Brush World Group

Brushcom blij met overname: ‘Goed om krachten te bundelen’

Leonardo Favagrossa (CEO) en Roel Muskens (Brushcom) op de UNITI expo Foto: Belinda Meijers/ProMedia

Favagrossa kondigde begin deze maand de overname van Brushcom aan. Samen vormen ze nu de Brush World Group. Beide bedrijven stonden afgelopen week met een stand op de UNITI beurs in Stuttgart. Een goed moment om met Roel Muskens van Brushcom bij te praten over de overname.

Het balletje is twee jaar geleden gaan rollen toen Favagrossa Brushcom benaderde op de ICA-beurs in Nashville voor een mogelijke samenwerking. “Favagrossa zit heel erg op laag-volume autowassen. Ze leveren aan veel grote fabrikanten als WashTec, voor bijvoorbeeld rollover-machines. Ze werken vooral vanuit een seriematige productie. Terwijl Brushcom veel meer specialist is in hoog-volume autowassen en maatwerk. Met verschillende kleuren, toepassingen en materialen voor hoog-volume wasstraten. Zoals een Holz, DICO en Christ. En voor wasstraten in Amerika. Dat was nou net de specialisatie die Favagrossa miste. Daarover zijn we gaandeweg in gesprek geraakt en na twee jaar hebben ze een hele goede deal aangeboden. Nu werken we samen onder één vlag, de Brush World Group.”

Disrupter versus drie generaties

Muskens noemt het een ‘mooie ontwikkeling’. “De naam Favagrossa is wereldwijd bekend. Als familiebedrijf, bestaande uit drie generaties, zijn ze veruit marktleider in borstelmateriaal voor carwashes. De machines die ze hebben, de kennis en kunde van het product, het stukje automatisering; ze hebben een mooi bedrijf neergezet. Wij zijn ook een familiebedrijf, maar krijgen dat nooit meer ingehaald. Wij zijn 17 jaar geleden een disrupter geweest in de markt, omdat we kansen zagen in borstels voor hoog-volume carwashsystemen. We hebben ons gefocust op nieuwe ontwikkelingen en kleinschalige productie, en dat is wat uit de hand gelopen. Een luxeprobleem, absoluut, maar hoe fijn is het dan als je de krachten kan bundelen met zo’n grote partij.”

Muskens legt uit dat de samenwerking meer productiecapaciteit en kracht oplevert. “Zo hebben we een gezamenlijke klant in Amerika, Tommy’s. Die neemt voor een groot deel van hun wasstraten borstels van ons af. Maar dat gaat om zulke grote aantallen. Daar zijn we vanuit onze productielocatie in Oss niet op ingericht. Terwijl Favagrossa de grote orders juist heel goed aankan. Wij waren al aan het kijken naar uitbreiding. Dus de samenwerking komt precies op het juiste moment.”

Synergie

Brushcom zal als zelfstandig merk blijven opereren onder de vlag van Favagrossa. Muskens blijft eindverantwoordelijk voor Brushcom. Samen met Leonardo en zijn vader Francesco Favagrossa vormt hij de driekoppige directie. Favagrossa houdt de focus op seriematige productie van carwashborstels. Terwijl Brushcom verder gaat als ‘brush engineers’, zoals Muskens het zelf noemt. “We leveren veel meer op maat en zijn meer klantgeoriënteerd, terwijl Favagrossa vooral productgeoriënteerd is. Dat maakt dat we een mooie synergie hebben.”

Wall Street

Brushcom blijft gespecialiseerd in hoog-volume autowassen en blijft zich richten op de eindverbruikers en op het bouwen van een distributienetwerk in Amerika. Terwijl Favagrossa zich blijft focussen op de grote fabrikanten. “Samen gaan we kijken hoe we verder kunnen groeien in de markt. Vooral richting Amerika.” Wat Amerika extra interessant maakt voor de carwashborstel-industrie, heeft volgens Muskens alles te maken met de consolidatieslag die daar momenteel plaatsvindt. “Wall Street heeft het autowassen ontdekt. Waar Starbucks duizenden locaties heeft in de VS, zijn er bij elkaar zo’n 20.000 locaties voor autowassen. Dat is dus nog een enorme groeimarkt. Met private equity-geld worden er massaal wasstraten gebouwd en locaties dichtgetimmerd. Om alleen die nieuwbouw al te voorzien van borstelmateriaal, is al een enorme opgave. Laat staan als de borstels dadelijk ook op bestaande locaties beginnen te slijten en aan vervanging toe zijn. Maar samen kunnen we deze grote hoeveelheden aan, daar heb ik alle vertrouwen in.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brushcom blij met overname: ‘Goed om krachten te bundelen’ | CarwashPro
Brush World Group

Brushcom blij met overname: ‘Goed om krachten te bundelen’

Leonardo Favagrossa (CEO) en Roel Muskens (Brushcom) op de UNITI expo Foto: Belinda Meijers/ProMedia

Favagrossa kondigde begin deze maand de overname van Brushcom aan. Samen vormen ze nu de Brush World Group. Beide bedrijven stonden afgelopen week met een stand op de UNITI beurs in Stuttgart. Een goed moment om met Roel Muskens van Brushcom bij te praten over de overname.

