Blinkie carwash, Maaseik, Huisman, Dico

Nieuwe Belgische branchevereniging strijdt tegen illegale handwassers

België krijgt een belangenvereniging voor de carwash-branche: de BBRV. De laatste puntjes worden momenteel door initiatiefneemster Suzanne Huisman (27) op de i gezet, waarna de vereniging aan het einde van deze maand officieel van start gaat. Volgens haar was er grote interesse vanuit de sector in het idee om een beroepsvereniging op te zetten. “Het gaat een beetje op Bovag lijken qua wat we de ondernemers willen bieden. Het moet wat toevoegen. Eén van de speerpunten wordt het aanpakken van illegale handwassers.”  

De handwassers, in de volksmond ook wel paki-washes genoemd, vormen in grote delen van België een enorm probleem. “Het is één van de punten die we zeer hoog op de agenda hebben staan”, zegt Huisman. Ze heeft al vast een kleine stap vooruit gezet door contact te leggen met de adviseur van de desbetreffende staatssecretaris. “Samen gaan we de strijd aan. We hebben afgesproken alle meldingen van illegale handwassers te verzamelen en door te geven.”

BBRV

Het oprichten van een belangenvereniging komen volgens Huisman eigenlijk voort uit frustraties die haar vader op dat moment had. Een tijd geleden verscheen een artikel in dagblad De Standaard over de flexijobs in de horeca. “Mijn vader vond het vreemd dat in de horeca bepaalde vrijstellingen aan personeel met een dubbele baan werden gegeven, terwijl de carwash-sector wat dat betreft niet veel verschilt van horeca.” Er moest volgens hem maar eens een vereniging komen, die net als in Nederland opkomt voor de belangen van de carwash-sector. De voorzet van haar vader werd ingekopt door dochter (samen op de foto boven dit artikel).

De vereniging krijgt de naam BBRV: Belgische Beroepsvereniging Reiniging Voertuigen. De organisatie richt zich in eerste instantie op Vlaanderen en wil daarna kijken of ook de Waalse en Franse kant meegenomen kan worden. Buiten carwash-ondernemers moet de vereniging zich op alle facetten van het reinigen richten, zo ook op de detailing- en truckwash-kant.

Huisman gaat haar best doen om niet in valkuilen te trappen waar de vorige branchevereniging mee te maken heeft gehad. “De vorige branchevereniging die we een aantal jaar geleden hadden, viel uit elkaar doordat te veel toeleveranciers van de markt iets te zeggen hadden. We willen nu echt een vereniging voor en door ondernemers, zonder de leveranciers.” De intentie was volgens haar toentertijd goed, de uitvoering op lange termijn minder.

Grote interesse

Huisman wilde in eerste instantie kijken hoe groot het draagvlak van een branchevereniging zou zijn. Ze zocht hiervoor online naar zoveel mogelijk adressen van truck- en carwashes. Ze kreeg daarna aardig wat reacties terug. “In eerste instantie zocht ik naar mensen die zich actief voor de nieuwe vereniging wilden inzetten. Dat werden er uiteindelijk twaalf. Daar hebben we ook de eerste vergadering mee gehouden. Uit de eerste rondvraag bleek de interesse een stuk groter te zijn dan de mensen die zich actief wilden inzetten, veel ondernemers vroegen al vanaf wanneer ze zich konden aansluiten.”

In de eerste vergadering werd ze unaniem tot voorzitster verkozen. “Ik wilde zelf het liefst invloed uitoefenen als secretaris. Dan had ik misschien wel meer kunnen regelen”, zegt ze. Onder degenen die bereid zijn zich actief in te zetten voor de nieuwe branchevereniging zijn niet de minsten. “Een aantal grote carwashbedrijven heeft zich aangemeld om te ondersteunen. Ze zagen het belang van een goede vereniging, zeker na de onlangs veranderde milieuwetten.”

Ze doelt daarmee op de regel dat nog slechts 80 tot 90 liter verswater gebruikt mag worden om een auto te wassen. De overheid zou volgens haar een aanspreekpunt en adviesorgaan moeten krijgen als het gaat om regelgeving omtrent autowasbedrijven. “Een beetje als de Bovag in Nederland. Mensen die echt verstand van het onderwerp hebben, zouden geraadpleegd moeten worden.” Verder bleek uit het mailcontact dat Huisman met verschillende wasstraat-ondernemers had, dat men zich erg veel zorgen maakte over het grote aantal wildwassers.

