XL carwash, wasstraat

Aantal carwashbedrijven afgelopen vijf jaar fors gestegen

Het aantal autowasbedrijven is tussen 2012 en 2016 met 24 procent gestegen. Vijf jaar geleden waren er nog 248 bedrijven waar autowassen de hoofdactiviteiten was, inmiddels is dat aantal gegroeid naar 308. De groei zit vooral in de middelgrote bedrijven, met tussen de zes en vijftig personeelsleden. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal Fonds Tankstations en Wasbedrijven (SFTW). Ook het gemiddeld aantal werknemers per carwash is toegenomen. Daardoor waren er vorig jaar meer dan tweeduizend medewerkers in de branche, terwijl dat er vijf jaar geleden minder dan vijftienhonderd waren.

Het aantal werkgevers in de gehele sector blijft afnemen. Vooral aan de tankstationkant is duidelijk te zien dat bedrijven aan schaalvergroting doen. Waardoor het aantal werknemers afneemt, maar het aantal werknemers wel kan blijven groeien.

Grote bedrijven

Het aantal wasbedrijven met een groot aantal werknemers neemt toe. Waren er in 2010 nog 68 bedrijven met tussen de 6 en 15 werknemers, in 2016 is dit aantal bijna verdubbeld met 107 bedrijven. Hetzelfde geldt voor bedrijven met 16 tot 50 werknemers. In 2010 waren er 9 bedrijven met dit aantal werknemers, in 2016 zijn dit er rond de 24.

cijfers wasbranche

Vrouwen

Het aantal vrouwen in de tankstation- en autowasbranche ligt in 2015 op zo’n 44 procent. Op tankstations werken meer vrouwen dan mannen, 56 procent tegenover 44 procent. Bij wasbedrijven is dat anders, dat blijkt een echte mannenwereld: slechts 10 procent van de mensen werkzaam in de autowasbranche is een vrouw. Uit de cijfers van SFTW blijkt verder dat vrouwen voornamelijk een parttime dienstverband hebben, het gaat hierbij om 83 procent over de gehele branche in 2016.

Verder is in de omvang van het dienstverband een trend te zien dat het aantal fulltime werkende vrouwen afneemt en het aantal parttimers toeneemt. Bij mannen is dit juist andersom. Zo’n 63 procent van de mannen was fulltime werkzaam in de branche in 2016.

Stijgende lijn

De verschillende leveranciers in Nederland zien de stijgende lijn in het aantal wasbedrijven ook. Vooral Christ is erg positief over de periode die startte half 2016. “Het aantal nieuwe aanvragen per maand is inmiddels twee keer zo hoog als voorheen”, zegt Frank Souer van Christ. Een andere trend is volgens hem dat de machines die uiteindelijk worden aangeschaft, vaak in een hoger segment liggen.

“Niet alleen gaat het volume dus omhoog, ook wat besteed wordt is hoger, we verkopen vaker machines die hogere aantallen aankunnen en die voorzien zijn van alle toeters en bellen”, aldus Souer. Hij ziet dat ondernemers machines aan het vervangen zijn, maar ook veel nieuwe spelers die voorheen nog geen ervaring hebben in de waswereld. “Helaas kiest natuurlijk niet iedereen uiteindelijk voor een machine van ons.”

Kettingstraten

Ook Washtec ziet veranderingen. Peter van der Veen denkt dat de cijfers nog een stuk hoger liggen. “Er zijn veel bedrijven waarbij de ondernemer de enige medewerker is, hij onderhoudt zelf bijvoorbeeld zijn wasboxen die ergens in the middle of nowhere staan.” Hij denkt dat er alleen al qua kettingbanen al 350 locaties in Nederland zijn. Qua stand-alone wasboxen en roll-overs denkt hij aan zo’n 450 locaties. Qua aanvragen ziet hij de aantallen ook flink stijgen. “In de wasmarkt is al zo’n tien jaar een flinke groei te zien. Aan de kant van de kettingstraten zie je wel al verzadiging optreden.”

Aan de andere kant plaatst Van der Veen een kritische kanttekening bij de grote groei. “Buiten de vastgoedjongens die denken wel even een wasstraat te beginnen, krijgen we steeds meer andere ondernemers die op een zaterdag dan in de rij stonden bij een carwash. Wanneer ze ’s avonds een biertje drinken in de kroeg krijgen ze het idee makkelijk en snel veel geld te kunnen verdienen met het wassen van auto’s, maandag hangen ze dan bij ons aan de telefoon.” Vervolgens haken ze al snel weer af volgens hem. Hij ziet ook dat het gaat om mensen uit heel diverse branches gaat. “Wanneer ze horen wat het allemaal kost en dat sommige projecten wel vijf jaar duren om helemaal rond te komen, dan druipen ze vaak af. Ook is het zo dat het vaak al minimaal drie tot vier jaar duurt voor je eindelijk break-even draait.”

Nieuwe spelers

EenzetCarwash ziet ook dat veel nieuwe ondernemers de waswereld betreden. Jan van Dillen merkt op dat er veel, heel veel niet uit de branche afkomstig zijn. “Er komen steeds meer onbekende spelers in de waswereld. We willen wel altijd eerlijk blijven, zeker ook richting deze mensen.” De markt kan volgens hem soms wel eens wat eerlijker benaderd worden. “Er moet goed gekeken worden naar aantallen die op een locatie mogelijk zijn, een goede analyse worden gemaakt. Daarna kun je pas bekijken wat het rendement is en zul je in sommige gevallen een andere investering moeten adviseren.”

De groei in de branche wordt bij EenzetCarwash ook gezien. “Eigenlijk merken we sinds 2015 een explosieve groei, de wasmarkt wordt steeds volwassener.  Een carwash is niet meer een ding dat je er even bijdoet, maar een volwaardige bedrijfsactiviteit. We hebben het druk en blijven het nog altijd drukker krijgen.” Aan de andere kant merkt Van Dillen op dat de explosieve groei risico’s met zich meebrengt. Deze komen volgens hem vooral van buiten de markt. “Vroeger was het wereldje een stuk kleiner, toen waren er wasstraten die zo 100.000 wassingen per jaar deden, dat is echter al lang niet meer. De klant verspreidt ook door de keuze, er is meer geld uit te geven dus je als carwash onderscheiden is veel belangrijker geworden.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.