Autowassen op een eiland; het kan bij Carwash Texel in Den Burg
waddeneilanden

Autowassen op een eiland; het kan bij Carwash Texel in Den Burg

In gesprek met eigenaar Robert Jan Graaf Foto's: ProMedia

Van de Waddeneilanden is Texel het enige eiland met een kettingwasstraat voor auto’s. Eind 2022 opende Schadeherstelbedrijf ABS Graaf haar nieuwe wasstraat in Den Burg. We namen een kijkje achter de schermen. Hoe gaat dat, autowassen op een eiland?

Hoewel de hoek van Noord-Holland met Den Helder en Waddeneiland Texel de meeste zonuren van het jaar in Nederland schijnt te tellen, hebben wij pech. Het is een druilerige ochtend als we de auto op de veerboot rijden. Wel veel vieze auto’s voor, achter en naast ons. Dus: werk aan de winkel voor de enige autowasstraat op het eiland, zou je denken. Maar het is bekend in de autowasbusiness: op zo’n regenachtige dag is er juist niet veel animo om de auto te wassen. Zodra we bij Carwash Texel in de ‘hoofdstad’ van het eiland arriveren, is het dan ook betrekkelijk rustig. Dat geeft eigenaar Robert Jan Graaf alle tijd om ons bij te praten. Hoewel, samen met zijn broer Mark Peter runt hij ook schadeherstelbedrijf ABS Graaf Spuiterij en daar loopt het werk gewoon volop door.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Robert Jan Graaf runt samen met zijn broer Mark Peter ook schadeherstelbedrijf ABS Graaf Spuiterij

Te druk

Een kettingwasstraat op een eiland in Nederland: dat is uniek, zo houden we Graaf voor. “Dat klopt”, antwoordt hij op nuchtere toon, zoals alleen Noord-Hollanders dat kunnen. “Het heeft ook best wel lang geduurd, voordat we die beslissing namen. Hiervoor hebben we lange tijd met een roll-over systeem gewerkt. Die zat hier bij het garagebedrijf.” Graaf wijst vanuit het kantoor waar we zitten naar rechts. “Dat ging op zich best wel goed. Eigenlijk te goed. Zelfs met een dubbele roll-over konden we de drukte soms niet goed aan.” Als klanten te lang moeten wachten, ben je waarschijnlijk ook bang dat ze naar de concurrent overlopen, toch? Graaf: “Nou nee, er was één concurrent, maar die was er al mee gestopt. Daarom was het bij ons natuurlijk ook al drukker geworden. En het leek ook steeds gekker te worden.”

Een echte kettingwasstraat

“Ik had op een gegeven moment gewoon in mijn hoofd dat ik een kettingwasstraat wilde hebben hier”, vervolgt Graaf. “Dat was me door sommige deskundigen wel afgeraden, het eiland zou daar te klein voor zijn. Maar ja, je kunt je klanten gewoon niet te lang laten wachten. Met een roll-over kom je op zo’n zes klanten per uur, met een kettingwasstraat kun je er dertig tot veertig in dat zelfde uur helpen. Dus toen hebben we op een gegeven moment de knoop maar doorgehakt.”

Corona

“En ja, ook wij hebben last gehad van de corona-tijd natuurlijk. Hoewel we in deze branche eigenlijk niet te veel mogen klagen, want wij waren tenslotte één van de weinige beroepstakken die open mochten blijven. Dat neemt niet weg dat een geheel nieuwe kettingwasstraat aanleggen op een aangekochte kavel hier vlakbij toch heel wat voeten in de aarde heeft gehad. Dan moet je denken aan het regelen van de juiste vergunningen en de vertragingen die gedurende corona zijn opgelopen tijdens de bouw. Bouwmaterialen waren niet of niet tijdig beschikbaar en na de pandemie leek alles wel drie keer duurder geworden te zijn.”

De bouw

Voor de bouw van de nieuwe wasstraat is Graaf geholpen door Christ Wash Systems. “Met de roll-over hadden we al goede contacten met Christ. We hebben we ons eerst uitgebreid georiënteerd op wat er allemaal beschikbaar was in deze markt, maar uiteindelijk zijn we toch met Christ weer in zee gegaan. Het liefst wil je zoveel mogelijk zelf doen, we zijn ook best wel handig en technisch, maar toch: voor zoiets heb je zo’n bedrijf nodig.”