Paki-wash

Dat meteen aan de bel werd getrokken met betrekking tot de illegale handwashes, heeft niet alleen te maken met het feit dat daardoor omzet misgelopen wordt. “De problemen zijn veel breder. Vaak gaan de schimmige bedrijfjes gepaard met mensenhandel. Daarnaast houden zij zich niet aan de opgelegde milieuregels waar wij ons wel aan dienen te houden.” Dat het soms voor schrijnende situaties zorgt, hoorde Huisman via een collega in dezelfde branche.

Volgens die collega zijn de bedrijfjes namelijk ook in de winter actief. Dat zonder verwarmde waslocaties en zelfs zonder fatsoenlijke winterkleren. “De collega gaf aan dat afgelopen winter een aantal van de wassers bij zijn bedrijf aanklopten, of ze niet alstublieft bij hem mochten komen werken in de warmte van de hittelampen.” Daarnaast schijnen de buitenlandse wassers vaak slechts enkele euro’s per dag te verdienen.

Een groot probleem blijft volgens haar dat wanneer bij dergelijke bedrijven een inval wordt gedaan, dit er enkel voor zorgt dat ze zich verplaatsen naar een ander pand. “Het is vechten tegen de bierkaai. Ze sluiten er één en dezelfde mensen duiken een paar weken later tientallen kilometers verderop weer vrolijk op.” Volgens haar heeft hetzelfde probleem in Groot-Brittannië al voor veel sluitingen onder legale autowasbedrijven gezorgd. “Ze maken door de onrealistisch lage tarieven de reguliere carwash-sector kapot.”

Slechte naam

De lage kosten zorgen ook voor meer problemen met klanten. “Een tijd geleden hadden we een klant met een gloednieuwe BMW M3. Hij had de auto de eerste keer meteen bij een handwas laten reinigen en kreeg hem terug vol krassen op zijn nieuwe lak.” Ze geeft aan dat de wassers die ervoor verantwoordelijk zijn, vaak niet genoeg aandacht besteden aan het verzorgen van de materialen. “Vaak worden meerdere auto’s met dezelfde doeken gepoetst. Door het vuil krijg je dan krassen op de lak. Ze bezorgen ons een slechte naam.”

Huisman hoopt dat het verzamelen van de klachten met betrekking tot de illegale handwassers ervoor zorgt dat meer actie wordt ondernomen vanuit de politiek. “De regels om een handwas te beginnen, zijn om te lachen.” Zo is één van de weinige regels volgens haar dat een dergelijk wasbedrijf over drie parkeerplekken moet beschikken. Daarnaast mogen ze slechts drie auto’s per dag wassen. “Dit zorgt ook vaak voor fraude. Op papier wassen ze er maar drie, terwijl de praktijk heel anders is.”

Het professioneel wassen zou bij de consument ook nog populairder gemaakt kunnen en moeten worden. “Te veel mensen wassen de auto nog thuis of bij bijvoorbeeld een illegale handwas. Voor de beleving en portemonnee denken mensen dat het goed is. Een wasstraat met professionele werknemers is echter altijd beter.” Ze merkt wel dat mensen die uiteindelijk een keer naar een wasstraat gaan, vaker terugkomen. Volgens haar is bewustwording van het gemak en de kwaliteit dan ook zeker een punt voor de nieuw op te richten belangenvereniging.

Toonaangevend

Ondanks dat over de statuten van de nieuw op te richten vereniging nog gestemd moet worden, wil Huisman ervoor zorgen dat de organisatie ook een soort keurmerk wordt, net als Bovag. “We willen niet dat iedereen zich zomaar kan aanmelden. Er komen wel bepaalde selectievoorwaarden, waaraan voldaan dient te worden.” Mensen moeten volgens haar weten dat als ze bij een car- of truckwash komen die bij haar vereniging is aangesloten, ze bij een goed en toonaangevend bedrijf terechtkomen. “De precieze invulling moeten we daar nog aan geven natuurlijk, maar het moet een beetje worden zoals bij de Nederlandse branchevereniging.”

De nieuwe organisatie moet onafhankelijk zijn van toeleveranciers. “Daar ging het bij de vorige vereniging fout.” Ze denkt zelf aan partnerschappen die bedrijven bij elkaar brengen. Op die manier denkt ze dat de BBRV echt iets toe te voegen heeft. “Ik denk bijvoorbeeld aan het collectief inkopen van bepaalde producten. Of bijvoorbeeld verzekeringen, of het legen van de slibopvang. Bedrijven moeten net als bij de Bovag het lidmaatschapsgeld kunnen terugverdienen door de voordelen die ze krijgen.”

