Right Rent, Stutenbeker

Van bouwkeet voor autoverhuur naar luxe wascentrum in Hoorn

Aan de Doctor C.J.K. van Aalstweg in Hoorn verrijst een enorm wascentrum pal naast een drukke meubelboulevard. Er moet nog heel veel gebeuren, maar het gebouw ziet er tijdens de bouw al indrukwekkend uit. Een stuk indrukwekkender dan de locatie elders aan dezelfde weg vanwaaruit ondernemer Frank Stortenbeker momenteel werkt. 

Op het eerste gezicht ziet de locatie van RightRent, het verhuurbedrijf van Stortenbeker, er verlaten uit. Enkele huurbusjes schijnen in het licht van de zon, maar er is verder niemand te bekennen. De ondernemer zit met twee van zijn medewerkers op dat moment in een soort bouwkeet. Van daaruit voeren zij op dit moment nog hun  bedrijfsactiviteiten uit. “Op de nieuwe lokatie gaat het flink veranderen”, zegt hij lachend.

RightRent

Frank Stortenbeker begon in 2006 met een autoverhuurbedrijf. “Ik werkte ongeveer vijftien jaar als manager voor SympaRent, een onderdeel van het beursgenoteerde bedrijf Stern.” Toen hij zijn bedrijf startte, besteedde hij vooral veel aandacht aan de naam. “Sympa vond ik sowieso een onhandige naam. Als je destijds een telefoonboek pakte en ons zocht, kreeg je eerst alle concurrenten en daarna stonden wij er ook nog een keer bij de letter s”, Hij besloot een naam te kiezen die begon met een letter voor in het alfabet. Bright Rent moest het worden vanwege de betekenis. “Helder, transparant. Dat is ook waar ik zelf voor sta. Ik zet niet op mijn site dat je kunt huren vanaf €35 per dag en dat je dan uiteindelijk nog €75 voor een dag betaalt, zoals sommige verhuurbedrijven wel doen.”

De naam die de ondernemer uiteindelijk koos, zorgde na een korte tijd wel voor problemen. “Blijkbaar had ik niet goed genoeg gekeken en bestaat er een leasemaatschappij die Bright Lease heet. Al snel werd dat voer voor advocaten merkrecht en heeft het een hoop gedoe opgeleverd. Uiteindelijk heb ik daarom in goed overleg de letter b geschrapt en is het RightRent geworden.” Het bedrijf richt zich voornamelijk op de lokale markt, iets dat volgens hem door veel verhuurbedrijven niet goed wordt gedaan. “Kijk maar hoe het loopt, ik startte ruim 10 jaar geleden met 30 auto’s en kleine busjes, inmiddels hebben we er 120”, zegt hij trots.

Uitbreiding

Het verhuurbedrijf bevindt zich bij Hof van Hoorn, een grote woonboulevard in de bewoonde wereld. “Dat vind ik ook belangrijk. Er moet bedrijvigheid zijn. Ik wil niet ergens achteraf zitten.” Die voorkeur bemoeilijkte het vinden van een nieuwe geschikte locatie. Stortenbeker stelde een Google-alert in om een waarschuwing te ontvangen als er een mooi perceel in de buurt te koop zou komen te staan. Het bedrijf was op de huidige locatie namelijk aardig uit zijn jasje gegroeid.

Uiteindelijk gebeurde dat, in dezelfde straat bij hetzelfde winkelgebied zelfs. “Ik kreeg ’s avonds het bericht in mijn mailbox dat er wat beschikbaar was gekomen, ’s ochtends belde ik gelijk de makelaar dat ik wilde komen. De makelaar zei dat hij nog nooit zo’n snelle reactie op een perceel had gehad.” Uiteindelijk kocht de ondernemer beide percelen naast elkaar. “Het leek me namelijk handig om er wat naast te doen.”

Wasstraat

De ondernemer is eigenlijk pas na de koop van de percelen gaan bedenken wat dan interessant zou zijn om naast de verhuur van auto’s te gaan doen. In eerste instantie ging zijn voorkeur uit naar een tankstation. “Helaas wilde de gemeente op die locatie geen toestemming geven voor een tankstation. Toen ben ik dus verder gaan kijken, het wassen doen we nu bij wasboxen hier een eindje vandaan. De man bij wie we dat doen zien we vanwege zijn leeftijd niet nog 10 jaar daar zitten. Toen zijn we dus eens gaan kijken wat we met wassen konden doen.”