En nu staat er dus inmiddels al bijna twee jaar een kettingwasstraat van 28 meter met daarnaast nog drie wasboxen voor de doe-het-zelf wassers. We lopen om de wasstraat heen en zien ook een camper gewassen worden in een van de wasboxen. In de wasstraat zelf valt op dat het geluidsniveau relatief laag ligt, dat door het geluidsabsorberend materiaal komt dat tegen de wanden is geplakt.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Ook voor campers is er plek bij de Texelse wasstraat

Vervolgens lopen we naar de machinekamer waar ook het waterbeheer plaatsvindt. Graaf: “We recirculeren 85 procent van het water. Dat doen we uit milieuoverwegingen, maar ook vanuit het oogpunt van kostenbesparing. Datzelfde geldt voor de 150 zonnepanelen die we hier op het dak hebben gelegd. Daarmee drukken we de energiekosten flink.” De plek waar vroeger de roll-overs stonden is inmiddels omgebouwd tot self-service wasbox voor campers, caravans en (hogere) bestelbussen. Ook daar is apparatuur van Christ geïnstalleerd.

Toeristen

Wat een Waddeneiland speciaal maakt, is de (on)regelmatige toevoer van grote hoeveelheden toeristen. Dat geldt des te meer voor het eiland Texel. Door de korte oversteek vanuit Den Helder en een vrij frequente oversteek zijn er ook heel veel toeristen met auto’s. Dat kan Graaf beamen. “Grofweg zorgen de bewoners van het eiland zelf voor zo’n acht- á negenduizend auto’s. Daarnaast kent Texel circa 55.000 overnachtingsadressen, dus je kunt wel ongeveer nagaan hoeveel extra auto’s dat op het eiland oplevert. Daar zitten bijvoorbeeld veel Duitse toeristen tussen en die willen hun auto ook graag schoon houden tijdens hun verblijf. Zij weten ons hier goed te vinden.”

Is het aantal toeristen weer helemaal op peil na Corona? Graaf: “Zeker weten, volgens mij zijn het er meer dan ooit. Ik heb het tijdens het afgelopen pinksterweekend bijvoorbeeld nog nooit zo druk gezien. Ik weet niet hoe het eiland zoveel bezoekers weet te dragen, haha.”

Dit artikel is geschreven door freelance journalist Menno Bonnema.

Lees ook:

Auteur: Else Van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Autowassen op een eiland; het kan bij Carwash Texel in Den Burg | CarwashPro
Autowassen op een eiland; het kan bij Carwash Texel in Den Burg
waddeneilanden

Autowassen op een eiland; het kan bij Carwash Texel in Den Burg

In gesprek met eigenaar Robert Jan Graaf Foto's: ProMedia

Van de Waddeneilanden is Texel het enige eiland met een kettingwasstraat voor auto’s. Eind 2022 opende Schadeherstelbedrijf ABS Graaf haar nieuwe wasstraat in Den Burg. We namen een kijkje achter de schermen. Hoe gaat dat, autowassen op een eiland?

Hoewel de hoek van Noord-Holland met Den Helder en Waddeneiland Texel de meeste zonuren van het jaar in Nederland schijnt te tellen, hebben wij pech. Het is een druilerige ochtend als we de auto op de veerboot rijden. Wel veel vieze auto’s voor, achter en naast ons. Dus: werk aan de winkel voor de enige autowasstraat op het eiland, zou je denken. Maar het is bekend in de autowasbusiness: op zo’n regenachtige dag is er juist niet veel animo om de auto te wassen. Zodra we bij Carwash Texel in de ‘hoofdstad’ van het eiland arriveren, is het dan ook betrekkelijk rustig. Dat geeft eigenaar Robert Jan Graaf alle tijd om ons bij te praten. Hoewel, samen met zijn broer Mark Peter runt hij ook schadeherstelbedrijf ABS Graaf Spuiterij en daar loopt het werk gewoon volop door.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Robert Jan Graaf runt samen met zijn broer Mark Peter ook schadeherstelbedrijf ABS Graaf Spuiterij

Te druk

Een kettingwasstraat op een eiland in Nederland: dat is uniek, zo houden we Graaf voor. “Dat klopt”, antwoordt hij op nuchtere toon, zoals alleen Noord-Hollanders dat kunnen. “Het heeft ook best wel lang geduurd, voordat we die beslissing namen. Hiervoor hebben we lange tijd met een roll-over systeem gewerkt. Die zat hier bij het garagebedrijf.” Graaf wijst vanuit het kantoor waar we zitten naar rechts. “Dat ging op zich best wel goed. Eigenlijk te goed. Zelfs met een dubbele roll-over konden we de drukte soms niet goed aan.” Als klanten te lang moeten wachten, ben je waarschijnlijk ook bang dat ze naar de concurrent overlopen, toch? Graaf: “Nou nee, er was één concurrent, maar die was er al mee gestopt. Daarom was het bij ons natuurlijk ook al drukker geworden. En het leek ook steeds gekker te worden.”

