Liveblog: Weer veel inspirerende sprekers tijdens tweede dag Carwash Show Europe

Welkom bij dit liveblog over de tweede dag van de Carwash Show Europe Digital Stage 2021. Het evenement wordt live uitgezonden vanuit de studio’s van ProMedia in Rotterdam. Op deze digitale beurs hoor je alles over de nieuwste ontwikkelingen in de carwashsector en doe je relevante contacten op.

Gisteren vertelden meerdere sprekers over de laatste innovaties in de branche. Om 15.00 werd het hoofdprogramma weer hervat. Ook vanochtend waren er weer meerdere break-out sessies te volgen. Daarnaast was er opnieuw ruimte voor deelnemers om met elkaar in contact te komen.

Liveblog gesloten

Met de paneldiscussie komt het hoofdprogramma van het tweedaagse evenement ten einde. Het waren twee dagen waarin vol enthousiasme gesproken werd over de carwashsector. Er waren deze dagen maar liefst 1100 deelnemers uit 60 landen online aanwezig. Vanavond en morgen kan iedereen nog gebruikmaken van het platform om te netwerken. Bedankt voor het lezen en een fijne avond!

Update 17.15: Paneldiscussie

Het programma wordt vandaag afgesloten met een paneldiscussie over de krachten en de mogelijkheden van de Europese markt. Brancheorganisaties uit Engeland, Duitsland en Nederland nemen daarin deel. Vooral de grote indoor carwashes met een stofzuigerhal zullen steeds belangrijker worden, stellen ze.

Update 17.00: Laatste presentaties

Het is alweer tijd voor de laatste sprekers van deze tweede dag van de Carwash Show Europe Digital Stage 2021. We hoorden eerst Laurens Metternich van Spectro over een duurzaam gebruik van producten. De laatste presentatie wordt gegeven door Bob Schaefer. Als het over conveyors gaat, zit het volgens hem vooral vooral in de aantallen. Hoe meer auto’s, hoe sneller de band moet gaan.

Update 16.40: Bouchra Hashassi over leiderschap

Bouchra Hashassi runt een truckwash in de haven van Antwerpen. Haar bedrijf heeft vier plaatsen om vrachtwagens te wassen. Haar bedrijf maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten. ”We hebben ons eigen water-recycle-systeem”, vertelt ze. Vooral de voorwas is belangrijk voor een goed eindresultaat. ”We wassen de vrachtwagen volledig handmatig, voordat de machines erover gaan. Een auto is een soort box, dus de machine kan het werk makkelijk overnemen. Een vrachtwagen is anders.”

Voor Hashassi betekent duurzaamheid niet alleen het gebruik van de juiste producten, maar ook de manier waarop er met mensen omgegaan wordt. ”We proberen kansen te geven aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Mijn eerste medewerker was bijvoorbeeld dakloos.”

Bouchra Hashassi runt een duurzame truckwash in de haven van Antwerpen.

Voordat Hashassi haar bijzondere verhaal vertelde, kregen we een virtuele tour door Delta Sonic Car Wash Downers Grove in het Amerikaanse Illinois: een enorme carwash met de nieuwste snufjes. De tour was een hele beleving, want de gekleurde lichten wisselden elkaar in rap tempo af. Wie bij de carwash weer met een blinkende auto buitenkomt, kan het voertuig zelfs nog laten drogen door een medewerker.

Update 16.10: Deel twee van het hoofdprogramma begonnen

Het tweede deel van het hoofdprogramma is van start gegaan. Aan Ryan Essenburg van Tommy’s Car Wash Systems de eer om dat af te trappen. Hij spreekt over de trends in de Verenigde Staten. Hij heeft het bijvoorbeeld over betaalde stofzuigers, waar met een abonnement gebruik van gemaakt kan worden. Ook wassen zonder cash wordt steeds belangrijker: het gebruik van contant geld wordt steeds minder gebruikelijk. Zeker nu de coronapandemie voortduurt. Ook franchises nemen in belang toe. Die manier van ondernemen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden, zegt Essenburg.

Ryan Essenburg van Tommy’s Car Wash Systems.

Deze twee dagen komen professionals van over de hele wereld samen om te netwerken, hun ervaringen te delen en te praten over de laatste ontwikkelingen.

Update 15.50: Superoperator aan het woord

Zojuist hoorden we de heren van Superoperator. De mannen gaan in op de Scandinavische markt en de lessen die anderen daarvan kunnen leren. ”Data kan helpen om het bedrijf te optimaliseren”, zegt Mika Alapiessa. ”Data is de sleutel. Bedrijven worden steeds meer datagedreven.” Maar hoe gevoelig zijn de systemen voor hacks? Veiligheid en data privacy zijn absoluut het belangrijkst voor het succes.” De limiet van digitalisering is de eigen gedachte, zegt Alapiessa. Voordat we verder gaan naar het volgende verhaal, is het eerst tijd voor een pauze. Tot zo!

Update 15.20: Presentatie over duurzaamheid

Het woord is aan Tim Ewing van Turtle Wax. Hij heeft het de komende twintig minuten over duurzaamheid, een steeds belangrijker onderwerp voor de carwashsector. ”Thuis wassen heeft een grotere negatieve impact op het milieu dan wassen in een carwash”, benadrukt de vice-president van het bedrijf. ”Maak mensen ervan bewust dat wat ze thuis doen niet goed is voor het milieu.” 

Tim Ewing van Turtle Wax.

Update 15.00: Dag twee begonnen

Nadat we een mooie samenvatting zagen van de eerste dag, gaan we beginnen met de eerste gast van vandaag: Arthur Wessels van WashTec. Hoe ziet de Europese markt er momenteel uit? ‘‘Mobiele betalingen hebben een vlucht genomen tijdens de pandemie. Betalen bij de carwash zelf zal toenemen. Het is al groot in Zuid-Europa. Je hoeft niet meer naar de shop te gaan om een ​​wasbeurt te betalen.”

Wessels denkt niet dat factoren als het delen van auto’s in de toekomst zorgen voor minder werk bij de carwash. ”Ik zie een hele positieve toekomst voor de carwashes tegemoet.”

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Liveblog: Weer veel inspirerende sprekers tijdens tweede dag Carwash Show Europe | CarwashPro