Toen hij voorzichtig op onderzoek ging om te kijken of een wasgelegenheid haalbaar was in Hoorn, kwam hij in contact met EenzetCarwash. “Mijn oud-werkgever werkte vroeger met de mannen van Eenzet en ik hoorde eigenlijk voornamelijk positieve verhalen. Vandaar besloten we ook om eens met hen te kijken naar wat de mogelijkheden waren.” Uit onderzoek bleek dat er wel degelijk een markt was voor het wassen van auto’s, daarnaast kan met een wasgelegenheid het eigen wagenpark worden gewassen wat een kleine kostenbesparing oplevert.

Groot pand

Uit het marktonderzoek bleek verder dat er slechts één andere wasstraat in Hoorn zit. “Een paar roll-overs en een wasstraat van 25 jaar oud. Er is zeker plek voor nog een mooie wasgelegenheid. De plek waar onze wasstraat momenteel wordt gebouwd, is perfect door de ligging.” Zijn nieuwe locatie is in de zelfde straat, vlakbij publiekstrekker Media Markt. De ondernemer pakt het wassen gelijk goed aan. “We zijn van plan om zo’n 35.000 auto’s per jaar te gaan wassen met een kettingstraat van 27,5 meter lengte. Daarnaast plaatsen we ook nog een truckswash, zo kunnen we heel ons eigen wagenpark ook makkelijk wassen.” Een truckwash is volgens hem ook nog niet echt aanwezig in de omgeving.

Hij kwam bij EenzetCarwash uit omdat ze heel erg meedachten met het totaalconcept. “Ze leveren niet alleen even een wasstraatje, maar denken desgewenst ook over alles mee dat met het wassen en de bedrijfsvoering te maken heeft.” Ook het feit dat alles via de Nederlandse leverancier van Istobal-machines te bestellen was, zag hij als een voordeel. Aan de Doctor C.J.K. van Aalstweg verreist dan ook een enorm pand waar niet alleen wordt gewassen. De ondernemer gaat al zijn bedrijfsactiviteiten vanuit het pand doen.

Toegankelijk

Wandelend door het gebouw in aanbouw, toont Stortenbeker waar alles komt. Eerst lopen we door het gat waar de ingang gaat komen. “Dit wordt een glazen pui. Hier aan de linkerkant ga ik straks met mijn medewerkers zitten, ik wil zo toegankelijk mogelijk zijn. Aan de andere andere kant wil ik het verhuren van motoren weer oppakken, dat deed ik vroeger, maar door de crisis zijn we daar toen mee gestopt. Die markt trekt waarschijnlijk ook weer aan, dan kunnen we daar goed op inspelen”, legt hij uit.

Aan de overkant van de wasstraat heeft hij nog een enorm perceel speciaal voor het parkeren van al de huurvoertuigen. “Veel van onze klanten hebben ook een wagenpark en ze kunnen nu dus nergens wassen. Die truckwash is denk ik wel echt een gat in de markt.” Na de wasstraat komen mensen uit in de overdekte inpandige stofzuigerhal. Het stofzuigsysteem werd gekocht bij Ergox. “Het is best een flinke investering, in totaal wordt in het pand, de grond en alle apparatuur zo’n drie miljoen euro geïnvesteerd.” Hij twijfelt nog wel over de naam die hij gaat voeren. “Waarschijnlijk wordt het een afgeleide van RightRent, ik zat te denken aan RightWash.”

Opening

De wasstraat vordert snel, In week 24 start EenzetCarwash met de installatie, zij hebben dan 12 weken nodig om alles te installeren. In week 36 ga ik kijken hoe we gaan openen.” Aankomende vijf jaar heeft hij in ieder geval al een contract voor reclame op de led-schermen langs de invalswegen van Hoorn.