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe Belgische branchevereniging strijdt tegen illegale handwassers | CarwashPro
Blinkie carwash, Maaseik, Huisman, Dico

Nieuwe Belgische branchevereniging strijdt tegen illegale handwassers

België krijgt een belangenvereniging voor de carwash-branche: de BBRV. De laatste puntjes worden momenteel door initiatiefneemster Suzanne Huisman (27) op de i gezet, waarna de vereniging aan het einde van deze maand officieel van start gaat. Volgens haar was er grote interesse vanuit de sector in het idee om een beroepsvereniging op te zetten. “Het gaat een beetje op Bovag lijken qua wat we de ondernemers willen bieden. Het moet wat toevoegen. Eén van de speerpunten wordt het aanpakken van illegale handwassers.”  

De handwassers, in de volksmond ook wel paki-washes genoemd, vormen in grote delen van België een enorm probleem. “Het is één van de punten die we zeer hoog op de agenda hebben staan”, zegt Huisman. Ze heeft al vast een kleine stap vooruit gezet door contact te leggen met de adviseur van de desbetreffende staatssecretaris. “Samen gaan we de strijd aan. We hebben afgesproken alle meldingen van illegale handwassers te verzamelen en door te geven.”

BBRV

Het oprichten van een belangenvereniging komen volgens Huisman eigenlijk voort uit frustraties die haar vader op dat moment had. Een tijd geleden verscheen een artikel in dagblad De Standaard over de flexijobs in de horeca. “Mijn vader vond het vreemd dat in de horeca bepaalde vrijstellingen aan personeel met een dubbele baan werden gegeven, terwijl de carwash-sector wat dat betreft niet veel verschilt van horeca.” Er moest volgens hem maar eens een vereniging komen, die net als in Nederland opkomt voor de belangen van de carwash-sector. De voorzet van haar vader werd ingekopt door dochter (samen op de foto boven dit artikel).

De vereniging krijgt de naam BBRV: Belgische Beroepsvereniging Reiniging Voertuigen. De organisatie richt zich in eerste instantie op Vlaanderen en wil daarna kijken of ook de Waalse en Franse kant meegenomen kan worden. Buiten carwash-ondernemers moet de vereniging zich op alle facetten van het reinigen richten, zo ook op de detailing- en truckwash-kant.

Huisman gaat haar best doen om niet in valkuilen te trappen waar de vorige branchevereniging mee te maken heeft gehad. “De vorige branchevereniging die we een aantal jaar geleden hadden, viel uit elkaar doordat te veel toeleveranciers van de markt iets te zeggen hadden. We willen nu echt een vereniging voor en door ondernemers, zonder de leveranciers.” De intentie was volgens haar toentertijd goed, de uitvoering op lange termijn minder.

Grote interesse

Huisman wilde in eerste instantie kijken hoe groot het draagvlak van een branchevereniging zou zijn. Ze zocht hiervoor online naar zoveel mogelijk adressen van truck- en carwashes. Ze kreeg daarna aardig wat reacties terug. “In eerste instantie zocht ik naar mensen die zich actief voor de nieuwe vereniging wilden inzetten. Dat werden er uiteindelijk twaalf. Daar hebben we ook de eerste vergadering mee gehouden. Uit de eerste rondvraag bleek de interesse een stuk groter te zijn dan de mensen die zich actief wilden inzetten, veel ondernemers vroegen al vanaf wanneer ze zich konden aansluiten.”

In de eerste vergadering werd ze unaniem tot voorzitster verkozen. “Ik wilde zelf het liefst invloed uitoefenen als secretaris. Dan had ik misschien wel meer kunnen regelen”, zegt ze. Onder degenen die bereid zijn zich actief in te zetten voor de nieuwe branchevereniging zijn niet de minsten. “Een aantal grote carwashbedrijven heeft zich aangemeld om te ondersteunen. Ze zagen het belang van een goede vereniging, zeker na de onlangs veranderde milieuwetten.”

Ze doelt daarmee op de regel dat nog slechts 80 tot 90 liter verswater gebruikt mag worden om een auto te wassen. De overheid zou volgens haar een aanspreekpunt en adviesorgaan moeten krijgen als het gaat om regelgeving omtrent autowasbedrijven. “Een beetje als de Bovag in Nederland. Mensen die echt verstand van het onderwerp hebben, zouden geraadpleegd moeten worden.” Verder bleek uit het mailcontact dat Huisman met verschillende wasstraat-ondernemers had, dat men zich erg veel zorgen maakte over het grote aantal wildwassers.

