Jaaroverzicht 2021 (2): Toen Belgische carwashes op afspraak moesten werken

Stockfoto van Pxhere

Wat gebeurde er maart en april dit jaar? Belgische carwashes mochten in een lockdownperiode alleen wassen op afspraak. In Nederland werd bij Carwash A2 de eerste carwashboog geïnstalleerd, zodat alle schades voor binnenkomst worden geregistreerd. Een terugblik.

In maart worden in België de corona-teugels voor carwashes aangetrokken. Na de aankondiging van verzwaarde regels is er eerst verwarring. Vallen carwashes nu onder noodzakelijke dienstverlening of onder niet-essentiële winkels? De uitkomst is dat carwashes mogen blijven werken, maar alleen op afspraak. Veel locaties lossen dat op door met een QR-code aan de deur te werken. Binnenrijdende klanten scannen deze en maken ter plaatse de afspraak.

Car Wash Show Europe

Eind april wordt de Car Wash Show Europe gehouden, mede georganiseerd door CarwashPro. Het is een online event met daarbij een congres en netwerkgelegenheid. Reamon van Dijk van BigBrother is een van de sprekers. Hij vertelt onder meer over een cameraboog waarmee carwashondernemers kunnen registeren hoe een auto er bij binnenkomst uitziet om zo onterechte schadeclaims te voorkomen.

Cameraboog

Bij Carwash A2 in Zaltbommel staat het eerste exemplaar van de boog. Auto’s worden rondom gefilmd, de beelden zijn terug te vinden op tijdstip maar ook op kenteken van het voertuig, de camera’s zijn geïntegreerd in het kassasysteem. “Het vervelende aan het openen van een nieuwe wasstraat is dat je te maken hebt met mensen die schades claimen, zeggen dat ze krassen op de auto hebben door de wasstraat”, vertelt eigenaar Roel Verhagen. Hij heeft er vrijwel dagelijks mee te maken. “De carwashboog heeft dus meteen al zijn nut bewezen. Verhagen vertelt in een interview met CarwashPro over de eigenaar van een Land Rover die zich onlangs meldde. “Hij kwam op hoge poten verhaal halen, dreigde met advocaten, maar dankzij de beelden was al snel duidelijk dat de krassen er bij binnenkomst al waren.”

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Jaaroverzicht 2021 (2): Toen Belgische carwashes op afspraak moesten werken | CarwashPro

Jaaroverzicht 2021 (2): Toen Belgische carwashes op afspraak moesten werken

Stockfoto van Pxhere

Wat gebeurde er maart en april dit jaar? Belgische carwashes mochten in een lockdownperiode alleen wassen op afspraak. In Nederland werd bij Carwash A2 de eerste carwashboog geïnstalleerd, zodat alle schades voor binnenkomst worden geregistreerd. Een terugblik.

In maart worden in België de corona-teugels voor carwashes aangetrokken. Na de aankondiging van verzwaarde regels is er eerst verwarring. Vallen carwashes nu onder noodzakelijke dienstverlening of onder niet-essentiële winkels? De uitkomst is dat carwashes mogen blijven werken, maar alleen op afspraak. Veel locaties lossen dat op door met een QR-code aan de deur te werken. Binnenrijdende klanten scannen deze en maken ter plaatse de afspraak.

Car Wash Show Europe

Eind april wordt de Car Wash Show Europe gehouden, mede georganiseerd door CarwashPro. Het is een online event met daarbij een congres en netwerkgelegenheid. Reamon van Dijk van BigBrother is een van de sprekers. Hij vertelt onder meer over een cameraboog waarmee carwashondernemers kunnen registeren hoe een auto er bij binnenkomst uitziet om zo onterechte schadeclaims te voorkomen.

Cameraboog

Bij Carwash A2 in Zaltbommel staat het eerste exemplaar van de boog. Auto’s worden rondom gefilmd, de beelden zijn terug te vinden op tijdstip maar ook op kenteken van het voertuig, de camera’s zijn geïntegreerd in het kassasysteem. “Het vervelende aan het openen van een nieuwe wasstraat is dat je te maken hebt met mensen die schades claimen, zeggen dat ze krassen op de auto hebben door de wasstraat”, vertelt eigenaar Roel Verhagen. Hij heeft er vrijwel dagelijks mee te maken. “De carwashboog heeft dus meteen al zijn nut bewezen. Verhagen vertelt in een interview met CarwashPro over de eigenaar van een Land Rover die zich onlangs meldde. “Hij kwam op hoge poten verhaal halen, dreigde met advocaten, maar dankzij de beelden was al snel duidelijk dat de krassen er bij binnenkomst al waren.”

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.