Lees ook: Fotoalbum: RightWash in aanbouw

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Van bouwkeet voor autoverhuur naar luxe wascentrum in Hoorn | CarwashPro
Right Rent, Stutenbeker

Van bouwkeet voor autoverhuur naar luxe wascentrum in Hoorn

Aan de Doctor C.J.K. van Aalstweg in Hoorn verrijst een enorm wascentrum pal naast een drukke meubelboulevard. Er moet nog heel veel gebeuren, maar het gebouw ziet er tijdens de bouw al indrukwekkend uit. Een stuk indrukwekkender dan de locatie elders aan dezelfde weg vanwaaruit ondernemer Frank Stortenbeker momenteel werkt. 

Op het eerste gezicht ziet de locatie van RightRent, het verhuurbedrijf van Stortenbeker, er verlaten uit. Enkele huurbusjes schijnen in het licht van de zon, maar er is verder niemand te bekennen. De ondernemer zit met twee van zijn medewerkers op dat moment in een soort bouwkeet. Van daaruit voeren zij op dit moment nog hun  bedrijfsactiviteiten uit. “Op de nieuwe lokatie gaat het flink veranderen”, zegt hij lachend.

RightRent

Frank Stortenbeker begon in 2006 met een autoverhuurbedrijf. “Ik werkte ongeveer vijftien jaar als manager voor SympaRent, een onderdeel van het beursgenoteerde bedrijf Stern.” Toen hij zijn bedrijf startte, besteedde hij vooral veel aandacht aan de naam. “Sympa vond ik sowieso een onhandige naam. Als je destijds een telefoonboek pakte en ons zocht, kreeg je eerst alle concurrenten en daarna stonden wij er ook nog een keer bij de letter s”, Hij besloot een naam te kiezen die begon met een letter voor in het alfabet. Bright Rent moest het worden vanwege de betekenis. “Helder, transparant. Dat is ook waar ik zelf voor sta. Ik zet niet op mijn site dat je kunt huren vanaf €35 per dag en dat je dan uiteindelijk nog €75 voor een dag betaalt, zoals sommige verhuurbedrijven wel doen.”

De naam die de ondernemer uiteindelijk koos, zorgde na een korte tijd wel voor problemen. “Blijkbaar had ik niet goed genoeg gekeken en bestaat er een leasemaatschappij die Bright Lease heet. Al snel werd dat voer voor advocaten merkrecht en heeft het een hoop gedoe opgeleverd. Uiteindelijk heb ik daarom in goed overleg de letter b geschrapt en is het RightRent geworden.” Het bedrijf richt zich voornamelijk op de lokale markt, iets dat volgens hem door veel verhuurbedrijven niet goed wordt gedaan. “Kijk maar hoe het loopt, ik startte ruim 10 jaar geleden met 30 auto’s en kleine busjes, inmiddels hebben we er 120”, zegt hij trots.

Uitbreiding

Het verhuurbedrijf bevindt zich bij Hof van Hoorn, een grote woonboulevard in de bewoonde wereld. “Dat vind ik ook belangrijk. Er moet bedrijvigheid zijn. Ik wil niet ergens achteraf zitten.” Die voorkeur bemoeilijkte het vinden van een nieuwe geschikte locatie. Stortenbeker stelde een Google-alert in om een waarschuwing te ontvangen als er een mooi perceel in de buurt te koop zou komen te staan. Het bedrijf was op de huidige locatie namelijk aardig uit zijn jasje gegroeid.

Uiteindelijk gebeurde dat, in dezelfde straat bij hetzelfde winkelgebied zelfs. “Ik kreeg ’s avonds het bericht in mijn mailbox dat er wat beschikbaar was gekomen, ’s ochtends belde ik gelijk de makelaar dat ik wilde komen. De makelaar zei dat hij nog nooit zo’n snelle reactie op een perceel had gehad.” Uiteindelijk kocht de ondernemer beide percelen naast elkaar. “Het leek me namelijk handig om er wat naast te doen.”

