Carwash-exploitant: ’zoek samenwerking met andere branches’

De Harderwijkse tankstation-ondernemer Johan Kok werkt samen met middenstanders uit andere sectoren om zo extra rendement uit zijn carwash te halen. Kledingzaken, parkeerbeheerders en beautysalons zijn geen vreemde bedrijven meer voor de exploitant. Met bijvoorbeeld het verloten van een metamorfose, kledingbonnen of een vaartocht wil hij nieuwe klanten aanspreken. ”Zo krijg je meer reuring op je station en word je naamsbekendheid groter”, aldus Kok.

Sinds enkele jaren heeft het Harderwijkse bedrijf een wekelijkse ladies day en seniorendag, met onder meer kortingen van vijf euro op het duurste wasprogramma, de ’polish+’ van 12,50 euro. Echter, eenmaal per jaar voegt Kok daar een paar acties aan toe.

Prijzen

”We verloten op zo’n dag een aantal prijzen in samenwerking met lokale middenstanders. Afgelopen juni waren dat bijvoorbeeld tien kledingbonnen, drie schoonheidsbehandelingen en één complete metamorfose.” Voor de senioren verloot Kok een twee uur durende vaartocht voor zes personen.

Daarnaast zijn er goodiebags voor beide groepen. Op zo’n jaarlijkse ’special’ ladies day trekt de Harderwijkse exploitant ongeveer driehonderd klanten naar zijn carwash. Om het hele jaar dit soort acties te hebben, is niet te doen. Maar eenmaal per jaar is prima haalbaar voor Kok.

Wassen

”Het wassen van de auto is voor dames vaak niet zo prettig. Daarom wilde ik het leuker maken voor ze. We hebben personeel bij de wasstraat staan. Zij kunnen de auto door de wasstraat heen halen, zonder dat de vrouwen in de auto moeten blijven zitten. Die vinden dat soms een beetje eng.”

”Daarnaast heb ik nagedacht over hoe ik een kledingwinkel kan betrekken bij mijn eigen onderneming. Met deze actie heb ik daar een goede manier voor gevonden. Je kunt als ondernemer klagen, maar ik probeer juist oplossingen te vinden. Denk als ondernemer na over samenwerking met andere bedrijven en probeer meer naamsbekendheid te krijgen.”

Parkeren

Zo staat de naam van Kok’s bedrijf op de achterkant van parkeerkaartjes in Harderwijk. ”Mensen die parkeren hebben altijd een auto en die moet gewassen worden. Je moet je marketing zo afstemmen dat je precies de mensen bereikt die interessant zijn.”

Naast de senioren- en vrouwendagen heeft de ondernemer ook een doorlopende ’happy hour’-actie. Daarbij krijgen klanten kortingen op een wasbeurt. De kortingen lopen op naarmate de prijs van een wassing hoger wordt, met een maximum van 3 euro voor het duurste programma van 12,50 euro. De lagere prijzen gelden elke ochtend van acht tot tien uur en elke middag van vijf tot zes uur. Het station is 365 dagen per jaar open. Op het goedkoopste programma van 6,50 euro krijgen de klanten geen korting.

Ondernemer

Om de seniorendag en ladies day op zijn andere carwash-locatie in Bemmel te doen, ziet Kok niet zitten. ”Bij de Harderwijkse vestiging staat een kettingwasstraat, die drie- tot vierhonderd wassingen per dag kan doen. Maar op het station in Bemmel is een rollover aanwezig, die slechts zeven auto’s per uur kan wassen. Dat is veel te weinig voor een ladies day.”

