Led-schermen bij de carwash: een goede keuze?

Ze plaatsten hun ledschermen al op zeven van de 35 locaties van het Duitse Mr. Wash. Daar worden er dit jaar nog eens zo’n zes aan toegevoegd. Bij de Nederlandse carwashes en tankstations hangen ze nog niet, maar als het aan Maarten Hettinga van ViaVisual ligt, komt daar snel verandering in. “Dat is voor ons wel een doelgroep waar led zich enorm voor leent.”

In Duitsland plaatste ViaVisual, samen met de firma Munsteiner, een Duitse partner, led-schermen bij de ingang van verschillende wasstraten van Mr. Wash. De wasstraten, die vaak twee of drie banen hebben voor auto’s, zijn allemaal voorzien van led-schermen. Die schermen hangen deels binnen, maar soms ook buiten. Volgens Hettinga wordt het beeld op die schermen buiten ‘flets’ vanwege het zonlicht. “Daar zijn ze nu dus met ons led bezig. Het zijn twee kleinere borden in een vaste opstelling. Andere Mr. Washes hebben ook grotere bilboards bij de ingang of op het terrein staan, en die maken we per locatie. In dat geval verschilt het per vestiging en is het steeds maatwerk.”

De schermen in Duitsland worden door Mr. Wash vooral gebruikt voor eigen uitingen. Dat kunnen boodschappen gerelateerd aan het coronavirus zijn, maar ook de diverse wasprogramma’s en loyaliteitsacties die bij de carwash lopen. “De carwashes zijn echt heel druk, dus soms gebruiken ze de borden ook om wachttijden door te geven. Al die beelden wisselen elkaar dan af. Het is een programma waarin het ene na de andere langskomt.”

Advertenties

Het bedrijf uit het Gelderse Duiven, dat ook locaties heeft in Duitsland en China, werd opgericht in 2004. Hoewel de focus in eerste instantie niet op tankstations en carwashes lag, besefte Hettinga steeds meer dat de led-schermen juist daar impact kunnen hebben. “Dat is omdat je daar vaak de combinatie hebt van een binnen- en buitenomgeving. In de shop is een tv ophangen vaak toch goedkoper dan een led-videoscherm, maar buiten zit je ook met de formaten. Televisies zijn gewoon te klein voor de afstand waarop je staat. Zowel bij de carwash als het tankstation heb je een ideaal snijvlak van outdoor en reclame.”

Led-schermen kunnen bovendien interessant zijn in de tankstationbranche omdat ze volgens Hettinga een extra inkomstenstroom kunnen genereren. Zo kunnen pomphouders ervoor kiezen om, tegen betaling, reclame van derden te tonen. “Als je een tankstation hebt met een shop, loont het sowieso om alle aanbiedingen die je hebt op zo’n scherm te zetten. Maar het idee om de advertenties van derden erop te laten zien, vind ik zelf heel sterk.”

Goedkoopste
De installatie van een ledscherm is in een dag geregeld. Ook biedt ViaVisual daarbij de constructie en het onderhoud aan. Juist de service is voor Hettinga belangrijk. Volgens de eigenaar is datgene wat bewijst wat je als bedrijf kan. Hij ziet het dan ook vaak gebeuren dat vooral goedkopere schermen na een paar jaar geen mooi beeld meer geven. “Als vakneuroot stoort me dat enorm. Dan wordt het een soort schaakbord. Maar het is vooral vervelend als je dat bij een nieuw scherm ziet gebeuren.”

Toch vindt Hettinga dat hij ook transparant moet zijn, omdat duurdere ledschermen niet altijd de beste keuze zijn voor een individuele pomphouder. Voor degene die wil opvallen, is led vaak het beste alternatief. Maar, erkent Hettinga, pomphouders zouden er vooral voor kiezen omdat ze er financieel beter van hopen te worden. “Dan moet je daar in mijn opinie eerlijk over zijn en goed kritisch meekijken. Er zijn allerlei alternatieven te bedenken. Een led-scherm moet wel zin hebben. De individuele pomphouder zou ik eigenlijk geen led aanraden, want dat lijkt me een beetje een overkill.” Een goed alternatief zou zijn om de led-schermen tijdelijk te huren als er bijvoorbeeld een kortingsactie is. Aan de andere kant gelooft hij dat het in de keten altijd zinvol is om aan led te beginnen, zeker voor bedrijven met een groot netwerk.

Tekst gaat verder onder de foto

Groot netwerk

“Voor de koepelorganisatie werkt het. Dan denk ik ook dat het commerciële model gaat vliegen. Maar ook voor het individu maak ik keurig een offerte. Dat is misschien ook wel de reden dat ik er nooit een verkocht heb”, lacht hij. “Dan gaan ze uiteindelijk naar de mediamarkt, kopen ze een tv van driehonderd euro, en die hangen ze op. Dat werkt voor het doel dat ze hebben vaak ook.”

“Andersom schrikken wij er niet voor terug om ook kleinere klanten, zoals die individuele pomphouder, te helpen. We kijken er wel serieus naar en beoordelen of het haalbaar is. We vinden het gewoon leuk om met led te werken. Iemand die een led-scherm koopt en daar finaal van doodbloedt, daar lig ik echt wakker van.”

Combinatie

Dat het bedrijf in Nederland nog geen ledschermen heeft geplaatst bij tankstations en carwashes, lijkt snel te veranderen. ViaVisual is namelijk met een eerste tankstationpartij in gesprek: ENVIEM. Daarbij gaat het volgens de directeur om zo’n 250 TinQ-tankstations in de formule.

De partijen kijken daar specifiek of er naast het verdienmodel van het verkopen van benzine, ook een verdienmodel opgezet kan worden met het verkopen van advertenties. “Dan kan je 20 procent van de tijd zelf houden, en de rest gewoon verpatsen”, aldus Hettinga. Dit jaar hoopt hij samen met zijn team het concept van ledschermen in de tankstation- en carwashbranche verder aan land te brengen.

Ook voor ondernemers die zowel een carwash als een tankstation hebben, gelooft Hettinga dat een led-scherm soms toch een juiste keuze is. Juist vanwege de impact die ze genereren. “Een tv heeft iedereen, maar een groot bord heeft een wat hogere attentiewaarde. Ik denk dat veel mensen die ergens tanken niet eens beseffen dat er een wasstraat bij zit. Als je dan een groot bord hebt met een aanbieding erop, dan vermoed ik dat je het echt wel kan gebruiken om zoiets aan te jagen.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.