Wasstraat

De ondernemer is eigenlijk pas na de koop van de percelen gaan bedenken wat dan interessant zou zijn om naast de verhuur van auto’s te gaan doen. In eerste instantie ging zijn voorkeur uit naar een tankstation. “Helaas wilde de gemeente op die locatie geen toestemming geven voor een tankstation. Toen ben ik dus verder gaan kijken, het wassen doen we nu bij wasboxen hier een eindje vandaan. De man bij wie we dat doen zien we vanwege zijn leeftijd niet nog 10 jaar daar zitten. Toen zijn we dus eens gaan kijken wat we met wassen konden doen.”

Toen hij voorzichtig op onderzoek ging om te kijken of een wasgelegenheid haalbaar was in Hoorn, kwam hij in contact met EenzetCarwash. “Mijn oud-werkgever werkte vroeger met de mannen van Eenzet en ik hoorde eigenlijk voornamelijk positieve verhalen. Vandaar besloten we ook om eens met hen te kijken naar wat de mogelijkheden waren.” Uit onderzoek bleek dat er wel degelijk een markt was voor het wassen van auto’s, daarnaast kan met een wasgelegenheid het eigen wagenpark worden gewassen wat een kleine kostenbesparing oplevert.

Groot pand

Uit het marktonderzoek bleek verder dat er slechts één andere wasstraat in Hoorn zit. “Een paar roll-overs en een wasstraat van 25 jaar oud. Er is zeker plek voor nog een mooie wasgelegenheid. De plek waar onze wasstraat momenteel wordt gebouwd, is perfect door de ligging.” Zijn nieuwe locatie is in de zelfde straat, vlakbij publiekstrekker Media Markt. De ondernemer pakt het wassen gelijk goed aan. “We zijn van plan om zo’n 35.000 auto’s per jaar te gaan wassen met een kettingstraat van 27,5 meter lengte. Daarnaast plaatsen we ook nog een truckswash, zo kunnen we heel ons eigen wagenpark ook makkelijk wassen.” Een truckwash is volgens hem ook nog niet echt aanwezig in de omgeving.

Hij kwam bij EenzetCarwash uit omdat ze heel erg meedachten met het totaalconcept. “Ze leveren niet alleen even een wasstraatje, maar denken desgewenst ook over alles mee dat met het wassen en de bedrijfsvoering te maken heeft.” Ook het feit dat alles via de Nederlandse leverancier van Istobal-machines te bestellen was, zag hij als een voordeel. Aan de Doctor C.J.K. van Aalstweg verreist dan ook een enorm pand waar niet alleen wordt gewassen. De ondernemer gaat al zijn bedrijfsactiviteiten vanuit het pand doen.

Toegankelijk

Wandelend door het gebouw in aanbouw, toont Stortenbeker waar alles komt. Eerst lopen we door het gat waar de ingang gaat komen. “Dit wordt een glazen pui. Hier aan de linkerkant ga ik straks met mijn medewerkers zitten, ik wil zo toegankelijk mogelijk zijn. Aan de andere andere kant wil ik het verhuren van motoren weer oppakken, dat deed ik vroeger, maar door de crisis zijn we daar toen mee gestopt. Die markt trekt waarschijnlijk ook weer aan, dan kunnen we daar goed op inspelen”, legt hij uit.

Aan de overkant van de wasstraat heeft hij nog een enorm perceel speciaal voor het parkeren van al de huurvoertuigen. “Veel van onze klanten hebben ook een wagenpark en ze kunnen nu dus nergens wassen. Die truckwash is denk ik wel echt een gat in de markt.” Na de wasstraat komen mensen uit in de overdekte inpandige stofzuigerhal. Het stofzuigsysteem werd gekocht bij Ergox. “Het is best een flinke investering, in totaal wordt in het pand, de grond en alle apparatuur zo’n drie miljoen euro geïnvesteerd.” Hij twijfelt nog wel over de naam die hij gaat voeren. “Waarschijnlijk wordt het een afgeleide van RightRent, ik zat te denken aan RightWash.”

Opening

De wasstraat vordert snel, In week 24 start EenzetCarwash met de installatie, zij hebben dan 12 weken nodig om alles te installeren. In week 36 ga ik kijken hoe we gaan openen.” Aankomende vijf jaar heeft hij in ieder geval al een contract voor reclame op de led-schermen langs de invalswegen van Hoorn.

Lees ook: Fotoalbum: RightWash in aanbouw

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.