Zo bespaart Autowaspark Kuzee Terneuzen veel tijd bij de voorwas

Autowaspark Kuzee Terneuzen heeft een aantal veranderingen ondergaan, waardoor er slimmer en efficiënter gewerkt kan worden. Zo ging de voorwas-sectie op de schop en werd de bestaande wasinstallatie aangepakt door het team van Maurice Piket Techniek. Ondernemer Bas Kuzee praat over zijn samenwerking met Piket en de doorgevoerde wijzigingen in dit filiaal.

Autowaspark Kuzee heeft vestigingen in Goes, Middelburg, Oost-Souburg en sinds twee jaar ook in Terneuzen. De nieuwste aanwinst wordt druk bezocht. Sterker nog: er komen meer bezoekers dan verwacht. “We hebben een inschattingsfout gemaakt toen dit filiaal geopend werd. Dat we zoveel klanten uit Vlaanderen zouden trekken, hadden we niet voorzien. Onze klantenkring is veel groter dan voorzien en omdat we een moderne wasstraat hebben, trekt dat ook de aandacht van mensen van over de grens.”

Vanwege het groot aantal wassingen moest de bestaande machine geoptimaliseerd worden. Daarvoor werd de hulp van Maurice Piket Techniek ingeschakeld. Het doel was om een automatiseringsslag te slaan, meer snelheid te genereren en tot een betere waskwaliteit te komen. Piket en zijn team paste de wasinstallatie naar de wens van Kuzee aan. EenzetCarwash heeft tijdens de verbouwperiode de machine geheel gecheckt en voerde preventief onderhoud uit.

Inweeksysteem

De voorwas nam naar de zin van Kuzee te veel tijd in beslag en op dat vlak viel het een en ander te verbeteren. “De voorwassing nam veel tijd in beslag. Als er drie man aan het werk waren, kostte dat proces twee minuten. Dat moest sneller kunnen, omdat dit proces de bottleneck bleek te zijn van onze wasstraat. We wisten niet hoe we dat het beste voor elkaar konden krijgen en hebben daarom de hulp van Piket ingeschakeld”, zegt Kuzee.

In de wasinstallatie zijn meerdere componenten toegevoegd op gebied van inweek- en hogedruktechniek. Deze aanpassingen hebben ervoor gezorgd dat auto’s nagenoeg direct de kettingbaan opgeleid wordt na het afrekenen van een wasprogramma. Een van de eerste acties die Piket uitvoerde, was de plaatsing van een inweeksysteem voor velgen. “De velgen worden automatisch ingeweekt door automatische inweekbakken die op de voorwasplaats zijn geplaatst. Via deze bakken wordt chemie op de velgen gespoten. De chemie voor de velgen wordt slim verdeeld over de velg en krijgt voldoende tijd om in te werken voordat deze in de wasstraat met hogedruk worden afgespoten. Velgen worden dankzij dit systeem beter ingeweekt en gereinigd. Dat scheelt aanzienlijk in voorwastijd”, zegt Piket.

Volumeboog

Piket heeft ook de bestaande wasinstallatie, een Istobal TC van EenzetCarwash, aangepast en geoptimaliseerd: “Wat ik aan de huidige, twee jaar oude installatie heb veranderd, is het toevoegen van een inweekboog. Ook werd een volumeboog in de wasstraat geplaatst. De volumeboog zorgt ervoor dat het gehele voertuig met veel watervolume volledig geautomatiseerd wordt afgespoten. Alle scherpe delen van het voertuig zijn verwijderd voordat deze in aanraking komt met het borstelmateriaal.”

Naast de volumeboog zijn ook twee meedraaiende HD-wielfrezen geplaatst die ervoor zorgen dat de velgen en dorpels optimaal worden gereinigd. “Ook is de manier van conserveren en naspoelen aangepast aan de wensen van Kuzee. Tot slot is er extra veel verlichting aangebracht om een nog groter showelement toe te voegen”, weet Piket.

Het team van Maurice Piket Techniek paste de Istobal wasinstallatie aan in opdracht van Autowaspark Kuzee Terneuzen.

Veel aanvragen

Het systeem werkt goed en er wordt zo’n anderhalve minuut per auto bespaard in het voorwastraject. “De bakken van het inweeksysteem staan op een los frame dat makkelijk verplaatsbaar is”, zegt Piket. “Een ander groot voordeel is dat het frame los staat en daardoor flexibel is wat de kans op schade aanzienlijk vermindert. Twee grote zwaailampen accentueren de functie van de velgeninweek en zorgen voor extra beleving voor de klant.’’

Het team van Piket werd al eerder door Kuzee ingeschakeld om werkzaamheden te verrichten in de vestiging in Goes. Dit filiaal werd omgebouwd tot de moderne wasgelegenheid die het vandaag de dag is en dit project leverde Piket naar eigen zeggen “veel aanvragen” op. “Door bestaande processen te versnellen en vereenvoudigen, kun je meer met minder mensen doen”, voegt Kuzee toe. “Bij de vestiging in Terneuzen heeft dat geresulteerd in meer snelheid bij de voorwas, zodat de pieken beter opgevangen kunnen worden. Dankzij de stappen die bij de voorreiniging zijn gezet, hebben medewerkers meer tijd voor klantvragen.”

Chemie

Inmiddels zijn de bezoekers van Autowaspark Kuzee Terneuzen gewend aan de nieuwe manier van werken. “In plaats van twee medewerkers bij de voorwas, hebben we nu een persoon die de klanten opvangt bij de velgeninweek”, zegt Kuzee. “Klanten waren bang dat het voertuig niet meer zo mooi schoon zouden worden, omdat het voertuig minder aandacht krijgt op de voorwasplaats. Als je uitlegt hoe het proces werkt en de garantie geeft dat ze niet bang hoeven te zijn dat hun wagen er niet schoon uitkomt, komt alles goed. Als klanten het pand verlaten, lieten ze weten heel tevreden te zijn met bijvoorbeeld de velgenreiniging. ‘Mijn wagen is schoner dan ooit’, was dan zo’n veelgehoorde uitspraak.”

Kuzee wilde ook onderzoeken of hij meer resultaat zou kunnen bereiken met chemie. Daarvoor kwam hij bij Caramba uit: “ We hebben deze chemie-leverancier de opdracht gegeven om ons in een tijdsbestek van drie maanden te overtuigen van hun producten. Dat hebben ze gedaan! Omdat we zo tevreden waren over hun werk, besloten we dat Caramba de chemie van al onze vestigingen op zich mocht nemen. Wat hen zo’n interessante partij maakt, is dat het echte praktijkmensen zijn die graag met ons meedenken. Ze begeleiden en adviseren ons bij het maken van keuzes op het gebied van chemicaliën. Deze pro-actieve houding is erg prettig. Daarnaast controleren ze regelmatig of alles naar behoren werkt.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.