Mr. Wash opent vestiging met drie verdiepingen

De vestiging van Mr. Wash in Bonn Foto: Mr. Wash

De Duitse keten Mr. Wash heeft net een vestiging in Bonn geopend. De nieuwe carwash onderscheidt zich door het uiterlijk; de locatie telt drie verdiepingen. Bonn moet gelden als een voorbeeld voor de toekomst van carwashes. De kosten: 20 miljoen euro.  

De Duitse keten spreekt over een ‘Ikeaisering’ van de carwashsector. In welke Ikea je ook komt, de vestigingen hebben altijd veel gelijkenissen. En wie aan meubels denkt, denkt aan Ikea. Richard Enning van Mr. Wash hoopt op een zelfde effect voor auto’s wassen. Wie aan de carwash denkt, denkt aan Mr. Wash.

Enning is een van de twee broers in de directie. Mr. Wash werd in 1964 door vader Joseph opgerichte in Essen. Mr. Wash plant momenteel verdere projecten die nieuwe normen zullen stellen voor carwashes.

Drie verdiepingen

In Bonn kunnen klanten terecht op drie verdiepingen voor professionele autoverzorging. Op de begane grond vind je twee parallelle wasstraten waar tot 3.000 carwashklanten per dag terecht kunnen. Op de bovenverdieping vindt de interieurreiniging plaats op een lopende band. Hier wordt de klanten een gezellige sfeer geboden om de schoonmaaktijd te overbruggen. Het stofzuigplein bevindt zich in het souterrain. De locatie in Bonn telt ‘slechts’ 5.800 vierkante meter. Een carwash van deze omvang zou normaal gesproken drie keer zoveel oppervlakte nodig hebben. In het stadscentrum van Bonn werd daarom besloten om een ​​gebouw met meerdere verdiepingen te bouwen.

Ronde prijzen

Klanten rijden via één van de drie kassa’s de wasstraat binnen. Daar zijn de prijzen voor de was- en interieurschoonmaak duidelijk zichtbaar. De prijzen variëren van negen euro tot vijftig euro. Opvallend is dat de bedragen altijd rond zijn. Dat is een bewuste keuze. “Als ik vijftig euro wil, hoef ik geen centen te gebruiken om de klant voor de gek te houden door te denken dat ze minder betalen”, legt Richard Enning uit. Dit heeft nog een voordeel voor het bedrijf en het personeel aan de kassa’s. Meer dan de helft van de klanten van Mr. Wasch betaalt contant. Dankzij de ronde bedragen hoeft het personeel niet te tellen en kleingeld te wisselen – wat weer tijd scheelt.

Miljoeneninvestering

Om de investering van 20 miljoen euro te rechtvaardigen speelt tijd een grote rol in de Mr. Washes. De transportbanden bepalen de werksnelheid van de medewerkers. De benutting van het systeem is voor de medewerkers te allen tijde zichtbaar op schermen. Puur wiskundig gezien verlaat elke dertig seconden een schoon voertuig de wasstraat.

Ikea

De gebroeders Enning willen dat hun bedrijven net zo succesvol zijn in de carwashmarkt als Ikea in de meubelindustrie. Hiervoor is het van belang dat zij de wensen van de klant herkennen en een passend aanbod doen. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de gratis mogelijkheid om de bandenspanning te controleren bij de zelfbedieningsstofzuigerstations. Bij veel tankstations is deze service overigens inmiddels betaald in Duitsland. Vooral de overdekte selfservicehal op de locatie Bonn moet klanten een prettige omgeving bieden om hun auto schoon te maken. Met 45 zelfbedieningsstofzuigerplekken hebben klanten voldoende ruimte en warm water tot hun beschikking. In navolging van het idee om aan de eisen van de klant te voldoen, heeft Mr. Wash ook unieke stofzuigers ontwikkeld en gepatenteerd.

Tekst gaat verder onder de foto

Duurzaamheid

Als gediplomeerd ingenieur is een van de broers Enning verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling in het bedrijf. Zo heeft Mr. Wash zijn eigen elektromotoren ontwikkeld voor de wastechniek, die net als elektrische voertuigen energie kunnen terugwinnen en zo ongeveer 15 procent op de energiekosten kunnen besparen. Op het dak van de nieuwe wasstraat in Bonn bevinden zich zonnepanelen op zo’n 1400 vierkante meter, wat overeenkomt met ongeveer zes tot zeven tennisbanen. Het wekt de elektriciteit op voor 100.000 wasbeurten per jaar. Ook het zuinig omgaan met water werd overwogen. Het systeem in Bonn heeft per voertuig zo’n 300 liter water nodig, waarvan ongeveer zeventig procent wordt hergebruikt.

Waakzame concurrentie

De uitbater Top Wash, eveneens gevestigd in Bonn, beschikt over twee grote wasinstallaties en neemt de nieuwe Mr. Wash-locatie onder de loep. De directeur Mario Lehmann sprak zijn bezorgdheid uit tegenover de pers dat deze dimensie van een wassysteem gevolgen zou hebben voor kleine systemen. Vooral rollovers, die vooral bij tankstations te vinden zijn, zouden het volgens hem nu moeilijker krijgen. “We zullen zeker zien dat sommige operators het opgeven”, zegt hij.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mr. Wash opent vestiging met drie verdiepingen | CarwashPro

Mr. Wash opent vestiging met drie verdiepingen

De vestiging van Mr. Wash in Bonn Foto: Mr. Wash

De Duitse keten Mr. Wash heeft net een vestiging in Bonn geopend. De nieuwe carwash onderscheidt zich door het uiterlijk; de locatie telt drie verdiepingen. Bonn moet gelden als een voorbeeld voor de toekomst van carwashes. De kosten: 20 miljoen euro.  

