten zich bevinden. Als potentiële klanten actief zijn op Facebook, heeft het weinig zin om campagne te voeren op LinkedIn. Je moet weten waar je doelgroep actief is.”

Waar moet je aan denken bij het opzetten van een social media pagina?

“Wat wil je vertellen? Dat moet je weten voordat je een pagina opzet. Vertel mensen authentieke, eerlijke en transparante verhalen en laat hen weten waar jij voor staat. Wat maakt jouw carwash zo speciaal en waarom moet men voor een een wasbeurt bij jou kiezen? Overtuig bezoekers met argumenten. Dat soort content vinden mensen interessant. Als je reclame gaat maken, haken mensen af. Geef advies. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik deze velgen eindelijk echt schoon krijgen?’ Wees ook niet bang om klanten gericht te vragen wat ze willen lezen en zien en verwerk die feedback in je contentkalender. In mijn presentatie ga ik hier dieper op in.”

Het Carwash Professional Forum 2020 vindt plaats op 1 september en kan virtueel gevolgd worden. Meer informatie over de eerste editie van dit evenement vind je hier.

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Waarom geen enkele carwash-ondernemer om marketing heen kan | CarwashPro

Waarom geen enkele carwash-ondernemer om marketing heen kan

Sven L. Franzen is de oprichter en het brein achter de Duitse Tiger Marketing Group en hij ondersteunt carwash-ondernemers bij hun marketingactiviteiten. Volgens de marketeer wordt het belang van marketing door veel bedrijven onderschat. Op het interactieve en digitaal te volgen Carwash Professional Forum 2020 dat op 1 september plaatsvindt, gaat Franzen dieper in op de mogelijkheden van marketing. Dit event is volledig Duitstalig.

Wat kunnen ondernemers van uw presentatie ‘Wenn der Kunde am Sonntagmorgen an mich denkt – Kundenbindung 2.0’ verwachten?

“In mijn sessie leer je waarom de klant het uitgangspunt moet zijn voor je marketingoverwegingen. Als je weet wat de wensen van je klant is, kun je daar gericht op inspelen. Het is heel belangrijk dat je weet wie je klant precies is en wat hem drijft. In mijn presentatie bouwen we live een klantprofiel op en leer je hoe je deze specifieke doelgroep bereikt. Ik zal je laten zien welke marketingkanalen vandaag de dag onmisbaar zijn.”

Wordt het belang van marketing in de carwashbranche onderschat?

‘Ja, ik denk van wel. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit niet alleen voor de autowasmarkt geldt hoor. Marketing wordt in verschillende sectoren en branches onderschat. Jammer, want daarmee lopen ondernemers veel inkomsten mis. Als je weet wat de wensen en behoeften van je klanten zijn, kun je gericht adverteren. Daar bedoel ik mee dat je klanten via de juiste kanalen en in de juiste bewoordingen aanspreekt. Zo laat je zien dat je weet wat belangrijk is voor je doelgroep. Jij biedt een oplossing voor een probleem: de vuile auto schoonmaken. Jouw bedrijf, speelt in op een behoefte en moet een merknaam worden.”

Hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste kernboodschap formuleer en daarmee de juiste snaar raak?

“Dat doe je door feedback van klanten te implementeren en werknemers aan te moedigen om klanten te vragen hoe zij over een bezoek aan jouw carwash denken. Zo weet je wat er speelt. Deze feedback verwerk je in je bedrijfsvoering. Kies vervolgens de juiste kanalen waarop je jouw boodschap gericht wilt overbrengen. In mijn sessie laat ik concrete voorbeelden zien hoe dit op een positieve en slimme manier kan worden gedaan. Je ziet wat voor positief effect de keuze voor de juiste kanalen heeft en hoe je zodoende je omzet kunt vergroten. Zo komt jouw merk op de juiste plek onder de aandacht.”

De term ‘merk’ is een paar keer genoemd. Waarom is het zo belangrijk dat een bedrijf een merk wordt?

“Een merk geeft aan wat je kunt verwachten. Bekende merken staan ergens voor en roepen direct associaties op met bepaalde eigenschappen. Jouw klanten associëren deze eigenschappen met een bedrijf. Ze zeggen niet voor niets: ‘Dit is de Mercedes onder de…’ Mercedes pakt slim de slogan op met ‘Het beste of niets’. Met de juiste klantbeleving – en in dit opzicht de bewering dat het merk doet wat het belooft – zijn waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid met jouw naam verbonden. Deze reputatie geeft jou als ondernemer de mogelijkheid om bijvoorbeeld hogere prijzen te hanteren.”

Marketeer Sven L. Franzen geeft praktische en direct toepasbare marketingtips waarmee ondernemers de omzet van hun carwash kunnen verhogen.

Wat gaat er volgens jou vaak mis als het om marketing gaat?

“Als de klant niet centraal staat, waardoor er tegen en niet met de bezoeker gecommuniceerd wordt. Een ander aspect is dat het belang van een logo regelmatig onderschat wordt. Een beeldmerk is je visitekaartje en daarom moet je een goede indruk maken. Dat snel door je neefje gemaakte logo koste je weliswaar geen geld om het te maken, maar op den duur loop je inkomsten mis doordat je voor een amateuristische uitstraling koos. Wat moet een klant denken van een niet onprofessioneel logo? Hij denkt waarschijnlijk dat een wasbeurt bij jouw bedrijf net zo goed zal zijn.”

Hoe belangrijk is sociale media nu eigenlijk voor bedrijven?

“Het bereik van sociale media is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Er zijn echter twee dingen waaraan je moet denken voordat je overweegt een bedrijfspagina op bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook te zetten. Het eerste aandachtspunt is dat je bereid moet zijn om veel tijd te investeren in het vullen en opzetten van zo’n pagina. Om de juiste mensen aan je te binden, moet je namelijk een goed plan hebben. Een strategie opstellen, kost echter tijd. Een ander aandachtspunt is online adverteren. Hier moet je ook goed over nadenken, want je moet precies in kaart hebben op welk social media kanaal je klanten zich bevinden. Als potentiële klanten actief zijn op Facebook, heeft het weinig zin om campagne te voeren op LinkedIn. Je moet weten waar je doelgroep actief is.”

Waar moet je aan denken bij het opzetten van een social media pagina?

“Wat wil je vertellen? Dat moet je weten voordat je een pagina opzet. Vertel mensen authentieke, eerlijke en transparante verhalen en laat hen weten waar jij voor staat. Wat maakt jouw carwash zo speciaal en waarom moet men voor een een wasbeurt bij jou kiezen? Overtuig bezoekers met argumenten. Dat soort content vinden mensen interessant. Als je reclame gaat maken, haken mensen af. Geef advies. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik deze velgen eindelijk echt schoon krijgen?’ Wees ook niet bang om klanten gericht te vragen wat ze willen lezen en zien en verwerk die feedback in je contentkalender. In mijn presentatie ga ik hier dieper op in.”

Het Carwash Professional Forum 2020 vindt plaats op 1 september en kan virtueel gevolgd worden. Meer informatie over de eerste editie van dit evenement vind je hier.

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.