Johan Kok is een exploitant met vier stations. Naast de locaties in Harderwijk en Bemmel, heeft hij vestigingen in Veenendaal en Ermelo. De twee laatstgenoemde zijn onbemande Esso’s. De andere twee worden als bemande locatie geëxploiteerd onder BP-vlag. Ook heeft de ondernemer bij het Harderwijkse station een lunchroom, Broodje Kok, en kunnen klanten op de website van het tankstation broodjes bestellen en laten bezorgen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Carwash-exploitant: ’zoek samenwerking met andere branches’ | CarwashPro

Carwash-exploitant: ’zoek samenwerking met andere branches’

De Harderwijkse tankstation-ondernemer Johan Kok werkt samen met middenstanders uit andere sectoren om zo extra rendement uit zijn carwash te halen. Kledingzaken, parkeerbeheerders en beautysalons zijn geen vreemde bedrijven meer voor de exploitant. Met bijvoorbeeld het verloten van een metamorfose, kledingbonnen of een vaartocht wil hij nieuwe klanten aanspreken. ”Zo krijg je meer reuring op je station en word je naamsbekendheid groter”, aldus Kok.

Sinds enkele jaren heeft het Harderwijkse bedrijf een wekelijkse ladies day en seniorendag, met onder meer kortingen van vijf euro op het duurste wasprogramma, de ’polish+’ van 12,50 euro. Echter, eenmaal per jaar voegt Kok daar een paar acties aan toe.

Prijzen

”We verloten op zo’n dag een aantal prijzen in samenwerking met lokale middenstanders. Afgelopen juni waren dat bijvoorbeeld tien kledingbonnen, drie schoonheidsbehandelingen en één complete metamorfose.” Voor de senioren verloot Kok een twee uur durende vaartocht voor zes personen.

Daarnaast zijn er goodiebags voor beide groepen. Op zo’n jaarlijkse ’special’ ladies day trekt de Harderwijkse exploitant ongeveer driehonderd klanten naar zijn carwash. Om het hele jaar dit soort acties te hebben, is niet te doen. Maar eenmaal per jaar is prima haalbaar voor Kok.

Wassen

”Het wassen van de auto is voor dames vaak niet zo prettig. Daarom wilde ik het leuker maken voor ze. We hebben personeel bij de wasstraat staan. Zij kunnen de auto door de wasstraat heen halen, zonder dat de vrouwen in de auto moeten blijven zitten. Die vinden dat soms een beetje eng.”

”Daarnaast heb ik nagedacht over hoe ik een kledingwinkel kan betrekken bij mijn eigen onderneming. Met deze actie heb ik daar een goede manier voor gevonden. Je kunt als ondernemer klagen, maar ik probeer juist oplossingen te vinden. Denk als ondernemer na over samenwerking met andere bedrijven en probeer meer naamsbekendheid te krijgen.”

Parkeren

Zo staat de naam van Kok’s bedrijf op de achterkant van parkeerkaartjes in Harderwijk. ”Mensen die parkeren hebben altijd een auto en die moet gewassen worden. Je moet je marketing zo afstemmen dat je precies de mensen bereikt die interessant zijn.”

Naast de senioren- en vrouwendagen heeft de ondernemer ook een doorlopende ’happy hour’-actie. Daarbij krijgen klanten kortingen op een wasbeurt. De kortingen lopen op naarmate de prijs van een wassing hoger wordt, met een maximum van 3 euro voor het duurste programma van 12,50 euro. De lagere prijzen gelden elke ochtend van acht tot tien uur en elke middag van vijf tot zes uur. Het station is 365 dagen per jaar open. Op het goedkoopste programma van 6,50 euro krijgen de klanten geen korting.

Ondernemer

Om de seniorendag en ladies day op zijn andere carwash-locatie in Bemmel te doen, ziet Kok niet zitten. ”Bij de Harderwijkse vestiging staat een kettingwasstraat, die drie- tot vierhonderd wassingen per dag kan doen. Maar op het station in Bemmel is een rollover aanwezig, die slechts zeven auto’s per uur kan wassen. Dat is veel te weinig voor een ladies day.”

Johan Kok is een exploitant met vier stations. Naast de locaties in Harderwijk en Bemmel, heeft hij vestigingen in Veenendaal en Ermelo. De twee laatstgenoemde zijn onbemande Esso’s. De andere twee worden als bemande locatie geëxploiteerd onder BP-vlag. Ook heeft de ondernemer bij het Harderwijkse station een lunchroom, Broodje Kok, en kunnen klanten op de website van het tankstation broodjes bestellen en laten bezorgen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.