Paki-wash

Dat meteen aan de bel werd getrokken met betrekking tot de illegale handwashes, heeft niet alleen te maken met het feit dat daardoor omzet misgelopen wordt. “De problemen zijn veel breder. Vaak gaan de schimmige bedrijfjes gepaard met mensenhandel. Daarnaast houden zij zich niet aan de opgelegde milieuregels waar wij ons wel aan dienen te houden.” Dat het soms voor schrijnende situaties zorgt, hoorde Huisman via een collega in dezelfde branche.

Volgens die collega zijn de bedrijfjes namelijk ook in de winter actief. Dat zonder verwarmde waslocaties en zelfs zonder fatsoenlijke winterkleren. “De collega gaf aan dat afgelopen winter een aantal van de wassers bij zijn bedrijf aanklopten, of ze niet alstublieft bij hem mochten komen werken in de warmte van de hittelampen.” Daarnaast schijnen de buitenlandse wassers vaak slechts enkele euro’s per dag te verdienen.

Een groot probleem blijft volgens haar dat wanneer bij dergelijke bedrijven een inval wordt gedaan, dit er enkel voor zorgt dat ze zich verplaatsen naar een ander pand. “Het is vechten tegen de bierkaai. Ze sluiten er één en dezelfde mensen duiken een paar weken later tientallen kilometers verderop weer vrolijk op.” Volgens haar heeft hetzelfde probleem in Groot-Brittannië al voor veel sluitingen onder legale autowasbedrijven gezorgd. “Ze maken door de onrealistisch lage tarieven de reguliere carwash-sector kapot.”

Slechte naam

De lage kosten zorgen ook voor meer problemen met klanten. “Een tijd geleden hadden we een klant met een gloednieuwe BMW M3. Hij had de auto de eerste keer meteen bij een handwas laten reinigen en kreeg hem terug vol krassen op zijn nieuwe lak.” Ze geeft aan dat de wassers die ervoor verantwoordelijk zijn, vaak niet genoeg aandacht besteden aan het verzorgen van de materialen. “Vaak worden meerdere auto’s met dezelfde doeken gepoetst. Door het vuil krijg je dan krassen op de lak. Ze bezorgen ons een slechte naam.”

Huisman hoopt dat het verzamelen van de klachten met betrekking tot de illegale handwassers ervoor zorgt dat meer actie wordt ondernomen vanuit de politiek. “De regels om een handwas te beginnen, zijn om te lachen.” Zo is één van de weinige regels volgens haar dat een dergelijk wasbedrijf over drie parkeerplekken moet beschikken. Daarnaast mogen ze slechts drie auto’s per dag wassen. “Dit zorgt ook vaak voor fraude. Op papier wassen ze er maar drie, terwijl de praktijk heel anders is.”

Het professioneel wassen zou bij de consument ook nog populairder gemaakt kunnen en moeten worden. “Te veel mensen wassen de auto nog thuis of bij bijvoorbeeld een illegale handwas. Voor de beleving en portemonnee denken mensen dat het goed is. Een wasstraat met professionele werknemers is echter altijd beter.” Ze merkt wel dat mensen die uiteindelijk een keer naar een wasstraat gaan, vaker terugkomen. Volgens haar is bewustwording van het gemak en de kwaliteit dan ook zeker een punt voor de nieuw op te richten belangenvereniging.

Toonaangevend

Ondanks dat over de statuten van de nieuw op te richten vereniging nog gestemd moet worden, wil Huisman ervoor zorgen dat de organisatie ook een soort keurmerk wordt, net als Bovag. “We willen niet dat iedereen zich zomaar kan aanmelden. Er komen wel bepaalde selectievoorwaarden, waaraan voldaan dient te worden.” Mensen moeten volgens haar weten dat als ze bij een car- of truckwash komen die bij haar vereniging is aangesloten, ze bij een goed en toonaangevend bedrijf terechtkomen. “De precieze invulling moeten we daar nog aan geven natuurlijk, maar het moet een beetje worden zoals bij de Nederlandse branchevereniging.”

De nieuwe organisatie moet onafhankelijk zijn van toeleveranciers. “Daar ging het bij de vorige vereniging fout.” Ze denkt zelf aan partnerschappen die bedrijven bij elkaar brengen. Op die manier denkt ze dat de BBRV echt iets toe te voegen heeft. “Ik denk bijvoorbeeld aan het collectief inkopen van bepaalde producten. Of bijvoorbeeld verzekeringen, of het legen van de slibopvang. Bedrijven moeten net als bij de Bovag het lidmaatschapsgeld kunnen terugverdienen door de voordelen die ze krijgen.”

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.