Het balletje is twee jaar geleden gaan rollen toen Favagrossa Brushcom benaderde op de ICA-beurs in Nashville voor een mogelijke samenwerking. “Favagrossa zit heel erg op laag-volume autowassen. Ze leveren aan veel grote fabrikanten als WashTec, voor bijvoorbeeld rollover-machines. Ze werken vooral vanuit een seriematige productie. Terwijl Brushcom veel meer specialist is in hoog-volume autowassen en maatwerk. Met verschillende kleuren, toepassingen en materialen voor hoog-volume wasstraten. Zoals een Holz, DICO en Christ. En voor wasstraten in Amerika. Dat was nou net de specialisatie die Favagrossa miste. Daarover zijn we gaandeweg in gesprek geraakt en na twee jaar hebben ze een hele goede deal aangeboden. Nu werken we samen onder één vlag, de Brush World Group.”

Disrupter versus drie generaties

Muskens noemt het een ‘mooie ontwikkeling’. “De naam Favagrossa is wereldwijd bekend. Als familiebedrijf, bestaande uit drie generaties, zijn ze veruit marktleider in borstelmateriaal voor carwashes. De machines die ze hebben, de kennis en kunde van het product, het stukje automatisering; ze hebben een mooi bedrijf neergezet. Wij zijn ook een familiebedrijf, maar krijgen dat nooit meer ingehaald. Wij zijn 17 jaar geleden een disrupter geweest in de markt, omdat we kansen zagen in borstels voor hoog-volume carwashsystemen. We hebben ons gefocust op nieuwe ontwikkelingen en kleinschalige productie, en dat is wat uit de hand gelopen. Een luxeprobleem, absoluut, maar hoe fijn is het dan als je de krachten kan bundelen met zo’n grote partij.”

Muskens legt uit dat de samenwerking meer productiecapaciteit en kracht oplevert. “Zo hebben we een gezamenlijke klant in Amerika, Tommy’s. Die neemt voor een groot deel van hun wasstraten borstels van ons af. Maar dat gaat om zulke grote aantallen. Daar zijn we vanuit onze productielocatie in Oss niet op ingericht. Terwijl Favagrossa de grote orders juist heel goed aankan. Wij waren al aan het kijken naar uitbreiding. Dus de samenwerking komt precies op het juiste moment.”

Synergie

Brushcom zal als zelfstandig merk blijven opereren onder de vlag van Favagrossa. Muskens blijft eindverantwoordelijk voor Brushcom. Samen met Leonardo en zijn vader Francesco Favagrossa vormt hij de driekoppige directie. Favagrossa houdt de focus op seriematige productie van carwashborstels. Terwijl Brushcom verder gaat als ‘brush engineers’, zoals Muskens het zelf noemt. “We leveren veel meer op maat en zijn meer klantgeoriënteerd, terwijl Favagrossa vooral productgeoriënteerd is. Dat maakt dat we een mooie synergie hebben.”

Wall Street

Brushcom blijft gespecialiseerd in hoog-volume autowassen en blijft zich richten op de eindverbruikers en op het bouwen van een distributienetwerk in Amerika. Terwijl Favagrossa zich blijft focussen op de grote fabrikanten. “Samen gaan we kijken hoe we verder kunnen groeien in de markt. Vooral richting Amerika.” Wat Amerika extra interessant maakt voor de carwashborstel-industrie, heeft volgens Muskens alles te maken met de consolidatieslag die daar momenteel plaatsvindt. “Wall Street heeft het autowassen ontdekt. Waar Starbucks duizenden locaties heeft in de VS, zijn er bij elkaar zo’n 20.000 locaties voor autowassen. Dat is dus nog een enorme groeimarkt. Met private equity-geld worden er massaal wasstraten gebouwd en locaties dichtgetimmerd. Om alleen die nieuwbouw al te voorzien van borstelmateriaal, is al een enorme opgave. Laat staan als de borstels dadelijk ook op bestaande locaties beginnen te slijten en aan vervanging toe zijn. Maar samen kunnen we deze grote hoeveelheden aan, daar heb ik alle vertrouwen in.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.