De Duitse keten spreekt over een ‘Ikeaisering’ van de carwashsector. In welke Ikea je ook komt, de vestigingen hebben altijd veel gelijkenissen. En wie aan meubels denkt, denkt aan Ikea. Richard Enning van Mr. Wash hoopt op een zelfde effect voor auto’s wassen. Wie aan de carwash denkt, denkt aan Mr. Wash.

Enning is een van de twee broers in de directie. Mr. Wash werd in 1964 door vader Joseph opgerichte in Essen. Mr. Wash plant momenteel verdere projecten die nieuwe normen zullen stellen voor carwashes.

Drie verdiepingen

In Bonn kunnen klanten terecht op drie verdiepingen voor professionele autoverzorging. Op de begane grond vind je twee parallelle wasstraten waar tot 3.000 carwashklanten per dag terecht kunnen. Op de bovenverdieping vindt de interieurreiniging plaats op een lopende band. Hier wordt de klanten een gezellige sfeer geboden om de schoonmaaktijd te overbruggen. Het stofzuigplein bevindt zich in het souterrain. De locatie in Bonn telt ‘slechts’ 5.800 vierkante meter. Een carwash van deze omvang zou normaal gesproken drie keer zoveel oppervlakte nodig hebben. In het stadscentrum van Bonn werd daarom besloten om een ​​gebouw met meerdere verdiepingen te bouwen.

Ronde prijzen

Klanten rijden via één van de drie kassa’s de wasstraat binnen. Daar zijn de prijzen voor de was- en interieurschoonmaak duidelijk zichtbaar. De prijzen variëren van negen euro tot vijftig euro. Opvallend is dat de bedragen altijd rond zijn. Dat is een bewuste keuze. “Als ik vijftig euro wil, hoef ik geen centen te gebruiken om de klant voor de gek te houden door te denken dat ze minder betalen”, legt Richard Enning uit. Dit heeft nog een voordeel voor het bedrijf en het personeel aan de kassa’s. Meer dan de helft van de klanten van Mr. Wasch betaalt contant. Dankzij de ronde bedragen hoeft het personeel niet te tellen en kleingeld te wisselen – wat weer tijd scheelt.

Miljoeneninvestering

Om de investering van 20 miljoen euro te rechtvaardigen speelt tijd een grote rol in de Mr. Washes. De transportbanden bepalen de werksnelheid van de medewerkers. De benutting van het systeem is voor de medewerkers te allen tijde zichtbaar op schermen. Puur wiskundig gezien verlaat elke dertig seconden een schoon voertuig de wasstraat.

Ikea

De gebroeders Enning willen dat hun bedrijven net zo succesvol zijn in de carwashmarkt als Ikea in de meubelindustrie. Hiervoor is het van belang dat zij de wensen van de klant herkennen en een passend aanbod doen. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de gratis mogelijkheid om de bandenspanning te controleren bij de zelfbedieningsstofzuigerstations. Bij veel tankstations is deze service overigens inmiddels betaald in Duitsland. Vooral de overdekte selfservicehal op de locatie Bonn moet klanten een prettige omgeving bieden om hun auto schoon te maken. Met 45 zelfbedieningsstofzuigerplekken hebben klanten voldoende ruimte en warm water tot hun beschikking. In navolging van het idee om aan de eisen van de klant te voldoen, heeft Mr. Wash ook unieke stofzuigers ontwikkeld en gepatenteerd.

Tekst gaat verder onder de foto

Duurzaamheid

Als gediplomeerd ingenieur is een van de broers Enning verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling in het bedrijf. Zo heeft Mr. Wash zijn eigen elektromotoren ontwikkeld voor de wastechniek, die net als elektrische voertuigen energie kunnen terugwinnen en zo ongeveer 15 procent op de energiekosten kunnen besparen. Op het dak van de nieuwe wasstraat in Bonn bevinden zich zonnepanelen op zo’n 1400 vierkante meter, wat overeenkomt met ongeveer zes tot zeven tennisbanen. Het wekt de elektriciteit op voor 100.000 wasbeurten per jaar. Ook het zuinig omgaan met water werd overwogen. Het systeem in Bonn heeft per voertuig zo’n 300 liter water nodig, waarvan ongeveer zeventig procent wordt hergebruikt.

Waakzame concurrentie

De uitbater Top Wash, eveneens gevestigd in Bonn, beschikt over twee grote wasinstallaties en neemt de nieuwe Mr. Wash-locatie onder de loep. De directeur Mario Lehmann sprak zijn bezorgdheid uit tegenover de pers dat deze dimensie van een wassysteem gevolgen zou hebben voor kleine systemen. Vooral rollovers, die vooral bij tankstations te vinden zijn, zouden het volgens hem nu moeilijker krijgen. “We zullen zeker zien dat sommige operators het opgeven”, zegt hij.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.