Een echte kettingwasstraat

“Ik had op een gegeven moment gewoon in mijn hoofd dat ik een kettingwasstraat wilde hebben hier”, vervolgt Graaf. “Dat was me door sommige deskundigen wel afgeraden, het eiland zou daar te klein voor zijn. Maar ja, je kunt je klanten gewoon niet te lang laten wachten. Met een roll-over kom je op zo’n zes klanten per uur, met een kettingwasstraat kun je er dertig tot veertig in dat zelfde uur helpen. Dus toen hebben we op een gegeven moment de knoop maar doorgehakt.”

Corona

“En ja, ook wij hebben last gehad van de corona-tijd natuurlijk. Hoewel we in deze branche eigenlijk niet te veel mogen klagen, want wij waren tenslotte één van de weinige beroepstakken die open mochten blijven. Dat neemt niet weg dat een geheel nieuwe kettingwasstraat aanleggen op een aangekochte kavel hier vlakbij toch heel wat voeten in de aarde heeft gehad. Dan moet je denken aan het regelen van de juiste vergunningen en de vertragingen die gedurende corona zijn opgelopen tijdens de bouw. Bouwmaterialen waren niet of niet tijdig beschikbaar en na de pandemie leek alles wel drie keer duurder geworden te zijn.”

De bouw

Voor de bouw van de nieuwe wasstraat is Graaf geholpen door Christ Wash Systems. “Met de roll-over hadden we al goede contacten met Christ. We hebben we ons eerst uitgebreid georiënteerd op wat er allemaal beschikbaar was in deze markt, maar uiteindelijk zijn we toch met Christ weer in zee gegaan. Het liefst wil je zoveel mogelijk zelf doen, we zijn ook best wel handig en technisch, maar toch: voor zoiets heb je zo’n bedrijf nodig.”

En nu staat er dus inmiddels al bijna twee jaar een kettingwasstraat van 28 meter met daarnaast nog drie wasboxen voor de doe-het-zelf wassers. We lopen om de wasstraat heen en zien ook een camper gewassen worden in een van de wasboxen. In de wasstraat zelf valt op dat het geluidsniveau relatief laag ligt, dat door het geluidsabsorberend materiaal komt dat tegen de wanden is geplakt.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Ook voor campers is er plek bij de Texelse wasstraat

Vervolgens lopen we naar de machinekamer waar ook het waterbeheer plaatsvindt. Graaf: “We recirculeren 85 procent van het water. Dat doen we uit milieuoverwegingen, maar ook vanuit het oogpunt van kostenbesparing. Datzelfde geldt voor de 150 zonnepanelen die we hier op het dak hebben gelegd. Daarmee drukken we de energiekosten flink.” De plek waar vroeger de roll-overs stonden is inmiddels omgebouwd tot self-service wasbox voor campers, caravans en (hogere) bestelbussen. Ook daar is apparatuur van Christ geïnstalleerd.

Toeristen

Wat een Waddeneiland speciaal maakt, is de (on)regelmatige toevoer van grote hoeveelheden toeristen. Dat geldt des te meer voor het eiland Texel. Door de korte oversteek vanuit Den Helder en een vrij frequente oversteek zijn er ook heel veel toeristen met auto’s. Dat kan Graaf beamen. “Grofweg zorgen de bewoners van het eiland zelf voor zo’n acht- á negenduizend auto’s. Daarnaast kent Texel circa 55.000 overnachtingsadressen, dus je kunt wel ongeveer nagaan hoeveel extra auto’s dat op het eiland oplevert. Daar zitten bijvoorbeeld veel Duitse toeristen tussen en die willen hun auto ook graag schoon houden tijdens hun verblijf. Zij weten ons hier goed te vinden.”

Is het aantal toeristen weer helemaal op peil na Corona? Graaf: “Zeker weten, volgens mij zijn het er meer dan ooit. Ik heb het tijdens het afgelopen pinksterweekend bijvoorbeeld nog nooit zo druk gezien. Ik weet niet hoe het eiland zoveel bezoekers weet te dragen, haha.”

Dit artikel is geschreven door freelance journalist Menno Bonnema.

Lees ook:

Auteur: Else Van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.