‘Inzetten van led-schermen biedt grote kansen voor tankstations’

Zowel in de shop als op het voorterrein bieden led-displays volop mogelijkheden voor tankstations. Via de schermen kun je klanten perfect informeren, bijvoorbeeld over het broodje van de maand, over speciale acties voor de carwash of over actuele brandstofprijzen, stelt Timothy Everaers van led-schermenspecialist Little LED uit Moordrecht.

De gigantische schermen op Times Square in New York waren de grote inspiratiebron voor de twee ondernemers die in 2015 besloten om Little LED op te richten. Het bedrijf helpt onder meer tankstations om hun acties, producten en diensten via led-schermen haarscherp bij de klant op het netvlies te krijgen. “Wil je als bedrijf je verhaal vertellen, dan biedt dit soort schermen volop mogelijkheden”, vertelt Everaers van Little LED.

Al van grote afstand is de digitale prijspaal bij de Groenlose locatie van Kuster Energy te zien. Alle aangeboden brandstoffen staan overzichtelijk onder elkaar, met erachter de actuele prijzen. Aan de gevel van de shop is een immens scherm (360 cm x 192 cm) bevestigd, waarop onder meer een heerlijk uitziende sandwich – ‘broodje Athene’ – voorbijkomt en de tekst ‘Kom binnen voor een lekker ouderwets bakje koffie’. Ook bij de ingang van de ‘drive through’ staat een groot scherm met daarop digitaal het menu.

Attentiewaarde

Klanten die de shop binnenstappen, kunnen op de twee grote displays achter de toonbank zien welke broodjes, soort dranken en andere gerechten er allemaal verkrijgbaar zijn. Everaers is trots op het eindresultaat in Groenlo. “Dit is een prachtig project voor ons geweest. Het is natuurlijk sowieso een van de fraaiste tankstations die in ons land te vinden is. De luifel ziet er geweldig uit. Er zijn erg mooie materialen gebruikt. Het scherm is uiteindelijk heel gaaf – op een unieke wijze – in de gevel verwerkt. De boodschap knalt er op deze manier echt uit. Dit is absoluut een mooi uithangbord voor ons.”

Het inzetten van grote schermen wordt door bedrijven steeds vaker als een goede manier gezien om in contact te komen met de klant en deze te informeren. De tankstationbranche was daarbij afgelopen jaren wel wat afwachtender dan veel andere sectoren, merkt Everaers op. “Maar dat is inmiddels wel aan het veranderen.” Ook voor carwashes zijn er volop mogelijkheden, vervolgt Everaers. “Een groot scherm aan de gevel is uiteraard een goede manier om extra attentiewaarde te creëren.”

Interessante mogelijkheden

Daarnaast kun je ervoor kiezen om bij de ingang van de wasstraat een display te plaatsen. En natuurlijk aan het einde. “Het droogproces duurt behoorlijk lang. Die tijd kun je perfect gebruiken om de klant te informeren. Over kortingsacties bijvoorbeeld. Of door boodschappen of reclames van externe partijen voorbij te laten komen. Ook dat kan interessante mogelijkheden bieden.”

Little LED werkt nauw samen met De Digitale. Dit bedrijf levert digitale menuborden en professionele narrowcasting aan horeca, petrol en retail. “Dit is een van de grote partijen op het gebied van narrowcasting en het verzorgen van videocontent. Zij ontzorgen ondernemers van A tot Z bij het zo optimaal mogelijk presenteren van hun boodschap. Het is mooi om bij dit soort grote projecten, zoals in Groenlo, gezamenlijk op te trekken en van elkaars expertise en kennis te kunnen profiteren.”

Nieuwe uitdagingen

De opkomst van steeds meer nieuwe brandstoffen stelt tankstations voor uitdagingen. Maar het biedt ook kansen, vindt Everaers. “Verkoop je veel alternatieven, dan kun je dat perfect laten zien bij de ingang van je terrein op een digitale prijszuil. Klanten zien daardoor op afstand direct wat ze allemaal kunnen tanken en wat het kost. Ook je prijs voor het opladen van elektrische auto’s kun je daar perfect in meenemen.” De prijzen worden automatisch aangepast, vertelt Everaers. “De Digitale heeft de software zo aangepast dat deze kan communiceren met de reeds aanwezige Tokheim fuelPOS infrastructuur. Het was een aardig traject om dit allemaal soepel te laten verlopen. Het gaat immers om strenge protocollen. Betrouwbaarheid is daarnaast heel belangrijk.”

Het tanken van nieuwe brandstoffen, brengt mogelijk ook extra veiligheids- en voorzorgsmaatregelen met zich mee. “Ook daar kun je via je led-schermen mooi op inspelen. Laat zien welke stappen je moet nemen voor je bijvoorbeeld lng of waterstof kunt tanken? Of waar je zoal op moet letten.” Niet alleen voor bemande locaties – die hun acties, prijzen en services voor shop en carwash kunnen promoten – maar ook voor onbemande stations biedt het gebruikmaken van led-schermen kansen. “Er is geen personeel aanwezig op locatie, maar je kunt klanten toch informeren of extra inkomsten genereren uit reclames van derden. Dat biedt grote mogelijkheden.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 2. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een proefabonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

TankPro Magazine Proberen! € 35/1 jaar - 59,.95 reguliere prijs - U ontvangt 6 print magazines - Bestel

Onderwerpen: , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.